Jak sprawdzić czy Klienci otrzymują Twój newsletter? [7 sposobów]
autor: Michał Leszczyński ostatnia aktualizacja 0

Jak sprawdzić czy Klienci otrzymują Twój newsletter? [7 sposobów]

Czy Twoje kampanie email marketingowe nie osiągają wyznaczonych im celów?

Czy mimo efektownie wyglądających grafik produktowych i dobrego copy Twoje wskaźniki konwersji pozostawiają wiele do życzenia?

Być może Cię to zdziwi, ale powodem, dla którego Twoi odbiorcy nie odczytują treści i nie przeklikują się do strony internetowej może być fakt, iż wcale nie otrzymują Twoich newsletterów. Nie martw się jednak. Nim doczytasz ten artykuł do końca, poznasz 7 skutecznych sposobów, które pozwolą Ci przejąć kontrolę nad dostarczalnością wiadomości.

Dostarczalność

Zwroty twarde i miękkie, filtry antyspamowe oraz czarne listy coraz częściej spędzają sen z powiek marketerów. Niska dostarczalność wiadomości email sprawia, że odbiorcy nawet nie mają szansy dowiedzieć się o nowej ofercie, co bezpośrednio obniża potencjalne zyski firm promujących swoje produkty i usługi za pomocą tego kanału.

Za dostarczalność odpowiadają zawsze dwa czynniki:

  • Profesjonalna platforma do email marketingu
  • Nadawca, który kontroluje treść emaila, jakość bazy adresowej, częstotliwość wysyłek, etc.

Jak zatem sprawdzić czy to właśnie niska dostarczalność wiadomości email nie stoi nam na drodze do osiągnięcia sukcesu za pomocą email marketingu?

Poniżej przedstawiamy 7 sposobów na to, jak możemy dokonać takiej analizy sami.

1. Testy seedowe

Poprzez założenie na przykład pięciu własnych skrzynek mailowych na każdej z popularnych domen takich jak np. WP.PL, Onet.pl, czy Gmail.com możemy manualnie dokonywać testów czy nasze wiadomości trafiają do skrzynek odbiorczych czy też do folderów ze spamem. Rozwiązanie to pozwala w łatwy sposób kontrolować co się dzieje z newsletterami po ich wysłaniu oraz mieć pewność, że wiadomości te będą się dobrze wyświetlać naszym odbiorcom.

Programy pocztowe z czasem uczą się naszych zachowań dlatego warto pamiętać, aby raz na jakiś czas dokonywać zmiany adresów, za pomocą których dokonujemy testów. W momencie gdy regularnie dokonujemy interakcji z wiadomościami od danego nadawcy filtry pocztowe mogą im nadawać większy priorytet niż miałoby to miejsce w przypadku naszych klientów.

2. Analiza wskaźników otwarć

Dobrą praktyką jest regularna analiza wskaźników otwarć wysyłanych wiadomości zarówno pod względem zmian historycznych widocznych dla poszczególnych jak i wszystkich domen. Jeśli Twoja oferta wciąż angażuje swoją treścią odbiorców newslettera, to nagły spadek wskaźnika otwarć powinien zwrócić Twoją uwagę. Być może zmiany wprowadzone w szablonie czy też w zasadach według jakich działają filtry antyspamowe spowodowały, że wiadomości wcale nie docierały do Twoich odbiorców. Regularna analiza otwarć pozwoli na szybką reakcję oraz odratowanie kampanii email marketingowej.

3. Monitorowanie zwrotów

W odróżnieniu do malejących wskaźników otwarć, rosnące wskaźniki zwrotów są bezpośrednim sygnałem problemów z dostarczalnością. Istotne jest zatem analizowanie typów zwrotów po zrealizowanych wysyłkach oraz towarzyszące im powody.

Być może baza adresowa, do której realizowaliśmy wysyłkę nie była w najlepszej kondycji (np. zawierała liczne adresy funkcyjne lub adresy pułapki) czy też nasz adres IP lub domena zostały wpisane na czarną listę dostawców usług mailowych czy też znanych organizacji takich jak SpamCop czy Spamhaus.

4. Monitorowanie adresów Odpowiedz-Do/Reply-To

Najlepszym wskaźnikiem problemów dostarczalnościowych jest bezpośredni kontakt od naszych odbiorców. Niecierpliwie wyczekując na kolejne wiadomości zawierające nową ofertę klienci chętnie kontaktują się za pomocą pola Odpowiedz-Do/Reply-To, poprzez który mogą zgłosić swój problem. W przypadku gdy nie monitorujemy wspomnianej skrzynki mailowej, tracimy możliwość otrzymywania wczesnych sygnałów o problemach czy pomysłach od naszych odbiorców, a przy okazji kontakt z nimi zostaje osłabiony. W ten sposób nasza więź z klientami zostaje narażona, co może mieć bezpośredni wpływ na skuteczność naszych kampanii.

5. Narzędzia badające dostarczalność

Narzędzia takie jak Sender Score oferowany przez organizację Return Path, które pozwalają na monitorowanie swojej dostarczalności. Posiadając nazwę domeny oraz adresy IP, z których wysyłamy swoje wiadomości możemy aktywnie monitorować jak nasze działania oddziaływują na naszą reputację i jaka jest szansa na to, że wysyłane przez nas wiadomości będą traktowane przez filtry programów pocztowych jako spam.

rpath_senderscore
Rys 1. Wyniki testu reputacji wykonanego przez Sender Score dla wybranego adresu IP. Wzięte pod uwagę zostały takie elementy jak obecność na czarnych listach, oznaczenia jako spam, wpływ infrastruktury, filtrowanie wiadomości czy obecność adresów pułapek.

6. Testy za pomocą profesjonalnej platformy do email marketingu

Sposób realizowania wysyłek wiadomości email ma duży wpływ na ich dostarczalność, a co za tym idzie, na skuteczność działań email marketingowych. Realizując strategię email marketingową warto się zastanowić nad najbardziej optymalnym spośród popularnych rozwiązań dostępnych na rynku.

Należą do nich: samodzielne wysyłanie wiadomości z serwerów pocztowych firmy, korzystanie z usług agencji reklamowych oraz realizacja wysyłek za pomocą profesjonalnej platformy do email marketingu takiej jak GetResponse.

Wykonując testy wszystkich dostępnych rozwiązań bardzo łatwo porównać poziomy dostarczalności oraz responsywności swoich odbiorców.

7. Spam Testy

Zanim zrealizujesz wysyłkę newslettera warto skorzystać z funkcjonalności takich jak SpamAssassin, często zintegrowanych z platformami do email marketingu. Wykonując serię testów można w krótkim czasie dowiedzieć się czy nasza wiadomość nie zawiera zbyt dużej ilości grafik, słów alarmujących filtry antyspamowe czy też strony www, do których odsyłamy naszych odbiorców nie występują na znanych czarnych listach.

Otrzymany wynik da Ci wgląd w to, czy dana wiadomość zostanie uznana jako spam przez dostawców usług poczty elektronicznej czy też można ją bez obaw zlecać do wysyłki.

Aby dowiedzieć się więcej na temat dostarczalności zapraszamy do lektury bezpłatnego poradnika “Jak skutecznie dostarczać wiadomości email?“.

A Wy jak sprawdzacie czy wiadomości trafiają do skrzynek odbiorców?

Subskrybuj, aby otrzymywać top artykuły, wskazówki i porady marketingowe.

GetResponse Sp. z o.o. potrzebuje danych zawartych w tym formularzu w celu dostarczenia Ci materiałów, o które wnioskujesz. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.

Dziękujemy za rejestrację!

Niedługo wyślemy Ci wiadomość email z potwierdzeniem zapisu.

Zostań autorem na Blogu GetResponse!

Dowiedz się, jak to zrobić