Marketing lokalny znacząco różni się od typowego marketingu online, a działania SEO dla małych firm wyglądają zupełnie inaczej niż regularna optymalizacja.
Do tego dochodzi jeszcze szereg działań marketingowych prowadzonych w tradycyjnych punktach działalności handlowo-usługowej.
Jednak jednym z najskuteczniejszych rozwiązań marketingowych dla lokalnych firm (obok email marketingu) jest całkowicie darmowa usługa Google Moja Firma. Odpowiednio zoptymalizowana wizytówka firmowa może okazać się źródłem zupełnie nowego ruchu, być może największego w historii Twojej działalności. Pod względem zwrotu z inwestycji, wyszukiwanie lokalne wyprzedza inne techniki marketingowe – tak przynajmniej wynika z ankiety przeprowadzonego przez firmę BrightLocal:

Jak widać, warto poświęcić nieco uwagi zagadnieniu lokalnego wyszukiwania. Potwierdza to dodatkowo jeszcze jedna ankieta. Właścicieli małych firm spytano o najlepszy według nich kanał promocji online, dzięki któremu pozyskiwali ruch na witrynie. Blisko jedna trzecia respondentów opowiedziała się właśnie za wyszukiwaniem lokalnym. To więcej niż każdy inny kanał pozyskiwania nowych odwiedzających.

Mimo ogromnej skuteczności, a co za tym idzie także sympatii przedsiębiorców, produkty związane z wyszukiwaniem lokalnym, mają swoje wady. Po pierwsze, Google stawia na ciągłe udoskonalania swoich produktów, a przez to nieustannie wprowadza szereg zmian i poprawek. To doprowadza do gorączki wielu przedsiębiorców, gdyż ciężko im nadążyć z proponowanymi ulepszeniami.
Po drugie, nawet takiemu gigantowi jak Google zdarzają się wpadki: w 2012 roku wydawca bezpowrotnie usunął tysiące zgromadzonych w pocie czoła opinii o firmach. Od tamtej pory nie zdarzyła się mu wprawdzie żadna poważniejsza awaria, ale niektórzy przedsiębiorcy wciąż żywią urazę.
Google Moja Firma a inne usługi
Jeśli wcześniej korzystałeś z usług takich jak Google Local lub Google Places, zastąpienie ich przez Google Moja Firma może być nieco dezorientujące. Nowy produkt łączy wszystkie funkcje dotychczasowych lokalnych rozwiązań w sposób usprawniający ich działanie. Dziś informacje z konta Google Moja firma mogą wyświetlać się także w:
- sieci Google+;
- serwisie Google Mapy;
- wyszukiwarce Google.
Można zatem uznać, że nowa usługa pełni niejako rolę koncentratora dla różnych produktów, stron i usług oferowanych przez Google.
Posiadałeś własne konta firmowe na Google Places i Google+, ale nie miałeś okazji zalogować się do nich od czasu wprowadzenia zmian? Nie zdziw się, kiedy zauważysz, że nastąpiła automatyczna migracja danych do usługi Google Moja Firma. W tej sytuacji konieczna będzie aktualizacja Twojej nowej wizytówki.
Warto także zwrócić uwagę, że jeżeli wcześniej nie zweryfikowałeś swojej działalności, to po aktywacji nowego konta będziesz miał taki obowiązek. W praktyce oznacza to, że w przeciągu 2 tygodni powinna zostać do Ciebie wysłana pocztówka ze specjalnym kodem weryfikacyjnym. Do tego czasu będziesz w stanie dowolnie modyfikować wizytówkę, ale zmiany staną się widoczne dopiero po weryfikacji konta za pomocą przesłanego kodu.

Ekspresowa optymalizacja profilu w Google Moja Firma
Jeśli czytasz ten wpis, to zapewne posiadasz zaawansowaną wiedzę z zakresu online marketingu. Prawdopodobnie prowadzisz też własną stronę, a skoro czytasz ten wpis na blogu GetResponse, to interesujesz się także email marketingiem.
To oznacza także, że Twoja firma istnieje już w portalach typu Google i Yelp. Ale czy na pewno wykorzystujesz wszystkie ich możliwości? Dzisiejszy wpis pozwoli na wydajną optymalizację wizytówki w usłudze Google Moja Firma w stosunkowo krótkim czasie: jeśli możesz poświęcić godzinę lub dwie w tygodniu na działania marketingowe, Twoja wizytówka na Google Moja Firma może zacząć generować niespotykaną falę zainteresowania.
Żaden przedsiębiorca nie ma wiele czasu na czytanie blogów, a więc przystąpmy do konkretów:
1) Zwróć uwagę na poprawność i konsekwencję w sposobie wprowadzania danych adresowych
Brzmi banalnie, ale niektórzy zapominają o podstawowych sprawach: biorąc pod uwagę sposób działania wyszukiwarki lokalnych firm, warto zwrócić uwagę, by adres działalności zawsze był prezentowany w ten sam sposób. Stosuj więc zawsze konsekwentnie tylko jeden z zapisów: np. “ul.” lub “ulica”.
A co, jeśli nie posiadasz tradycyjnego adresu (ponieważ prowadzisz działalność w domu lub w sposób mobilny)? Google przychodzi z pomocą także w takich przypadkach.
2) Sprawdź godziny otwarcia
Wiele firm zmienia godziny pracy co najmniej raz lub dwa razy do roku. Jeśli od dłuższego czasu nie logowałeś się na swój profil, to najlepszy czas, żeby sprawdzić, czy wprowadzone wcześniej godziny pracy są nadal aktualne.
3) Zweryfikuj poprawność kategorii działalności
Niektórym przyjdzie to z łatwością, innym – z trudem. Właśnie dla tej drugiej grupy, ekspert ds. SEO Phil Rozek, przygotował post dotyczący wyboru najlepszej kategorii dla działalności z uwzględnieniem danych z kilku branżowych katalogów firm.

4) Dodaj 3-5 zdjęć
Rozważ uzupełnienie wizytówki o zdjęcia:
- samego siebie;
- członków zespołu;
- kas lub recepcji;
- oferowanych udogodnień lub samej powierzchni handlowej;
- klientów w momencie obsługiwania ich przez sprzedawcę (2-3 zdjęcia);
- swoich wyrobów lub specjalności, np. w przypadku cukierni mogą to być jej wypieki (2-3 zdjęcia).
Same zdjęcia mogą zdziałać cuda. Dostarczają one wielu informacji o charakterze prowadzonego biznesu. Uzupełnienie profilu o grafiki może spowodować znaczny wzrost wyświetleń Twojej wizytówki w usłudze Google Moja Firma.
5) Dodaj widok 360-stopni lub wirtualną wycieczkę
Jeśli jest obeznany z mapami Google, zapewne wiesz, że “street view” pozwala obejrzeć daną lokalizacje za pomocą 360-stopniowych zdjęć panoramicznych. Na tej samej zasadzie działa wirtualny spacer, z tym tylko, że odbywa się on po wnętrzu lokalu, w którym prowadzisz działalność. W tym celu najlepiej skorzystać z usług zatwierdzonego przez Google fotografa, który wykonana odpowiednią sesję.

6) Stwórz szczegółowy opis działalności
We wstępie zamieść odpowiednie odnośniki i słowa kluczowe. Tworząc opis, używaj nagłówków i wypunktowań oraz stosuj krótkie akapity.
7) Uwzględnij obsługiwane rodzaje płatności
W przypadku profili w usłudze Google Moja Firma, bardzo liczy się szczegółowość wprowadzanych danych. Uzupełnij wszystkie dostępne pola – bez względu na to, jak mało istotne wydają Ci się one na pierwszy rzut oka.
8) Poproś klientów o opinie
W przeciwieństwie do serwisu Yelp, który jest krytycznie nastawiony do namawiania konsumentów do zamieszczania opinii, Google wykazuje w tej kwestii pełną otwartość. Dzięki tego typu działaniom możesz zresztą skutecznie wpłynąć na swoją pozycję w rankingach wyszukiwarek. Ale nie tylko: im więcej pozytywnych recenzji zgromadzisz, tym więcej osób będzie zainteresowanych rozpoczęciem współpracy z Tobą.
A jeśli do tej pory nie udało Ci się pozyskać zbyt wielu opinii, głowa do góry: sprawę rozwiążą wskazówki, które w swoim artykule zebrał Phil Rozek.
9) Odpowiadaj na komentarze
Podziękuj za wszystkie przychylne słowa skierowane pod Twoim adresem. Zwróć jednak szczególną uwagę na opinie o negatywnym wydźwięku. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak w umiejętny sposób odpowiadać na negatywne recenzje, zachęcam do zapoznania się z tym artykułem. Tak naprawdę nieprzychylne recenzje mogą pozytywnie wpłynąć na działalność biznesową, ale pod warunkiem, że zostaną odpowiednio potraktowane. Są przy tym świetną motywacją, żeby wprowadzać zmiany w sposobie funkcjonowania działalności.

10) Regularnie publikuj treści na profilu Google+
Wizytówka na Google Moja Firma częściowo zazębia się z Twoją stroną na Google+. Z tego powodu warto publikować tam nowe treści przynajmniej raz w tygodniu.
Jakiego rodzaju content sprawdzi się najlepiej na Google+ w przypadku firm usługowych?
- zdjęcia;
- informacje o wyprzedaży;
- ogłoszenia o pracę;
- najczęściej zadawane pytanie przez klientów/konsumentów;
- nowinki branżowe;
- informacje o wydarzeniach lokalnych.
Jakiś czas temu poświęciliśmy oddzielny wpis prowadzeniu konta na Google+, a dzięki udostępnionej niedawno wtyczce, cały proces stał się jeszcze łatwiejszy. Google+ pod względem skuteczności ciężko porównywać z Facebookiem – warto jednak pamiętać, że Google bierze pod uwagę każdą aktywność w swoim własnym serwisie, dzięki czemu Twoja witryna może zacząć pojawiać się wyżej w wynikach wyszukiwania.
Czas zakasać rękawy
Zacznij od wprowadzenia opisanych powyższej zmian, a przekonasz się, że jesteś w stanie wyróżnić się w sieci i zainteresować swoją działalnością komercyjną nowych odbiorców. W dalszej kolejności powinieneś pomyśleć o dodaniu materiałów wideo, podpięciu statystyk Google Analytics i regularnej analizie statystyk. Czeka Cię zatem nieco pracy!
Jak wyglądają Twoje doświadczenia z usługą Google Moja Firma? Czy dzięki niej udało Ci się pozyskać ruch i zwiększyć sprzedaż? Czekamy na Twoją opinię w komentarzach poniżej.