Kiedy jesteś twórcą chcącym monetyzować swoją pracą, jest wysoce prawdopodobne, że szukasz narzędzia, które pozwoli Ci zachować skupienie na kreatywnym obszarze Twojej pracy – nie na żmudnej walce z technikalami.
Gumroad – już od pierwszej wizyty na ich stronie – może dawać poczucie, że właśnie trafiło Ci się Złote Runo.
Prosta nawigacja, łatwe zasady zakupu i obsługi – wystarczy kilka kliknięć, żeby zamienić swoją fantazję o zarabianiu na wiedzy, w rzeczywistość. Źródło (nieustannie napływającego) bogactwa, tyle że bez ciężkich przepraw rodem z legend o Argonautach.
No i właśnie… Czy podróż po sukces z Gumroad jest równie łatwa, jak nawigacja po ich stronie, czy jednak jest w tej opinii więcej z mitów niż faktów?
Zapraszam do kompleksowego przewodnika po funkcjonalnościach, cenniku i alternatywach dla Gumroad. ⬇️
- Czym jest Gumroad
- Funkcjonalności
- Cennik
- Wady
- Zalety
- Opinie
- Alternatywy
- Podsumowanie
Czym jest Gumroad?

Gumroad jest platformą ecommerce, która umożliwia kreatorom sprzedaż produktów cyfrowych i fizycznych. Jest szczególnie popularna wśród pisarzy, designerów, muzyków, programistów, freelancerów, nauczycieli, czyli mówiąc krótko: wśród twórców kreatywnych. Zwłaszcza tych, którzy nie chcą budować strony czy całej infrastruktury sprzedażowej.
Na swojej stronie z kolei deklarują, że dzięki Gumroad możesz sprzedać absolutnie wszystko. Od ebooka kulinarnego, przez kubki, aż po… emotikony! A przy tym ma być łatwo i opłacalnie. I takie wrażenie na odbiorcy ma budować sposób prezentacji treści na stronie.
Najpierw dowiadujesz się, że Gumroad po prostu wspiera dzielenie się i sprzedaż wiedzy. Jest platformą idealną dla nowych, dopiero startujących twórców, którzy nie mają doświadczenia technologicznego i boją się ryzyka. Idealne, jeśli chcesz wybrać opcję play safe. Bez nastawienia na szybkie skalowanie, bez naciskania na wysoką sprzedaż. Jeśli dopiero zaczynasz i chcesz przełamać lody, Gumroad będzie idealny! Dopiero niżej pojawiają się historie sukcesu i niewypowiedziane wprost obietnice świetnych efektów. Wszystko to jednak zadzieje się z czasem – i w swoim tempie.
Funkcjonalności Gumroad – jak działa platforma?
- Sprzedaż
- Tworzenie i personalizacja stron
- Zintegrowane płatności
- Subskrypcje i członkostwa
- Zarządzanie podatkami
- Wsparcie promocji
- Analityka
Sprzedaż produktów online – cyfrowych i fizycznych
Gumroad jest intuicyjną i prostą w obsłudze platformą, na której sprzedaż z łatwością zrealizują również twórcy, którzy dopiero rozpoczynają swoją drogę w dystrybucji produktów online.
Co ważne, ta dystrybucja może obejmować produkty cyfrowe oraz fizyczne. Umożliwia kupującym wybór m.in. spośród plików PDF, ePub i Mobi, kluczy licencyjnych, dostępu, plików graficznych czy plików audio w bezstratnej jakości. A do nich z czasem możesz dołożyć książki, obrazy, grafiki etd.
Jak sami o sobie mówią:
Nie ograniczamy Twoich pomysłów. Niezależnie od tego, czy jest to pobieranie cyfrowe, e-book, kurs czy miesięczne członkostwo, upewniamy się, że wszystko się sprawdzi.
Gumroad dobrze współpracuje z już istniejącymi witrynami, na których można osadzać nowy sklep oraz umożliwia tworzenie nowych stron. ⬇️
Tworzenie i personalizacja stron
Sprzedaż bez strony nie jest możliwa, naturalnym jest więc, że na tej funkcjonalności Gumroad mocno się skupił – a w efekcie stworzył produkt, który naprawdę łatwo skonfigurować. Wystarczy skorzystać z intuicyjnego kreatora strona (niemal równie intuicyjnego, jak nasz!) dopasować layout, określić nazwę, dodać opis i pliki graficzne (statyczne lub video) et voila, strona gotowa. Pojawia się również unikalny link do udostępniania w materiałach promocyjnych i social mediach.
Jeśli Twoja strona już istnieje i ma się dobrze, możesz ją z łatwością podpiąć pod niestandardową domeną, wzbogacić o CTA, np. “Obserwuj” i czekaj, aż pojawią się pierwsze sprzedaże. I płatności. ⬇️

Płatności, subskrypcje i członkostwa
A że w sprzedażach chodzi o to, by na Twoje konto spływały pieniądze, twórcy Gumroad postarali się o ułatwienie użytkownikom życie i w tym obszarze.
Płatności są wielowalutowe (i wielojęzyczne) i mogą być dokonywane z wykorzystanie Google Pay, Apple Pay i Pay Pal. Możesz pobierać płatności za jednorazowe sprzedaże lub za subskrypcje i członkostwa. ⬇️
Subskrypcje i członkostwa
Utwórz proste członkostwa i udzielaj swoim klientom dostępu do treści na tak długo, jak długo będą je subskrybować. Konfigurowanie takich dostępów jest proste, trwa dosłownie chwilę.
Członkostwa to prosty sposób na regularną (np. miesięczną) sprzedaż produktów (np. treści) oraz budowanie zaangażowanej, wiernej społeczności. Rzecz jasna tylko wtedy, gdy treści które im dostarczasz wpływają regularnie i niosą ze sobą wysoką wartość.
W GetResponse świetną alternatywą dla członkostwa są Newslettery Premium, jedna z najprostszych metod budowania cyklicznych przychodów.
A, co istotne! Gumorod pozwala też klientom płacić w ratach lub w płatnościach odroczonych. Miłe wsparcie i ukłon wobec tych, którzy nie zawsze mogą pozwolić sobie na koszty związane z rozwojem osobistym od ręki.
Zarządzanie podatkami i raportami
Jak płatności, to i podatki. A jak podatki w sprzedaży dostępnej globalnie – to i wachlarz podatkowy z globalną rozpiętością.
Twórcy Gumroad deklarują, że przy każdej transakcji pobierają podatek VAT zgodnie z wymaganiami i przekazują go do organów podatkowych UE. Ty nie musisz nic robić – przynajmniej w tym zakresie.
Promocja i analityka w Gumroad
Zanim zaczniesz zarabiać, zaplanuj, jak doprowadzić do tego etapu. Gumroad wspiera realizowanie tych kroków, jednak umówmy się – nie jest to nadzwyczaj długi rozbieg. Raczej taka na 100 metrów maks.
Możesz realizować kampanie e-mail marketingowe, wykorzystać integrację z mediami społecznościowymi, wprowadzić kody rabatowe czy wesprzeć widoczność strony dzięki SEO. I to by było na tyle…
O lejkach konwersji, wsparciu dla reklam czy choćby webinarach nawet nie ma co myśleć. A przynajmniej na razie.
Analityka
Tym jednak o co autorzy Gumroad zadbali jest analityka – niezbędna bez względu na to, czy Twój tor na bieżni ma 100 metrów, czy pozwala Ci zrobić pełne 10km. Narzędzia analityczne pozwalają śledzić sprzedaż, ruch na stronie produktu i efektywność kampanii marketingowych
Cennik Gumroad 2025 – ile naprawdę kosztuje korzystanie z platformy?

Cennik Gumorad jest prosty, choć jest w nim kilka niuansów, na które warto zwrócić uwagę.
Nie znajdziesz w nim stałego miesięcznego abonamentu, więc pod tym względem nie zaplanujesz sobie wydatków perspektywicznie. Zamiast tego, Gumroad stosuje progresywną prowizję, która maleje wraz ze wzrostem sprzedaży.
Jak działa system prowizji Gumroad
Jak “przejrzyste ceny bez żadnych ukrytych opłat i bez żadnych miesięcznych opłata” ksztaltują się w praktyce?
- 10% + 0,50 USD per transakcja za wszystkie transakcje sprzedaży za pośrednictwem Twojego profilu lub bezpośrednich linków do Twoich klientów
- 30% per transakcja. gdy nowi klienci znajdą Cię i kupią od Ciebie za pośrednictwem opcji Discover
W założeniu, Gumroad wspiera twórców w zarabianiu na ich pasji, dbając o to, aby proces otrzymywania wynagrodzenia był jak najprostszy. Metody wypłat – przelew bezpośredni lub PayPal – zależą od kraju, w którym się znajdujesz. Warto więc mieć na uwadze dodatkowe koszty wynikające z obsługi narzędzi do płatności (choć oczywiście te będa marginalne i uzależnione od Twojej lokalizacji) oraz lokalne podatki.
Wady Gumroad – na co uważać przed wyborem platformy

- Często zmieniające się warunki użytkowania
- Wysokie prowizje i problemy z płatnościami
- Brak zaawansowanych funkcji marketingowych
Często zmieniające się warunki użytkowania
Często zmieniające się warunki użytkowania mogą być istotną wadą Gumroad, zwłaszcza dla twórców, którzy szukają stabilności (czyli większości 😉). Nieprzewidywalność zmian sprawia, że mogą zaskoczyć Cię nowe prowizje, modyfikacje w systemie wypłat czy ograniczenia funkcji. Jeśli myślisz o budowaniu długoterminowego przychodu pasywnego, te “małe trzęsienia ziemi” mogą być utrudnieniem. W przeciwieństwie do własnego sklepu czy strony, zdajesz się na łaskę i niełaskę właścicieli platformy. Dla małych twórców może to być jedynie drobna niedogodność, ale dla profesjonalnych sprzedawców stanowi poważny argument za wyborem bardziej stabilnego rozwiązania.
Wysokie prowizje i problemy z płatnościami
Dla początkujących twórców oraz sprzedawców z niektórych regionów, wysokość prowizji Gumroad może być dużym obciążeniem finansowym.Wypłaty mogą też być problematyczne, zwłaszcza dla użytkowników spoza USA i kilku wybranych krajów. Twórcy z niektórych regionów otrzymują wynagrodzenie rzadziej lub muszą korzystać z PayPala, który pobiera dodatkowe opłaty za przewalutowanie i transfery międzynarodowe. To sprawia, że realne zarobki mogą być niższe, a dostęp do środków wolniejszy, niż przy innych rozwiązaniach.
Brak zaawansowanych funkcji marketingowych
Przy skalowaniu sprzedaży lub choćby utrzymaniu lojalności już istniejących klientów, działania marketingowe są niezbędne. Od prostych i oczywistych, jak emai i SMS marketing lub formularze zapisu, przez webinary edukacyjne, aż po bardziej zaawansowane przez – jak lejki sprzedażowe. Budowanie przychodu pasywnego, to działanie, przy którym wielokanałowa automatyzacja działań sprawdza się najlepiej. Mówiąc krótko: przyda Ci się marketingowy multitool w kieszeni. Czy też raczej: pasku zakładek. 😃
Zalety Gumroad – co wyróżnia platformę?

- Prezentacja danych na stronie
- Jedyna platforma, która tak bardzo promuje sprzedaż twórczości własnej
- Bardzo prosty interfejs
Intuicyjny interfejs i prostota obsługi
W komunikacji, Gumroad wypada naprawdę bardzo dobrze. Strona jest klarowna i czytelna; zaletą jest to, że kategorie w opisach są odpowiednio otagowane, co ułatwia nawigację po istotnych elementach.
Jedyna platforma, która tak bardzo promuje sprzedaż twórczości własnej
Książki, komiksy, filmy, projekty, muzyka… Gumroad stawia na kreatorów – artystów, pisarzy, programistów czy nauczycieli, którzy chcą zarabiać na swojej pasji. Nie ogranicza twórców algorytmami czy regulacjami typowymi dla dużych marketplace’ów. Masz więc pełną swobodę w ustalaniu cen, oferowaniu subskrypcji, a nawet udostępnianiu produktów za darmo w modelu “płać, ile chcesz”.
Bardzo prosty interfejs
To jedna z największych zalet Gumroad. Pod względem technicznym, sprzedaż jest bardzo łatwa, wręcz intuicyjna. Nawet (a może zwłaszcza), jeśli nie masz doświadczenia w tworzeniu sklepów internetowych.
Gumroad opinie – co mówią użytkownicy?

Zalety według recenzji z G2 i Capterra
Wszystko, czego potrzebujesz do sprzedaży produktów cyfrowych, choć 10% prowizji nie jest konkurencyjną opcją
Co najbardziej podoba Ci się w Gumroad?
Jest śmiesznie łatwy w konfiguracji, dosłownie w ciągu kilku minut. Na swoim koncie wybierasz opcję „Nowy produkt” i dalej postępujesz zgodnie z instrukcjami. Gumroad obsługuje produkty cyfrowe, takie jak pliki PDF lub pliki audio, bezpośrednio do pobrania lub wyśle do Twojej strony członkowskiej/kursu lub do skrzynki odbiorczej Twojego klienta. Wystarczy podłączyć bramki płatności i gotowe!
Osadzanie produktów na stronie internetowej również jest bardzo łatwe, a interfejs użytkownika i doświadczenie klienta to płynny, bezproblemowy proces, który pokonuje inne platformy.
Gumroad jest najlepszy dla małych, okazjonalnych jednoosobowych przedsiębiorców/freelancerów/hobbystów, którzy sprzedają produkty cyfrowe o niskiej objętości, np. 30 sprzedaży produktu za 20 USD.
Również dla tych, którzy nie lubią prowadzić marketingu dla swoich towarów, ponieważ Gumroad pozwala na wyświetlanie produktu na swoim rynku o nazwie Gumroad Discover.
Czego nie lubisz w Gumroad?
Nie podoba mi się surowy wygląd nowego projektu z listopada 2021 r., stary był łagodniejszy i bardziej spójny a także mniej ostry w odbiorze. Nowy wydaje się zbyt graffiti i w stylu Andy’ego Warhola.
Ich stała opłata w wysokości 10% to zbyt duża prowizja. Nie obejmuje to opłat pobieranych przez Stripe/Paypal. Więc jeśli masz produkt o wartości 50 USD, otrzymasz mniej niż 45 USD.
Snappy Checkout, kosztuje zaledwie 0,50 USD za transakcję. Kickstart, gdzie przy sprzedaży 10 produktów po 100 USD, odzyskałbyś opłatę abonamentową. Możesz kontynuować sprzedaż w ich planie Starter, gdzie do 10 tys. USD/miesiąc, technicznie nie ponosząc już żadnych kosztów, podczas gdy nadal musisz zapłacić te 10% Gumroad.
Gumroad nie ma również żadnych podbić zamówień ani upsellingów od marca 2023 r., więc nie jest możliwe zbudowanie lejka sprzedażowego. Jeśli planujesz zarobić więcej niż 1000 USD, korzystanie z Gumroad finansowo nie ma sensu.
Recenzja zebrana i hostowana na G2.com.
Gumroad alternatywy – co zamiast Gumroad w 2025?
GetResponse jako wszechstronna alternatywa dla twórców
GetResponse, to wszechstronna i bardzo rozbudowana platforma do tworzenia, hostowania, dystrybucji i sprzedaży kursów online. Znajdziesz w niej wszystkie narzędzia niezbędne do zbudowania intratnego biznesu, czy to w modelu pasywnym, czy zupełnie aktywnym. 😉
Co istotne, GetResponse jest dostępny w ramach abonamentu, wspierając perspektywiczne planowanie działań. Co ważniejsze, cennik opiera się o różne plany cenowe, tak więc wszystkie koszty są jasne i klarowne, a zakres kosztów jest uzależniony od tego, ile faktycznie potrzebujesz. To w praktyce oznacza, że płacisz nie za dostęp do narzędzi, a za wielkość list i ilość odbiorców, do których dotrzesz. Czyli: Twoje koszty mogą (ale nie muszą!) wzrosnąć dopiero, kiedy skala Twojego biznesu się powiększy.
W czym konkretnie wesprze Cię GetResponse:
- Tworzeniu i hostingu kursów
- Realizacji i monetyzacji webinarów
- Wysyłce newsletterów premium (czyli newsletterów dostępnych za opłatą)
- Wdrożeniu marketing automation
- Wdrożeniu lejków sprzedażowych
- Projektowaniu stron internetowych i landing page’y
- Wdrażania formularze zapisu oraz pop-upów
Porównanie funkcjonalności: Gumroad vs GetResponse
- Wszechstronność
- Klarowna polityka cenowa
- Jasne warunki działania
- Możliwość personalizowania działań
Wszechstronność
Jest największą zaletą w zestawieniu cech obu platform, zwłaszcza w przypadku twórców, którzy chcą jednocześnie zarządzać sprzedażą kursów oraz całą swoją strategią marketingową z jednego miejsca. To proste rozwiązanie sprawia, że możesz budować relacje z klientami na jej każdym etapie, od promocji, przez sprzedaż, po wsparcie.
Klarowna polityka cenowa
Mówiąc krótko i konkretnie: wiesz za co płacisz i ile płacisz. Nie ma gwiazdek, prowizji, zmieniających się warunków. Jest prosty cennik i jasne zasady.
Jasne warunki działania
Podobnie, jak z cennikiem, zasady korzystania są naprawdę proste. Wszystko jest w Regulaminie, ale tak naprawdę sprowadza się do przestrzegania regulacji prawnych, takich jak RODO czy GDPR. I zakazu spamowania w wysyłkach e-mail marketingowych. Reszta jest przejrzysta jak wody Morskiego Oka. 😀
Możliwość personalizowania działań
GetResposne
Nie tylko daje Ci możliwość prowadzenia działań marketingowych, ale ich personalizacji. A w dobie wysokiej konkurencyjności, również na rynku produktów online, to wartość nie do przecenienia.
Wady GetResponse w porównaniu z Gumroad
- Mniej intuicyjny interfejs
- Krzywa uczenia się
- Większe wymagania konfiguracyjne i integracyjne
Mniej intuicyjny interfejs
GetResponse jest bardziej złożoną platformą, więc i proces poruszania się po niej jest dłuższy i bardziej złożony. W przeciwieństwie do Gumroad, dodanie pierwszych produktów online w GetResponse może zająć Ci godzinę – a nie tylko jej pół. 🙂
Krzywa uczenia się
GetResponse oferuje wiele funkcji, co może (jak już wspomniałam wyżej) być przytłaczające, jeśli jesteś osobą początkującą. Użytkownicy, którzy szukają prostej platformy do sprzedaży produktów, mogą czuć się przytłoczeni liczbą opcji i narzędzi, i dopiero po czasie dostrzec że i jak są im potrzebne.
Większe wymagania konfiguracyjne i integracyjne
Złożone działania sprzedażowe, to również złożone działania marketingowe – ale tylko na starcie. Potem większość zadań będzie wychodziła z automatu – dosłownie i w przenośni. 😉
Podsumowanie
Gumroad jest solidnym narzędziem, jeśli jesteś na początku swojej twórczej i sprzedażowej drogi. Jest prosty w obsłudze, intuicyjny i nie wymaga zaangażowania na starcie. I jeśli nie planujesz skalowania biznesu, a szukasz dobrego samograja działającego gdzieś “w tle” – to dobry wybór, choć pamiętaj o monitorowaniu kosztów.
Jednak, jeśli planujesz skalować sprzedaż i szukasz bardziej rozwiniętych funkcji marketingowych i sprzedażowych oraz większej elastyczności działania, warto rozważyć inne opcje.