Metody spamerów:  dostarczalność cz. 5
ostatnia aktualizacja 0

Metody spamerów: dostarczalność cz. 5

Ostatnio poruszaliśmy tematy związane z bazami adresowymi, czas zatem przyjrzeć się treściom wysyłanych wiadomościach. Od razu zaznaczę, że content i jakość bazy to dwa zazębiające się zagadnienia.

Dlaczego? Treści o wysokiej jakości mogą wpłynąć na poprawę relacji z subskrybentami i wzrost wskaźnika zaangażowania w taki sam sposób, jak kiepskie treści może zniechęcać subskrybentów: wpłynąć na ich decyzję o rezygnacji z subskrypcji, ignorowanie przesyłanych emaili, a nawet oznaczanie ich jako spam.

Zacznę od praktyk, których marketerzy powinni się wystrzegać: chciałbym przede wszystkim zwrócić uwagę na wzory zachowań, które charakteryzują działania spamerów. Większość odbiorców miała już styczność i (instynktownie) unika wiadomości, które wpisują się w opisywane schematy. Jeśli wiadomości rozsyłane przez marketerów zostaną wrzucone do tego samego worka, co wiadomości spamerów, praca włożona w budowanie bazy pójdzie na marne – nawet mimo najszczerszych intencji marketera.

Oto zestawienie 5 najczęściej stosowanych przez spamerów trików, których celem jest nakłonienie odbiorców do otwarcia przesłanych im wiadomości, a których marketerzy powinni się za wszelką cenę wystrzegać.

1. Tematy lub treści wprowadzające odbiorców w błąd

Poruszałem już tę kwestię w poprzednim poście. To jedna z najgorszych praktyk, która zwykle zadziała tylko raz: subskrybent otworzy i kliknie w przesłaną mu wiadomość, ale zaraz potem automatycznie zrezygnuje z subskrypcji. Osobiście nie kojarzę, żeby ktokolwiek jako subskrybent cieszył się z faktu, że został w ten sposób oszukany. Nie warto zatem ryzykować utraty zaufania pozyskanych w pocie czoła subskrybentów.

Ciężko mi w tym miejscu przytoczyć treść konkretnych emaili, ale oto przykładowe tematy takich wiadomości:

  • Rachunek do Twojego zamówienia
  • Zakup ID# CC1-XJW-656 (OSTATNIE przypomnienie o płatności)
  • Ważna informacje na temat Twojego konta

Nie muszę chyba tłumaczyć, że żadna z tych wiadomości nie dotyczy kwestii, na które wskazują tematy wiadomości.

Jednak sytuacja nie zawsze jest tak oczywista. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że podobne tematy mogą być wynikiem wypadków przy pracy: te same frazy mogą oznaczać różne rzeczy w zależności od okoliczności, dlatego zawsze warto zweryfikować treść wiadomości przed ich wysłaniem lub najlepiej poprosić o to kogoś z zewnątrz. Marketer powinien mieć całkowitą pewność, że treść emaili jest klarowna, łatwa w zrozumieniu i co najważniejsze jednoznaczna.

2. Generyczne tematy wiadomości

Stosowanie wprowadzających w błąd lub niejasnych tematów emaili to jedna z najczęściej stosowanych praktyk spamerskich. Spamerzy w końcu nie mają do zaoferowania żadnych wartościowych treści, a odbiorcy nauczyli się już odróżniać tego typu wiadomości.

Oto przykłady generycznych tematów emaili:

  • Musimy porozmawiać…
  • To Cię zszokuje!
  • Co o tym myślisz?

Wiadomości z takimi tematami wysyłane są od tak dawna, że odbiorcy zaczęli je już automatycznie ignorować.

3. Naśladowanie prywatnej korespondencji

Masowa korespondencja nie powinna imitować prywatnych emaili. Dodanie prefiksów w stylu RE: lub FWD: w temacie emaila z całą pewnością zostanie wykryte przez filtry antyspamowe i uznane za niechcianą korespondencję.

Tego typu praktyka jest zabroniona w większości krajów, w których email marketing jest prawnie uregulowany – to jeszcze jeden powód, dla którego lepiej powstrzymywać się od podobnych zachowań.

4. Maskowanie linków

Nie chodzi mi o linkowanie przycisków z wezwaniem do działania – ta taktyka jest całkowicie bezpieczna. Mam raczej na myśli stosowanie licznych przekierowań i skróconych adresów. Tego typu działania powinny być ograniczone do niezbędnego minimum.

Analizując zachowania subskrybentów naszych klientów zauważyłem, że klikają oni na długie linki (nawet te „brzydkie”), które wskazują na domenę, która jest im znana i której mogą ufać znacznie częściej niż na skrócone linki, które nie mówią niczego na temat strony przekierowania.

Oczywiście im mocniejsza relacja nadawcy z subskrybentami, tym mniejszy problem stanowią tego typu działania. Niemniej jednak transparentność w tej kwestii działa na korzyść nadawcy.

5. Generyczna nazwa w polu nadawcy

Temat nazwy nadawcy poruszałem już wcześniej, ale wydaje mi się na tyle ważny, że przypominam o nim ponowie. Pole „od” w wiadomości to jedna z tych części wiadomości, która identyfikuje nadawcę i tak jak w przypadku genetycznego tematu – generyczna nazwa w polu „od” znacząco zmniejsza wiarygodność nadawcy. Każdy, kto korzysta z usług jednego z popularnych dostawców internetowych, sam może przejść do folderu ze spamem i zwrócić uwagę, jak wiele wiadomości dostaje od nadawców, którzy podpisują się jako: Support, Admins, czy pospolitymi imionami. Czy ktoś zaufałby i otworzył taką wiadomości?

Spamerzy mają wyraźny powód, dla których stosują takie metody – po prostu nie chcą być zidentyfikowani. Marketerzy tacy jak Ty nie mają ku temu żadnych powodów.

deliverability-1024x658

Wnioski

Oto – według mnie – 5 najpopularniejszych trików stosowanych przez spamerów w celu sprowokowania odbiorców do otwarcia ich emaili i/lub ukrycia swojej tożsamości. Trzeba pamiętać, że są one stosowane tak często i od tak dawna, że większość osób instynktownie utożsamia je ze spamem. Samo unikanie powyższych zachowań nie powinno być więc szczególnym wyzwaniem.

Marketer powinien być uczciwy w kwestii przesyłanych treści i pamiętać, żeby odbiorca nie miał najmniejszych problemów z identyfikacją nadawcy.

Najważniejszy wniosek, jaki należy wziąć sobie do serca to fakt, że jeśli przesyłane wiadomości będą wyglądały jak generyczne wiadomości, zostaną uznane za spam – dlatego tak ważne jest unikanie stosowania typowych dla spamu taktyk.

Czy znacie jeszcze inne metody, z których korzystają spamerzy? Jak jeszcze uniknąć folderu spam? Podzielcie się nimi w komentarzach! 

Subskrybuj, aby otrzymywać top artykuły, wskazówki i porady marketingowe.

GetResponse Sp. z o.o. potrzebuje danych zawartych w tym formularzu w celu dostarczenia Ci materiałów, o które wnioskujesz. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.

Dziękujemy za rejestrację!

Niedługo wyślemy Ci wiadomość email z potwierdzeniem zapisu.