Jaki jest najlepszy dzień tygodnia i pora dnia na wysłanie wiadomości email?
autor: Pam Neely ostatnia aktualizacja 0

Jaki jest najlepszy dzień tygodnia i pora dnia na wysłanie wiadomości email?

Marketerzy chcą, aby odbiorcy z chęcią otwierali wysyłane przez nich wiadomości – najlepiej w pierwszej kolejności. Jak osiągnąć ten cel?

Na pewno zaproponować im wysokiej jakości treści. Aby jednak uzyskać wysoki wskaźnik otwarć i stopień zaangażowania odbiorców, warto rozważyć jeszcze jeden aspekt – właściwy czas na wysyłkę.

Przed nami wiele osób zastanawiało się już nad tą kwestią. Dysponujemy więc szeroką gamą badań dotyczących najlepszej pory wysyłki newsletterów promocyjnych. Niestety wnioski z nich płynące są dość rozbieżne.

W dzisiejszym wpisie zapoznasz się z różnymi podejściami do poruszanego tematu, a następnie dowiesz się kiedy naprawdę wysyłać wiadomości email, aby osiągnąć pożądane rezultaty.

Pierwszy przykład wprawdzie nie odpowiada bezpośrednio na to pytanie, ale pokazuje dlaczego jest ono ważne. Dlaczego zatem? Gdyż czas liczony od momentu wysłania do chwili przeczytania wiadomości email jest zaskakująco krótki.

Poniżej znajdziesz wnioski płynące z badania dotyczącego najlepszego czasu na wysłanie wiadomości email przeprowadzonym przez GetResponse w 2013 roku.

EmailLifespan

Zwróć szczególną uwagę, że “po upływie 24 godzin szansa na otwarcie wiadomości email spada poniżej 1%”. W związku z tym, pierwsze testy dotyczące określenia optymalnego czasu wysyłki powinny dotyczyć wyboru najlepszego dnia, a nie pory wysyłki. Oczywiście w dalszej kolejności warto określić także jej godzinę, ale jeśli wiadomości email rozsyłasz w niewłaściwe dni, nawet najlepsza godzina nie zniweluje problemu.

Użyj funkcji “Time Travel”, aby kontrolować o jakiej porze Twoi subskrybenci otrzymają wiadomości email

Klienci GetResponse, otrzymują możliwość korzystania z funkcji Time Travel, aby ustawić wysyłkę dla każdego odbiorcy o tej samej godzinie, bez względu na strefę czasową, w której się znajduje.

Przykładowo: gdybyś przygotowywał wysyłkę do odbiorców w Stanach Zjednoczonych, musiałbyś wziąć pod uwagę, że wiadomość email wysłana o godzinie 9 rano w Los Angeles, do mieszkańców Nowego Jorku trafi w południe. Dzięki funkcji “Time Travel” nie musisz się tym szczególnie martwić. Mechanizm ten bowiem sam wykrywa (w oparciu o adres IP, z którego dołączył do Twojej listy mailingowej), w której strefie czasowej jest Twój subskrybent i wysyła do niego wiadomość email dokładnie o tej godzinie, na którą ją zaplanowałeś (czyli np. właśnie o 9 rano), bez względu na to czy znajduje się on w Los Angeles, Nowym Jorku, czy Warszawie.

4 badania dotyczące wyboru optymalnych dni i godzin na wysyłkę wiadomości email

Zgodnie z kwartalnym badaniem porównawczym dotyczącym email marketingu przeprowadzonym przez firmę Experian (Experian’s Email Marketing Quarterly Benchmark Study, Q4 2013), najlepsza pora na wysyłkę biuletynów to niedzielne godziny wieczorne, tj. w przedziale czasowym między 20:00 a 23:59.

ExperianQ42013Email-1024x716

Badanie opublikowane w książce The Science of Marketing autorstwa Dana Zarelli pokazuje z kolei, że najlepsze dni to soboty i niedziele (choć w te dni wysoka jest także ilość zwrotów wiadomości i ilość wysyłanego spamu). Według autora, najlepszy czas na wysyłkę to godzina 6 rano, gdyż właśnie wtedy współczynnik otwarć i CTR są najwyższe, choć trzeba przyznać, że czas między godziną 20:00 a północą również wygląda obiecująco.

ZarellaClicksByDay-1024x798
ZarellaOpensByDay-1024x785
ZarellaClicksByHour-1024x799
ZarellaOpensByHour-1024x794

Infografika “Cyfrowy świat: rodzaje zaangażowania odbiorców wiadomości email” (“Getting Digital: Engagement Habits of Today’s Email Recipient”) opublikowana przez Harland Clarke Digital prezentuje wnioski płynące z analizy wysyłek ponad jednego miliarda wiadomości email zrealizowanych w latach 2013-14. Szczególnie interesujące okazują się informacje dotyczące urządzeń, na których odbiorcy czytają wiadomości – analiza rzuca zupełnie nowe światło na wybór najlepszego czasu wysyłki biuletynów.

Ogólnie rzecz biorąc, Harland Clarke Digital doszedł do wniosku, że wysyłka w weekend (piątek-niedziela) charakteryzuje się największą “wydajnością”, a ponadto, że godziny wieczorne (20-21) oraz popołudniowe (15-16) – w zależności od rodzaju urządzenia – są najbardziej efektywne.

HarlandClarkeEmailSendDays-USETHIS-1024x630

Mimo wielu zbieżności zawartych w badaniach przedstawionych powyżej, firma GetResponse – na podstawie analizy ponad 300 milionów wiadomości email wysłanych przez własnych klientów w październiku 2013 roku – odkryła, że najlepszym dniem pod względem ilości otwarć okazał się jednak wtorek, a piątek zaś okazał się dniem, w którym odnotowano największy CTR.

GR102013Study_DaystoSend-752x1024

 

Testuj w celu osiągnięcia optymalnych rezultatów

Jak powyższe, dość rozbieżne wnioski wykorzystać we własnych działaniach email marketingowych? Aby dowiedzieć, co sprawdzi się najlepiej w Twoim przypadku, należy przetestować różne dni (lub godziny) wysyłki – pamiętaj, że to, co generalnie sprawdza się w tego typu działaniach, niestety nie zawsze stanowi o sukcesie indywidualnych przypadków.

Więc jak się za to zabrać? Jeśli Twoja lista subskrybentów jest stosunkowo pokaźna, podziel ją na grupy i każdej z nich wyślij tę samą wiadomość email, ale innego dnia i o innej porze. Wyniki badań na łącznej grupie ok. 1.000 subskrybentów powinny przynieść dobre wyniki, pod warunkiem, że starannie przyłożysz się do testów.

Skuteczność testu zależy od wielkości Twojej listy i od tego, jak wysoki będzie współczynnik otwarć i CTR wiadomości email. Innymi słowy, trzeba posiadać listę z wystarczająco dużą liczbą subskrybentów, aby rezultaty uznać za wiarygodne. Spójrzmy na prostym przykładzie,  jak wygląda to w praktyce.

Jak sprawdzić, w który dzień tygodnia rozsyłać wiadomości email na przykładzie grupy tysiąca subskrybentów

Przypuśćmy, że Twoja baza liczy tysiąc adresów subskrybentów, a Ty chcesz sprawdzić, czy Twoje newslettery lepiej wysyłać we wtorki czy w czwartki (w obu przypadkach o godz. 14). Aby tego dokonać, wyślij tę samą wiadomość email do połowy subskrybentów (tj. pięciuset) we wtorek, a do drugiej połowy (pozostałych pięciuset) – w czwartek.

Oto jak przykładowo mogą wyglądać wyniki takiego testu:

results

Bazując tylko na tych danych, można dojść do wniosku, że czwartek jest lepszym dniem na wysyłkę. Ale czy zliczona liczba kliknięć i otwarć jest wystarczająca, aby uznać te dane za wiarygodne, tj.  czy jest to wystarczająca duża liczba kliknięć i otwarć, aby uznać, że czwartki w dłuższej perspektywie okażą się lepszym dniem, czy może mamy tych danych za mało, żeby dojść do takiego przekonania?

Aby rozwiać nasze wątpliwości, możemy posłużyć się porównywarką wyników kampanii marketingowych, którą udostępnia strona SplitTester.com.

W pierwszej kolejności uzupełniamy współczynnik otwarć dla każdej przetestowanej grupy wiadomości email (tj. wtorkowych i czwartkowych):

SplitTesterOpens1-1024x751

Po kliknięciu przycisku „Calculate“ („Przelicz“), SplitTester.com poinformuje nas, że w 95% możemy mieć pewność, że w dłuższej perspektywie czasowej kampanie osiągną różne skuteczności – co w praktyce oznacza, że możemy być pewni zwycięzcy tego testu.

SplitTesterOpens2-1024x825

Aby zbadać rezultaty dla dwóch segmentów wysłanych wiadomości email, należy wpisać w odpowiednie pola liczbę kliknięć i CTR wiadomości email, tak jak poniżej:

SplitTesterClicks1-1024x716

A oto rezultat, który otrzymujemy:

SplitTesterClicks2-1024x790

W 90% możemy mieć pewność, że w dłuższej perspektywie czwartki okażą się skuteczniejsze pod względem osiągniętego współczynnika CTR. Jednak, gdyby ten procent okazał się niższy, nie moglibyśmy uznać wyników tych badań za w pełni wiarygodne.

Sugerowałbym, aby wykonać test z grupami wiadomości email dwa lub trzy razy (np. w okresie dwóch lub trzech tygodni) tak, aby zyskać pewność, że czwartek jest faktycznie lepszym dniem na wysyłkę.

Zwróć uwagę, że w przedstawionych przeze mnie przykładach, wyniki dla wtorku i czwartku znacznie różniły się od siebie, a w rzeczywistości mogą okazać się one bardzo podobne, więc zwycięzca nie zawsze będzie wcale taki łatwy do określenia.

Nawet cały miesiąc może zająć Ci sprawdzenie, który dzień na wysyłkę newslettera będzie dla Ciebie optymalny – ale przynajmniej Twoje działania będą poparte konkretnymi badaniami.  I choć może kosztować to trochę wysiłku, warto przeprowadzić serię testów, szczególnie jeśli nagrodą będzie wzrost  współczynnika otwarcia wiadomości email i ich CTR o 10-30%.

Subskrybuj, aby otrzymywać top artykuły, wskazówki i porady marketingowe.

GetResponse Sp. z o.o. potrzebuje danych zawartych w tym formularzu w celu dostarczenia Ci materiałów, o które wnioskujesz. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.

Dziękujemy za rejestrację!

Niedługo wyślemy Ci wiadomość email z potwierdzeniem zapisu.