Kilka słów na temat personalizacji wiadomości
autor: GetResponse ostatnia aktualizacja 0

Kilka słów na temat personalizacji wiadomości

Zacznijmy od tego, co to jest w ogóle personalizacja wiadomości email. Gdybyśmy chcieli pokusić się o definicję słownikową to brzmiałaby ona tak…


Personalizacja to nadanie wysyłanej wiadomości osobistych cech bazując na wcześniej uzyskanych informacjach o subskrybencie, np. jego danych osobowych lub adresowych.
Polega to na automatycznym zastępowaniu standardowych zwrotów w temacie i treści wiadomości, bardziej osobistymi, np. “Drogi Przyjacielu” na “Panie Krzysztofie”.

Niemal automatycznie nasuwa się od razu pytanie: po co sobie tak utrudniać pracę? Czy rozpoczęcie emaila zwykłym zwrotem („Witaj”, Szanowna/y Pani/Panie, „Cześć”) to coś złego?

O tym czy newsletter odniesie zamierzony sukces bardzo często decydują szczegóły, jak chociażby właśnie nadawanie im bardziej osobistych cech stosując personalizację. Zwracanie się do kogoś w formie bezosobowej jest bardzo często jedynie suchym przekazaniem komunikatu i raczej nie sprzyja nawiązywaniu więzi i relacji. Jeżeli otrzymujesz wiadomość email, której temat „woła” Cię: „Andrzej, zobacz najnowsze modele naszych butów z kolekcji jesiennej!”, to nie tylko będziesz bardziej skłonny otworzyć wiadomość, ale również prawdopodobnie pomyślisz, że to jest przecież wiadomość od Twojej ulubionej firmy odzieżowej, której jesteś stałym klientem. Nie jest to jednak jedyna korzyść z personalizacji wiadomości. Z przeprowadzonych przez nas badań wynika, że personalizowane wiadomości mają o 130% wyższy wskaźniki kliknięć oraz o blisko 26% wyższy wskaźniki otwarć. Takie dane przekonają chyba każdego sceptyka.

Od czego rozpocząć personalizację?

O personalizacji wiadomości trzeba już myśleć na etapie budowania listy mailingowej. Jest to nieraz jedyny sposób na pozyskanie danych subskrybentów jak: imię, miasto zamieszkania, czy ulubiony kolor, na podstawie, których będzie można personalizować wiadomości.

Najpopularniejszym sposobem pozyskiwania nowych odbiorców newsletterów jest oczywiście stosowanie formularza zapisu. Umieszczając w nim odpowiednie pola do wypełnienia, możesz być później spokojny o informacje na temat Twoich subskrybentów, które będą niezbędne do personalizacji. Pamiętaj tylko, żeby nie przesadzić z ilością pól w formularzu zapisu. Staraj się kierować zasadą: im mniej, tym lepiej i proś subskrybentów tylko o te dane, które będą Ci naprawdę potrzebne. Zbyt wiele pól w formularzu zapisu może tylko niepotrzebnie odstraszyć i zniechęcić potencjalnego subskrybenta do jego wypełnienia.

Jeżeli dane Twoich obecnych subskrybentów ograniczają się tylko do adresu email i imienia, a chciałbyś personalizować wiadomości pod kątem miejscowości, to jeszcze nic straconego. Możesz spróbować zebrać takie informacje za pomocą ankiet online, zadając subskrybentom kilka pytań i prosząc ich o podanie kilku informacji na swój temat. Pamiętaj, że ankiety online możesz z powodzeniem tworzyć i wysyłać z GetResponse! 🙂

Personalizacja z GetResponse

Jak niemal wszystkie funkcjonalności GetResponse, również i ta jest prosta i szybka obsłudze. Wystarczy podczas edycji wiadomości wybrać z listy o nazwie “Personalizuj”, znajdującej się po prawej stronie edytora, odpowiednią wartość, którą chcemy personalizować i klikając umieścić ją w wiadomości we wcześniej wybranym miejscu.

GetResponse umożliwia personalizację każdej wartości. Oczywiście najpopularniejszymi są te najczęściej stosowane jak: imię, nazwisko, miasto, kraj, region, czy adres email. Jednak jeśli dysponujesz bardziej szczegółowymi informacjami na temat swoich subskrybentów, to bez problemu możesz personalizować swoje wiadomości pod kątem „rasy psa”, „ulubionej marki samochodu”, czy „wady wzroku”.

Jeżeli Twoją personalizowaną wartością będzie „imię”, to umieszczając w treści wiadomości [[firstname]], zostanie ono automatycznie uzupełnione o wartość pola „Imię”, którą dany subskrybent podał przy wypełnianiu formularza zapisu. Wartość ta zostanie samoczynnie powiązana z adresem mailowym i znajdzie się w treści wysłanego maila.

Kilka reguł skutecznej personalizacji

Personalizacja to świetne narzędzie w email marketingu, jednak aby było skuteczne, należy pamiętać o kilku zasadach….

Personalizacja wiadomości może odnieść odwrotny skutek od zamierzonego w przypadku jeśli firma lub jej produkt, nie są rozpoznawalne przez odbiorców. Odbiorca może uznać wiadomość za spam i zrezygnować z dalszej subskrypcji. W takim przypadku najlepiej jest wprowadzać personalizację stopniowo. Dobrym wstępem może  być rozpoczęcie od najczęściej personalizowanej wartości, czyli imienia subskrybenta. Z czasem – w razie potrzeby – można stosować bardziej zaawansowane formy personalizacji, które jeszcze bardziej będą wspierały Twoje marketingowe cele.

Przed rozpoczęciem personalizacji dokładnie zweryfikuj komunikację ze swoją grupą docelową i wybierz odpowiednią formę personalizacji, w której będziesz się do niej zwracał. W zależności od modelu biznesowego Twojej firmy będą to zwroty „Witaj” lub „Szanowny Panie”. Pamiętaj, że nie wszyscy cenią sobie bezpośrednią komunikację i nie zawsze chcą zaprzyjaźniać się np. z firmą sprzedającą krawaty lub garnitury, więc wolą komunikaty, które zachowują bezpieczny dystans.

Ważne jest również, aby przed wprowadzeniem personalizacji do Twoich wiadomości, skrupulatnie przetestować treść komunikatu. Pozwoli to uniknąć ewentualnych błędów w odmianie personalizowanej wartości. Lepiej przecież brzmi komunikat typu: „Specjalna oferta dla mieszkańców miasta Warszawa” niż „Specjalna oferta dla mieszkańców Warszawa”

Jakie są Wasze doświadczenia związane z personalizacją wiadomości? Zwiększyły się dzięki niej wskaźniki skuteczności Waszych wiadomości? Czekamy na Wasze opinie w komentarzach!

Subskrybuj, aby otrzymywać top artykuły, wskazówki i porady marketingowe.

GetResponse Sp. z o.o. potrzebuje danych zawartych w tym formularzu w celu dostarczenia Ci materiałów, o które wnioskujesz. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.

Dziękujemy za rejestrację!

Niedługo wyślemy Ci wiadomość email z potwierdzeniem zapisu.