41 porad dotyczących social media dla małych przedsiębiorstw
autor: Marya Jan ostatnia aktualizacja 0

41 porad dotyczących social media dla małych przedsiębiorstw

Jeśli jesteś właścicielem małej firmy, prawdopodobnie korzystasz z mediów społecznościowych takich jak Facebook, Twitter, Pinterest, LinkedIn czy Google+.

Wybór platformy, na której jesteś szczególnie aktywny, uzależniony jest od rodzaju biznesu, jaki prowadzisz, osobistych preferencji i rodzaju treści jakich oczekują Twoi odbiorcy. To, ile czasu poświęcasz poszczególnym kanałom, zależy od typu Twojej osobowości i opracowanej przez Ciebie strategii.

Ale pozwól, że zgadnę! Twój stosunek do social media jest dwubiegunowy: albo je kochasz, albo nienawidzisz. W najlepszym przypadku Twoje uczucia są niestałe…

Starasz się być aktywny na wszystkich platformach jednocześnie, ale nie wkładasz wystarczająco dużo wysiłku w żadną z nich? A wystarczyłoby, gdybyś zaczął od jednego lub dwóch kanałów, by przejść do kolejnego dopiero, gdy zdobędziesz znaczącą liczbę odbiorców i ich zaangażowanie…

Dzisiejszy wpis przychodzi z pomocą tym, którzy chcieliby ujarzmić media społecznościowe, ale mają na to ograniczoną ilość czasu. Najpierw zatem zapoznaj się z całym postem, a później wybierz platformę, od której zaczniesz swoją przygodę. Tym razem na poważnie.

 

Facebook

1. Uwzględnij obecność na Facebooku jako zasadniczy element swojej strategii obecności w mediach społecznościowych. Przeprowadzone badania mówią, że 36% dorosłych używa tylko jednej platformy społecznościowej – a w tej grupie dla 83% tym wyborem jest Facebook. Wniosek jest taki, że właśnie ten kanał gromadzi największą liczbę Twoich potencjalnych odbiorców. Jeśli więc musisz zdecydować się tylko na jedną platformę, niech to będzie właśnie Facebook.

2. Utwórz swój profil i nie zapomnij o wypełnieniu sekcji z opisem oraz podaniu adresu Twojej witryny. Jako zdjęcie w tle ustaw takie, które będzie budzić pozytywne skojarzenia i będzie wiązało się z reprezentowaną przez Ciebie marką, a jako profilowe – swoje własne, które sprawi, że odwiedzający będą wiedzieli, kim jesteś.

3. Opracuj strategię obecności na Faceboooku. Publikuj wpisy kiedy Twoi odbiorcy są online. Planuj je tak, aby dotrzeć do potencjalnie największej grupy odbiorców, szczególnie, jeśli prowadzisz działalność o charakterze globalnym. Stwórz profil swojego idealnego użytkownika i użyj socjogramu, aby dowiedzieć się, gdzie można na niego trafić. Celuj w fanpage swoich konkurentów, czerp wiedzę przyglądając się odbiorcom skupionym wokół nich.

4. Twórz angażujące treści. Publikuj zdjęcia, cytaty, materiały wideo, treści o charakterze nostalgicznym i praktycznym, porady oraz konkursy.

5. Zrozum pojęcie żywotności wpisów. Najwięcej wyświetleń uzyskasz w mniej niż dwie, a najwyższy stopień zaangażowania – w nie więcej niż pięć godzin od momentu publikacji wpisu. Pamiętaj, że nie wszystkie posty dotrą do jednakowej pod względem ilości grupy odbiorców. Aby zwiększyć zasięg, sprawdź w statystykach Facebooka, kiedy Twoi fani są w Internecie (zwykle dane będą zbliżone dla wszystkich profili firm prowadzących podobną działalność). Jeśli dotarcie jest niskie, spróbuj opublikować ten sam post więcej niż raz.

6. Twórz przyciągające uwagę nagłówki. To bezwzględny warunek dla wszystkich treści publikowanych w mediach społecznościowych.

7. Pomyśl o reklamie. Zasięg organiczny warto wesprzeć możliwościami jakie oferuje odpłatna reklama. Jest ona niedroga, a opcje targetowania są bardzo dokładne. Nie podbijaj samych wpisów, ale skorzystaj z opcji reklamy aktywności dotyczącej konkretnego wpisu, aby osiągnąć najkorzystniejszy ROI. Spróbuj targetować reklamę na urządzenia mobilne, by jeszcze bardziej poszerzyć zasięg.

8. Zamiast skupiać się na sprzedaży bezpośredniej, użyj Facebooka do pozyskiwania leadów i tworzenia lejków sprzedaży. Wykorzystując reklamę, zamiast przekierowywać do strony produktowej, zbieraj adresy emailowe. Analizuj pomiary dotyczące swoich działań.

9. Twoje posty nie mogą mieć charakteru komercyjnego. Większość osób używa Facebooka do celów prywatnych, a najbardziej interesują ich zdjęcia i materiały wideo. Wniosek: musisz dostarczać interesujących treści, które będą angażujące dla odbiorców.

10. Dołącz do grup. Służ tam pomocą innym, a przy okazji promuj swoje produkty i usługi.

1

 

Twitter

11. Określ cele, które chcesz osiągnąć za pomocą Twittera. Dla większości będzie to bezpośrednia interakcja z klientami i mentorami. To tutaj treści rozprzestrzeniają się najszybciej.

12. Jak Cię widzą, tak Cię piszą. Poświęć czas na przygotowanie właściwego opisu swojej działalności i tego, co może zyskać klient nabywający Twoje usługi. Zamieść odnośnik do swojej witryny, a także poinformuj o specjalnym bonusie czekającym na tych, którzy dołączą do listy dystrybucyjnej. Wybierz profesjonalnie wykonane zdjęcie, które dobrze skomponuje się z całością.

13. Wybierz osoby, które chcesz obserwować. Dodawaj je do specjalnych list sortujących. Do obserwowanych nie zapomnij włączyć także wpływowych osób i czołowych graczy w interesującej Cię dziedzinie, aby nie tracić z horyzontu najnowszych trendów.

14. Sukcesywnie buduj grupę odbiorców. Liczba obserwujących nie powiększy się sama – trzeba w to włożyć trochę wysiłku. Najpierw wejdź w interakcję z użytkownikami. Zadawaj im pytania, odpowiadaj i retweetuj ich posty. To z kolei zachęci ich do dzielenia się Twoimi tweetami i pozwoli Ci na poszerzenie grupy odbiorców. Bierz udział w dyskusjach toczących się na Twitterze. Aby zwrócić na siebie uwagę, powinieneś wchodzić w interakcję z osobami, które Cię jeszcze nie obserwują. Promuj swój profil umieszczając ikonki m.in. na swojej stronie lub w stopce mailowej.

15. Stwórz strategię. Aby osiągnąć sukces na Twitterze, zaplanuj, jakiego rodzaju treści będziesz publikować i kiedy. Skorzystaj z programów ułatwiających planowanie publikacji, takich jak Hootsuite lub Buffer.

16. Umiejętnie wykorzystuj atrybuty tweetów. Żywotność tweetów jest bardzo krótka – raptem 20 minut. Nie wszyscy obserwujący Cię użytkownicy są online kiedy zamieszczasz świeże wpisy, a tylko część tych, którzy są, je zobaczy. Jeszcze mniej kliknie w publikowane przez Ciebie odnośniki. Aby Twoje tweety odróżniały się w masie pozostałych, dodawaj zdjęcia, kilkakrotnie retweetuj swoje treści i dodawaj odpowiednie wezwania do działania.

17. Pokaż, że wiesz jak to się robi. Pamiętaj o używaniu hashtagów, które naprowadzą użytkowników na Twoje tweety. W swoich postach wspominaj innych użytkowników lub spróbuj skontaktować się z nimi mailowo i poprosić o retweetowanie Twojego wpisu. Użyj wtyczki “click to tweet”, by pozwolić użytkownikom Twojego bloga lub strony na udostępnienie fragmentów Twoich wpisów na Twitterze.

 

Pinterest

18. 92% wszystkich “pinezek” w serwisie Pinterest tworzonych jest przez kobiety, które stanowią 80% wszystkich jego użytkowników. Jeśli zatem Twoimi odbiorcami są głównie mężczyźni, zastanów się, czy nie wybrać innej platformy. Z drugiej strony, kobiety podejmują większość decyzji zakupowych, stanowią więc atrakcyjną grupę docelową.

19. Pinterest nie sprawdzi się dla każdej branży. Większość „pinezek“ to zdjęcia jedzenia i napojów, rękodzieła produktów rzemieślniczych i elementów wystroju wnętrz. Jeśli działasz w którejś z tych branż, masz większe szanse na sukces.

20. Zastanów się nad właściwym opisem swojej działalności i zamieść odnośnik do Twojej witryny (Pinterest jest drugim w kolejności źródłem przekierowywania ruchu na stronę). Używaj słów kluczowych w nazwach swoich tablic.

21. Poznaj swoich odbiorców i dowiedz się czego szukają na Pintereście. Przyjrzyj się ich gustom.

22. Zwróć uwagę na sezonowe trendy i twórz bazujące na nich „pinezki“. Badania pokazują, że na rodzaj publikowanych „pinezek“ wpływają światowe wydarzenia i obchody rocznic i świąt. Pomyśl jak publikowane „pinezki“ wykorzystać w nawiązaniu do takich okazji.

23. Pinterest chodzi późno spać. Największa aktywność w serwisie notowana jest wieczorem – weź pod uwagę odpowiedni czas publikacji swoich „pinezek“.

24. Zadbaj o stronę wizualną. Pinterest to platforma opierająca się na wrażeniach wizualnych. O ile w serwisie takim jak Facebook jakość zdjęć nie odgrywa kluczowej roli (tam użytkownicy stawiają bardziej na nawiązanie połączeń z rodziną lub znajomymi i amatorskie zdjęcia cieszą się uznaniem), tak tutaj wysoka jakość zdjęć jest niezbędna, jeśli pragniesz zwrócić na siebie uwagę użytkowników. Używaj właściwych rozmiarów zdjęć w zależności od miejsca ich publikacji.

25. Demonstruj swoje produkty w codziennych okolicznościach. Prezentuj swoje produkty lub usługi w odpowiednim kontekście. Jeśli Twój produkt nie jest zbyt chodliwy, spróbuj przedstawić go w kontekście atrakcyjnie prezentujących się obiektów lub produktów – ubrań, jedzenia, czy krajobrazów.

26. Umieść cenę. Badania pokazują, że produkty z metkami zdobywają o 36% więcej polubień.

2

LinkedIn

27. LinkedIn świetnie sprawdza się w marketingu B2B. To tutaj użytkownicy spędzają 8 razy więcej czasu w poszukiwaniu branżowych wiadomości i bieżących informacji niż w innych platformach. To dobra nowina dla tych, którzy świadczą usługi innym firmom.

28. Zadbaj o profesjonalny wizerunek firmy. Jeśli uznasz to za przydatne, podlinkuj do profili swoich pracowników i opowiedz jak najwięcej o misji przedsiębiorstwa.

29. Poznaj rodzaj treści, który najlepiej sprawdzi się w LinkedIn. Fachowe informacje i ekspertyzy, które poszerzają wiedzę czytelników, pomogą zbudować im sieć połączeń, wzmocnić ich wiarygodność i status. Twórz treści szyte dokładnie na miarę określonej grupy odbiorców – szczególnie te o charakterze ponadczasowym. Najlepiej sprawdzą się długie, wyczerpujące temat artykuły – celuj w te o długości 2 tys. słów – one bowiem osiągają najlepsze rezultaty i wysoki stopień zaangażowania. Pamiętaj też, żeby nie publikować zbyt kontrowersyjnych treści. Skup się na 10 najpopularniejszych tematach poruszanych w serwisie.

30. Skup uwagę na odbiorcach. Stwórz profil swojego idealnego obserwatora. To ułatwi Ci dalsze kontakty z osobami z Twojej sieci, jak i spoza niej. Popieraj opinie osób, z których zdaniem się liczysz. Stwórz własną grupę i promuj ją w innych sieciach.

31. Twórz treści, które będą zrozumiałe dla wszystkich. Pokutuje mniemanie, że osoby korzystające z serwisu LinkedIn są lepiej wykształcone lub należą do wyższych sfer. Nie do końca jest to prawda. Zadbaj o to, żeby artykuły dobrze się czytały, a zyskają więcej polubień, udostępnień i komentarzy.

32. Stosuj krótkie nagłówki. Tytuły takie jak „41 porad dla drobnych przedsiębiorców“ lub „Sprawdź, jak osiągnąć sukces w mediach społecznościowych“ sprawdzą się lepiej niż te w formie pytań.

33. Zdjęcia zwiększają zaangażowanie. Stosowanie materiałów wideo lub pokazów slajdów nie sprawdzi się tak dobrze jak zwykłe obrazki. Formatowanie tekstu sprawi, że stanie się on bardziej czytelny, a przez to atrakcyjniejszy dla odbiorcy.

34. Pamiętaj o porach publikacji. LinkedIn to platforma, na której największa aktywność notowana jest w godzinach roboczych. Najlepsza pora publikacji postów to wtorek i czwartek między godziną 9 a 11 rano. Publikuj treści przynajmniej raz dziennie.

35. Promuj swoje treści w innych platformach. To skuteczny sposób na przyciągnięcie uwagi dodatkowych obiorców. Nie zapomnij o dodaniu wezwania do działania.

 

Google+

36. Profil Twojej firmy na Google+ musi być przemyślany. Uwzględnij odnośnik do swojej witryny i wszystkie inne kluczowe informacje na temat swojej firmy.

37. Kieruj się rozsądkiem, tworząc nowe kręgi i dodawaj odpowiednie osoby do właściwych kręgów. To ułatwi precyzyjne dotarcie z określonymi treściami do wybranych grup osób.

38. Formatuj swoje wpisy. Google+ udostępnia taką możliwość – dlaczego więc z niej nie skorzystać. Stosuj pogrubienia, listy punktowane i numerowane. Pamiętaj o tytułach i podtytułach. Stosuj odstępy, tak aby tekst był przejrzysty.

39. Twórz tytuły zgodnie z zasadami SEO. Tytuły postów muszą być wyczerpujące i zawierać słowa kluczowe, tak aby w pełni wykorzystać potencjał SEO.

40. Używaj zdjęć, aby zwiększyć zaangażowanie. Pamiętaj o stosowaniu hashtagów.

41. Dołącz do społeczności Google+. Ludzie dołączają do społeczności, by dyskutować o sprawach, które są im bliskie. Nie może Cię tam zabraknąć.

 

Aby odnieść sukces w mediach społecznościowych, musisz odnosić się do nich z szacunkiem. Potraktuj obecność z nich jak ważne spotkanie – nie zapomnij się na nim stawić i pokazać się z jak najlepszej strony.

Zaplanuj publikację treści z wyprzedzeniem i rozmysłem. Ustaw limity czasu, które będziesz mógł przeznaczyć na swoją aktywność w wybranych platformach i budowanie społeczności. Przykładowo, wyznacz sobie czas dwa razy dziennie na interakcję z obserwującymi Cię osobami. Uważaj jednak, żeby nie wpaść w nałóg. Media społecznościowe to prawdziwy Trójkąt Bermudzki, który może pochłonąć każdego.

Powodzenia!