VIEWS

14 porad content marketingowych, które łatwo wprowadzisz w małej firmie

Jest niemal pewne, że w swojej codziennej pracy stosujesz działania content marketingowe.

Bez względu na to czy to aktualizacja strony na Facebooku, publikacja artykułów w liczących się tytułach branżowych czy tworzenie wpisów na firmowego bloga – za każdym razem kiedy publikujesz treści, które służą realizacji Twoich celów biznesowych, stosujesz działania promocyjne z zakresu marketing treści. Jednak, czy wiesz jak robić to we właściwy sposób?

Pamiętaj, że wszystkie działania dotyczące przygotowania treści związanych z Twoim biznesem powinny być zostać starannie zaplanowane. Musisz zdać sobie sprawę z potencjału własnych publikacji, a następnie podjąć właściwe kroki w kierunku optymalizacji osiaganych rezultatów.

Brzmi jak wymądrzanie się kolejnego speca od marketingu? Aby udowodnić, że tak nie jest, poniżej dzielę się praktycznymi i łatwymi do wprowadzenia w życie poradami, które pozwolą Ci na osiągnięcie wyznaczonych celów.

1. Precyzyjnie określ swoją grupę docelową

Do kogo kierujesz swoje treści? Kim jest Twój idealny odbiorca? Kim są osoby, które dzięki Twoim działaniom, mogłyby zostać Twoimi klientami? Jeśli nie odpowiesz sobie na te podstawowe pytania, na nic nie zdadzą się najlepiej opracowane strategie marketingowe.

Stwórz profile poszczególnych grup swoich odbiorców. Zadbaj, by były jak najbardziej szczegółowe – tak, żebyś miał wrażenie, że docierasz do prawdziwych ludzi. Nazwij dokładnie każdą z tych grup.

Skup się na detalach – chcesz w końcu dotrzeć do konkretnego czytelnika. Publikowane treści nie mogą być zbyt ogólne, ani nie mogą na siłę zadowalać wszystkich grup odbiorców.

 2. Określ cele dotyczące content marketingu

Skoro zasadniczym celem Twojego biznesu jest zysk, jaką rolę odgrywają w jego osiągnięciu udostępniane przez Ciebie treści? Zwiększają wiarygodność i budują autorytet, odróżniają Cię od konkurencj i biorą poważny udział w procesie zakupowym.

Pomyśl zatem o ogólnej strtategii marketingowej dotyczącej Twoich treści oraz poszczególnych celach, które powinny realizować pojedyncze artykuły czy wpisy. Czy zależy Ci na dużej liczbie udostępnień? Pozyskaniu komentarzy? Może dążysz do otrzymywania większej ilości zapytań dotyczących Twoich usług? A może większej uwagi mediów? Bez względu na przeznaczenie, do każdego publikowanego materiału przypisz jedno odpowiednie wezwanie do działania.

3. Przygotuj plan publikacji treści dla każdej platformy

Strategię content marketingową wdrożysz poprzez stworzenie prostego planu publikacji dla każdego kanału społecznościowego. Pomyśl o wszystkich platformach, w których jesteś aktywny i kanałach, które wykorzystujesz do promocji swoich treści. Następnie stwórz prosty kalendarz dostosowany do każdego z mediów.

Przygotuj podobny kalendarz na potrzeby swojego bloga. Powinien on zawierać informacje na temat treści, które planujesz opublikować, daty publikacji i tytuły robocze poszczególnych wpisów. Kalendarz przyda się w przypadku profilu firmowego na Facebooku lub gościnnego blogowania.

Najprościej jest poświęcić kilka godzin każdej platformie z oddzielna. Spróbuj spisać konkretne pomysły na wpisy, a w ich poszukiwaniu przejrzyj zakładki i odnośniki zachowane wcześniej np. w Evernote. W związku z dynamiką sieci, planuj maksymalnie na siedem dni do przodu.

4. Podejdź do publikacji zgodnie z zasadą 80-20

80% wyników pochodzi z 20% włożonych wysiłków. Tę zasadę stosuj także względem własnej strategii content marketingowej.

W pierwszej kolejności powinieneś ocenić obecny stan rzeczy, tj. co się w Twoim przypadku sprawdza, a co nie. Jeśli masz tuzin kont w mediach społecznościowych, a większość ruchu pochodzi z dwóch lub trzech źródeł, najlepiej skoncentrować się właśnie na nich.

Tę samą zasadę wykorzystaj na swoim blogu. Poświęć 20% swojego czasu na tworzenie treści, a resztę – na ich promocję. Szczególnie na początku, kiedy jeszcze nie ściągasz pokaźnego ruchu i nie masz ugruntowanej liczby odbiorców. Na każdy wpis na Twoim blogu, powinny przypadać 3-4 publikacje na innych stronach. Użyj tej samej zasady w odniesieniu do charakteru treści – 20% powinno mieć charakter promocyjny, a 80% – edukacyjny.

Na koniec pamiętaj, że jakość zawsze przewyższa ilość. Obecnie w sieci wygrywają ci, którzy oferują treści najwyższej jakości. Więcej nie zawsze znaczy lepiej.

14a

5. Pomyśl o treściach różnego typu

Treści możesz publikować w formie tekstowej (wpisy na blogu) lub audio (podcasty), zastanów się nad produkcją materiałów wideo (poradniki i samouczki) oraz infografik.

Graj swoimi najmocniejszymi kartami, ale nie bój się eksperymentować. Jeśli zarządzasz grupą pracowników, możesz wyznaczyć im konkretne zadania zgodnie z ich osobistymi preferencjami i zdolnościami.

Warto pomyśleć też o rodzaju treści, który możesz tworzyć: mogą to być poradniki o czysto edukacyjnym charakterze, albo artykuły, które będą bawiły lub inspirowały innych. Możesz opowiedzieć swoją własną historię, spisać obserwacje i komentować obowiązujące trendy lub publikować podziękowania lub apele do swoich konsumentów i klientów.

6. Naucz się tworzyć przyciągające uwagę nagłówki

Na równi z określeniem grupy docelowej i tworzeniem efektywnych treści, ważne jest tworzenie odpowiednich nagłówków. Odbiorcy wybaczą Ci błędy w formatowaniu tekstu czy zbyt wyniosły styl, zaakceptują niezbyt trafny dobór zdjęć. Nawet udostępnią Twoje treści mimo, że zapomnisz ich o to poprosić, nie będą jednak tolerować nudnych lub nietrafionych nagłówków.

Opanowanie pisania skutecznych nagłówków może zająć trochę czasu, ale warto się tym zająć. Pamiętaj, że najwięcej korzyści przyniosą te wywołujące ciekawość użytkownika. Jeśli jednak faktycznie nie czujesz się w tym dobry, zwróć się do kogoś kto będzie pisał je dla Ciebie.

7. Odpowiedz na zainteresowania swoich odbiorców

Publikuj treści, które ludzie będą chcieli czytać. Mogą uczyć, inspirować albo dostarczać rozrywki – ważne, żeby niosły konkretną wartość.

Pamiętaj, że tworzysz na potrzeby sieci, gdzie zasady pisania są nieco inne od tych stosowanych w druku czy korespondencji biznesowej. Zwróć szczególną uwagę na język i ton. Zadbaj o to, żeby Twój styl nie był zbyt formalny i powierzchowny. Pisz z sercem, tak jakbyś pisał do znajomego. Używaj potocznego języka, ale pamiętaj o właściwej edycji tekstu w celu nadania mu przejrzystości. Pisz krótkie rzeczowe zdania, aby ułatwić czytanie, stosuj odstępy, a długie akapity dziel na krótsze. Używaj zdjęć, list numerowanych i punktowanych, kursywy i podtytułów. Jeśli artykuły będą dla odbiorców użyteczne i łatwe w odbiorze, sami zdecydują się poświęcić im należytą uwagę i udostępnią je znajomym.

8. Pisz dla ludzi oraz wyszukiwarek

Jeszcze nie tak dawno temu, poradniki tworzenia treści na potrzeby internetu podkreślały wagę budowania linków. Wiele od tamtego czasu się zmieniło – obecnie Google nie wspiera takich praktyk.

Powinieneś tworzyć treści stosując język Twoich odbiorców. Używaj popularnych zwrotów, które mogą zostać wykorzystane w oknie wyszukiwania. W ten sposób na Twoje artykuły zwrócą uwagę nie tylko czytalnicy, ale i wyszukiwarki internetowe.

Nie twórz treści tylko po to, aby sztucznie przyciągnąć ruch (np. poprzez zamieszczanie odnośników do innych witryn). Publikuj wartościowe treści, które odbiorcy polubią sami z siebie i z przyjemnością będą się nimi dzielić. Pozyskuj ruch we właściwy sposób – niech nie stanie się on celem sam w sobie.

9. Dodaj odpowiednie wezwanie do działania

Zawsze dodawaj właściwe wezwanie do działania, aby wzmocnić określone zachowanie użytkownika. Upewnij się, że wpisuje się ono w kontekst wpisu. Może być to zaproszenie do pobrania e-booka, dołączenia do listy subskrypcyjnej, wysłania zapytania ofertowego albo nabycia towaru. Jeśli jednak każdy Twój wpis będzie kończyć się ofertą handlową, użytkownicy poczują się jak w centrum handlowym. Zachęcaj do zakupu tylko wtedy, kiedy uznasz to za stosowne – ale z drugiej strony nie unikaj za wszelką cenę informacji o swoich produktach czy usługach, gdyż w ten sposób drastycznie zmniejszasz wskaźnik rentowności. Pamiętaj, że najważniejszy jest kontekst.

10. Gromadź pomysły

Marketing treści wymaga codziennego zaangażowania – naturalne więc będzie jeśli w którymś momencie poczujesz blokadę twórczą.

Kluczem do rozwiązania problemu będą pomysły gromadzone na czarną godzinę. Ustaw powiadomienia Google, subskrybuj czołowe blogi i magazyny branżowe. Zwracaj uwagę na to o czym ludzie dyskutują w grupach, na forach i mediach społecznościowych. Regularnie spisuj pytania swoich odbiorców – te przysyłane w wiadomościach email, jak i te zamieszczane w komentarzach pod wpisami.

Przejrzyj powyższe źródła w poszukiwaniu inspiracji i pomysłów kiedy kolejny raz będziesz siadał do planowania swoich treści. Pamiętaj jednak, żeby nie kopiować opublikowanych już artykułów.

 

14b

11. Zaangażuj do pomocy innych

Nie poświęcaj całego wysiłku na budowanie świadomości marki – spraw, żeby wyręczyli Cię w tym inni!

Dotrzyj do czołowych przedstawicieli branży i odbiorców, którzy mogą poprawić Twoje wyniki SEO. Postaraj się, żeby znajomości te nie wynikały jedynie z potrzeby realizacji Twoich potrzeb biznesowych – o pomoc w promocji swoich postów poproś dopiero na właściwym etapie znajomości. Społeczność obserwująca takie branżowe autorytety stanowi dużą grupę odbiorców, a aprobata Twoich działań przez opiniotwórcze postaci będzie niczym wisienka na torcie – to najlepsza motywacja do dalszego działania.

Zamiast za każdym razem tworzyć nowy artykuł czy wpis, zadaj swoim odbiorcom prowokujące lub zabawne pytania i poproś o ich opinie na dany temat – tym sposobem pozyskasz treści generowane przez użytkowników. Docelowo będziesz chciał, żeby Twoi odbiorcy stali się Twoimi adwokatami, tak żeby już sami mogli rozpowszechniać Twoje materiały w sieci i wspierać Twój dalszy rozwój. Pochwały spływające od innych okażą się znacznie bardziej przydatne niż gdybyś sam próbował działać w kierunku promocji swoich treści.

12. Zoptymalizuj swoje strony docelowe

Zwykle strona docelowa ma na celu zachęcenie czytelnika do podjęcia określonego działania – zwykle konsumpcji zaproponowanej treści. Przykładem strony docelowej może być strona gromadząca adresy emailowe, główna strona witryny, strona z informacjami o twórcy, albo choćby wpis na blogu, strona z wideo poradnikiem czy prezentacją.

Aby twoje działania marketingowe przyniosły rezultaty, musisz zadbać o optymalizację takiej strony, tzn. że musi być ona przyjazna dla oka użytkownika i łatwa w odbiorze. Najprościej osiągnąć to stosując jeden widoczny nagłówek i jedno wezwanie do działania. Upewnij się, że będzie ono jednoznaczne.

Twoje strony docelowe powinny budować Twoją wiarygodność, zaufanie i podkreślać cechy odróżniające Cię od konkuencji.

13. Przygotuj darmowe zachęty

Aby plan związany z marketingiem treści okazał się pomyślny, niekoniecznie musisz prowadzić bloga (choć blog może okazać się niezwykle pomocny dla Twojego biznesu). Marketing treści odnosi się do tworzenia i dystrybucji treści w sposób uwzględniający cele biznesowe – oznacza to, że może on przyjąć formę e-booków, e-kursów, webinarów, konspektów, wywiadów, podcastów, analiz biznesowych, infografik, samouczków wideo, czy prezentacji.

Większość z nich (jeśli nie wszystkie) powinna być tworzona z intencją pozyskania subskrybentów listy mailingowej – musi więc działać jak oferta generująca leady. A co najważniejsze – aby zwiększyć skuteczność swoich działań, dla każdego kanału możesz zaproponować inną darmową zachętę.

14. Nie oczekuj natychmiastowych wyników

Marketing treści nie przynosi natychmiastowych gratyfikacji – czasami można nie zaobserwować żadnych rezulatatów i odnieść mylne wrażenie, że coś nie działa. Bądź jednak konsekwentny: planuj uaktualnienia i regularnie monitoruj progres. Użyj narzędzi analitycznych i upewnij się, że przyszłe decyzje oparte będą na twardych danych, a nie przypuszczeniach. Jeśli nie poddasz się i będziesz wykonywał wszystko zgodnie z planem, prędzej czy później osiągniesz pożądane rezultaty.

 

Gotowy do działania?

Marketing treści to strategiczny proces polegający na tworzeniu i dystrybucji przydatnych i wartościowych treści w celu zwrócenia na siebie uwagi swojej grupy docelowej. Aby odnieść sukces, musisz być w swoich działaniach konsekwentny, a Twoje intencje powinny być jasne i z góry określone.

Które z powyższych działań content marketingu zamierzasz zastosować? Podziel się z nami swoją opinią w komentarzach poniżej.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x