VIEWS

Jak pisać treści przyjazne SEO – wskazówki i narzędzia

Chcesz, żeby Twoja firma rozwijała się bez konieczności zwiększania budżetu? Zadbaj, żeby tworzyć treści przyjazne SEO.

A oto, jak to działa.

Strony zoptymalizowane pod SEO, które cieszą się wysokim autorytetem i mają dobrej jakości backlinki osiągają wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Jeśli Twoja strona wyświetla się na pierwszej stronie wyników, możesz zyskać więcej kliknięć, polubień i liczyć na większe zaangażowanie.

Jeśli użytkownicy nie znajdą Twojej strony, nawet najlepiej napisane teksty na nic się nie przydadzą.

Nie trzeba więc dodawać, że jeżeli zależy Ci na rozwoju biznesu, musisz tworzyć teksty z myślą o SEO.

Nie twierdzę wcale, że to proste zadanie. Pisząc dobre treści pod SEO, trzeba przemyśleć i przewidzieć sporo kwestii.

Jednak kiedy poznasz podstawy i weźmiesz je pod uwagę podczas tworzenia treści, przekonasz się, że efekty pojawią się bez zwiększania nakładu pracy.

Dodaj do tego działania promocyjne, dobry lejek marketingowy – i gotowe.

Dziś jednak skupmy się na tworzeniu treści przyjaznych SEO.

 

Oto zasady, o których przeczytasz w tym artykule.

  • Używaj nagłówków i podtytułów
  • Dodawaj linki do dotychczasowych treści
  • Optymalizuj długość artykułów
  • Mądrze dobieraj słowa kluczowe
  • Optymalizuj obrazki
  • Umożliwiaj udostępnianie treści
  • Twórz treści wysokiej jakości
  • Poznaj narzędzia do optymalizacji treści

 

SEO-friendly content

 

Zanim przejdziemy do szczegółów, upewnijmy się, że mówimy o tym samym.

 

Co to znaczy, że treści są przyjazne SEO?

Treść przyjazna SEO to taka, która pomaga wyszukiwarkom wysoko pozycjonować stronę.

Niektórym marketerom wydaje się, że takie teksty powinny być napakowane słowami kluczowymi. Chodzi jednak o to, żeby umożliwić wyszukiwarkom znalezienie i zrozumienie ich oraz powiązanie z tematem, o którym piszesz.

Jak dowiesz się z tego artykułu, pisanie pod SEO to znacznie więcej niż naszpikowanie tekstów, filmów i innych formatów treści słowami kluczowymi.

 

Jak tworzyć treści przyjazne SEO

 

1. Używaj nagłówków i podtytułów

Używanie nagłówków i podtytułów ma znaczenie dla SEO z kilku powodów.

Po pierwsze, można dzięki nim szybko przebiec tekst wzrokiem. Łatwiej go więc przeczytać. Ludzie chętniej dzielą się łatwymi do czytania treściami.

Podobnie jest w przypadku robotów wyszukiwarek. Chodząc po stronie, rozpoznają one nagłówki i wykorzystują je, żeby lepiej zrozumieć treści, np. ocenić, które fragmenty są najważniejsze, itd.

Dodatkowo nagłówki i podtytuły pomagają jeszcze bardziej nasycić stronę słowami kluczowymi. Pamiętaj jednak, żeby tej możliwości nie nadużywać.

 

2. Dodawaj linki do istniejących treści

Jednym ze sposobów pozycjonowania przez wyszukiwarki jest ocena liczby backlinków, jakie ma dana strona.

Dobre treści mają zazwyczaj dużo backlinków – zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych.

Jeśli chcesz kierować ruch na stronę i lepiej pozycjonować starsze treści, zadbaj o ich podlinkowanie w nowych postach.

Pomoże to robotom wyszukiwarek – i użytkownikom – znaleźć Twoje najlepsze artykuły.

Dodatkowo linkowanie do wysokiej jakości dobrych stron wpływa pozytywnie na pozycję Twojej strony. Im lepsze linki, tym wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania.

Ponadto, korzystanie z wiarygodnych źródeł do tworzenia treści wzbudza zaufanie odbiorców.

 

3. Optymalizuj długość treści

Kiedyś większość postów blogowych miała do kilkuset słów. Chodziło o liczby – im więcej opublikowanych postów, tym więcej ruchu na stronie.

Dziś rzadko się to zdarza. Nawet na blogu GetResponse, który właśnie czytasz, znajdziesz przeważnie artykuły o długości 1500 słów i więcej, publikowane z mniejszą częstotliwością.

Jest tak dlatego, że w ciągu ostatnich kilku lat Google zaczął dawać większy priorytet dłuższym treściom wyższej jakości. Zależy mu, żeby dostarczać jak najtrafniejszych odpowiedzi. Sprowadza się to często do tego, że posty mają zawierać jak najbardziej szczegółowe odpowiedzi na pytania zadawane przez użytkowników.

Nie wystarczy już napisać artykuł na 300 słów. Nie chodzi też jednak o to, żeby zbytnio rozmywać temat tworzonych tekstów.

Rzuć okiem na raporty Google Analytics i sprawdź, które treści generują największe zaangażowanie. Które są najczęściej odwiedzane i które użytkownicy czytają najdłużej. Przeanalizuj, jakie treści mają najwyższą konwersję, jak np. zapisy do newslettera.

A potem wykorzystaj te informacje, żeby określić najlepsze podejście, które sprawdzi się w Twojej branży.

 

4. Mądrze dobieraj słowa kluczowe

Niektórzy marketerzy lubią po prostu usiąść i zacząć pisać. Optymalizację pod kątem SEO zostawiają na koniec.

Inni zaczynają od spisania słów kluczowych, których zamierzają użyć w treści.

Wolę to drugie podejście.

Zaczynasz od zdefiniowania słów kluczowych odpowiednich dla tematu, którym się zajmujesz. Szukasz ich w głowie, korzystasz z narzędzia do planowania słów kluczowych dostępnego w Google albo bardziej zaawansowanego rozwiązania jak Ahrefs lub SERPSTAT. Albo wynajmujesz agencję SEO, która zajmie się wszystkim w Twoim imieniu.

A gdy już zaczniesz pisać, użyj słów kluczowych w tytule, nagłówku, opisach meta, znacznikach ALT i w treści głównej.

 

5. Optymalizuj grafiki

Jeśli chcesz, żeby treści były interesujące i udostępniane, będziesz potrzebował grafik. Ludzie znacznie chętniej kupują od firm, których strony zawierają atrakcyjne i pasujące do treści zdjęcia.

Możesz optymalizować zdjęcia, dodając słowa kluczowe do nazw plików grafik i tworząc znaczniki ALT.

Zadbaj też, żeby zoptymalizować rozmiar zdjęcia. Zbyt duże zdjęcia będą się dłużej ładować, a to źle wpłynie na SEO.

Obrazki powinny być jak najmniejsze, ale nadal dobrze widoczne i dobrej jakości. W wielu edytorach do zdjęć możesz użyć do ich optymalizacji wbudowanych narzędzi. Jeśli nie masz takiego programu, alternatywą będzie Squoosh, bezpłatne narzędzie, za pomocą którego zmienisz rozmiar zdjęć i szybko je skompresujesz.

 

6. Umożliwiaj udostępnianie treści

Udało Ci się przygotować przyjazny dla SEO, bogaty w treść i ciekawy artykuł, który odbiorcy chętnie czytają. Kolejny krok to sprawić, żeby go udostępniano. Strony takie jak np. ShareThis czy AddThis pozwalają w prosty sposób umieścić przyciski społecznościowe na stronie, żeby użytkownicy bez problemu dzielili się treściami.

 

7. Twórz treści wysokiej jakości

To powinno być oczywistą kwestią, jednak nie zawsze się o niej pamięta. Najlepszym sposobem zachęcenia użytkowników, żeby czytali i angażowali się jest tworzenie treści przydatnych i zabawnych. Wyszukiwarki doceniają strony, na których są wysokiej jakości teksty na odpowiedni temat. Jakość liczy się bardziej niż jakikolwiek inny czynnik.

Kiedy masz już dobry pomysł na to, jak napisać i sformatować treści, zastanów się nad wykorzystaniem jednego z podanych niżej narzędzi do upraszczania tekstów i usprawniania procesu ich tworzenia.

 

Narzędzia do optymalizacji treści

 

Read-Able

Read-Able to narzędzie, które analizuje tekst, przyznając mu ogólną ocenę stopnia czytelności. Dowiesz się z niej, jaka grupa wiekowa bez problemu przeczyta dany artykuł. Jeśli masz adres URL strony, możesz wprowadzić go zamiast tekstu.

 

Keyword Density Checker

Keyword Density Checker skanuje tekst lub adres URL i sprawdza, ile razy użyto danego słowa kluczowego. Przydaje się to zwłaszcza w przypadku, kiedy artykuł jest bardzo długi i zależy Ci, żeby nie był przeładowany słowami kluczowymi. Jak wspomniałem, słowa kluczowe powinny stanowić 1-2 procent tekstu.

 

SEO Optimization

To narzędzie analizuje stronę oraz adres URL i przygotowuje przegląd czynników wpływających na optymalizację. Możesz dodać do pięciu słów kluczowych, które algorytm wyszuka i oceni, jak często każde z nich zostało użyte.

 

Twoja kolej

Mam nadzieję, że ten artykuł okazał się dla Ciebie pomocny. Jeśli wykorzystasz narzędzia i wskazówki w nim wspomniane, będziesz mógł tworzyć skuteczne treści SEO niezależnie od branży. Nauczysz się pisać teksty, które ludzie będą chętnie czytać i udostępniać. Strony przyjazne SEO mają większy ruch, a to poprawia pozycję w wynikach wyszukiwania.

Czego jeszcze potrzebujesz, żeby poprawić jakość SEO na swojej stronie? Znasz inne sposoby na osiągniecie lepszego wyniku w wyszukiwaniach? Podziel się nimi w komentarzu.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x