40 drobnych zmian na Twoim blogu firmowym, które przynoszą duże rezultaty
autor: Ireneusz Klimczak ostatnia aktualizacja 0

40 drobnych zmian na Twoim blogu firmowym, które przynoszą duże rezultaty

Jeżeli prowadzisz bloga firmowego od dłuższego czasu i nie zauważyłeś większych rezultatów, prawdopodobnie myślisz: „blogowanie nie sprawdza się w mojej branży”.

Inne myśli: „jaki sens ma prowadzenie bloga, skoro nikt go nie czyta?” „być może powinienem zainwestować więcej środków w płatne reklamy i spróbować pozyskać klientów innymi sposobami?”, „prowadzenie bloga to strata czasu”. Zaufaj mi, blog przynosi rezultaty w prawie każdej branży, pod warunkiem, że jest prowadzony w odpowiedni sposób.

Większość blogerów firmowych popełnia drobne błędy podczas pisania wpisów i tworzenia treści oraz nie promuje swoich działań w wystarczający sposób. Niektórzy natomiast zajmują się wyłącznie promocją i dziwią się, że nikt nie zwraca uwagi na niskiej jakości treść.

W tym wpisie nie mam zamiaru opisywać podstawowych zasad prowadzenia bloga firmowego. Niniejszy wpis dotyczy takich kwestii jak identyfikacja Twojego idealnego czytelnika, dopracowania przekazu i tworzenia strategii treści, tworzenia silnej marki i kuszącej oferty za przyzwoleniem. Poruszone kwestie będą wymagały czasu i zastanowienia, powinieneś więc wpisać te zdania do swojego kalendarza, by nad nimi popracować.

Podam Ci 40 praktycznych kroków, które będziesz mógł wykonać już dzisiaj i które będą miały duży wpływ na sukces Twojego bloga. W prezentacji zastosuję pewien logiczny porządek, jednak nie musisz go stosować. Możesz zacząć od tych rzeczy, które wydadzą Ci się najłatwiejsze lub będą Twoim zdaniem najbardziej uzasadnione. Nie musisz wykonać ich wszystkich.

1. Poproś kogoś o wykonanie 3-sekundowego testu

Niestety, nie możesz przeprowadzić tego testu osobiście, ponieważ doskonale znasz swój własny blog.

Poproś kogoś, kto pasuje do profilu idealnego czytelnika Twojego bloga, aby zajrzał na Twoją stronę internetową i przeklikał ją w kilka sekund. Gdy wykona zadanie, spytaj czy od razu było wiadomo czego dotyczy blog, jakie korzyści wynikają z subskrypcji i czy zapisaliby się na listę. Opierając się na odpowiedziach możesz dokonać kilku zmian i dopasować wygląd i zawartość do oczekiwań czytelników, zwłaszcza Tych najbardziej pożądanych.

2. Dopracuj motto

Na tym etapie prawdopodobnie nie możesz zmienić nazwy swojej strony internetowej ani bloga. Możesz jednak dopracować motto. Spróbuj jasno wytłumaczyć czego dotyczy i do kogo jest skierowana Twoja strona. Pamiętaj, że w tym wypadku zrozumiała treść jest lepsza niż błyskotliwa.

3. Nie chowaj się za treścią

Wiem, że niektórzy ludzie są bardziej introwertyczni od innych, ale to nie powód by zaniechać kierowania na siebie uwagi. Większość czytelników uważa blogi firmowe za nudne, ponieważ nie przedstawiają one ludzi, którzy je tworzą. Autor bloga bardzo często pozostaje anonimowy a treść tak jałowa jak to tylko możliwe.

Umieść swoje zdjęcie w wybranym miejscu na stronie głównej. Jeżeli Twoja strona główna to blog, rozważ wykorzystanie zdjęcia na głównym banerze lub umieszczenie go w pasku bocznym.

4. Zadbaj o doskonałe pierwsze wrażenie

Ludzie często oceniają książkę po okładce – tę samą zasadę stosują wchodząc na Twoją stronę internetową (oraz w przypadku większości rzeczy w życiu). Przyjrzyj się dokładnie Twojemu motywowi. Czy wygląda profesjonalnie i współcześnie czy raczej archaicznie? Czy jest stylowy, łatwy w nawigacji czy sprawia wrażenie zbyt zagraconego? Czy ma „spamowy” charakter?

Możesz poprosić kogoś o zainstalowanie nowego motywu lub zatrudnić grafika, by stworzył dla Ciebie całkowicie nowy. Postaraj się uniknąć na tym etapie błędu.

5. Dodaj elementy budujące wiarygodność

Niektórzy często zapominają o wykorzystaniu wszystkich informacji, które są do dyspozycji. Być może Twój produkt został opisany w prestiżowym magazynie, albo przeprowadzono z Tobą wywiad w telewizji? Czy figurujesz na popularnych stronach internetowych lub gościnnie opublikowałeś swój artykuł na topowym blogu? Spraw, aby czytelnicy Twojego bloga wiedzieli, że jesteś opiniotwórczy. Umieść informacje w widocznym miejscu. Nie chodzi o przechwalanie się, tylko o wyróżnienie się z tłumu.

6. Wyróżnij się z tłumu

Od samego początku staraj się wyróżnić z tłumu. Podkreśl swój unikalny punkt sprzedażowy. Dlaczego czytelnicy powinni zwrócić uwagę właśnie na Ciebie? Co sprawia, że Twoja oferta różni się od pozostałych? Jeżeli jesteś specjalistą w swojej branży, powiedz o tym. Jeżeli specjalizujesz się w wąskiej dziedzinie, informuj o tym wyraźnie, tak by ktoś, kto odwiedzi Twoją stronę po raz pierwszy od razu wiedział, że jest we właściwym miejscu.

7. Dodaj ciekawe informacje na swój temat

Stwórz stronę „O mnie”, która będzie interesująca dla Twoich potencjalnych klientów. Bądź szczery, pokaż swoje prawdziwe oblicze. Poinformuj swoich odbiorców w jaki sposób możesz im pomóc, jakie posiadasz kompetencje i jaka jest Twoja historia. Podkreśl swój unikalny punkt sprzedażowy.

Śledź popularnych blogerów i korzystaj ze stosowanych przez nich rozwiązań.

8. Podkreślaj swój najlepszy content

Twój blog nie jest statyczny. Za każdym razem, gdy publikujesz lub aktualizujesz treść, starsze treści są spychane w dół. Niektóre z Twoich najlepszych wpisów zostają zepchnięte ze strony głównej i stają się niewidzialne dla nowych użytkowników, którzy nie zawsze będą przewijali stronę w poszukiwaniu interesujących treści.

Ułatw odbiorcom przeczytanie najlepszych wpisów. Umieść wybrane linki w sekcji w panelu bocznym i nadaj jej nazwę typu „Ulubieńcy czytelników” lub „polecane wpisy”. Użytkownicy odwiedzający Twojego bloga po raz pierwszy otrzymają próbkę najlepszych treści i spędzą na Twojej stronie znacznie więcej czasu – sytuacja korzystna dla obu stron.

9. Dodaj sekcje z zasobami do panelu bocznego

Prawdopodobnie opublikowałeś wiele wpisów dotyczących podobnej tematyki. Na przykład, jako trenerfitness pisałeś o odpowiednim stylu życia, który umożliwi maksymalne wykorzystanie Twojej pasji. Wystarczy, że wybierzesz najlepsze wpisy dotyczące tego tematu (ok. 5) i stworzysz dla nich oddzielny landing page. Dodaj jakąś treść na początek oraz linki do poszczególnych wpisów. Następnie stwórz mały baner dla tego tematu (np. Styl życia) i dodaj go do panelu bocznego. Sekcja z zasobami jest gotowa.

Za każdym razem gdy ktoś odwiedzi Twój blog i zechce zgłębić wybrany temat, będzie mógł kliknąć na wybraną sekcję i uzyska łatwy dostęp do interesujących go wpisów. Wybierz tematy, które rzeczywiście trafią w gusta Twoich idealnych klientów.

10. Dodaj do paska bocznego opinie o produkcie

Umieszczenie opinii na stronie internetowej to świetny pomysł, jeszcze lepszym pomysłem jest wybranie kilku krótkich opinii od wyjątkowo zadowolonych klientów i wykorzystanie wtyczki, która sprawi, że będą wyświetlały się w na pasku bocznym jedna po drugiej. Za każdym razem, gdy ktoś zerknie na panel, zobaczy nową, pozytywną opinię. Do tego celu wybierz najlepsze opinie najbardziej rozpoznawalnych klientów.

11. Posprzątaj panel boczny

Często można spotkać nowe blogi firmowe, które zawierają tony informacji, wtyczek, banerów oraz reklam na pasku bocznym.

Podam dwa bardzo dobre powody, dla których należy utrzymywać je w czystości. Po pierwsze, nie powinieneś umieszczać zewnętrznych linków, które sprawią, że użytkownicy opuszczą Twoją stronę (linki reklamowe, które nie przynoszą dużego zysku lub linki do innych blogów, itd.).

Po drugie, nie chcesz aby ludzie poczuli się przytłoczeni. Możesz z pewnością pozbyć się takich rzeczy jak nowe tweety, archiwa, wyszukiwarka, chmura tagów lub innych linków, w które czytelnicy rzadko klikają.

12. Umieść i promuj zachętę do subskrypcji

Nawet jeżeli na górze strony znajduje się sekcja z korzyściami, pasek z powitaniem lub pop up, bardzo dobrym pomysłem jest umieszczenie formularza zapisu w pasku bocznym, powyżej linii przewijania (tak by ludzie mogli go wyraźnie zobaczyć bez przewijania myszką).

To właśnie w tym miejscu większość czytelników spodziewa się możliwości subskrypcji, więc nie zapomnij o tym. Promuj swoje darmowe podarunki. Regularnie udostępniaj linki do platform społecznościowych. Zwracaj szczególną uwagę podczas pierwszej publikacji. Wielu przedsiębiorców uważa, że promowanie podarunków jest łatwiejsze od promocji ofert.

13. Zacznij wykorzystywać autorespondery

Jeżeli jeszcze ich nie używasz, koniecznie zacznij. Gdy ktoś zapisuje się na Twój newsletter, oznacza to, że jest szczerze zainteresowany otrzymywaniem Twoich komunikatów. Zgłosił się do otrzymywania większej ilości informacji i chce wiedzieć więcej. Jeżeli będziesz zwlekać i nowy subskrybent nie otrzyma od Ciebie żadnej wiadomości w ciągu tygodnia lub dwóch, jego entuzjazm opadnie. Istnieje ryzyko, że stracisz wówczas potencjalnego klienta.

Ustaw autoresponder, w taki sposób aby każdy, kto zapisze się na listę otrzymał sekwencję wiadomości. Każda wiadomość powinna zawierać linki do wybranych wpisów, dzięki czemu odbiorcy będą mogli zapoznać się ze starszymi, ale ciągle aktualnymi informacjami, których być może nie mieliby okazji przeczytać w inny sposób.

14. Przestrzegaj częstotliwości publikacji + twórz wpisy partiami

Teraz zajmiemy się kwestiami dotyczącymi treści. Zastanów się, jak często możesz publikować informacje i podejdź do tego realistycznie. Nie ma sensu się spalać na tym etapie – pamiętaj, ze Twój blog ma za zadanie przyciągać idealnych odbiorców i pomóc w promocji produktów i usług. Zaplanuj harmonogram, którego możesz z łatwością przestrzegać.

Możesz również spróbować tworzyć wpisy partiami. Wybierz jeden dzień w kalendarzu na stworzenie wszystkich postów na dany miesiąc. Być może ten sposób okaże się dla Ciebie łatwiejszy i przygotujesz wszystkie cztery wpisy szybciej.

15. Publikuj treści, które przyciągają klientów

Miej na względzie swoich idealnych klientów za każdym razem, gdy przygotowujesz wpis na bloga. Publikuj tylko te treści, które są rzeczywiście przydatne. Treści, które zawierają odpowiedzi na pytania związane z produktem lub usługą, historie sukcesu, Twoje osobiste historie oraz poradniki – wszystkie są atrakcyjne dla potencjalnych klientów.

16. Pracuj nad tytułami

W blogosferze z pewnością można zaobserwować dużą konkurencję, ale jednym ze sposobów by zostać zauważonym jest przywiązywanie wagi do tytułów. Poświęć trochę czasu na naukę sposobu pisania skutecznych tytułów, które budzą zainteresowanie lub obiecują korzyści, którym nie sposób się oprzeć.

Pamiętaj by były pilne, unikalne, przydatne i dokładne (Zasada 4U – urgent, unique, useful, and ultra-specific).

17. Pisz do swojego idealnego odbiorcy

Wyobraź sobie, że siedzisz naprzeciwko swojego idealnego czytelnika i odbywasz z nim luźną pogawędkę. Właśnie w taki sposób powinieneś zacząć przygotowywać swoje wpisy.

Adresuj komunikat do jednej osoby, wyobraź ją sobie i napisz coś co będzie spełniało jej potrzeby. Jeżeli napisałeś na temat, który ich w żaden sposób nie zainteresuje, nie publikuj go.

 

18. Oferuj wartościowe treści, nie sprzedawaj

Nie pisz jedynie o kwestiach, które samemu uważasz za interesujące. Blog nie jest Twoim internetowym dziennikiem. Możesz opisywać swoje osobiste historie pod warunkiem, że płynie z nich jakaś nauka lub jakiś gratis dla czytelnika.

Nie pozwól, by Twoje treści były nadmiernie handlowe. Nie próbuj czegoś sprzedać w każdym wpisie. Ludzie czytają blogi, aby uzyskać informacje, które pomogą rozwiązać ich problem lub spełnić pragnienie – nie oczekują oferty sprzedażowej w każdym poście.

19. Zróżnicuj treść

Spraw by informacje publikowane na Twoim blogu były cały czas interesujące. Wypróbuj różne formaty. Możesz publikować wpisy, ale również grafikę lub materiały video. Możesz również publikować wpisy o całkowicie edukacyjnym charakterze, takie jak poradniki lub stosować linkową przynętę (ang. linkbait) czyli umieszczać linki do liderów w Twojej branży.

Eksperymentuj z długością wpisów. Możesz stosować krótkie wpisy (zawierające mniej niż 1000 słów) lub tworzyć wnikliwe poradniki/obszerną treść (powyżej 2500 słów), jak ta, którą właśnie czytasz.

20. Stosuj linki do starszych wpisów

Upewnij się, że tworzone przez Ciebie treści są wzajemnie podlinkowane. Poświęciłeś mnóstwo czasu na stworzenie treści, korzystaj z niej jak najdłuzej.

Do tego celu polecam przygotować spis wszystkich opublikowanych postów. W arkuszu kalkulacyjnym zapisz tytuł wpisu, kategorię/temat, do której należy, datę oraz link. Podczas pisania nowego wpisu wystarczy rzucić okiem na arkusz i znaleźć 2-3 posty, do których możesz odesłać czytelników.

21. Stosuj wpisy podsumowujące

Raz w miesiącu lub gdy akurat nie masz czasu na nic innego możesz przygotować wpis podsumowujący, w którym umieścisz linki do treści, które zostały opublikowane w pewnym okresie (w zależności od tego jak często publikujesz).

Będzie to szansa zarówno dla stałych jak i nowych czytelników na zapoznanie się z treścią, która umknęła ich uwadze.

22. Umieść linki do zewnętrznych źródeł

Możesz wykorzystać linki do zewnętrznych stron, jednak działaj strategicznie. Nie umieszczaj linków do bezpośrednich konkurentów, tylko do źródeł, które w jakiś sposób uzupełniają Twoją ofertę. Wysyłanie swoich z trudem zdobytych odbiorców do konkurencji nie jest dobrym pomysłem.

23. Pokaż swoją osobowość

Pamiętaj o pokazaniu swojej osobowości w tekstach, które publikujesz. Ludzie czytają Twojego bloga, ponieważ są zainteresowani TOBĄ. Chcą być z Tobą w kontakcie. Mogą zdobyć informacje z innych źródeł, ale potrzebują zaufanego doradcy.

Zdecydowana większość blogów firmowych jest niewiarygodnie nudna właśnie z tych powodów: autor pisze w całkowicie nudnym, „korporacyjnym” tonie, pełnym żargonu, którego nikt nie chce czytać lub pisze jak automat. Bądź sobą. Niech ludzie zobaczą kim naprawdę jesteś.

24. Zaangażuj redaktora

Zawsze sczytuj tekst, który napisałeś. Jeżeli pisanie nie jest Twoją mocną stroną zatrudnij korektora lub redaktora.

25. Stosuj obrazki przyciągające wzrok

Z pewnością powinieneś wykorzystać w swoich wpisach interesujące obrazki. Unikaj jednak niezwykle popularnych obrazków stockowych, przedstawiających aktorów w dziwnych pozach, jak np. wyciągnięte w górę ręce lub twarze wyrażające skrajne emocje. Jest wiele stron, które oferują darmowe zdjęcia na licencji Creative Commons lub za minimalna opłatą, które dodadzą Twojej marce unikalności i wiarygodności.

26. Spraw, by Twój tekst był łatwy do czytania

Jest to jeden z najważniejszych i prawdopodobnie jeden z najpowszechniejszych błędów jakie popełniają autorzy blogów firmowych.

Nie pisz długich, masywnych paragrafów. Podziel je na mniejsze części. Możesz nawet stosować akapity o długości jednego zdania. Stosuj podtytuły, wypunktowania oraz listy numerowane. Używaj pogrubionej czcionki do podkreślenia najważniejszych informacji. Spraw, by treść była atrakcyjna wizualnie.

Ludzie czytają Twoje wpisy za pomocą różnych urządzeń. Twoim zadaniem jest ułatwienie im tej czynności.

27. Dodaj przyciski mediów społecznościowych i call to action.

Nie zapomnij o umieszczeniu przycisków do mediów społecznościowych (oraz formularza zapisu) na końcu każdego wpisu. Nie przesadzaj jednak z ich ilością. Jeżeli zaoferujesz ludziom zbyt wiele możliwości, najprawdopodobniej nie wykonają żadnej akcji. Z jakiego portalu najczęściej korzystają Twoi odbiorcy? Zaoferuj im tę jedną lub parę opcji.

Zgodnie z tą samą zasadą nie proś czytelników o wykonanie zbyt wielu akcji. Nie zachęcaj ich do pozostawienia komentarza, udostępnienia wpisu na 10 innych stronach, przesłania go mailem do przyjaciół, zapisania się na newsletter, sprawdzenia linków i podzielenia się przemyśleniami … to zbyt wiele. Stosuj jedno najważniejsze call to action na każdy wpis.

28. Optymalizuj wpis pod kątem wyszukiwarek

Gdy tworzysz treść nie wypełniaj jej słowami kluczowymi. Tak, SEO jest bardzo istotne, ale nikt nie będzie chciał czytać niezrozumiałego bełkotu. Najlepszym sposobem na zoptymalizowanie tekstu zarówno pod kątem ludzi, jak i wyszukiwarek jest przygotowanie listy fraz, które użytkownicy rzeczywiście wykorzystują wyszukując Twoje lub podobne produkty i zbudować w oparciu o nie treść wpisu.

29. Śledź statystyki

Prawdopodobnie nie będziesz chciał poświęcać dużej ilości czasu na prowadzenie bloga, jeżeli nie dowiesz się jaki zwrot z inwestycji przynosi Twój wysiłek. Podłącz Google Analytics i zobacz skąd pochodzą czytelnicy Twojego bloga i obserwuj ich zachowanie. Gdzie spędzają większość swojego czasu? Jakiego rodzaju treści są dla nich najbardziej interesujące? Na których stronach spędzają najwięcej czasu? Jak wygląda współczynnik odrzuceń? Obserwuj dane i planuj kolejne działania na ich podstawie.

30. Wyślij wiadomość email do swoich subskrybentów za każdym razem gdy dodajesz wpis

Wielu ludzi zakłada, że czytelnicy regularnie odwiedzają ich bloga. Nie popełniaj tego samego błędu. Informuj czytelników za każdym razem, gdy aktualizujesz lub dodajesz nowy kontent.

Wykorzystaj informacje dotyczące wskaźników otwarć i kliknięć podczas tworzenia strategii treści.

31. Udzielaj się w swojej społeczności

Nie bądź jednym z tych blogerów, którzy nigdy nie wchodzą w interakcję z członkami swojej społeczności. Jeżeli chcesz, aby ludzie byli zaangażowani, samemu komentuj i bierz udział w dyskusji. Daj im do zrozumienia, że są ważni i że to co mówią ma znaczenie. Odpowiadaj na ich komentarze i emaile. Zwracaj uwagę na swoich najwierniejszych czytelników i komentatorów na forum.

32. Promuj swojego bloga za pomocą jednej lub dwóch platform społecznosciowych

Nadeszła pora na kilka szybkich wskazówek dotyczących promocji treści. Opublikowanie wpisu nie wystarczy, musisz go wielokrotnie promować za pomocą różnych platform społecznościowych. Nie oznacza to, że musisz być obecny na każdej z nich. To jest niemożliwe. Zastanów się, której platformy używają Twoi odbiorcy. Czy jest to Facebook, Twitter czy Google+? Być może Twoja marka posiada mocną stronę wizualną i idealni klienci będą użytkownikami Pinterest? Dokonaj właściwego wyboru.

33. Publikuj wpisy gościnnie

Jeżeli tworzenie treści sprawi Ci przyjemność, wypróbuj wpisy gościnne. Stwórz listę blogów, które czytają Twoi docelowi klienci i nawiąż kontakty z ich autorami. Przeanalizuj te blogi pod kątem treści, zobacz które z opublikowanych wpisów cieszą się największą popularnością. Wyślij do autorów bloga swoją propozycję tematu.

Dodaj tę czynność do swojej strategii.

34. Organizuj webinaria, podcasty lub video

Organizując webinaria przyciągasz ludzi, którzy zasilą Twoją listę mailingową. Możesz prowadzic webinaria na żywo lub udostępniać przygotowane wcześniej nagrania.

Możesz również rozpocząć przygotowanie podcasta lub stworzyć kanał na YouTube. Jeżeli czujesz się komfortowo rozmawiając z ludźmi może być to dla Ciebie odpowiednia opcja.

35. Wykorzystaj reklamy na Facebooku

Wypróbuj reklamy na Facebook. Promuj wpisy, aby zwiększyć zasięg ich rażenia.

36. Skontaktuj się z wpływowymi ludźmi w swojej branży

Nawiąż kontakt z opiniotwórcami w swojej branży. Jeżeli masz coś wyjątkowego do zaoferowania, szybko możesz zyskać rozgłos.

37. Dołącz do forów i grup na Facebook

Fora internetowe i grupy na Facebooku stanowią bogate źródło cennych informacji. Możesz się dowiedzieć, o czym rozmawiają Twoi docelowi odbiorcy i jakie pytania zadają. Możesz im pomóc, nawiązać wartościowe kontakty, podsyłać linki do swoich wpisów, a nawet promować swoje produkty i usługi.

38. Stwórz prezentację na SlideShare

Lub zaangażuj kogoś, kto wykona ją dla Ciebie.

39. Udziel wywiadu

Skontaktuj się z ludźmi z branży i spytaj czy są zainteresowani przeprowadzeniem z Tobą wywiadu na blogu lub w formie podcastu.

40. Zadbaj o PR

Dołącz do takich stron jak HARO – pomóż dziennikarzom opowiadając na pytania w przygotowywanych przez nich reportażach. Twoja wypowiedź może zostać opublikowana, dzięki czemu uzyskasz dobrą prasę.

Co sądzisz na temat mojego artykułu? Jakiego rodzaju zmiany wprowadzisz na swoim blogu po jego przeczytaniu? Czekam na Twój komentarz.

Subskrybuj, aby otrzymywać top artykuły, wskazówki i porady marketingowe.

GetResponse Sp. z o.o. potrzebuje danych zawartych w tym formularzu w celu dostarczenia Ci materiałów, o które wnioskujesz. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.

Dziękujemy za rejestrację!

Niedługo wyślemy Ci wiadomość email z potwierdzeniem zapisu.

Zostań autorem na Blogu GetResponse!

Dowiedz się, jak to zrobić