Czy to Ty jesteś tym specjalistą, o którym nikt w branży nie słyszał? Myślisz, że możesz pomóc swoim odbiorcom osiągać wspaniałe rezultaty i sprawić, że ich zdrowie, związek czy biznes zyska zupełnie nowy wymiar?
Zazdrościsz czasem innym, że świetnie radzą sobie zawodowo? W głębi duszy czujesz, że jesteś tak samo dobry, jeśli nie lepszy?
Pozwól, że coś Ci wyjaśnię. Nie ma znaczenia, jak dobry jesteś w tym, co robisz. Nieważne, jakie wyniki zapewnisz klientom. Nikogo nie obchodzi, że pracujesz ciężej niż większość coachów czy konsultantów.
Jeśli ludzie nie wiedzą, że istniejesz, nie możesz pokazać im, jak świetnym specjalistą jesteś.
Jeśli ludzie nie wiedzą, czym się zajmujesz, jeśli oprócz Twoich treści nie mieli okazji Cię poznać, ciężko Ci będzie nawiązać z kimś współpracę. A jeżeli tego nie zrobisz, Twoja działalność nie będzie się rozwijała.
Dlatego w tym wpisie wyjaśnię Ci, co zrobić, aby być lepiej widocznym i rozpoznawalnym. Powiem Ci, jak sprawić, by postrzegano Cię jako eksperta, a Twój kalendarz zapełnił się terminami spotkań z klientami.
Co Ty na to? Zaczynamy!
1. Załóż stronę internetową
To jest ta rada, którą masz dla mnie? – zanim zadasz to pytanie, posłuchaj.
Niektórzy czekają w nieskończoność z rozpoczęciem działalności. Uważają, że nie mogą wystartować, dopóki nie zatrudnią projektanta, programisty, copywritera, specjalisty od brandingu i nie wydadzą tysięcy dolarów na super stronę zrobioną specjalnie dla nich. Bzdura!
Nikt nie oczekuje, że tyle zapłacisz za stronę. Dlatego nie czekaj z jej uruchomieniem, nawet jeśli nie możesz wydać takich pieniędzy. Potrzebujesz prostej strony, na której przedstawisz się potencjalnym klientom, zachęcisz do skorzystania z Twoich usług i zamieścisz rekomendacje osób, które już z nich skorzystały.
Potrzebujesz strony także po to, by móc umieścić na niej formularz zapisu. Dzięki niemu użytkownicy będą mogli dołączyć do Twojej bazy adresowej. Będziesz też mógł podawać adres strony za każdym razem, gdy ktoś zapyta o więcej szczegółów na Twój temat.
2. Zacznij pisać blog
Tworzenie bezpłatnych treści to najlepszy i najprostszy sposób, by wyróżnić się i udowodnić, że jesteś ekspertem.
Nie musisz wrzucać postów codziennie. Nie musisz pisać co tydzień, jeśli to dla Ciebie za często. Wystarczy, że opublikujesz wpis raz na dwa tygodnie.
Mając blog, możesz przypominać się subskrybentom, wysyłając im powiadomienia o nowych wpisach. Możesz też dzielić się treściami w social media, np. w grupach na Facebooku i prosić innych, by udostępniali Twoje wpisy.
Pod każdym wpisem na blogu umieść formularz zapisu. Czytelnik będzie mógł dołączyć do Twojej bazy zaraz po przeczytaniu posta. Więcej na ten temat już wkrótce.
3. Oferuj dodatkowe materiały
Co to za materiały? Zapewne czytając wpisy na blogach, zdarzyło Ci się znaleźć na końcu plik PDF do ściągnięcia, a w nim więcej treści na temat, którego dotyczył post – listę najważniejszych punktów, krótkie podsumowanie, itp.
Dobrze przygotowane materiały dodatkowe to znakomity pomysł. Najlepiej sprawdza się lista najistotniejszych kwestii poruszonych we wpisie. Plik zawierający coś naprawdę wartościowego z punktu widzenia czytelników może mieć na nich magiczny, przyciągający wpływ.
Przygotowanie dodatkowych materiałów wymaga oczywiście sporo pracy. Dlatego nie sugeruję, żebyś tworzył je dla każdego wpisu. W niektórych przypadkach będą świetnym uzupełnieniem posta. W innych wystarczy sam formularz zapisu.
Pamiętaj, by prosić czytelników o udostępnianie Twoich treści. Wykorzystaj ikonki społecznościowe, aby im to ułatwić.
4. Pisz gościnne wpisy na innych blogach
Czasy się zmieniają i niektóre rozwiązania nie działają już tak, jak kiedyś.
Jeszcze kilka lat temu nie było takiej ilości treści dostępnych dla każdego. Ludzie czytali z uwagą każdy blog, który subskrybowali. Gościnne wpisy były wówczas doskonałym sposobem, by dotrzeć do tysięcy czytelników, do których nie udałoby się dotrzeć żadną inną drogą.
Publikowanie wpisów na innych blogach świetnie sprawdzało się, jeśli autorowi zależało na rozgłosie i budowaniu bazy adresowej. Nadal tak to działa, z tą różnicą, że dziś trzeba dodatkowo pamiętać o odpowiedniej strategii.
Media społecznościowe opanowały praktycznie każdą dziedzinę życia. Nasza zdolność koncentracji zmalała, wciąż jednak chętnie czytamy publikacje w dużych serwisach, jak Huffington Post, Entrepreneur, Forbes czy Lifehacker.
Postaraj się, aby publikowano Twoje wpisy na tych właśnie stronach. Wynajmij PR-owca lub samodzielnie promuj swoje treści, a potem pochwal się publikacją na stronie. Umieść na niej logo serwisu, w którym ukazał się Twój artykuł. W końcu zasłużyłeś na to.
5. Dołącz do grup na Facebooku
Grupy na Facebooku to miejsce, gdzie spotkasz swoich idealnych klientów.
Na Facebooku działają setki grup, do których możesz dołączyć. Znajdziesz tam grupy parentingowe, dla przedsiębiorców, dla zainteresowanych alternatywnymi formami terapii oraz dla miłośników fitness – masz nieskończenie wiele opcji do wyboru.
Zostań członkiem grup, do których należą przedstawiciele Twojej grupy docelowej. Posłuchaj, o czym rozmawiają ich członkowie. Zwróć szczególną uwagę na język, jakim się posługują. Skup się na prowadzonych rozmowach i postaraj się wyczuć, jaki ton w nich przeważa.
Potem przedstaw się i zacznij proponować członkom grupy pomoc w ramach swojej dziedziny. Rób to regularnie i konsekwentnie, a ludzie zaczną kojarzyć Twoje nazwisko z tematyką, którą się zajmujesz. Będą pamiętać, że jeśli chcą zapytać o któreś z zagadnień, na których się znasz, jesteś osobą, do której powinni się zwrócić.
Wiele grup pozwala członkom na autopromocję. Wykorzystaj tę okazję, ale nie spamuj. Wchodź z ludźmi w interakcję, buduj relacje, służ pomocą i baw się dobrze przez 70-80% czasu spędzanego w grupach. Resztę wykorzystaj na promowanie swojej działalności. Nie wstydź się odezwać, gdy ktoś prosi o wsparcie.
Jeśli zależy Ci na budowaniu społeczności i masz predyspozycje do bycia liderem oraz zachęcania innych do aktywności, możesz założyć własną grupę.
Niedługo planuję post na ten temat, śledź więc nasz blog, aby go nie przeoczyć.
6. Zacznij używać Periscope, Facebook Live lub Blab
Live streaming to dziś temat na czasie. Zdarzyło Ci się już z niego korzystać?
Wypróbuj Periscope. To aplikacja, którą ściągasz na smartfona i nadajesz za jej pośrednictwem własne nagrania video na żywo. Możesz mówić do kamery albo filmować innych.
Nadając na żywo, masz szansę pokazać obserwującym Cię osobom swoje „prawdziwe” ja. Nie tylko udowadniasz, że jesteś ekspertem w swojej dziedzinie, ale ujawniasz swoją osobowość i przyciągasz w ten sposób nowych fanów. Ludzie zobaczą, że to, czym się zajmujesz, jest Twoją pasją oraz że oferujesz pomoc w tym zakresie. W rezultacie staną się jeszcze bardziej lojalnymi obserwatorami Twojej działalności.
Facebook Live to kolejna nowinka szturmem zdobywająca media społecznościowe. Dzięki niej możesz nadawać nagrania video na żywo na swoim profilu, na stronie lub w grupie. Gorąco zachęcam Cię do wypróbowania tej opcji.
Blab sprawdza się, jeśli w nagrywanym na żywo spotkaniu uczestniczy kilka osób jednocześnie. Do rozmowy mogą dołączać kolejne i dyskutować w 3- lub 4-osobowych grupach. Podczas nagrania możesz zaprosić kogoś, by wskoczył na wolne miejsce i zapytać o coś lub odpowiedzieć na pytania zadane przez tę osobę.
7. Wybierz główną platformę do działań w social media
Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, LinkedIn, Google Plus. Snapchat.
To tylko niektórzy giganci social mediowego świata.
Skup się na jednej platformie społecznościowej, zanim zaczniesz działać na innych.
Na Facebooku, który jest moim ulubionym serwisem, są wszyscy. Raczej więc nie popełnisz błędu, jeśli to tutaj zaczniesz swoje działania. Załóż stronę i zacznij budować społeczność wokół niej. Dołącz do grup albo załóż własną. Nadawaj nagrania video na żywo. Niektórzy uważają, że obecność na Facebooku w zupełności wystarczy, by z powodzeniem prowadzić biznes.
Firmy z branż, w których ważna jest wizualna strona działalności, jak aranżacja wnętrz, gastronomia lub moda, powinny być obecne na takich platformach, jak Instagram czy Pinterest. To serwisy, w których można zaprezentować się w ciekawy sposób.
Firmy działające w sektorze B2B muszą mieć profil na LinkedIn. To poważny serwis zrzeszający profesjonalistów. Znajdziesz w nim osoby, z którymi warto nawiązać relacje.
8. Zorganizuj webinar
Webinary są doskonałym narzędziem do budowania świadomości marki, zaufania i bazy adresowej.
Uczestników możesz pozyskać, promując wydarzenie w social media, np. na swojej stronie na Facebooku lub za pomocą reklam w tym serwisie.
Możesz również poprowadzić webinar z drugą osobą. Zapraszasz wówczas kogoś do współpracy i razem zachęcacie użytkowników do uczestnictwa. Ktoś może również zaprosić do wspólnego poprowadzenia webinaru Ciebie. Korzyści odnoszą obie strony.
Możesz też wystąpić jako prelegent na zorganizowanej przez inną osobę wirtualnej konferencji lub współpracować z influencerami i liderami opinii.
9. Nagrywaj podcasty
Zacznij od rozmów z osobami z Twojego otoczenia. Potrenuj udzielanie wywiadów przez telefon. Przećwicz, co masz do powiedzenia i nie zapomnij podzielić się linkiem do nagrania, aby nowi słuchacze mogli zacząć Cię obserwować.
Informuj ludzi, że chętnie udzielisz wywiadu i polecaj się ich uwadze. Zwrócą się do Ciebie, kiedy będą szukali kogoś takiego, jak Ty.
Zajrzyj też na iTunes i zrób listę podcastów idealnie wpisujących się w branżę, w której działasz. Skontaktuj się z autorami i opisz, czym się zajmujesz. Regularnie nawiązuj takie kontakty, a wkrótce okaże się, że masz tyle propozycji nagrania podcastów, że zaczyna brakować Ci czasu.
10. Zainwestuj w reklamę na Facebooku
Reklamy na Facebooku to najszybszy sposób, by bezpośrednio dotrzeć do osób zainteresowanych Twoją ofertą i zdobyć klientów. Pomogą Ci również powiększyć grono odbiorców i stać się lepiej widocznym.
Część osób, które zobaczą Twoje reklamy, zdecyduje się polubić Twoją stronę. To jedna z korzyści reklamowania się na Facebooku. Druga to taka, że docierasz do tysięcy użytkowników, którzy nie widzą Twoich postów w wynikach organicznych.
Przy pomocy reklam możesz kierować ruch na ciekawe posty na blogu. Możesz też wyświetlić reklamę osobom, które weszły wcześniej na Twoją stronę. Takie działania pomagają Ci budować świadomość marki. W zależności od budżetu i liczby reklam, ludzie prędzej czy później zaczną kojarzyć Cię z tematyką, którą się zajmujesz.
Nie musisz mieć tysięcy dolarów, aby zacząć reklamować się na Facebooku. Możesz przeznaczyć na ten cel 5-10 dolarów dziennie. Później, kiedy już będziesz wiedział, jak działa Twój lejek zakupowy i jaki masz zwrot z inwestycji, zwiększysz budżet.
11. Udzielaj się lokalnie
Nie zapominaj o lokalnych wydarzeniach, jak konferencje i spotkania. Pamiętaj, że ich uczestnicy też są w sieci. Mogą powiedzieć innym o Tobie i Twojej działalności.
Występuj publicznie, jeśli masz do tego predyspozycje. Nawiązuj relacje poza siecią, a potem umacniaj je online.
Teraz Twoja kolej!
Przedstawiłam Ci moje ulubione sposoby na to, aby stać się lepiej widocznym i rozpoznawalnym. Jesteś ekspertem, który może pomagać ludziom. Nie informując ich o tym, działasz na ich niekorzyść. Która z opisanych metod najbardziej do Ciebie przemawia? Napisz o tym w komentarzu.