Anatomia skutecznego formularza zapisu
autor: GetResponse ostatnia aktualizacja 0

Anatomia skutecznego formularza zapisu

Założę się, że nie raz zastanawialiście się nad tym jak odpowiednio zaplanować i zbudować formularz zapisu, aby przynosił odpowiednie rezultaty.

I to nie tylko w postaci ilości zapisów, ale również w ich jakości –  dostarczając więcej danych niż sam adres email.

Wszyscy wiemy, że formularz zapisu to jeden z najważniejszych elementów w procesie budowania listy mailingowej. Zatem niezależnie od tego, czy temat email marketingu jest dla Ciebie nowy, czy od dawna realizujesz założone kampanie mailingowe, oto najważniejsze elementy i aspekty na jakie warto zwrócić uwagę przy tworzeniu lub optymalizowaniu formularzy zapisu.

 

Anatomia formularza

Tak jak każda, nawet najbardziej podstawowa, strona www musi mieć swoją strukturę i szkielet, tak samo można określić go w przypadku formularzy zapisu.

 

Forma wyświetlania

Spośród wielu dostępnych form osadzenia formularzy na swojej stronie www zdecydowanie najpopularniejszymi będą osadzenie formularza pośród wszystkich widocznych bloków na stronie oraz wyświetlanie formularza metodą lightbox lub popover.

Osadzenie formularza pomiędzy pozostałymi modułami strony jest zdecydowanie najbezpieczniejszym wyjściem, gdyż metody lightbox oraz popover, pomimo znacznie wyższej skuteczności, mogą stwarzać problemy w wyświetlaniu na urządzeniach mobilnych.

Zapewne po konsultacjach z programistą dowiesz się, że nie ma sytuacji bez wyjścia. I będzie to dobra wskazówka. W przypadku gdy chcesz dobrze dotrzeć do każdej grupy odwiedzających, możesz zastosować tak zwane wyjątki w oparciu o rozpoznanie urządzenia, z którego odwiedzana jest Twoja strona i analogicznie zastosować osobne scenariusze np. wyświetl formularz w postaci osadzonej jeśli odwiedzający korzysta z urządzenia mobilnego. W innym przypadku wyświetlaj formularz metodą popover.

indeks

Nagłówek

Jak się zapewne domyślasz ten element jest najważniejszy w całej strukturze formularza. To właśnie nagłówek w pierwszej kolejności odpowiada za przyciągnięcie uwagi odwiedzającego, a co za tym idzie zwiększy szansę na to, że cały formularz zostanie wypełniony.

Jeśli posiadasz firmowy slogan, lub zdanie określające korzyści idące z używania produktu, w łatwy sposób możesz je sparafrazować i użyć do przedstawienia korzyści z zapisu do Twojego programu email marketingowego. Nagłówek formularza to Twoja myśl przewodnia, którą możesz posługiwać się również w późniejszej komunikacji. Zatem pracując nad samym formularzem pomyśl jak możesz wykorzystać jego elementy w następnych krokach komunikacji.

Pola do wypełniania

Główna część formularza przysparzająca  najwięcej problemów. Jakie pola i o ile danych pytać? Jak je opisać? Jak dobrać pytania? Te i inne pytania to naturalny proces przy tworzeniu tej części formularza.

Musisz wiedzieć, że nie ma jednej złotej rady, która będzie działać dla każdego. Każda strona, branża, produkt czy usługa różnią się od siebie zatem każdy formularz jest na swój sposób wyjątkowy.

  • Adres email

Najbardziej oczywiste pole jakie musi być dostępne do wypełnienia. Bez niego formularz zapisu nie ma racji bytu, umieść to pole jako pierwsze lub drugie w kolejności.

  • Imię

Jeśli planujesz wysyłać kampanie personalizowane i targetowane to pole może okazać się niezbędne. Danych z tego pola możesz używać później do powitań, w tematach lub przy wysyłaniu ofert w oparciu o historię zakupową, by podkreślić personalny wydźwięk całego mailingu.

  • Pola dodatkowe

Sekcja wymagająca dokładnej analizy, w zależności od typu usługi lub produktu jakiego będzie dotyczyła dalsza komunikacja. Ograniczaj ilość dodatkowych pytań do 2 lub maksymalnie 3. Zbyt duża ilość pól do wypełnienia może zdezorientować potencjalnego subskrybenta i sprawić, że sam formularz stanie się ciężki i nieefektywny.

Jeśli planujesz informować swoich odbiorców o lokalnych usługach i promocjach, idealnym rozwiązaniem będzie pytanie o ich miejsce zamieszkania. Jeśli masz wiele kategorii swoich ofert, pytaj odwiedzających co dokładnie ich interesuje. Idąc tym tropem planowania bez problemu wybierzesz 3 dodatkowe pytania jakie pomogą Ci planować dalszą komunikację.

Zgody na komunikację

Zapewne nie raz widziałeś pola niezbędne do zaznaczenia typu „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych…”. Dodanie tej klauzuli do formularza jest wymagane przez polskie prawo może wpłynąć jedynie korzystnie na jego efektywność. W ten sposób pokażesz potencjalnym subskrybentom, że mogą Ci zaufać.

 

Przycisk potwierdzający wysłanie danych

Może to być przycisk z treścią „Wyślij”, „Zapisz się” lub „Chcę specjalne oferty”… Tak jak w przypadku pól dodatkowych nie ma tu jednej złotej rady. To Ty decydujesz, w oparciu o styl i ton swojej komunikacji, co tam umieścisz i jak zachęcisz do ostatecznego kroku w procesie zapisu swoich odwiedzających. Pamiętaj jednak, że ten przycisk może być właśnie tym elementem, który skłoni odwiedzającego do wypełnienia formularza. Wyróżnij go kolorem i rozmiarem tak aby rzucał się w oczy od pierwszego momentu załadowania strony www.

O czym jeszcze pamiętać?

Jestem pewien, że zauważyłeś te wzmianki o użytkownikach korzystających z urządzeń mobilnych. Pamiętaj zatem, że to właśnie Ci użytkownicy ze względu na swą ilość w obecnym rozkładzie rynku mogą okazać się Twoją główną grupą docelową. Oto kilka rad , o których powinieneś pamiętać, by sprostać ich oczekiwaniom:

  • Nagłówek powinien być wielkości minimum 22px
  • Standardowy tekst i opisy pól powinny mieć minimum 14 px
  • Elementy klikalne powinny zawierać od 10 do 20 px dodatkowej przestrzeni
  • Pola do wypełnienia powinny mieć minimum 29 px wysokości
  • Przyciski i elementy CTA nie powinny być mniejsze niż 44×44 px
  • Jeśli chcesz, aby Twój formularz do zapisu był efektywny dla wszystkich użytkowników, używaj warunków w oparciu o urządzenie, z którego odwiedzana jest strona www i odpowiednio dostosuj wyświetlaną zawartość.

Jeśli zastanawiasz się jak zoptymalizować swój formularz zapisu, podaj link do niego w komentarzach, a z pewnością podejmiemy się zadania by Ci pomóc.

Subskrybuj, aby otrzymywać top artykuły, wskazówki i porady marketingowe.

GetResponse Sp. z o.o. potrzebuje danych zawartych w tym formularzu w celu dostarczenia Ci materiałów, o które wnioskujesz. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.

Dziękujemy za rejestrację!

Niedługo wyślemy Ci wiadomość email z potwierdzeniem zapisu.