Autorespondery w akcji – 21 sposobów na ich dochodowe wykorzystanie
autor: Jack Price ostatnia aktualizacja 0

Autorespondery w akcji – 21 sposobów na ich dochodowe wykorzystanie

Transakcja nie doszła do skutku? Czasami to zwykły pech! Ale co w przypadku, kiedy nawet nie doszło do złożenia kupującemu oferty?

Tutaj z pomocą przychodzą autorespondery, a dokładniej wiadomości emailowe wysyłane na podstawie określonej akcji odbiorcy, np. kliknięcia, otwarcia, itp. (ang. “triggered emails”). Niektóre z metod ich wykorzystania, które przedstawiam Wam poniżej, są szybkie i łatwe, a inne wymagają czasu i odrobiny wysiłku. Cel ich jest jednak wspólny – zwiększenie sprzedaży Twojego produktu lub usługi.

Niedawno przeprowadzone przez Epsilon badania wskazują na fakt, że współczynnik otwarcia takiej korespondencji (ang. triggered emails) jest o 58,5% wyższy niż w przypadku standardowych emaili, a wskaźnik kliknięć (CTR ) aż o 127,7%.

Dlaczego tak się dzieje? Ten rodzaj emaili daje poczucie osobistej komunikacji (ang. one-to-one communication) . To wysłany sygnał do odbiorcy, że pomyślałeś o jego potrzebach i że są one dla Ciebie istotne. Dbasz o niego na tyle, iż jesteś wart dalszych relacji.

Poniżej znajdziesz 21 przykładów praktycznego zastosowania autoresponderów.

 

Podstawowa automatyzacja

Dostawcy usług z zakresu email marketingu stosunkowo często oferują tylko okrojone wersje takiej usługi. Kilka dodatkowych ulepszeń z możliwością dodatkowej personalizacji sprawi, że dzięki dobremu pierwszemu wrażeniu, zyskasz nowych subskrybentów.

1. Potwierdzenie. Marketing za przyzwoleniem (ang. permission marketing) to szeroko stosowana praktyka – każdy nowy subskrybent oczekuje emaila z potwierdzeniem swojej subskrypcji. To szansa, żeby pokazać, że Twoje emaile kierujesz tylko do osób, które chcą je otrzymać, i że w każdej chwili mogą zrezygnować z ich otrzymywania.

2. Podziękowanie. Ten rodzaj emaila pozwala subskrybentowi dowiedzieć się, z jaką częstotliwością Twój newsletter będzie do nich wysyłany, czy będzie zawierał aktualne informacje, wiadomości branżowe i specjalne oferty. Jeśli udzielisz mu precyzyjnej informacji, nie pomyśli o rezygnacji.

3. Powitanie. Pomyśl o nagraniu materiału wideo, w którym opowiesz o tym, że za Twoją marką stoją prawdziwi ludzie. Będzie to okazja, by się przedstawić, wspomnieć o najciekawszych sekcjach Twojej witryny, zwrócić uwagę na najciekawsze wpisy na blogu, albo zaproponować ofertę handlową, którą z trudem będzie można odrzucić.

 

Wskazówka. Część subskrybentów może czuć się na tym etapie silnie zmotywowana, by podzielić się z innymi faktem, że zapisali się do Twojej listy mailingowej. Zamieść więc w formularzu ikony mediów społecznościowych i zachęć użytkowników, aby podzielili się tą informacją ze znajomymi, fanami czy obserwującymi ich użytkownikami.

 

Kontent na żądanie

Niektórych subskrybentów zadowolą tylko bardzo ogólne informacje, a inni będą oczekiwać od Ciebie dużo ciekawych treści. Wychodząc naprzeciw tym różnym potrzebom, stwórz tyle wersji autoresponderów, ile uznasz za konieczne. W ten sposób będziesz mógł przypisać istniejących już subskrybentów do dowolnej kampanii mailingowej zgodnej z preferencjami użytkownika, zaoferować im właściwy formularz zapisu lub utworzyć regułę, która będzie powodowała dodanie subskrybentów na podstawie określonych parametrów.

4. Prezentacja firmy. Gdybyś mógł zaprosić każdego nowego subskrybenta do swojego biura, pokazałbyś mu je i wyjaśnił jak działają Twoje produkty i usługi. Z biegiem czasu, Twoje autorespondery mogą dostarczyć podobnej wiedzy, związanej z Twoją działalnością i poszczególnymi produktami.

5. Wprowadzenie produktu. Wykorzystaj emaile, by rozbudzić zainteresowanie związane z wprowadzeniem na rynek nowego produktu. Jeszcze przed jego inauguracją, zachęć do zapisania się do newslettera w zamian za dodatkowe, wartościowe treści. Kiedy zaś produkt będzie już dostępny, użyj autorespondera w celu przypomnienia o nim, jak również dostarczania dodatkowych materiałów. Emaile odliczające czas do zakończenia promocji mogą z kolei zachęcić potencjalnych klientów do nabycia produktu.

6. Zaoferuj kurs e-learningu. Taki kurs może być całkowicie darmowy lub pełnopłatny. W każdym z przypadków, autorespondery mogą świetnie nadawać się do regularnej wysyłki przygotowanego wcześniej szkolenia e-learningowego.

7. RSS w emailach. Nie oczekuj, że czytelnicy będą pamiętać o sprawdzaniu, co dzieje się na Twoim blogu. Dostarczaj swoje treści automatycznie, zamieszczając w emailu linki, które pozwolą im w prosty sposób dotrzeć do nowych postów.

 

Wskazówka. Jeśli publikujesz treści, które nie tracą szybko na aktualności, pomyśl o utworzeniu specjalnych serii wiadomości. Zdarzają się serie autoresponderów, które są zaprojektowane wręcz na lata.

 

Emaile okolicznościowe

Nie musisz pamiętać o wysłaniu kolejnego emaila, a tym bardziej nie ma potrzeby, żebyś przywiązywał się do elektronicznych kalendarzy, których prowadzenie może okazać się zbyt skomplikowane. Po prostu wybierz dzień i czas wysyłki wiadomości, która będzie wywołana przez wydarzenie określone wcześniej w kalendarzu. Wysyłka może nastąpić także po upływie określonej liczby dni od jakiegoś wydarzenia.

8. Urodziny. Sprzedawcy mogą pozyskać lojalność klientów i zwiększyć ruch na stronę internetową, wysyłając życzenia urodzinowe i oferty sprzedażowe skierowane tylko do solenizantów. Jeśli nie znasz ich dat urodzin – zerknij na któryś z ich profili w mediach społecznościowych, albo jeszcze lepiej – zapytaj ich bezpośrednio.

9. Rocznice. Dowolna rocznica może być pretekstem do wysłania emaila – możesz w ten sposób przypomnieć klientowi, że np. minął rok odkąd po raz pierwszy nabyli u Ciebie jakiś produkt lub usługę, przypomnieć im o dniu, w którym zostali rodzicami lub dziadkami, czy też o innym ważnym wydarzeniu z ich życia.

10. Przypomnienia. Jeśli zajmujesz się dystrybucją biletów np. na koncerty, użyj autoresponderów z przypomnieniem o dacie wydarzenia, na który klienci nabyli bilety, tak aby nie zapomnieli o uczestnictwie w nim. Jeśli klienci faktycznie skorzystają z zakupionego biletu (lub każdej innej usługi), jest większa szansa, że powrócą lub polecą Twoją usługę znajomym.

11. Kolejna wizyta. Lekarze mogą wysyłać automatyczne przypomnienia o kolejnej wizycie w określonych odstępach czasowych – ta praktyka pozwoli utrzymać klientów, gdyż docenią oni troskę o ich zdrowie.

 

Wskazówka. Ta reguła tyczy się nie tylko lekarzy – mogą z niej korzystać także np. doradcy finansowi czy podatkowi, którzy ze swoim przypomnieniem o kolejnej konsultacji wyjdą na wprost oczekiwaniom subskrybentów.

picture2

 

Wysyłka wywołana zachowaniem subskrybenta

Statystyki efektywnościowe nie zdadzą się na wiele, jeśli nie zostaną wykorzystane w celu ulepszenia sposobu obsługi klienta. Pewne kluczowe wskaźniki opisujące zachowanie klienta otrzymującego Twoje maile mogą stać się dla Ciebie pretekstem, aby jeszcze raz dotrzeć do niego z tym samym – ale lepiej podanym – komunikatem.

 

12. Brak otwarć. Większość osób otwiera emaila w krótkim czasie po jego otrzymaniu lub… wcale. Być może zaproponowany przez Ciebie temat nie przypadł do gustu subskrybentom, a może email został wysłany w niewłaściwym momencie. Spróbuj wysłać tego samego emaila ponownie, ale z innym tematem – odbiorcy potraktują go jako nowy komunikat. Część z nich nie zawaha się przed jego otwarciem.

13. Brak kliknięć. Niektórzy z subskrybentów mogą otworzyć emaila, ale nie kliknąć na żaden z jego elementów. Może mieli taki zamiar, ale nie czuli się do końca przekonani, że warto. Spróbuj zmienić przycisk “Kup teraz”, nagłówek albo zaproponowane “call-to-action”. Następnie wyślij emaila ponownie. Kliknięcia mogą przełożyć się na wzrost sprzedaży.

14. Zmiana taryfy. Czy Twój model biznesowy uwzględnia sprzedaż “up-grade’ów” lub odnowień subskrypcji? Klienci mogą odkładać decyzję o zakupie w nieskończoność. Stwórz więc serię emaili przypominających im o ofercie, które będą otrzymywać, aż podejmą określoną akcję.

 

Wskazówka. Powyższe techniki wymagają ustawienia autoresponderów bazujących na zapytaniach. Jeśli brzmi to jak zadanie ponad Twoje siły, zacznij od naszego przewodnika, który krok po kroku wytłumaczy wszystkie funkcje Autoresponderów 2.0 oferowanych przez GetResponse. Kliknij tutaj, aby pobrać darmowy poradnik.

 

Wysyłka wywołana zmianą danych osobowych

Jeśli gromadzisz dane osobowe swoich klientów, zwróć uwagę na zmiany, których w nich dokonują. Każda – nawet najmniejsza – to sygnał, że czas złożyć im ofertę handlową.

15. Zmiana adresu. W przypadku firm B2B może świadczyć o tym, że biznes klienta się rozwija, a to z kolei, że będzie on potrzebował nowych produktów lub usług. Wykorzystuj autorespondery, aby pochwalić zmiany i złożyć ofertę handlową.

16. Zmiana lokalizacji. Przeprowadzka do innego miasta może oznaczać, że Twój klient będzie potrzebował usług dostarczanych w nowym miejscu prowadzenia biznesu. Jeśli jesteś w stanie, spróbuj rozwinąć swoje relacje z lokalnymi dostawcami i w ten sposób zaproponować potrzebne usługi.

 

Wskazówka. Użyj prostej ankiety, aby wyłuskać zmiany w danych swoich klientów. Nie każdy weźmie w niej udział, ale osoby, które się na to zdecydują, mogą stać się w niedalekiej przyszłości Twoimi klientami.

 

Wysyłka wywołana zachowaniami w innych platformach

Korzystaj z narzędzi API, aby zwiększyć siłę email marketingu także na platformach, które już wykorzystujesz w swojej działalności.

17. Porzucenie koszyka. Czasami klienci zmieniają zdanie, lub też coś zakłóca ich proces zakupowy. Najrozsądniejszym rozwiązaniem będzie tutaj zaproponowanie zakupu konkretnego produktu ponownie dzięki autoresponderowi. Klienci doceniają takie gesty.

18. Nowe zamówienie. Klient może potrzebować wyjaśnienia, jak działa zakupiony przez niego produkt. Dostarcz mu więc szczegółowych informacji na temat sposobu jego użytkowania. Takie działanie zmniejsza liczbę zwrotów i anulowań.

19. Anulowanie. Warto zastanowić się, dlaczego do niego dochodzi. Może chodzi o drobny problem, który można by z łatwością rozwiązać, a może trzeba poprawić jakość obsługi. Rozważ wszystkie opcje.

20. Up-selling. Może to już czas, aby zasugerować upgrade, zmianę abonamentu lub usługi? Rozpracuj, co mogłoby wskazywać na potrzebę takiej zmiany i przygotuj emaila z konkretną ofertą. Powtarzaj akcję z zachowaniem odpowiednich przerw czasowych.

21. Cross-selling. Klient, który kupuje czapkę, być może zwróci uwagę także na rękawiczki – w końcu idzie zima. Firma, która płaci za czyszczenie dywanów, może być zainteresowana także regularnym sprzątaniem biura – każdy przecież ceni sobie schludne otoczenie. Jeśli zaczynasz sprzedawać drugą usługę, jej pierwszym potencjalnym nabywcą może być już istniejący klient.

 

Wskazówka. Odwiedź „Centrum integracji GetResponse”, aby zapoznać się z ofertą darmowych platform e-handlowych, rozwiązań CRM-owych, CMS-owych i tych z zakresu obsługi mediów społecznościowych. Możesz je w prosty sposób zintegrować z usługami email marketingu oferowanymi przez GetResponse.

 

Poszukuj rozwiązań skrojonych pod Ciebie

Emaile wysyłane w nawiązaniu do jakichś wydarzeń lub akcji podejmowanych przez klienta dają poczucie spersonalizowanej komunikacji. Odpowiednio zaprojektowane, mogą nadać oferowanej usłudze nowego wymiaru, wpłynąć na poprawę relacji z klientem i przyczynić się do wzrostu sprzedaży. Niektóre z technik sprawdzą się lepiej przy projektach e-handlowych, a inne – w relacjach B2B.

Najlepiej jednak przekonać się osobiście: wykorzystaj ten wpis jako inspirację, która pomoże znaleźć nowe źródła przychodu. Zautomatyzowane procesy wysyłki maili to szansa na zwiększenie sprzedaży Twoich usług i produktów. A gdybyś w trakcie swoich poszukiwań napotkał jakieś problemy, skontaktuj się z nami – chętnie pomożemy.