VIEWS

5 wskazówek dla początkujących content marketerów

Mam dla Ciebie dwie wiadomości – dobra i złą. Dobra wiadomość jest taka, że content marketing może być naprawdę satysfakcjonującym zajęciem. Niestety, nie wszystko przychodzi tak łatwo jakbyśmy tego chcieli. Nawet najbardziej doświadczeni marketerzy musieli jakoś zacząć i popełniali przy tym mnóstwo typowych dla nowicjuszy błędów.

 

Nie zmienia to jednak faktu, że początkujący marketerzy powinni starać się działać jak profesjonaliści. Oto kilka wskazówek dla tych, którzy dopiero rozpoczęli swoją podróż z content marketingiem. Jeśli Twoim celem jest przygotowanie skutecznego i angażującego tekstu dla odpowiedniej grupy docelowej, poniższe rady mogą okazać się bardzo pomocne.

 

1. Content, czyli jakość

Content marketing potrafi zaskoczyć. Na pierwszy rzut mógłby wydawać się całkiem wąską dziedziną. Jednak to coś znacznie więcej niż tylko pisanie artykułów o email marketingu, portalach społecznościowych czy nowinkach z branży.

Treści, które przekazujesz czytelnikom, powinny być poparte doświadczeniem lub informacjami, które naprawdę wzbogacą wiedzę odbiorcy.

Im bardziej będziesz zaangażowany w tworzenie (pamiętaj, wartościowego!) contentu, tym bardziej powinieneś skupić się na rozwoju – zarówno swoim, jak i również formy przekazu oraz samej treści. Owszem, tekst o najlepszych praktykach w danej branży może być interesujący dla nowicjusza w danej dziedzinie. Ale co z doświadczonymi marketerami, którzy regularnie odwiedzają Twój profil? Nawet najwierniejsi fani Twojego talentu będą rozczarowani, jeśli zaprezentujesz im ten sam tekst w bardzo podobnej formie 15-ty razy z rzędu.

Spróbuj porównać conent do….posiłku. Wszyscy lubimy chodzić do restauracji, przygotowywać nowe dania, odkrywać nowe smaki. Oczywiście, czasem odwiedzamy bary szybkiej obsługi – ale zazwyczaj w momencie gdy jesteśmy zbyt głodni, by czekać co najmniej 30 minut na odpowiednio przygotowany obiad.

Skąd to porównanie? Musisz być pewien, że to, co serwujesz odbiorcom, jest przygotowane z najwyższą starannością i możesz ręczyć za odpowiednią jakość contentu. Pozwól czytelnikom znaleźć coś nowego, inspirującego w swoich tekstach. Pamiętaj, że w content marketingu nie chodzi o czytanie bez zrozumienia; chodzi o podkreślenie kontekstu, głównej myśli. Serwuj odbiorcom świeże treści, nie powtarzaj się i z każdym kolejnym tekstem staraj sie zaskoczyć czytelników.

 

2. Nie przywiązuj się do swojego tekstu

To chyba najtrudniejszy sprawdzian dla każdego początkującego content marketera. Wyobraź sobie następującą sytuację: wpadłeś na genialny pomysł, Twój szef zaakceptował proponowany temat; spędzasz więc 3 noce pod rząd pisząc TEN artykuł. Jeszcze tylko jedna poprawka, prosisz przyjaciół z pracy o szybką recenzję tekstu… I wszystko legło w gruzach! Tekst jest cały pokreślony, nic nie jest w odpowiednim miejscu, nawet składnia i przecinki znalazły się kompletnie gdzieś indziej. Myśl przewodnia, którą chciałeś przekazać, całkowicie zniknęła pod warstwą tych wszystkich poprawek.

Tekst powinien być jak najbardziej zrozumiały dla odbiorców. Pamiętaj, że nie jesteś jedynym czytelnikiem swojego contentu – poproś znajomych, by sprawdzili Twój artykuł (w szczególności pisownię i gramatykę). Dzięki temu będziesz mieć pewność, że tekst czyta się łatwo i przyjemnie, a każde zdanie jest napisane w klarowny sposób.

Nie przywiązuj się zbytnio do pierwotnej formy swojego tekstu. Pamiętaj, że artykuł ma służyć przede wszystkim Twoim odbiorcom, nie Tobie. Ty już to wszystko przecież wiesz, a teraz dzielisz się tą wiedzą z innymi. Zwróć uwagę na to, do kogo piszesz i jakie mogą być oczekiwania odbiorców. Przygotuj tyle wersji próbnych, ile będzie koniecznie i bądź świadomy faktu, że tekst ten będzie najprawdopodobniej zmieniany jeszcze dziesiątki razy.

 

Profesjonalny marketer jest w stanie wyrazić swoje myśli w naprawdę prosty sposób. Oto kilka wskazówek pozwalających osiągnąć przejrzystości tekstu:

  1. Przedstaw główną myśl artykułu już na samym wstępie;
  2. Niech Twoja narracja będzie inspirująca – postaraj się stworzyć czytelny styl, poprzyj go danymi lub ciekawostkami z branży. Takie rozwiązanie doda lekkości Twojej pracy;
  3. Nieustannie rozwijaj swoje umiejętności – czytaj (nawet więcej niż piszesz), bierz udział w webinarach oraz kursach kreatywnego pisania.

 

Twoi czytelnicy nie będą zachwycać się imponującą składnią czy metaforami – nie po to wejdą na Twoją stronę lub bloga. Będą szukać tam konkretnych informacji na wybrany temat. Skomplikowany problem wytłumaczony i wypunktowany w kilku krótkich zdaniach na pewno zainspiruje ich do śledzenia Twojej pracy i jeszcze nieraz wrócą, by wyjaśnić kolejne nurtujące ich kwestie.

 

ContentMarketing

 

3. Rozmawiaj i dziel się pomysłami

Chęć dzielenia się wiedzą i inspirowania innych to esencja content marketingu. Jednak zanim zaczniesz motywować swoich odbiorców, pomyśl najpierw o tym…. jak zainspirować samego siebie.

  • Kiedy ostatni raz brałeś udział w branżowej dyskusji?
  • Jaki był temat artykułu, który ostatnio przeczytałeś?
  • Czy brałeś niedawno udział w webinarze?

Spróbuj znaleźć pół godziny w ciągu tygodnia na dyskusję ze znajomymi, którzy interesują się tym samym, co Ty. Zacznijcie od czegoś prostego – wybierzcie temat (może być nawet dość szeroki – wszystko zależy od Waszych preferencji) lub konkretny tekst, a następnie wymieńcie się opiniami na ich temat. I nie bój się mówić tego, co naprawdę myślisz! Podczas takiego spotkania przekonasz się, że większość Twoich przyjaciół ma kompletnie inne spojrzenie na omawianą sprawę – a czytaliście przecież ten sam tekst. To samo tyczy się odbiorców – czytając Twój artykuł, każdy z odwiedzających wyciągnie z niego zupełnie inne wnioski. Taka dyskusja pomoże Ci w przygotowaniu dobrej, inspirującej treści.

 

4. Like czy Share?

Co jest ważniejsze dla profesjonalnego content marketera? Liczba polubień czy udostępnień na Facebooku? Oczywiście, oba są rodzajem zaangażowania, ale które z nich jest “bardziej” angażujące?

Odpowiedź na to pytanie jest całkiem oczywista. Wyobraź sobie, że Twój znajomy jest totalnie zakręcony na punkcie kotów – ich zachowań, zwyczajów, hodowli itp. Zakłada więc fanpage i zaprasza Cię do polubienia strony. Robisz to, bo chcesz mu pomóc, choć tak naprawdę nie znosisz kotów i jesteś uczulony na sierść. W ten sposób, przez zapraszanie wszystkich znajomych oraz znajomych znajomych, Twój kolega zdobywa 2000 fanów w niecałe 3 dni. Wow, to całkiem imponujące! Jednak bez względu na to, jak interesujące artykuły zamieszcza na tej stronie, zdobywa może 2-3 polubienia dziennie, nie wspominając już o samych udostępnieniach czy kliknięciach w linki.

Budowanie bazy wiernych fanów nie kończy się na stworzeniu bloga lub newslettera – powinieneś pamiętać, że Twoi odbiorcy powinni być naprawdę zainteresowani prezentowanymi treściami.

Pamiętaj, że wielkość bazy nie ma aż tak ogromnego znaczenia. Tak naprawdę liczy się zaangażowanie odbiorców. Ci fani, którzy będą regularnie odwiedzać Twoją stroną i dzielić się napisanymi przez Cebie tekstami, z pewnością zachęcą innych do wejścia na Twój profil. To jest warte znacznie więcej niż przypadkowe polubienia.

Zastanów się też nad wyborem odpowiedniej platformy. Jeśli będziesz zamieszczać swoje treści w nieodpowiednim miejscu w sieci, nie zdobędziesz większej liczby fanów. Wprost przeciwnie – zostaniesz potraktowany jako spamer. Ponadto, zmarnujesz mnóstwo czasu i energii.

Nie zapomnij o podstawowych elementach skutecznego tekstu, tj. zachęcających wezwaniach do działania, zoptymalizowanym SEO oraz angażujących sformułowaniach. Krok po kroku buduj narrację, która zachęci czytelników do poznania kolejnych rozdziałów historii Twojej marki.

 

ContentMarketing2-1024x582

 

5. Content marketer zawsze czyta dwa razy (swój własny tekst)

Nie zapominaj, jak ważna jest jakość treści, które tworzysz. Nie ma nic mniej profesjonalnego niż błędy gramtyczne lub tzw. literkówki – czytelnicy zauważą je od razu! Jeśli masz problem z przeczytaniem własnego artykułu to znak, że być może ten tekst nie jest taki ciekawy, jak Ci się wcześniej wydawało. Czy na pewno w taki sposób chcesz zaprezentować się odbiorcom?

Innym powszechnym błędem są niedopatrzenia w zakresie aspektów technicznych. Sprawdź:

  • Czy wszystkie linki w tekście działają?
  • Czy grafiki ładują się odpowiednio szybko?
  • Czy prezentowane dane są czytelne?

To trzy z pozoru oczywiste, ale naprawdę istotne pytania. Udowodnij swoim odbiorcom, że szanujesz ich czas i uwagę. Przekonasz się, że odwdzięczą Ci się tym samym! Zanim opublikujesz tekst na stronie, przeczytaj swój artykuł co najmniej 2 razy – sprawdź interpunkcję oraz ortografię swojej wypowiedzi.

 

Od ucznia do mistrza

Content marketing to dziedzina, która z łatwością może stać się Twoją pasją – jeśli nie wierzysz, spytaj dział contentu GetResponse 😉  Nic nie daje większej satysfakcji niż poczucie dobrze wykonanej pracy. Kluczem do sukcesu w content marketingu jest aktywność i… cierpliwość. Sam się o tym przekonasz!

 

Jesteś początkującym content marketerem? Co sprawa Ci największą trudność? A może znasz jeszcze inne praktyczne wskazówki? Podziel się swoimi doświadczeniami w komentarzach poniżej!

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x