20 sposobów na zwiększenie zaangażowania czytelników
autor: Ireneusz Klimczak ostatnia aktualizacja 0

20 sposobów na zwiększenie zaangażowania czytelników

Czasami publikujesz post, w który włożyłeś całą swoją duszę i nic z tego nie wychodzi. Innym razem jest dokładnie na odwrót – wpis zyskuje olbrzymią popularność mimo, że wcale się tego nie spodziewałeś.

Ah Ci czytelnicy, czy ktoś odgadnie czego dokładnie chcą? Co sprawia im przyjemność? Jakiego rodzaju treści chcieliby udostępniać, tweetować i klikać umieszczone obok nich przyciski pin it lub +1?

Przepis na szczęście?

Jak się okazuje, nie jest to jedynie kwestią szczęścia (chyba, że bierzesz pod uwagę te video z dzieciakami i kotami, które osiągają wirusowy efekt na YouTube. W tym przypadku to może być kwestia szczęścia). Są pewne zabiegi, dzięki którym możesz zwiększyć szanse swojego wpisu na sukces. Wzrost popularności nie jest całkowicie poza Twoją kontrolą.

Nie ma gotowej recepty na blog post, który zaangażuje czytelników, zachęci ich do pozostawienia komentarza i udostępnienia tekstu w mediach społecznościowych – jednak wszystkie dobre blog posty mają wiele cech wspólnych.

Łączy je zastosowanie kilku zasad, które możesz z powodzeniem zastosować przygotowując własne wpisy i obserwować jak ich popularność wzrasta. Musisz tylko zrobić to sprawnie i z rozwagą, a co najważniejsze – konsekwentnie stosować przyjęte zasady.

Jakie to cechy? Cieszę się, że jesteś zainteresowany. Przygotowaliśmy listę kontrolną, która przyda się za każdym razem, gdy będziesz coś publikować. Zwłaszcza, gdy Twoim celem jest stworzenie więzi z czytelnikami i zwiększenie siły oddziaływania publikowanych treści.

Właśnie tak to się robi:

1. Zawsze pisz z myślą o docelowych odbiorcach

Być może zbyt często słyszysz tę radę, ale jest ona niezwykle ważna. Nie możesz pisać z nadzieją, że Twój tekst trafi w gusta każdej osoby na ziemi. To po prostu niemożliwe.

Powinieneś wybrać konkretnego czytelnika i pisać z myślą właśnie o nim. Jeżeli Twoja firma obsługuje klientów o różnym profilu, dokonaj świadomego wyboru. Czy odbiorcą treści będzie mama dwójki małych dzieci, czy osoba na stanowisku kierowniczym w korporacji? Jeżeli będziesz próbować zadowolić obydwie osoby, to raczej nie uda Ci się trafić do żadnej z nich.

Profil Twojego idealnego klienta powinien być na tyle dopracowany, abyś mógł wyobrazić sobie konkretną osobę (np. gdy siedzi naprzeciwko Ciebie). Powinieneś dokładnie wiedzieć co lubi, a czego nie. Jeżeli piszesz z pozycji usługodawcy, to szczerze zależy Ci na pomocy w rozwiązaniu problemów swoich klientów. Dokładnie wyobraź sobie docelowego klienta, a o wiele łatwiej będzie Ci się z nim identyfikować.

2. Wybierz odpowiedni nagłówek

Niektórzy opuszczają ręce i przyznają, że nie potrafią pisać dobrych nagłówków. Są osoby, które kopiują styl innych i tworzą sztampowe nagłówki, bez zwracania uwagi na docelowych odbiorców oraz specyfikę branży, w której działają.

Czy wyobrażasz sobie typowo marketingowy nagłówek w tekście kierowanym do odbiorców ze wspólnoty religijnej? Czy użyjesz technicznego żargonu w tekście kierowanym do przeciętnego odbiorcy?

Zawsze miej na uwadze kwestie, które sprawdzają się w danej branży. Sprawdź jakiego rodzaju treści budzą zainteresowanie na portalach społecznościowych. Jako źródło inspiracji, zbieraj interesujące i skuteczne nagłówki. To w znacznym stopniu ułatwi pracę przy kolejnych projektach.

Aby nie popełnić rażącego błędu, zawsze pamiętaj o dwóch sprawdzonych możliwościach: albo staraj się wzbudzić w czytelniku ciekawość, albo wyszczególnij korzyści płynące z przeczytania Twojego wpisu. Funkcją nagłówka jest przyciągnięcie uwagi czytelnika. Jest to warunkiem koniecznym do realizacji dalszych celów.

3. Stosuj ton konwersacyjny

Jak często znajomi przesyłają Ci artykuł pisany nudnym, bezbarwnym językiem w akademickim stylu?

Niezbyt często, prawda?

Nie dzieje się tak bez powodu. Ludzie chcą się czuć tak, jakby prowadzili z kimś dialog. Wolą treści pisane w przyjacielskim tonie. Nie lubią być pouczani. Jeżeli w dalszym ciągu piszesz na blogu korporacyjnym językiem, pełnym żargonu i specjalistycznych sformułowań, które nikogo nie interesują, postaraj się odpowiedzieć na pytanie: jak szybko mogę to zmienić?

Jeżeli nie potrafisz pisać w luźny, nieformalny sposób, wyobraź sobie, że czytelnik lub klient zadał Ci pytanie, na które możesz odpowiedzieć jedynie przez telefon. Następnie odpowiedz na nie na głos i zwróć uwagę na język, jakim się posługujesz. Zapisz swoje słowa i zredaguj je tak, aby tekst był zwięzły i czytelny. Wychwycony język to nie jest zwykła konwersacja, to Ty. To będzie właśnie Twój najprawdziwszy język, a ludzie uwielbiają słuchać innych ludzi.

4. Świadomie stosuj słowo “Ty”

„Ty” to jedno z najbardziej przekonujących słów w języku. Stosuj je.

Wielu ludzi nadal pisze w pierwszej osobie, czyli niezwykle często stosuje słowa „ja” i „my”. Oczywiście nie ma nic złego w wyrażeniu własnej opinii, przytoczenia historii z własnego życia lub opowiedzenia o wnioskach wyciągniętych z własnych doświadczeń – jednak zawsze zwracaj się bezpośrednio do swoich czytelników.

Zauważysz jak bardzo zwiększy się ich zaangażowanie.

5. Wczuj się w rolę swojego czytelnika

Wstępny paragraf jest sekcją, do której większość ludzi nie przykłada wystarczającej uwagi. Najbardziej istotnym dla nich elementem jest nagłówek.

Pozwólcie, że podzielę się z Wami ważną informacją. Jedyną funkcją nagłówka jest sprawienie, by czytelnik dokonał kliknięcia. Jeżeli chcesz, aby użytkownicy zdecydowali się na przeczytanie reszty artykułu, popracuj nad wstępnym paragrafem. Jeżeli wstęp jest nudny, nikt nie będzie chciał czytać więcej.

Najlepszym sposobem na wstęp jest wczucie się w sytuację odbiorcy. Napisz coś, dzięki czemu czytelnicy będą wiedzieli, że ich rozumiesz. Możesz napisać o problemach, z którymi się zmagają i przedstawić możliwości ich rozwiązania.

Wczuj się w ich sytuację i daj im odczuć, że ich rozumiesz.

6. Opowiadaj historie

Uwielbiamy historie. Zostaliśmy w taki sposób zaprogramowani. Dobrze opowiedziane historie nigdy się nie starzeją. Zwróć uwagę na świetną kondycję, w jakiej znajdują się książki z gatunku fikcji lub na popularność filmów historycznych w kinach. Jednak z jakiegoś powodu, ludzie obawiają się opowiadać historie na swoim blogu. Mają wrażenie, ze nie potrafią dobrze ich opowiadać lub nie maja żadnych ciekawych historii do opowiedzenia. To nie prawda.

Twoją najciekawsza historia odpowiada na pytanie „dlaczego?” – dlaczego zacząłeś prowadzić bloga lub otworzyłeś firmę? Co Cię ukształtowało? Czytelnicy będą zainteresowani drogą, którą pokonałeś. Są ciekawi przeszkód, które musiałeś pokonać, by znaleźć się w miejscu, w którym aktualnie przebywasz. Osoby odwiedzające bloga czerpią inspirację z Twoich doświadczeń. Widzą w tobie lepszą wersję samych siebie. Osobiste posty wywołują duże zaangażowanie i mogą liczyć na ogromne wsparcie ze strony społeczności.

Możesz również opowiadać historie związane z biznesem. Zabierz swoich czytelników za kulisy i podziel się z nimi swoimi doświadczeniami. Uchyl rąbka tajemnicy dotyczącej produktu, przed jego oficjalną premierą. Podziel się historiami sukcesu swoich klientów – uczyń z nich bohaterów swoich opowieści.

Czasami o wiele łatwiej jest coś wyjaśnić za pomocą historii. Możesz napisać posta w stylu poradnika, który wyjaśni zalety produktu/usługi lub opowiedzieć historię i bum – wszystko jasne! Wypróbuj i zobacz co się stanie.

7. Określ wspólnego wroga

W zależności od tematyki bloga, jaka rzecz w branży frustruje Cię najbardziej? Które mity związane z Twoją branżą chciałbyś jak najszybciej obalić?

Poinformuj czytelników o przeszkodach, jakie napotkają na drodze do osiągnięcia sukcesu. Czy są to media, pełne szumu, krzykliwe treści marketingowe czy może niezdrowe jedzenie? Zidentyfikuj wspólnego wroga – bez względu na to jak wygląda, ludzie staną razem z Tobą do walki.

8. Odwołuj się do odpowiednich emocji

W swojej książce „Contagious talks” Jonal Berger opowiada o wzbudzaniu w ludziach odpowiednich emocji, dzięki którym nasze treści zostały rozpowszechniane.

Jego zdaniem, ludzie są o wiele bardziej skłonni podzielić się czymś, jeżeli treść budzi trwogę. Jeżeli jesteś w stanie oderwać ich od codzienności i zwrócić ich uwagę na konkretna kwestię. Jeżeli potrafisz wywołać poczucie zdziwienia, ludzie zareagują w pozytywny sposób.

Wyjaśnia emocje, które sprawiają, że ludzie angażują się i stają czytelnikami Twojego bloga. W głównej mierze są to emocje powodujące wysokie pobudzenie – ekscytacja i rozrywka. Spraw by ludzie się śmiali lub zaskocz ich.

Z drugiej strony, nie chcesz wzbudzać niskiego poziomu pobudzenia, sprawiając, że poczują się smutni lub jedynie zadowoleni. Wywołanie tego typu emocji nie zmotywuje ich w dużym stopniu do dzielenia się treścią ze znajomymi.

9. Oferuj coś naprawdę wartościowego

Ludzie chętnie dzielą się treścią, która w znacznym wychodzi poza standardy, jeśli chodzi o płynące z niej korzyści.

Przykładem może być wyjątkowe case study; wywiad, z osobą, która jest znana z tego, że rzadko ich udziela; wiadomość, która rzeczywiście może odmienić życie wielu ludzi; wpis wyjaśniający coś w niespotykany wcześniej sposób.

Ludzie potrafią zauważyć różnicę między postem, który został wrzucony w pośpiechu, by wypełnić przestrzeń, a postem, który został napisany w celu udzielenia fachowej porady. Uczyń ze swojego bloga miejsce, które jest źródłem naprawdę wartościowych rzeczy.

10. Stwórz niesamowite doświadczenie

Zdaniem Michael’a Hyatt’a, jeżeli stworzysz efekt „wow”, ludzie nie będą mieli innej możliwości, niż podjęcie działania i opowiedzenie o tym swoim znajomym.

Gdy spytasz kogoś, kiedy doświadczyli efektu „wow”, prawdopodobnie powiedzą coś w stylu: „Gdy urodziła się moja córka, dzień ślubu lub dzień, w którym zobaczyłem wodospad Niagara na własne oczy”.

W jaki sposób można stworzyć efekt „wow” w przypadku wpisów na bloga? Według Hyatt’a, doświadczenie „wow” to sytuacja, która wykracza poza nasze oczekiwania i zadziwia nas (oferuje więcej niż się spodziewaliśmy). Sprawia, że chcemy więcej (odpowiedni nagłówek). Odpowiada na potrzeby czytelnika i stanowi dla niego inspirację (pytanie „dlaczego?”). Jest to moment, w którym widzisz rzeczy o wiele wyraźniej, i który jest uniwersalny (każdy doświadcza go podobnie). Jest transcendentny (ludzie chcą się nim dzielić).

11. Wyznacz główny cel

Z pewnością chcesz, aby Twój post odniósł sukces, ale co to właściwie znaczy?

  • Czy chcesz, aby czytelnicy udostępniali treści w sieci?
  • Czy chcesz, aby zostawiali przemyślane komentarze?
  • Co rozumiesz przez zaangażowanie użytkownika?

Jeżeli zależy Ci na udostępnieniu treści w mediach społecznościowych, to bardzo często sprawdza się wpis w formie listy. Możesz umieścić w swoim poście linki do wypowiedzi opiniotwórców i poprosić ich o udostępnienie wpisu wśród swoich subskrybentów. Możesz również stworzyć infografikę lub fachowy poradnik.

Jeżeli chcesz wywołać szczere zaangażowanie, to zdecydowanie lepiej będzie ograniczyć przekaz do jednej myśli. Opowiedz historię, podlinkuj do badań i opisz wybrany temat szczegółowo. Jeżeli chcesz wywołać dyskusję, możesz opublikować post na kontrowersyjny temat, upewnij się jednak, że nie jest to jedynie chwyt marketingowy, ani zabieg mający na celu wyłącznie przykucie uwagi.

12. Powiększaj publiczność, dla której piszesz

Nawet najlepszej jakości treści nie zdobędą popularności w Internecie, dopóki nie zostaną zaprezentowane przed szeroką publicznością. Aby zachować zaangażowanie czytelników, musisz dysponować publicznością dużych rozmiarów, aby zachować impet.

Jeżeli Twój blog ma wąskie grono odbiorców, a Ty nie zainwestujesz odpowiedniej ilości czasu w promocję, to bez względu na to jak bardzo jest dobry, będzie cieszył się ograniczonym zainteresowaniem. Tylko niewielka część osób rzeczywiście czyta treść i angażuje się w wydarzenia na blogu. Jeśli chcesz zwiększyć liczbę zaangażowanych czytelników, musisz zwiększyć ich liczbę w ogóle.

Konsekwentnie buduj grono odbiorców. Wykorzystaj syndykacie treści. Zawsze staraj się zwiększać ruch na swojej stronie.

13. Publikuj treści na stronach o wysokim autorytecie

Czasami Twój content nie wywołuje większych reakcji, ponieważ nie jesteś znany w środowisku. Ludzie dysponują ograniczonymi zasobami czasu, mają natomiast niezliczone możliwości wyboru treści. Dokonują więc słusznego wyboru i sięgają tylko po te najlepsze.

Różnica jest oczywista: jeżeli opublikujesz post na swojej stronie, kilka osób udostępni go znajomym i otrzymasz kilka komentarzy. Jeżeli ten sam post zostanie opublikowany na popularnym blogu, zaobserwujesz kilka tysięcy udostępnień i lawinę komentarzy.

Treść, którą publikujesz jest identyczna, różnica tkwi w miejscu, w którym jest promowana. Tweet wysłany przez popularnego blogera sprowokuje setki odpowiedzi, Ty robiąc to samo masz mniejsze szanse na osiągnięcie podobnych rezultatów.

14. Używaj grafik wysokiej jakości

To niesamowite, jak wiele osób nie stosuje żadnych obrazków w swoich postach. Grafiki tchną życie w Twoje wpisy. Rozpoczęcie ciekawym obrazkiem przykuwa uwagę czytelników i zachęca ich do dalszego czytania. Sprawia, że chcą dowiedzieć się więcej.

Niektórzy wykorzystują stockowe zdjęcia ludzi w dziwnych pozycjach i z dziwnymi wyrazami twarzy. Nie idź w ich ślady. Wykorzystaj swoją kreatywność.

15. Zwróć uwagę na formatowanie

Niech ekran, na którym znajdują się Twoje wpisy będzie przyjazny. Dołóż wszelkich starań, żeby wygodnie się je czytało na komputerze stacjonarnym, laptopie, tablecie lub smartfonie. Stosowanie dużych bloków tekstu zmęczy wzrok. Stosuj spacje, łamanie tekstu za pomocą obrazków, infografiki i innych elementy wizualne.

Stosuj pogrubienie tekstu, wypunktowania oraz numerację, aby podkreślić istotne informacje. Pamiętaj, że wiele osób jedynie skanuje tekst opublikowany w Internecie. Musisz przykuć ich uwagę, by chcieli się zaangażować.

Zwróć uwagę na podtytuły w swoich postach. Czy się wyróżniają? Czy po opuszczeniu reszty treści opowiadają całą historię? Czasami dobrze przygotowany podtytuł może przyciągnąć uwagę osoby, która skanuje tekst.

16. Testuj różne długości wpisów

Badania pokazują, że dłuższe posty są częściej udostępniane i mają większe szanse na zdobycie wirusowej popularności.

Jeżeli zwykle piszesz krótkie posty, spróbuj przemieszać je z dłuższymi wpisami. Wdaj się w szczegóły i udziel dokładniejszych informacji. Większość blogerów stara się tego unikać, ponieważ szczegółowe podejście wymaga dużej ilości pracy. Stosuj je, by się wyróżnić.

17. Ułatwiaj zostawienie komentarza

Poproś o komentarze. Pokaż ludziom, że rzeczywiście chcesz poznać ich zdanie i że ich opinia jest dla Ciebie ważna. Udzielaj odpowiedzi na ich pytania. Bądź obecny w wśród swojej społeczności. Nie ignoruj ludzi.

Pokaż czytelnikom, że traktujesz ich jak partnerów do rozmowy. Wybierz przemyślany, dobrze napisany komentarz i wykorzystaj go. Możesz napisać post, w którym odniesiesz się do tego komentarza i sprawisz, że autor poczuje się wyjątkowo lub udostępnić go w mediach społecznościowych. Niektórzy blogerzy instalują wtyczkę, która prezentuje najbardziej aktywnych komentatorów.

Odnosząc się do czyjegoś komentarza, dziękujesz mu w ten sposób za pozostawienie przemyślanej i wartościowej myśli. Dzięki temu będą jeszcze bardziej chętni do dzielenia się swoją opinią.

18. Rozgrzej swoją publiczność emailem

Czytelnicy nie odwiedzają Twojego bloga regularnie. Są zajęci. Powinieneś dać im znać, że opublikowałeś kolejny wpis. Jednak nie rób tego zbyt szybko. Nie pisz: „Właśnie opublikowałem nowy wpis, oto link. Przeczytaj, udostępniaj i zostaw komentarz.”

Zaangażuj ludzi a będą dużo bardziej skłonni do interakcji z Twoim contentem. Podziel się czymś osobistym w treści maila, zdradź historię w tle; przemyć nieco swojej osobowości. Bądź jak dobry kolega, nie przechodź od razu do call to action.

To się sprawdza. Ludzie zaczną wysyłać do Ciebie wiadomości, w których będą dzielić się swoimi historiami. Wypróbuj ten sposób.

19. Zachęcaj do udostępniania

Dodaj w widocznych miejscach przyciski udostępniania na portalach społecznościowych. Nie wstydź się. Używaj hashtagów, stosuj “Click to Tweet” i zachęcaj ludzi do dzielenia się najważniejszymi fragmentami (np. tymi zaskakującymi).

Umieść linki do opublikowanych wcześniej treści. Ludzie nie będą udostępniali treści, o których nie wiedzą. Daj im szansę na poznanie starszych wpisów, linkując do nich.

Dodaj jedno call to action. Jeżeli będziesz wymagał zbyt wielu rzeczy od czytelników, prawdopodobnie poczują się przytłoczeni i nie wykonają żadnej akcji.

20. Twórz treści, których ludzie poszukują

Treści, które inspirują. Wpisy, które przypominają, że życie jest krótkie, że każdy człowiek jest ważny, że warto wierzyć w większe rzeczy i że marzenia się spełniają.

Content, który wywołuje emocje: rzeczy, które sprawią, że Twoi czytelnicy zapłaczą, roześmieją się w głos lub staną w osłupieniu.

Content, który opowiada historie. Takie, które zabierają czytelnika w podróż, odkrywają jakiś sekret i uczą, że nigdy nie można się poddawać. Historie, w których wygrywa ktoś, kto startował na przegranej pozycji.

Treść, która uczy: content, który wskazuje czytelnikom konkretne kroki, które powinni podjąć, udziela im życiowych lekcji, podważa ich sposób rozumowania i wskazuje kierunek dalszych działań. Praktyczne porady, dzięki którym czytelnicy stają się mądrzejsi.

To wystarczy. Tak wygląda dwadzieścia porad, dzięki którym czytelnicy zaangażują się w Twoje treści.

Jeżeli uważasz, że ten post jest przydatny, udostępnij go znajomym. Może też będą mogli skorzystać z zawartych w nim porad (zobacz – jedno call to action).

Czy możesz to zrobić?

Subskrybuj, aby otrzymywać top artykuły, wskazówki i porady marketingowe.

GetResponse Sp. z o.o. potrzebuje danych zawartych w tym formularzu w celu dostarczenia Ci materiałów, o które wnioskujesz. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.

Dziękujemy za rejestrację!

Niedługo wyślemy Ci wiadomość email z potwierdzeniem zapisu.

Zostań autorem na Blogu GetResponse!

Dowiedz się, jak to zrobić