Firmowy podcast – kolejny element strategii content marketingowej

5 min
Zaktualizowano:

Coraz więcej firm na polskim rynku decyduje się na wdrożenie strategii content marketingowej. Głównymi działaniami pozostaje prowadzenie firmowego bloga oraz profilu w wybranych mediach społecznościowych.

Podcast w dalszym ciągu pozostaje mało popularny, jednak jak pokazuje „Mała Wielka Firma” lub „Więcej niż oszczędzanie pieniędzy” kanał ten pozwala na dotarcie do szerokiego grona zaangażowanych odbiorców relatywnie niskim kosztem.

 

Niskie wymagania techniczne

Nagranie podcastu w zasadzie nie wymaga specjalistycznego sprzętu. Aby nagrać dobrej jakości audycję wystarczy niewielka, wolna od hałasu przestrzeń, mikrofon oraz program do rejestracji dźwięku. Biorąc pod uwagę fakt, że są to jedyne wymagania sprzętowe jakie należy spełnić, tak mała popularność podcastów na polskim rynku może dziwić. Powodem, dla którego niewiele firm decyduje się ten rodzaj działań jest fakt, że to nie sprzęt jest najważniejszy.

Cechy dobrego podcastu

Dwa wyżej wspomniane przeze mnie podcasty łączy kilka wspólnych cech. Po pierwsze ich autorzy mają konkretny pomysł na swoje audycje i poruszają się w ramach określonej kategorii. Już sama nazwa każdego z nich daje ogólne pojęcie o jego tematyce, dzięki czemu zainteresowani słuchacze mogą je łatwo znaleźć i zidentyfikować.

Prowadzący dysponują wiedzą ekspercką, co z pewnością pomaga im w przygotowaniu wartościowych treści, jednak zdecydowanie ważniejszy jest sposób, w jaki przekazują swoją wiedzę. Kluczową cechą w przypadku audycji jest osobowość prowadzącego. To właśnie ona sprawia, że wysłuchanie godzinnego materiału może być przyjemnością.

W niektórych przypadkach wiedza ekspercka jest mniej istotna od umiejętności charakterystycznych dla prezentera radiowego: wyrazistej osobowości, dobrej dykcji, zdolności koncentracji oraz umiejętności zręcznego prowadzenia rozmowy. Jeżeli formuła podcastu opiera się na dyskusji z zaproszonymi do programu gośćmi, umiejętność zadawania odpowiednich pytań będzie więcej warta niż indywidualna wiedza prowadzącego.

Wybierz odpowiedni format

Na samym początku zastanów się nad odpowiednim dla Ciebie formatem podcastu. Jak już wspomniałem na wstępie, format audio nie narzuca wysokich wymagań sprzętowych, plik z gotowym nagraniem zajmuje niewiele miejsca i może zostać bez trudu pobrany na dowolne urządzenie mobilne. Nie wymaga on też od słuchacza całkowitej koncentracji uwagi, dzięki czemu możliwe jest wysłuchanie materiału w drodze do pracy, podczas ćwiczeń lub w trakcie zakupów.

Format video wymaga wykorzystania kamery oraz odpowiedniej oprawy wizualnej. Pomieszczenie lub przestrzeń do nagrań materiałów video powinna być nie tylko wolna od hałasu, ale i odpowiednio naświetlona.

Długość i częstotliwość

Warto zaplanować i trzymać się docelowej długości pojedynczego odcinka. Pamiętaj, że długość materiału w dużym stopniu decyduje o momencie, w którym słuchacze będą mogli go przesłuchać. Przesłuchanie przeszło godzinnego materiału podczas piętnastominutowej jazdy samochodem jest niemożliwe i wymaga wielokrotnego przerywania audycji, co dla wielu osób może być irytujące.

Ustal częstotliwość z jaką będą pojawiały się kolejne odcinki. Regularność ma duży wpływ na zaangażowanie słuchaczy. Jeżeli nie dysponujesz większą ilością czasu, przygotowuj materiał raz w miesiącu. Trzymaj się jednak ustalonego harmonogramu i zadbaj o to, by Twoi słuchacze każdego miesiąca otrzymali od Ciebie kolejną porcję ciekawych treści.

Zaplanuj dokładnie treść

Niektórzy uważają, że do nagrania podcastu wystarczy włączyć mikrofon. Niestety nie jest to tak proste. Przygotowanie pojedynczego odcinka wymaga starannego opracowania tematu i dokładnego rozplanowania treści w czasie.

Klika wskazówek dla początkujących:

  • Przygotuj wcześniej i zanotuj kilka słów wstępu. Umieść tekst przed sobą – dzięki temu rozpoczniesz audycję w planowany sposób, nawet gdy dopadnie Cię trema.
  • Miej przed sobą listę, na której zostaną wypunktowane najważniejsze kwestie do poruszenia. Taka lista może się przydać z co najmniej dwóch powodów: będziesz miał pewność, że nic ważnego nie umknie Twojej uwadze i pomoże Ci kontrolować czas.
  • Jeżeli przeprowadzasz wywiad wypisz sobie imiona i nazwiska zaproszonych gości. W razie wątpliwości, będziesz mógł zerknąć w notatki i unikniesz przekręcenia nazwiska.
  • Przygotuj się na możliwe zmiany lub odejście od zaplanowanego tematu. Być może rozmowa w naturalny sposób potoczy się w ciekawym, nieplanowanym wcześniej kierunku.
photo

Buduj społeczność słuchaczy

Oprócz starannego przygotowania ciekawego materiału musisz zadbać o jego odpowiednią promocję. Rozważ przygotowanie dedykowanej strony internetowej lub osobnej zakładki na stronie swojej firmy z formularzem subskrypcji.

Umieść swój podcast w iTunes i podobnych katalogach. Wiele osób będzie mogło w łatwy sposób znaleźć Twój kanał w odpowiedniej kategorii. Użytkownicy będą mogli wystawiać oceny i opinie, które stanowią najlepszą rekomendacje i świadczą o jakości Twojej pracy.

Promuj swój podcast na forach tematycznych. Umieszczaj linki do odcinków, które bezpośrednio dotyczą poruszanych wątków.

Od czasu do czasu przygotowuj audycje na żywo i zachęcaj publiczność do udziału. Zachęcaj słuchaczy do zadawania pytań, które pomogą Ci bardziej dopasować kolejne treści do ich oczekiwań.

W jaki sposób mierzyć sukces?

Istnieje kilka wskaźników, które możesz monitorować. Liczba odtworzeni, pobrań oraz subskrypcji pozwoli Ci zmierzyć popularność. Zaangażowanie odbiorców najlepiej mierzyć na podstawie pozostawianych przez słuchaczy komentarzy i recenzji poszczególnych odcinków.

Jeżeli w trakcie audycji polecisz słuchaczom zakup produktu lub zaoferujesz im promocję, śledź zmiany ruchu na stronie internetowej. Niektórzy wykorzystują promocję z wykorzystaniem specjalnego hasła, np.: wszyscy słuchacze, którzy w ciągu 7 najbliższych dni złożą zamówienie podając hasło (np. nazwa podcastu) otrzymają rabat w wysokości 15% procent. Ilość zamówień z wykorzystaniem hasła będzie kolejnym mierzalnym wskaźnikiem skuteczności.

Wkomponuj podcast w strategię content marketingową

Upewnij się, że czas i zasoby poświęcone na przygotowanie podcastu realizują konkretne cele biznesowe. Jeżeli określisz je jasno na samym początku, będzie Ci o wiele łatwiej wybrać kluczowe wskaźniki efektywności i monitorować skuteczność działań.

Eksperymentuj

Nie bój się eksperymentować. Wypróbuj kilka wariantów i zobacz, który z nich cieszy się największą popularnością. Zaangażuj w proces swoich słuchaczy – przeprowadź ankietę lub konkurs, w którym wytypują najbardziej interesujący ich temat lub wskażą najbardziej oczekiwanego gościa.


Ireneusz Klimczak
Ireneusz Klimczak
Customer Content Lead w GetResponse. Zajmuje się współpracą z klientami i tworzeniem treści pokazujących wartość produktu w realnym kontekście biznesowym. Prowadzi warsztaty, kursy i webinary z email marketingu oraz automatyzacji. Prelegent na Targach eHandlu, IAB HowTo, eTrade Show, InternetBeta. Wykładowca na kierunku E-marketing na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Współprowadzący podcast Operation: Automation | Marketing Done Better.