Jak skutecznie wykorzystać Google Analytics

7 min
Zaktualizowano:

Każda firma, która posiada stronę internetową powinna zrozumieć zasady panującego na niej ruchu i dowiedzieć się, kto generuje go najwięcej.

Google Analytics to darmowe (i oferujące ogromne możliwości) rozwiązanie, które dostarcza wielu informacji na temat wydajności stron internetowych.

Każda firma może wykorzystać Google Analytics do:

  • pomiaru natężenia ruchu na swojej stronie
  • odpowiedzi na pytanie skąd przychodzą odwiedzający użytkownicy
  • uzyskania szczegółowych informacji dotyczących aktywności odwiedzających na stronie.

Narzędzie Google działa w prosty sposób. Jest oparte na śledzeniu „tagów”- krótkich fragmentów kodu zainstalowanych na każdej stronie witryny firmowej.
Tag precyzyjnie pobiera dane i zestawia je w formie raportu w panelu administracyjnym Google Analytics. W ramach jednego konta można ustawić wiele raportów dotyczących wielu różnych stron internetowych.
Przeanalizujmy Google Analytics nieco dokładniej i postarajmy się odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób to narzędzie może przynieść korzyść Twojej firmie i pomóc zrozumieć źródła ruchu na stronie.

Pomiar czasu

Dzięki tej funkcjonalności, możesz monitorować średnią długość czasu, jaką odwiedzający spędzają na stronie Twojej firmy. Zebrane informacje pozwalają zrozumieć dlaczego odwiedzający pozostają na stronie oraz dlaczego ją opuszczają (prawdopodobnie ten drugi przypadek jest dla firm najbardziej interesujący).

Wszystkim zależy na tym, by odwiedzający spędzali na stronie jak najwięcej czasu i starannie „przeklikiwali” jej zawartość – im dłuższy czas spędzony na stronie, tym większa szansa, że odwiedzający zdecyduje się na zakup produktów lub usług.

Źródła ruchu

Tego typu informacje są niezwykle istotne podczas planowania działań marketingowych. Dokładne informacje o miejscu, z ktaórego użytkownicy przechodzą na stronę firmową, pozwalają na precyzyjne ukierunkowanie pod katem tego miejsca, lepsze dopasowanie linków i ogólną optymalizację ruchu.

Źródła ruchu należy badać możliwie najdokładniej. Dział marketingu powinien móc precyzyjnie określić różne rodzaje ruchu na firmowej stronie. Z pewnością warto zrozumieć:

  • czym jest ruch wysokiej jakości
  • w jaki sposób mierzyć działania przynoszące dochody
  • jak określić czynniki konwersji
  • jakiego rodzaju informacji szukać raportach słów kluczowych
  • jak działają modele atrybucji kampanii w Google Analytics.

Google Analytics – darmowe narzędzie o wielkich możliwościach

Google Analytics oferuje wiele funkcjonalności, które warto poznać. Oprogramowanie umożliwia zbieranie danych na temat położenia geograficznego, płci, wieku, adresów IP i wielu innych. Jest idealnym narzędziem, umożliwiającym sprawdzenie czy rzeczywiście trafiasz do swoich odbiorców docelowych. Dzięki zebranym informacjom możesz dokładniej dopasować treści do preferencji tych odbiorców, na których najbardziej Ci zależy. Na powyższym ekranie widać, że odbiorcy płci męskiej stanowią znaczną większość, co jest charakterystyczne dla tej branży.

Analiza treści

Obecnie, większość firm wykorzystuje treści na swojej stronie do działań marketingowych, mających na celu przyciągnięcie ruchu. Treści można promować na wiele sposobów, m.in. za pomocą newsletterów i mediów społecznościowych. Identyfikacja zakładek, które przyciągają najwięcej uwagi może bardzo pomóc w dopracowaniu przekazu i jego optymalizacji pod kątem profilu idealnego odbiorcy.

Wykorzystanie słów kluczowych

Słowa i frazy kluczowe są najważniejszą kwestią, jaką firma musi rozważyć, chcąc osiągnąć lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania i zwiększyć ruch na swojej stronie. Należy przeprowadzić analizę wykorzystywanych słów kluczowych i określić te, za pomocą których będziemy pozycjonowani. Słowa kluczowe powinny odnosić się do konkretnej niszy i odzwierciedlać te, którymi rzeczywiście posługują się docelowi klienci.

Dzięki Analytics możesz mierzyć zarówno płatne, jak i organiczne słowa kluczowe. Śledzenie organicznych słów kluczowych może być momentami irytujące, ze względu na pojawiający się komunikat „brak danych”. Aby dowiedzieć się, które słowa kluczowe dają dobre rezultaty, a które nie, użyj AdWords.

Wskaźnik odrzuceń

Kolejnymi wskaźnikami do przeanalizowania są: długość czasu, jaką odwiedzający spędzają na stronie oraz informacja o tym, jak szybko ją opuszczają – tzw. bounce rate. Jeżeli zauważysz, że na Twoją stronę trafia duża liczba odwiedzających, ale bardzo szybko ją opuszcza, jest to wyraźny sygnał, że coś należy zmienić. Warto zaznaczyć, że w przypadku statystyk dotyczących bloga, wskaźnik bounce rate nie jest precyzyjny.

Nie należy jednak mylić wskaźnika odrzuceń (ang. bounce rate) ze wskaźnikiem opuszczeń (ang. exit rate). Exit rate to procentowa wartość odwiedzających, którzy zaniechali dalszego przeglądania strony i opuścili stronę na konkretnej zakładce. Bounce rate to procentowa wartość odwiedzających, którzy wyświetlili tylko jedną stronę.

Jeżeli zanotowałeś wysoki wskaźnik odrzuceń, możesz go obniżyć za pomocą wielu taktyk. Jednak zanim do tego przystąpisz, przyjrzyjmy się konkretnym standardom dotyczących bounce rate, według Google.

  • Strony internetowe: 40-60%
  • Generatory leadów: 30-50%
  • Blogi: 70-98%
  • Sklepy internetowe: 20-40%
  • Strony z usługami: 10-30%
  • Landing pages: 70-90%

Jak widać, nawet Google przyznaje, że w przypadku blogów wartość bounce rate jest bardzo wysoka. Powód jest następujący: Analytics nie mierzy dokładnego czasu spędzonego na czytaniu konkretnego blog posta, tylko rejestruje fakt, że odwiedzający wyświetlił tylko jedną stronę. Można zmodyfikować kod śledzący i stworzyć zdarzenie, w którym użytkownik zostanie zliczony po spędzeniu na stronie określonej ilości czasu.

W Google Analytics zmodyfikowany kod wygląda mniej więcej tak (uwaga: to nie jest prawidłowy kod dla Universal Analytics).

<script type=”text/javascript”>

var _gaq = _gaq || [];

_gaq.push([‘_setAccount’, ‘UA-XXXXXXX-1’]);

_gaq.push([‘_trackPageview’]);

 setTimeout(“_gaq.push([‘_trackEvent’, ’15_seconds’, ‘read’])”,15000);

(function() {

var ga = document.createElement(‘script’); ga.type = ‘text/javascript’; ga.async = true;

ga.src = (‘https:’ == document.location.protocol ? ‘https://ssl’ : ‘http://www’) + ‘.google-analytics.com/ga.js’;

var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);

})();

</script>
Na czerwono podkreślona została linijka, w której możemy dokładnie określić długość czasu jaką odwiedzający musi spędzić na stronie, żeby nie zostać potraktowany jako bounce.

Aby wdrożyć tę funkcjonalność w Universal Analytics, należy wykonać następujące czynności:

  1. Stwórz niestandardowy tag w UA i w ustawieniach oznacz go jako niestandardowy tag HTML (możesz go nazwać w dowolny sposób).
  2. Dodaj poniższy kod w polu HTMLkod
  3. Jako „firing rule” dodaj {{event}} equals gtm.dom
  4. Zapisz tag i “container” i opublikuj.

Warto przeczytać artykuł napisany przez Justin Cutroni, w którym autorka szczegółowo opisuje sposób, w jaki można tworzyć zdarzenia pozwalające śledzić zaangażowanie użytkowników.

Przed implementacją kodu należy skonfigurować niestandardowe wymiary i dane. Szczegóły dotyczące konfiguracji znajdują się w tym artykule.

Stworzony przez autorkę kod pozwala na zliczenie momentu załadowania strony oraz zdarzenia, w którym użytkownik przewinął ekran o więcej niż 150 pikseli. Umożliwia również zarejestrowanie momentu, w którym użytkownik przewinie ekran do końca wiadomość oraz na dół ekranu.

Na podstawie analizy długości czasu przejście na dół strony, skrypt pozwala na odróżnienie osób, które rzeczywiście czytają tekst, od tych, które go tylko przeglądają.

W jaki sposób można obniżyć wskaźnik odrzuceń na stronie? Po pierwsze, postaraj się zrozumieć z jakiego powodu odwiedzający opuszczają Twoja stronę. Powodów może być wiele, np.:

  • Nieintuicyjna nawigacja
  • Brak funkcji wyszukiwania
  • Niskiej jakości treści (np. błędy ortograficzne w tekście lub uszkodzone pliki video)
  • Okna pop-up
  • Niska prędkość ładowania strony
  • Strona nie przystosowana pod kątem urządzeń mobilnych
  • Słaby design
  • Nadmiar źle umiejscowionych reklam

Wszystkie powyższe kwestie dotyczą doświadczenia użytkownika (ang. user experience, UX) i powinny zostać omówione z projektantem. Współcześni użytkownicy sieci są bardzo wymagający i z pewnością opuszczą stronę, która wolno się ładuje lub nie można szybko znaleźć na niej poszukiwanych informacji.

Bogate źródło informacji dla firmy

Wykorzystaj Google Analytics, aby sprawdzić skuteczność Twojej strony i upewnić się, że jej zawartość zapewnia wysoką pozycję w rankingu wyszukiwarki Google. Sprawdź czy posługujesz się odpowiednimi słowami kluczowymi, które są charakterystyczne dla Twojej firmy, marki oraz niszy, w której działasz. Weź pod uwagę wszystkie elementy strony. Zarówno te, które się dobrze się sprawdzają, jak i te, które nie przynoszą korzyści. Następnie określ cele marketingowe i zaplanuj budżet.

Google Analytics to ważne i wszechstronne oprogramowanie dla biznesu, pozwalające na monitorowanie skuteczności stron internetowych. Dane pozyskane dzięki Google Analytics mają olbrzymie znaczenie, a ponieważ oprogramowanie jest darmowe, nie ma powodu, dla którego Twoja firma nie miałaby z niego korzystać.

Ten artykuł opisuje zaledwie ułamek możliwości, jakie oferuje Google Analytics. Stanowi jednak dobre wprowadzenie dla osób, które są zainteresowane zastosowaniem tego rozwiązanie w swojej firmie.


Ireneusz Klimczak
Ireneusz Klimczak
Customer Content Lead w GetResponse. Zajmuje się współpracą z klientami i tworzeniem treści pokazujących wartość produktu w realnym kontekście biznesowym. Prowadzi warsztaty, kursy i webinary z email marketingu oraz automatyzacji. Prelegent na Targach eHandlu, IAB HowTo, eTrade Show, InternetBeta. Wykładowca na kierunku E-marketing na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Współprowadzący podcast Operation: Automation | Marketing Done Better.