8 zasad, dzięki którym Twoi subskrybenci poczują się w 2015 roku wyjątkowo
autor: Ireneusz Klimczak ostatnia aktualizacja 0

8 zasad, dzięki którym Twoi subskrybenci poczują się w 2015 roku wyjątkowo

Nowy rok to to doskonały moment na podsumowanie efektów dotychczasowych działań email marketingowych i zaplanowanie kolejnych w oparciu o zebrane doświadczenia.

Warto przyjrzeć się całości komunikacji z odbiorcami i wprowadzić stosowne zmiany, które sprawią, że w tym roku będą czuli się wyjątkowo na każdym kroku.

W dzisiejszym artykule omówię najczęściej popełniane błędy w komunikacji email i zaprezentuję sposoby na ich poprawienie. Nie chodzi mi jedynie o pokazanie sposobów na zwiększenie liczby kliknięć, mam na myśli planowanie wysyłki w taki sposób, aby odbiorcy byli zadowoleni z subskrypcji i z niecierpliwością oczekiwali na kolejnego maila. Brzmi niewiarygodnie? A jednak to możliwe.

Kilka pytań przed końcem roku

Zastanów się, co sprawia, że chętnie otwierasz wiadomość trafiającą do Twojej skrzynki odbiorczej. Które z otrzymanych wiadomości budzą Twoje zainteresowanie, a które natychmiast wyrzucasz do kosza?

Spisz wszystkie swoje obserwacje – w ten sposób zwiększysz swoją świadomość zasad skutecznego email marketingu. Prawdopodobnie zauważyłeś, że tego rodzaju wiadomość została przesłana od zaufanego nadawcy, jest wartościowa, związana z Twoimi zainteresowaniami, etc.

Teraz zadaj sobie pytanie czy chciałbyś samemu otrzymywać wiadomości, które kierujesz do swoich subskrybentów?

Kilka zasad pozytywnego doświadczenia subskrybenta

Organizacja Return Path przeprowadziła w 2008 roku badanie działań email marketingowych wśród 61 wiodących firm z różnych branż. Możesz zapoznać się z całością materiału, klikając tutaj. Jednak na potrzeby dzisiejszego wpisu zajmę się jedynie omówieniem wyciągniętych wniosków.

1. Nie pozwól by odbiorca poczuł się opuszczony

Nie wszystkie firmy wysyłają wiadomość powitalną zaraz po dokonaniu subskrypcji. Zdarza się, że pierwsza wiadomość zostaje wysłana do subskrybenta po upływie 30 dni – w tym czasie niektórzy odbiorcy z pewnością zapomną o swojej subskrypcji i być może zainteresują się produktami konkurencji.

Obecnie oczekujemy, że wszystko będzie odbywało się szybko i bez komplikacji. W każdej ważnej kwestii oczekujemy natychmiastowej odpowiedzi. Dopasuj swoją komunikację do panujących standardów i bądź z odbiorcami w stałym kontakcie.

Zadbaj o doskonałą jakość od samego początku. Zawsze wysyłaj wiadomość powitalną i starannie rozplanuj harmonogram wysyłki kolejnych maili. Odbiorcy wykazują największe zaangażowanie w krótkim okresie od dokonania subskrypcji – wykorzystaj tę wiedzę w swoich działaniach email marketingowych. Regularna, cotygodniowa wysyłka wiadomości wyraźnie obniża ilość zgłoszeń wiadomości jako spam.

2. Dobierz właściwy sposób komunikacji

Odbiorca Twoich wiadomości powinien czuć się wyjątkowo. Jeżeli zauważy, że mailing kierowany jest do wszystkich odbiorców na liście mailingowej (niekiedy nawet bez możliwości odpowiedzi na adres nadawcy), a treści ogólnikowe to Twoja szansa na wzbudzenie zainteresowania spadnie do drastycznie niskiego poziomu.

3. Cały czas dbaj o swoich subskrybentów

Jeżeli Twoje wiadomości maja wyłącznie informacyjny charakter i służą do promowania oferty dla wszystkich klientów, zainteresowanie nimi szybko spadnie.

Przygotowuj oferty specjalne oraz promocje wyłącznie dla subskrybentów. Niech wiedzą, że warto być odbiorcą Twojego mailingu. Organizuj dla nich konkursy z nagrodami, które sprawią, że będą  z niecierpliwością czekać na kolejną wysłaną przez Ciebie wiadomość.

desktop

 

Kilka sposobów na ulepszenie doświadczenia klienta

Kolejnym raportem, z którym warto się zapoznać jest raport dotyczący doświadczenia subskrybenta email w latach 2008-2013 (The Email Subscriber Experience 2008-2013). Prezentuje on zmiany stosowanych taktyk email marketingowych oraz zmiany zachowania odbiorców na przestrzeni pięciu wyżej wymienionych lat. Zaprezentowano w nim również dobre praktyki, które przekładają się na większe zadowolenie klientów. Poniżej znajduje się kilka wniosków, które warto wziąć pod uwagę podczas planowania działań email marketingowych na kolejny rok:

1. Ogranicz ilość informacji wymaganych przy zapisie

Jeżeli wymagasz podania większej ilości informacji niż adres email, imię oraz kod pocztowy, to może to wpłynąć negatywnie na decyzję osób rozważających dokonanie subskrypcji. Zastanów się dokładnie, które informacje są niezbędne do osiągnięcia celów biznesowych. Niektóre firmy konstruują rozległe formularze zapisu, jednak nie wykorzystują wszystkich zebranych danych.

2. Wymagaj potwierdzenia subskrypcji

Potwierdzenie subskrypcji wyklucza możliwość zapisania się na listę przez pomyłkę. Dzięki temu systemowi masz gwarancje, że wśród subskrybentów Twoich wiadomości znajdują się wyłącznie zainteresowane osoby. Zastosowanie potwierdzenia subskrypcji wyraźnie zmniejsza liczbę wiadomości oznaczonych jako spam.

3. Wysyłaj wiadomość powitalną

Wiadomość powitalna jest jedną z najbardziej oczekiwanych. Jest również szansą na zaprezentowanie stylu całej komunikacji i zrobienie na odbiorcach dobrego pierwszego wrażenia.

4. Zaplanuj regularną wysyłkę

Subskrybenci preferują wiadomości wysyłane w regularny sposób. Pozostając w stałym kontakcie z odbiorcami zwiększasz ich zaufanie podtrzymujesz zaangażowanie w komunikację.

5. Zaprezentuj ofertę specjalną w wiadomości powitalnej

Oferta specjalna dla nowych subskrybentów zwiększa zainteresowanie wiadomością powitalną i zmniejsza ryzyko umieszczenia jej w folderze ze spamem. Zwiększa również poczucie korzyści wynikającej z zapisania się do listy mailingowej.

6. Korzystaj z personalizacji w odpowiedni sposób

Nieodpowiednio zastosowana personalizacja ma niekorzystny wpływ na wszystkie zachowania subskrybentów objęte badaniem: częściej kierują wiadomość do folderu spam, rzadziej czytają jej treść oraz częściej zgłaszają ją jako spam.

Upewnij się, że wykorzystanie personalizacji jest uzasadnione i niesie za sobą korzyści dla subskrybentów (np. oferta wyłącznie dla mężczyzn, oferta skierowana do osób z konkretnego miasta). Treść spersonalizowanej wiadomości powinna brzmieć naturalnie.

7. Dopasuj częstotliwość wysyłki do preferencji odbiorców

Statystycznie, wysyłanie wiadomości częściej niż raz w tygodniu obniża liczbę wiadomości zgłoszonych jako niechciane, jednak może sprawić, że większa liczba odbiorców umieści ją w folderze ze spamem. Wyniki są odwrotne dla wiadomości wysyłanych raz w tygodniu. Wiadomości wysyłane rzadziej niż raz w tygodniu są rzadziej umieszczane w folderze ze spamem i są częściej czytane.

Pamiętaj, że powyższe informacje zostały zaprezentowane na podstawie statystyk zebranych wśród kilkudziesięciu firm o różnych profilach działalności. W celu osiągniecia optymalnych wyników skuteczności wysyłki, powinieneś starannie sprawdzić preferencje osób na swojej liście mailingowej za pomocą testów.

8. Prośba o dodanie adresu do książki adresowych

Jeżeli poprosisz odbiorców o dodanie Twojego adresu do książki adresowej, wyraźnie poprawisz dostarczalność swoich wiadomości. Nie trafią do folderu ze spamem i będą bardziej widoczne dla subskrybentów, co przełoży się na zwiększenie ich skuteczności.

Opracuj kompletny plan komunikacji email dla swojej firmy

W swoim noworocznym planie email marketingowym weź pod uwagę całość komunikacji. Przyjrzyj się wszystkim rodzajom wiadomości email, które wysyłasz do odbiorców:

  • Newsletter – wyłącznie dla subskrybentów
  • E-mail transakcyjny – np. potwierdzający zakupu towaru
  • Wiadomości edukacyjne – np. prezentujący działanie produktu
  • Oferta promocyjna
  • Widomość kreująca wizerunek
  • etc.

Postaraj się wprowadzić w nich zmiany, które sprawią, że Twoi subskrybenci będą zadowoleni na każdym kroku.

Wygospodaruj czas na podsumowanie dotychczasowych działań i wejdź w nowy rok z dobrze przygotowanym, ambitnym planem email marketingowym. W nadchodzącym roku życzę Ci mnóstwa ciekawych pomysłów na kampanie, które swoja skutecznością przerosną Twoje najśmielsze oczekiwania.

Subskrybuj, aby otrzymywać top artykuły, wskazówki i porady marketingowe.

GetResponse Sp. z o.o. potrzebuje danych zawartych w tym formularzu w celu dostarczenia Ci materiałów, o które wnioskujesz. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.

Dziękujemy za rejestrację!

Niedługo wyślemy Ci wiadomość email z potwierdzeniem zapisu.

Zostań autorem na Blogu GetResponse!

Dowiedz się, jak to zrobić