Obalamy 5 mitów tematów wiadomości email
autor: Michał Leszczyński ostatnia aktualizacja 0

Obalamy 5 mitów tematów wiadomości email

Długi czy krótki? Z personalizacją czy bez? Unikać słowa „darmowy”, czy pisać je dużymi literami?

 

Za względu na wiele mitów i różnych opinii dotyczących tematów wiadomości email, jest to najczęściej dyskutowany element newsletterów. Mimo, że jest odpowiedzialny za decyzyjność 50% odbiorców, to jak dotąd recepty na jego skuteczność były dość enigmatyczne.

Organizacja Return Path postanowiła rozwiać mity związane z tym zagadnieniem. Eksperci tej firmy zbadali ponad 2,900 tematów wiadomości email.

Sprawdź czy znasz wszystkie email marketingowe mity dotyczące tematów emaili!

 

Mit 1: „Witaj Marku” – to zawsze działa.

O tym, że powinno się komunikować z naszymi odbiorcami po imieniu słyszymy już od dawna. Niemal każdy formularz zapisu do subskrypcji prosi nas o podanie swojego imienia, po to aby umieścić je w temacie lub treści wiadomości, budując wrażenie, iż dana oferta ma charakter personalny, a odbiorcę i nadawcę łączy pewna więź.

Return Path postanowiło jednak zbadać czy wykorzystywanie personalizacji w temacie wiadomości faktycznie ma zawsze pozytywny wpływ na wskaźnik otwarć wiadomości email, bez względu na branżę, w której działamy.

W swoich badaniach Return Path przeanalizował stosowanie personalizacji na początku tematu w kampaniach email marketingowych pięciu różnych branż.

W trzech z przebadanych sektorów (Hotele; Zdrowie i uroda; Dom i wnętrze) wykorzystanie imienia odbiorcy doprowadziło do zwiększenia wartości wskaźników otwarć. Dla pozostałych dwóch branż (Muzyka, filmy i gry; Sprzedaż detaliczna) wspomniany zabieg zadziałał wręcz odwrotnie – obniżył liczbę otwarć.

Jaki z tego wniosek? Nim zaplanujemy temat wiadomości należy zastanowić się nad tym jakie relacje łączą nas z naszym odbiorcą oraz jaki jest cel danej komunikacji. Wykorzystywanie personalizacji w temacie wiadomości nie jest bowiem uniwersalnym lekarstwem, które niezależnie od sytuacji poprawi Twoje wyniki.

Podczas gdy pewne branże takie, jak np. branża hotelarska, która posiada liczne programy lojalnościowe mają dużą szansę na zwiększenie efektywności swoich kampanii email marketingowych, to firmy które po prostu reklamują nowo wydaną płytę czy grę mogą na takim zabiegu wręcz stracić.

Potwierdzenie tych badań znajduje zresztą odzwierciedlenie w handlu detalicznym. Około 3 lata temu to właśnie sieć sklepów Empik wycofała się z pomysłu „personalizacji” komunikacji w z klientem za pomocą ich imienia.

Wykorzystując w ten sposób personalizację warto również zastanowić się nad tym, czy nie ma możliwości pójść o krok dalej i użyć innych informacji o naszych użytkownikach w temacie wiadomości. Wykorzystanie informacji o geolokalizacji, dacie urodzin czy też preferencjach naszych użytkowników to również często stosowane zabiegi, które mogą wynieść naszą kampanię i nasz temat wiadomości na kolejny poziom!

 

ed1f54ad800a8c7f28f38b94f55452c1

Rys 1. Wpływ personalizacji w temacie wiadomości na otwarcia wiadomości email w różnych sektorach

 

 

Mit 2: im dłuższy tym lepszy.

W dobie urządzeń mobilnych i ciągłej pogoni za czasem nierzadko musimy zmagać się brakiem skupienia wśród odbiorców naszych wiadomości. Przy rosnącej ilości bodźców zewnętrznych walczących o naszą uwagę należy komunikować się w sposób zwięzły i zrozumiały. Dotyczy to również tematów wiadomości, które powinny w efektywny sposób przykuwać uwagę i budować zainteresowanie treścią.

Mając na względzie te przemyślenia, eksperci Return Path postanowili przeanalizować wpływ długości tematów wiadomości w różnych sektorach, aby przekonać się czy rzeczywiście krócej znaczy lepiej. Wyniki wspomnianych badań pokazały, iż generalnie tematy wiadomości email, które były krótsze niż 50 znaków generowały więcej otwarć niżbardziej rozbudowane tematy.

Co ciekawe, podobny trend został odnotowany biorąc pod uwagę tematy, które miały mniej niż 25 znaków. Można zatem założyć, iż będąc w sytuacji, w której posiadamy niewiele czasu na testowanie i analizowanie tematów wiadomości, bezpiecznym wyborem będzie wersja posiadająca mniej znaków.

 

915750cb629ce80d330f02a90b6f31b6

Rys 2. Wpływ ilości znaków w temacie wiadomości na otwieralność wiadomości email w różnych sektorach

 

487bdb4871ae268d7988c3a6ba2025f6

Rys 3. Wpływ ilości znaków w temacie wiadomości na otwieralność wiadomości email w różnych sektorach

 

Mit 3: olśniewające symbole nie działają

Całkiem niedawno symbole unicode oraz ich wpływ na wskaźnik otwarć wiadomości email były częstym tematem dyskusji wśród wielu email marketerów. Dotychczas jedyną uniwersalną prawdą jaka była o nich znana to fakt, iż każda grupa odbiorców jest różna i może również odmiennie reagować na tego typu zabiegi w temacie wiadomości.

Chcąc poznać dokładniej wpływ jaki mają symbole na otwarcia emaili, Return Path dokonał szeregu badań, które potwierdziły dotychczasowe przypuszczenia oraz rzyciły nieco więcej światła na temat tego gdzie należy je umieszczać, aby były najskuteczniejsze.

Umiejscowienie symboli na początku tematu wiadomości ma największą szansę na zwiększenie wskaźnika. Należy jednak pamiętać, że symbole unicode są bardzo często stosowane nadmiernie przez nadawców wysyłających niezamówione treści marketingowe i nim wprowadzone zostaną na stałe do naszych kampanii email marketingowych, należy je poddać testom skuteczności.

 

cddebd041cb38dfd8d36e2150b9a281e

Rys 4. Wpływ symboli w temacie wiadomości na otwieralność wiadomości email w różnych sektorach

 

Mit 4: „za darmo” zawsze znaczy źle!

Mimo, iż reputacja adresów IP oraz domeny są głównymi powodami, dla których wiadomości nie trafiają do skrzynek odbiorczych naszych klientów (Poradnik o dostarczalności od GetResponse) , to częstym tematem dyskusji są słowa jakich należy unikać w wiadomościach email, aby zapobiec ich filtrowaniu do folderów spam.

Słowami, które budzą najwięcej wątpliwości są takie zwroty jak – „za darmo” czy „gratis” (ang: free). Badania Return Path wskazują jednak na niewielką zależność pomiędzy trafianiem emaili do folderu spam, a używaniem wspomnianych zwrotów w temacie wiadomości.

Pomimo, że zauważono częstsze filtrowanie wiadomości zwłaszcza w sektorze jubilerskim, Return Path doradza, iż w przypadku gdy martwimy się o negatywny wpływ danych zwrotów w temacie wiadomości, należy bardziej skupić się na pozostałych elementach kampanii email marketingowych, które mogą mieć bardziej znaczący wpływ na dostarczalność wiadomości.

Wśród wspomnianych elementów wymieniane są częstotliwość, dopasowanie treści oraz spełnianie zbudowanych oczekiwań wobec programu email marketingowego.

c4b1dc84761654b5410ffa098be53460

Rys 5. Wpływ używania zwrotu „za darmo” (ang. free) w temacie wiadomości na otwieralność wiadomości email w różnych sektorach

 

Mit 5: wielkie litery to wielki problem

Używanie wielkich liter w tematach wiadomości, podobnie jak korzystanie ze zwrotów takich jak „za darmo” czy „gratis” stało się domeną spamerów. Niemniej jednak, jak donosi Return Path, okazuje się , że marketerzy korzystający z wielkich liter w swoich tematach nie odnotowują zmian w filtrowaniu swoich wiadomości.

Należy jednak pamiętać, że wiele różnych czynników jednocześnie wpływa na filtrowanie wiadomości. Być może sam temat wiadomości składający się z wielkich liter nie sprawi, że Wasze wiadomości trafią do folderu spam, ale podobnie jak w przypadku wszystkich innych nietypowych taktyk marketingowych, należy je wpierw przeanalizować i przetestować we własnych kampaniach.

Jednorazowa kampania, np. duża coroczna wyprzedaż, może okazać się idealnym polem badawczym, aby przeanalizować czy Wasi odbiorcy chętniej otworzą dane wiadomości.

 

ef6f0d1c53ac1552af8e383e14a79949

Rys 6. Wpływ używania wielkich liter w temacie wiadomości na otwieralność wiadomości email w różnych sektorach

 

A jakie są Wasze recepty na najskuteczniejsze tematy wiadomości email? Używacie symboli i personalizacji? Unikacie folderów spam dzięki zabiegom copywriterskim? Zapraszamy do komentowania i dzielenia się pomysłami!

 

Źródło: http://blog.returnpath.com/blog/julia-peavy/free-is-not-a-dirty-word-and-4-other-subject-line-findings

Zostań autorem na Blogu GetResponse!

Dowiedz się, jak to zrobić