Zaplanuj świąteczny content w 12 krokach
autor: Marya Jan ostatnia aktualizacja 0

Zaplanuj świąteczny content w 12 krokach

Święta zbliżają się wielkimi krokami. Zanim zaczniesz panikować, że nie masz jeszcze gotowej strategii marketingowej, przeczytaj poniższe wskazówki.

Poniżej znajdziesz sprawdzone rady i rozwiązania, dzięki którym szczęśliwie przebrniesz przez ten gorący dla wszystkich marketerów okres w roku. Podpowiadamy, jak zadbać o to, by Twoja marka była stale obecna w mediach społecznościowych, nawet gdy Ty sam udasz się na zasłużony świąteczny odpoczynek.

1. Określ swój cel i grupę docelową, sporządź harmonogram działań

Na początku wybierz konkretny cel: wprowadzasz na rynek nowy produkt, organizujesz wyprzedaż, zależy Ci na nowych leadach, a może planujesz wzmocnić swoją obecność w mediach społecznościowych i zbudować świadomość marki? Treści dobieramy przecież nie tylko pod kątem obranego celu, ale również grupy docelowej. Pomyśl, kto jest adresatem Twojej promocji: nowi czy aktualni użytkownicy, a może dotychczasowi konsumenci? Odpowiedzi na te pytania pomogą nadać ton Twoim treściom.

Na koniec powinieneś odpowiedzieć sobie na pytanie: z jakim wyprzedzeniem zwykle planujesz swoje kampanie? Jeśli do świąt pozostały dwa tygodnie, to masz czas, żeby przygotować co najwyżej dwa świąteczne blogposty i grafiki w programach typu Canva lub PicMonkey. Jeśli przysiadłeś do tego zadania 6-8 tygodni wcześniej, możesz znacznie lepiej rozplanować przygotowanie contentu.

2. Planuj treści

Święta to idealna okazja, by wzmocnić swoją relację z odbiorcami, zadbać o większy ruch na stronie lub podnieść sprzedaż. Aby to osiągnąć, musisz wyjść naprzeciw swoim idealnym konsumentom, tworząc pozytywny szum wokół własnej marki.

Zdecyduj, czy chcesz przygotować content o tematyce okołoświątecznej, czy może w okresie świątecznym zmniejszysz częstotliwość publikowanych blogpostów i aktualizacji w mediach społecznościowych. A może to idealny moment na uruchomienie wyprzedaży, start nowej wersji witryny, wysyłkę specjalnego newslettera lub dedykowaną kampanię w mediach społecznościowych? Czy dysponujesz zespołem, który będzie wspierał Cię w realizacji Twoich planów? Czy korzystasz z usług specjalisty od mediów społecznościowych?

Określ zakres działań z kilkutygodniowym wyprzedzeniem. Powinieneś przy tym nie tylko opracować szczegółowy harmonogram tworzenia i publikacji treści, ale także odpowiednio rozdysponować role poszczególnym członkom zespołu. Nie obawiaj się powierzyć komuś zadania polegającego na gromadzeniu pomysłów i zdjęć związanych ze świętami, które okażą się interesujące dla Twoich odbiorców.

Weź pod uwagę, że tworzenie własnych grafik jest niezwykle czasochłonne – oszacuj ilość potrzebnego na to czasu. Jeśli w okresie świątecznym planujesz urlop, Twój kalendarz aktywności w mediach społecznościowych jest jeszcze ważniejszy – musisz przecież już zawczasu sprostać oczekiwaniom odbiorców.

3. Zaplanuj publikację

Kiedy będziesz odpoczywać w górach albo bawić się na imprezie sylwestrowej, odbiorcy nie powinni być pozbawieni dostępu do Twoich nowych treści – zwłaszcza, że ciężko utrzymać ich zainteresowanie i zadbać o lojalność.

Aby ustrzec się przed nerwowymi sytuacjami, korzystaj z narzędzi do programowania publikacji, takich jak Hootsuite, Buffer, czy Edgar. W planowaniu pomogą platformy do blogowania takie jak WordPress, czy rozwiązania do obsługi masowej wysyłki emaili, takie jak GetRepsonse.

Zwróć jedynie uwagę na właściwe rodzaje contentu i czas planowanej wysyłki. Największe zaangażowanie po stronie odbiorców osiągniesz stosując interesujący miks treści.

4. Zadbaj o wygląd strony

Świętuj razem ze swoimi odbiorcami. Zmodyfikuj szablon swojej witryny pod kątem zbliżających się świąt: chodzi o drobne detale, takiej jak czapka Mikołaja lub zabawne zdjęcie z balu przebierańców. Nawet lekka zmiana kolorów lub umieszczenie typowo świątecznych symboli, pomoże zwrócić uwagę odbiorców i ożywić stronę.

Podobną taktykę zastosuj także w przypadku mediów społecznościowych: możesz choćby zmienić swoje zdjęcie profilowe na Facebooku, stworzyć tematyczną tablicę na Pintereście lub opublikować zdjęcia z przygotowań do świąt na Twitterze lub Instragramie.

Pamiętaj o spójnej komunikacji we wszystkich kanałach społecznościowych.

5. Stwórz poradnik

Zaproponuj swoim odbiorcom porady i rozwiązania, które byłyby dla nich pomocne, a przy okazji wiązały się z Twoją działalnością. Fotograf może udzielić wskazówek dotyczących robienia oryginalnych zdjęć świątecznych, a specjalista od content marketingu może podzielić się wiedzą na temat tworzenia świątecznych treści.

Czytelnicy docenią Twój wysiłek – jednak pamiętaj, że tworzenie treści o charakterze edukacyjnym jest czasochłonne. Zaplanuj więc prace nad nimi odpowiednio wcześnie.

Na koniec pamiętaj o zasadzie 80-20: wykorzystaj 80% swoich postów, by angażować, uczyć i motywować, a 20% – by promować swoje produkty lub usługi.

To także dobry moment na świąteczne promocje: możesz zorganizować konkurs online albo wejść we współpracę z organizacją charytatywną, by dodatkowo zachęcić do zakupu. Przygotuj e-kupony na zakupy w sklepie online lub wyślij spersonalizowanego emaila, w którym zachęcisz do odwiedzenia Twojej witryny.

calendar-1024x708

6. Wykorzystaj skuteczne treści … ponownie!

Przejrzyj treści opublikowane w mijającym roku. Które posty okazały się wyjątkowo skuteczne, a które najmniej angażowały odbiorców?

Czas na ponowne wykorzystanie najlepszych materiałów. Zarezerwuj na to odpowiednio dużo czasu lub zleć zadanie współpracownikowi. Spójrz na poniższe przykłady, w jaki sposób można wykorzystać powstały już wcześniej content:

  • Opublikowałeś ebook? Możesz wykorzystać jeden z rozdziałów, aby na jego podstawie stworzyć nowego posta;
  • Pomyśl, w jaki sposób można wykorzystać treść jednego z autoresponderów w poście na blogu;
  • Stworzyłeś poradnik wideo? Wybierz najciekawszy fragment filmu i zamieść go w mediach społecznościowych.

Posty poświęcone tematyce okołoświątecznej mogą być rozbite na fragmenty, które w dalszej kolejności wykorzystasz jako aktualizacje na Facebooku lub Twitterze. Na Instragramie możesz opublikować zdjęcia z zeszłego roku z podpisem w stylu: „W zeszłym roku świętowaliśmy w ten sposób – czy w tym roku uda nam się przebić samych siebie?”.

7.  Zostań “kuratorem contentu”

W pierwszym roku działalności lub blogowania możesz nie mieć wystarczająco dużo treści by nieustannie je reformatować. Jest jednak na sposób – możesz posłużyć się contentem innych autorów. Oczywiście w umiejętny sposób.

Przejrzyj to, co na dany temat publikują inni autorzy (przydatne w tym może okazać się w narzędzia typu Evernote do tworzenia zakładek) – zwróć szczególną uwagę na jakość publikowanych materiałów. Tę pracę możesz powierzyć choćby praktykantowi.

Stwórz inspirującą listę linków lub post na blogu, które pozwolą czytelnikom na odkrycie treści z różnych miejsc sieci. Czytelnicy chętnie udostępniają tego typu wpisy.

8. Skorzystaj z crowdsourcingu treści

Czy organizując przyjęcie, zdarza Ci się prosić gości o przyniesienie sałatki, ciasta lub butelki wina? W podobny sposób spójrz na swoją strategię content marketingowej.

Poproś czytelników, współpracowników i klientów, by wsparli Cię w tworzeniu nowego contentu. Innymi słowy: propaguj ideę crowdsourcingu treści.

Poproś innych o podzielenie się osobistymi doświadczeniami, skompiluj komentarze z bloga dotyczące jakiegoś istotnego tematu, napisz do kluczowych influencerów z branży prosząc o odpowiedzi na 2-3 pytania. Następnie opublikuj tekst bazujący na zgromadzonych danych. Możesz także poprosić odbiorców o podzielenie się zdjęciami, które będą tematycznie związane z nadchodzącymi świętami.

9. Zapewnij wsparcie swoim klientom

Powinieneś udzielić odpowiedzi na każde zapytanie, odnieść się do każdego negatywnego komentarza w mediach społecznościowych. Nie przysługuje Ci żadna taryfa ulgowa – szczególnie jeśli w czasie świąt pracujesz. Zasadniczo może to być dla Ciebie bardzo gorący okres, a więc warto wykorzystać nadarzającą się okazję do przekucia działalności w realny zysk. W tym czasie może napływać do Ciebie wiele pytań dotyczących produktów, które właśnie nabyli, albo do zakupu których dopiero się przymierzają. Odpowiedz im jak najszybciej.

Ważny okaże się zatem stały monitoring mediów społecznościowych – wyznacz członkom swojego zespołu konkretne dni dyżuru – tym sposobem nie będziesz niepotrzebnie angażować wszystkich pracowników jednocześnie.
W przypadku negatywnego odzewu, niezbędna jest natychmiastowa reakcja. Bez względu na porę roku, Twoi klienci powinni mieć o Tobie jak najlepsze zdanie.

Regularnie monitoruj profile w mediach społecznościowych – dla ułatwienia sprawy, ustaw automatyczne powiadomienia.

lamp-halloween-lantern-pumpkin-1024x572

10. Monitoruj media społecznościowe

Jeśli zdecydujesz się na planowanie publikacji z wyprzedzeniem, pamiętaj, żeby ktoś na bieżąco reagował na opinie i komentarze odbiorców, odpowiadał na pytania związane z produktami i usługami, oferował pomoc w rozwiązywaniu problemów.

Powinieneś pomyśleć o osobie, która pod Twoją nieobecność zadba o firmowe profile społecznościowe. Powinna być doskonale zaznajomiona ze stylem komunikacji marki, aby bez trudu odpowiadać na spływające zapytania w charakterystycznym dla Ciebie stylu. Reagowanie na działania odbiorców to za mało – zadbaj też o to, by Twoi eksperci od mediów społecznościowych sami wychodzili z inicjatywą w kierunku odbiorców.

11. Pamiętaj, że rozmiar ma znaczenie!

Niektóre firmy mogą pozwolić sobie na zignorowanie wszystkich powyższych porad. Nie chciałam pisać o tym na samym początku, żebyś nie miał poczucia, że daje Ci taryfę ulgową…

Takie ortodoksyjne podejście może sprawdzić się szczególnie dobrze w przypadku małych przedsiębiorstw lub start-up’ów. Ostatnio podobną strategię zastosowała znana amerykańska marketerka Marie Forleo – na czas urlopu jej firma całkowicie odcięła się od mediów społecznościowych. Jeśli jej generująca miliony zysków firma mogła sobie na to pozwolić, możesz i Ty.

12. Zrób świąteczne selfie

Uchyl nieco rąbka prywatności, publikując zdjęcia ukazujące jak świętujesz z rodziną lub  współpracownikami w miejscu pracy. Jeśli zdecydowałeś zrobić sobie wolne w okresie świąt, możesz publikować zdjęcia z mniejszą częstotliwością. Te, które będą miały w sobie “ducha świąt”, sprawią wielką radość Twoim odbiorcom. Jak zwykle jednak pamiętaj – nie popadaj w przesadę.


Jeśli powyższe rady zainspirowały Cię do przeprowadzenia kampanii świątecznej, przeczytaj nasz poradnik, który możesz pobrać TUTAJ. Dowiesz się z niego, co jeszcze możesz zrobić w tym gorącym okresie.

Mam nadzieję, że opisane rozwiązania pozwolą Ci skutecznie zaplanować działania w mediach społecznościowych w czasie nadchodzących świąt. Nie zapomnij uwzględnić w swoich planach także chwili na odpoczynek! Wesołych Świąt!

Subskrybuj, aby otrzymywać top artykuły, wskazówki i porady marketingowe.

GetResponse Sp. z o.o. potrzebuje danych zawartych w tym formularzu w celu dostarczenia Ci materiałów, o które wnioskujesz. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.

Dziękujemy za rejestrację!

Niedługo wyślemy Ci wiadomość email z potwierdzeniem zapisu.