Jak wybrać najlepszą grafikę stockową dla nagłówka bloga
ostatnia aktualizacja 0

Jak wybrać najlepszą grafikę stockową dla nagłówka bloga

„Wpis na blogu może być długi na tysiąc słów, ale to zdjęcie w nagłówku powinno tłumaczyć w ułamek sekundy jaki porusza on temat”.  Czy zgodzisz się z tym stwierdzeniem?

To nie cytat pochodzący z mądrej publikacji, ale zdanie, które mam nadzieję, skłoni Cię do refleksji. Tak po prawdzie zupełnie się z nim nie zgadzam…Uważam, że obraz ilustrujący wpis na blogu nie powinien wcale „podsumowywać” treści bloga, a raczej uzupełniać jego tytuł w taki sposób, żeby czytelnicy zdecydowali się na kliknięcie i przeczytanie wpisu.

 

Indywidualny charakter blogów

Blogi wyróżniają się swoim indywidualnym charakterem. To nie artykuły newsowe, teksty reklamowe, ani nie opowiadania, felietony czy apele o wsparcie akcji charytatywnych.

Blogi koncentrują się na konsumentach, klientach i innych osobach zainteresowanych Twoją branżą, której Ty sam jesteś tak naprawdę tylko niewielką częścią. Blogi nadają produktom lub usługom, które sprzedajesz poprzez swoją stronę, dodatkowej wartości i najczęściej dostarczają praktycznych porad i wskazówek, które czytelnicy mogą użyć na własny rachunek.

Bez względu jednak na charakter działania  – coraz więcej blogów skupia się na stronie wizualnej. Blog bez zdjęć jest po prostu nudny – sama raczej nie zaglądam na blogi, na których autorzy nie zamieszczają żadnych obrazków. Zresztą nie jestem w tym odosobniona. Jesteśmy wzrokowcami, a więc naszą uwagę przyciągają obrazy.

Według Heidi Cohen:

  • 94% więcej wejść przyciągają treści, którym towarzyszą atrakcyjne zdjęcia;
  • 67% konsumentów uważa, że wyraźne, skupione na detalach obrazy są bardzo ważne i mówią więcej o produkcie niż nawet szczegółowy opis produktu i oceny klientów;
  • 60% konsumentów rozważa kontakt z firmą, której zdjęcia pojawiają się w lokalnych wynikach wyszukiwania;
  • o 37% wzrasta zaangażowanie na Facebooku, kiedy publikowanym postom towarzyszy grafika;
  • o 14% wzrasta liczba odwiedzin stron, kiedy informacja prasowa zawiera zdjęcie (a do 48% kiedy zawiera ona zarówno grafikę jak i wideo).

Wybór właściwych zdjęć

Cała prawda o zdjęciach wykorzystywanych na blogach jest taka, że nie powinny one być zbyt oczywiste. Bezwzględnie muszą tyczyć się treści wpisu, ale powinno być w nich coś odrobinę abstrakcyjnego – coś, co zwróci uwagę odbiorców. Prawdę mówiąc, najlepsze zdjęcia na blogach można nawet określić jako… artystyczne.

Swego czasu przygotowałam wpis na temat projektowania stron internetowych „above the fold”, którego zdjęcie nagłówkowe wyglądało tak:

folds


Wszystko „above the fold” (czyli przed „zagięciem”) to treści, które użytkownik zobaczy na ekranie bez przewijania. To, co ujrzy dopiero po przewinięciu strony określa się jako „below the fold” (poniżej linii przewijania). Tak więc nie ma to żadnego związku z origami.

Całe piękno zdjęć publikowanych na blogu leży w tym, że nie muszą być one zbyt dosłowne – wystarczy, że będą przykuwały uwagę.

Mogłabym ozdobić wpis na blogu czymś bardzo dosłownym, jak poniższa grafika:

above_the_fold

O ile celnie opisuje ona o czym traktuje post, nie jest wystarczająco atrakcyjna dla oka czytelnika. Jest przeładowana informacjami i za mało rozrywkowa – nie zwróci więc uwagi odbiorcy. Można nawet uznać, że jest nuda –  to z kolei może sugerować, że sam wpis także nie będzie zbyt ciekawy.

Nie jest tak, że powyższa grafika jest całkowicie nieodpowiednia – wręcz przeciwnie: świetnie oddaje temat poruszany na blogu, a więc idealnie spełnia rolę grafiki ilustracyjnej. Ale jako zachęta do kliknięć – nie działa. Na pewno nie skłoniłaby mnie ona do przeczytania całego artykułu, a Ciebie?

Zdjęcia ze stocków – jak ich szukać

Jeśli nie dysponujesz budżetem na fotografa lub czasem, odpowiednimi narzędziami czy umiejętnościami, skorzystaj z którejś z baz zdjęć stockowych. Stocki to katalogi zdjęć, z których możesz korzystać za darmo lub odpłatnie.

Sama najczęściej korzystam z serwisu pixabay.com, który oferuje darmowe zdjęcie o wysokiej jakości. Na bardzo podobnej zasadzie działa serwis bootstrapbay.com.

Kwestie prawne

Oczywiste jest, że nie stajesz się właścicielem zdjęć, które na swoje potrzeby znajdziesz w sieci. Oznacza to, że możesz korzystać tylko ze zdjęć, względem których autorzy nie roszczą sobie praw autorskich – w przeciwnym razie możesz zostać nawet pozwany na bezprawne wykorzystanie grafik.

Aby tego uniknąć, zawsze wyszukuj zdjęć, które udostępniane na licencji creative commons.

CreativeCommons

Innym narzędziem, które ułatwia znalezienie darmowych zdjęć jest wyszukiwarka Google – tutaj musisz skorzystać z zaawansowanego szukania, ale w praktyce jest to bardzo proste.

W polu wyszukiwania wpisz odpowiednią frazę, a następnie wybierz kategorię „Grafika” . Kliknij na kategorię „Wyniki wyszukiwania”, która znajduje się tuż pod paskiem wyszukiwania, a następnie z rozwijanego menu wybierz opcję „Oznaczone do ponownego wykorzystania”. Teraz powinny wyświetlić się tylko te grafiki, które spokojnie będziesz mógł wykorzystać na swoim blogu bez ponoszenia jakichkolwiek opłat.

Dodatkowe rady dotyczące wyboru najlepszego zdjęcia stockowego

Wiemy już jakiego rodzaju zdjęcia szukamy do umieszczenia w nagłówku naszego wpisu, gdzie go szukać i jak upewnić się, że jego wykorzystanie nie poniesie ze sobą przykrych konsekwencji prawnych – ale na tym nie koniec.

Powinieneś jeszcze rozważyć następujące kwestie:

Jakość

Zdjęcia muszą być najwyższej jakości. W samej treści wpisu możesz wykorzystać screenshoty, które zilustrują opisywane kwestie, jednak w przypadku zdjęcia nagłówkowego wysoka jakość będzie niezbędnym wymogiem. Zwróć uwagę, żeby zdjęcie nie było zamglone, rozmyte lub rozpikselowane.

Konsekwencja

Jeśli obrałeś już styl zdjęć dla swojego bloga, bądź konsekwentny. Nie możesz publikować poważnych zdjęć jednego dnia, i infantylnych grafik – kolejnego. Wybór zdjęć powinien ponadto odpowiadać charakterowi i projektowi Twojej witryny.

Oryginalność

Każdy bloger przegląda sporą ilość innych blogów. Na pewno nieraz natrafiłeś na zdjęcia, które wykorzystywane są dosłownie wszędzie. Oczywiście nieuniknione jest, że będziesz poruszać tematy, którymi inni zajmowali się już przez Tobą (nawet temat zdjęć stockowych na blogach poruszany był już wcześniej przez innych), ale nie oznacza to, że powinieneś korzystać ze zdjęć, które u siebie zamieszczali już wszyscy inni.

Czytelnicy docenią fakt, że autor włożył w trud w wyszukanie oryginalnego zdjęcia nagłówkowego i jednocześnie będą bardzo krytyczni jeśli zauważą, że ktoś po raz kolejny wykorzystał zdjęcia, które obecne są już praktycznie wszędzie. Oryginalność jest kluczem do sukcesu.

Znasz ciekawe katalogi zdjęć stockowych, z których mogliby skorzystać nasi czytelnicy? Będziemy wdzięczni na każdą podpowiedź! 

Subskrybuj, aby otrzymywać top artykuły, wskazówki i porady marketingowe.

GetResponse Sp. z o.o. potrzebuje danych zawartych w tym formularzu w celu dostarczenia Ci materiałów, o które wnioskujesz. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.

Dziękujemy za rejestrację!

Niedługo wyślemy Ci wiadomość email z potwierdzeniem zapisu.