3 niestandardowe formularze zapisu, które konwertują
autor: Michał Leszczyński ostatnia aktualizacja 0

3 niestandardowe formularze zapisu, które konwertują

Budowanie listy mailingowej to podstawowe działanie, które powinien wykonywać każdy, kto pracuje w marketingu internetowym.

Pozwala ono bowiem nie tylko na zwiększenie zasięgu prowadzonych kampanii, ale przede wszystkim na nieutracenie swojej pozycji na rynku na rzecz konkurencji. Brak rozwoju oznacza zastój, a każda lista mailingowa, która się nie powiększa ulega z czasem przedawnieniu i pomniejszeniu. Jak zatem nie dać się wyprzedzić i wyjść poza standardowy formularz zapisu budując swą listę? 3 sposoby, które zaraz poznasz Ci w tym na pewno pomogą.

Lista mailingowa

Każda firma powinna posiadać aktualną i regularnie poszerzaną bazę klientów, do których prowadzone są kampanie informacyjne i promocyjne mające na celu generowanie sprzedaży. Klienci i jednocześnie ich adresy email z czasem mogą bowiem stracić swą wartość i potencjał. 

Odbiorcy mogą nie być już zainteresowani Twoją ofertą, gdyż korzystają już z rozwiązań konkurencji lub po prostu ich potrzeby uległy zmianie. Adresy email dodatkowo mogą ulec przedawnieniu i wyłączeniu ze względu na np. zmienioną domenę, której używa dana firma.

Ponadto, jeśli dotychczas prowadziłeś monotonną, przewidywalną i czysto sprzedażową komunikację, szansa jest, że część odbiorców odeszła, gdyż czuli się przytłoczeni zbyt częstą komunikacją.

Innymi słowy, podstawowym powodem, dla których lista mailingowa może ulegać pomniejszeniu to:

  • Szkodliwe działania konkurencji,
  • Zmiana potrzeb i preferencji klientów,
  • Przedawnienie adresów email ze względu na zmienioną/opuszczoną domenę lub skrzynkę pocztową,
  • Monotonnie prowadzona dotychczasowa komunikacja.

Te wszystkie powody oznaczają jedno. Jeśli nie zadbasz o to, żeby Twoja lista mailingowa rosła, to Twoje kampanie marketingowe utracą swą skuteczność.

1. Lightbox i Pop over

Standardowe formularze zapisu są z pewnością efektywne w budowaniu bazy klientów i powinny znaleźć się na każdej z Twoich stron internetowych i blogów. Jedyną ich wadą jest to, że nie zawsze udaje im się przykuć uwagę użytkowników odwiedzających wspomniane strony. 

Osadzone formularze zapisu są często projektowane tak, aby pasowały do układu i kolorystyki stosowanej na stronie internetowej. Z drugiej jednak strony, gdy całkowicie zleją się z nią, mogą one stać się niezauważalne dla ludzkiego oka, co jest równoznaczne z brakiem skuteczności.

Formularze typu Lightbox i Pop over odchodzą od tego schematu. Ich podstawowym celem jest właśnie zwrócenie uwagi użytkowników, zainteresowanie ofertą i wezwanie do działania tj. do pozostawienia adresu email. Poprzez pojawianie się w określonym momencie niejako ponad stroną i zawartą na niej treścią szansa, że Twoja publiczność je zignoruje jest zminimalizowana.

Lightbox na stronie MamStartup
Zdj. 1 – Lightbox na stronie MamStartup.pl

Formularze te mogą pojawiać się wg różnych scenariuszy, np. gdy użytkownik:

  • wejdzie na Twoją stronę internetową,
  • doczytał do określonego momentu w artykule,
  • pozostał na stronie określoną długość czasu.

Podobnie do pozostałych typów formularzy, te również powinny zawierać ciekawą ofertę i elementy motywujące do działania. Sama prośba o pozostawienie adresu email może okazać się niewystarczająca, jeśli nasz produkt nie „sprzedaje się sam”.

Korzystając z tych formularzy trzeba jednak uważać, aby nie przesadzić z częstotliwością ich wyświetlania. W plikach cookies warto abyś zapisywał, gdy ktoś wypełnił już dany formularz lub go zamknął, aby nie pojawiał się on przy każdej jego wizycie na Twojej stronie internetowej. Ryzyko, że poirytowany użytkownik nie powróci do Ciebie jest po prostu zbyt duże.

Formularze tego rodzaju możesz w zaledwie kilka chwil stworzyć za pomocą kreatora formularzy GetResponse.

2. Próba opuszczenia strony internetowej

Podobnym rozwiązaniem do opisanego powyżej są formularze wykorzystujące akcję „próby opuszczenia” danej strony internetowej. Dzięki nowym narzędziom oferowanym m.in. przez BounceExchange czy naszą rodzimą firmę ExitCollar możesz spróbować zatrzymać użytkowników, którzy nie dali się do końca przekonać do Twojej oferty.

Jak działa Exit Collar
Zdj. 2 – Opis działania Exit Collar

Wykorzystując śledzenie akcji użytkownika na stronie internetowej możesz wyświetlić specjalny komunikat osobom, które skierowały kursor myszki na ikonę zamykającą przeglądaną zakładkę lub okno przeglądarki. Nim taki internauta opuści Twoją stronę, będzie musiał się zastanowić dwa razy czy jest skłonny zaryzykować i nie skorzystać z Twojej oferty.

Wspomniane rozwiązanie jest dodatkowo płatne, ale proponowana przez ExitCollar cena jest zdecydowanie bardziej przystępna niż ta, którą przyszykował dla nas BounceExchange. Na stronie dostawcy usługi istnieje również możliwość przetestowania rozwiązania przez 14 dni całkowicie za darmo, co powinno wystarczyć Ci, abyś sprawdził jak skuteczne mogą być te formularze zapisu.

3. Wtyczki typu belka (ang. bar) 

Kolejnym ciekawym sposobem budowania listy mailingowej jest wykorzystanie wtyczek takich, jak te oferowane m.in. przez firmę Hello Bar lub ich darmowych substytutów, które można z łatwością znaleźć na WordPressie (np. Attention Grabber). Dzięki tym pluginom, możesz umieścić dodatkową belkę na swojej stronie, która będzie zawierała pewnego rodzaju notyfikację wzywającą użytkowników do działania.

Belka, której przykład znajdziesz poniżej, może pojawić na samej górze lub dole Twojej witryny. Dzięki takiemu umieszczeniu i skutecznemu zaprojektowaniu możesz zwrócić uwagę odwiedzających Twoją stronę internautów i poprosić ich o wypełnienie formularza zapisu lub przeklikanie się do określonego miejsca np. zawierającego Twoją najnowszą ofertę.

Setting Up Hello Bar
Zdj. 3 – Ustawienia i przykład (u góry) formularza Hello Bar

Choć miejsce na wiadomość, przycisk CTA czy formularz jest nieco ograniczony w takiej „belce”, to potencjał, jaki niosą za sobą te wtyczki sprawiają, że są warte przetestowania. Są bardzo proste w instalacji, a jeśli nie jesteś zwolennikiem wcześniej wspomnianych rodzajów formularzy zapisu, to ta nieco bardziej subtelna forma powinna przypaść Ci do gustu.

Budowanie listy mailingowej to nie wszystko

Pozyskanie adresu email potencjalnego klienta to dopiero początek współpracy, która może przynieść Ci nie tylko pieniądze, ale również ogromną dawkę informacji na temat potrzeb i zainteresowań Twoich odbiorców.

Budując swoją listę mailingową pamiętaj o tym, aby korzystać z mechanizmu „potwierdzenia zapisu” oraz autoresponderów, które automatycznie wyślą wiadomość powitalną do Twoich nowych subskrybentów. Dzięki tym rozwiązaniom będziesz miał pewność, że Twoja baza klientów zawiera tylko aktywne adresy email, a komunikacja prowadzona będzie w płynny i naturalny sposób. 

Przede wszystkim pierwsze tygodnie od momentu, w którym Twój odbiorca powierzy Ci tak cenną informację, jakim jest adres email, stanowić będą o tym czy powstanie pomiędzy Wami więź. Subskrybenci mogą stać się lojalnymi ambasadorami marki, którzy swoimi opiniami mogą być skuteczniejsi niż jakakolwiek odpłatna forma reklamy. Jednak, aby do tego doszło musisz budować relacje, a nie tylko myśleć o sprzedaży.

A jakich innych metod budowania listy mailingowej Ty używasz? Podziel się z nami informacją w komentarzu.

Subskrybuj, aby otrzymywać top artykuły, wskazówki i porady marketingowe.

GetResponse Sp. z o.o. potrzebuje danych zawartych w tym formularzu w celu dostarczenia Ci materiałów, o które wnioskujesz. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.

Dziękujemy za rejestrację!

Niedługo wyślemy Ci wiadomość email z potwierdzeniem zapisu.

Zostań autorem na Blogu GetResponse!

Dowiedz się, jak to zrobić