Czym jest rozgrzewka adresu IP? MAX

Czym jest rozgrzewka IP?

Twoje konto GetResponse MAX jest wyposażone w przynajmniej jeden dedykowany adres IP, z którego nikt nigdy wcześniej nie korzystał. To oznacza, że adresy te nie mają żadnej historii wysyłkowej.

Rozgrzewka IP to proces, w którym adres IP zdobywa swoją reputację u dostawców usług internetowych (ISP). Dostawcy usług internetowych muszą sprawdzić, czy wysyłasz odpowiednie i oparte na pozwoleniu wiadomości, zanim Twoje masowe wysyłki zaczną trafiać do głównych folderów w skrzynkach odbiorczych.

Ta sama zasada ma zastosowanie w przypadku domeny wysyłkowej, jeśli nie była ona wcześniej używana lub nie została wcześniej „sparowana” z konkretnym adresem IP.

Kiedy i dlaczego potrzebna jest rozgrzewka IP?

Dostawcy usług internetowych ( jak Google, Yahoo, Microsoft) zawsze podchodzą z podejrzeniem do wiadomości wysyłanych z nowych adresów IP. Chcą, aby każdy nadawca (niezależnie od rodzaju firmy lub treści wysyłkowych) najpierw wykazał, że jego wysyłki są zgodne z prawem i zasadami antyspamowymi.

Rozgrzewka adresu IP niezbędna jest, gdy:

  • rozpoczynasz pracę z nowym ESP (dostawca usługi email marketingu, takim jak GetResponse) przy użyciu dedykowanego adresu IP,
  • rozpoczynasz ponownie wysyłanie po przerwie,
  • rozpoczynasz wysyłki z nowego adresu IP,
  • zaczynasz korzystać z nowej domeny wysyłkowej lub domeny adresu nadawcy (nawet jeśli jest ona dodana do adresu IP, z którego już korzystasz, rozgrzewka jest nadal rekomendowana).

Uwaga: Rozgrzewka nowej domeny wysyłkowej nie jest koniecznością, jednak może być bardzo korzystna dla dostarczalności, szczególnie w przypadku skrzynek odbiorczych Gmail i Yahoo. Proces jest zwykle szybszy niż rozgrzewka adresu IP. Wytyczne są podobne: zaangażowani odbiorcy, stały wolumen i częstotliwość, jednak możesz zacząć od większej liczby wysyłek i podnosić ją szybciej.

Jeśli jesteś w trakcie migracji z innego ESP (dostawcy usług email marketingu) i nie planujesz zmiany domeny adresu nadawcy, zalecany jest 1-2 tygodniowy “okres przejściowy”, w którym rozpoczniesz rozgrzewkę w GetResponse, ale nadal będziesz wysyłać wiadomości za pośrednictwem poprzedniego dostawcy. Jest to pomocne w procesie rozgrzewki pola nadawcy.

Aby rozgrzać nowe pole nadawcy, dzielimy odbiorców wiadomości i wysyłamy do 90% wiadomość ze starym polem nadawcy, a do 10% z nowym. Z każdą nową wiadomością zwiększamy stosunek nowego pola nadawcy.

Dlaczego rozgrzewka musi być powolna?

Spamerzy często wykorzystują ten sam wzór: kupują nową domenę i adres IP i próbują masowo wysyłać jak najwięcej wiadomości, zanim zostaną zablokowani.

Dostawcy usług internetowych dysponują algorytmami i różnymi mechanizmami bezpieczeństwa i antyspamowymi, aby temu zapobiec. Jednym ze sposobów jest nadawanie na początku wszystkim nadawcom neutralnej lub nawet niskiej reputacji. Musisz udowodnić, że jesteś dobrym, godnym zaufania nadawcą, a sposobem na to jest powolna i konsekwentna rozgrzewka adresu IP oraz demonstrowanie dostawcom, że jesteś gotowy do gry zgodnie z ich zasadami.

Uwaga: Ty (jako nadawca) nie masz zobowiązania finansowego z dostawcami usług internetowych, dlatego też, niestety, nie są oni zobligowani do dostarczenia 100% Twoich wiadomości. Najwyższym priorytetem dostawców jest bezpieczeństwo ich klientów: właścicieli skrzynek odbiorczych. Dlatego mają tendencję do zachowań protekcjonalnych i fałszywie pozytywnych odrzuceń, aż udowodnisz ich algorytmom, że jesteś nadawcą z dobrymi zamiarami, dobrą listą i właściwymi praktykami email marketingowymi.

Podczas rozgrzewki konta ważne jest, aby rozpocząć od niskiej liczby wiadomości i wysyłać najpierw do najbardziej aktywnych kontaktów, w celu budowania solidnej reputacji.

Aby to osiągnąć, zidentyfikuj kontakty na swojej liście, które ostatnio się na nią zapisały i są zaangażowane. Zawsze wysyłaj wiadomości najpierw do tych kontaktów.

Zdecydowanie zaleca się organiczny rozwój listy, ponieważ generuje ona odpowiednio reagujących i sprawdzonych subskrybentów, zwłaszcza jeśli subskrypcje są pozyskiwane poprzez zapis z potwierdzeniem.

Gorąco zachęcamy do przestrzegania harmonogramu rozgrzewki. Unikanie go może prowadzić do poważnych problemów z dostarczalnością i zepsucia reputacji na długi okres czasu.

Kluczowe cechy udanej rozgrzewki:

  • Cierpliwość: rozgrzewaj powoli ze stopniowym wzrostem, zgodnym z planem rozgrzewki.
  • Zaangażowanie: wysyłaj najpierw do najbardziej aktywnych odbiorców, którzy najprawdopodobniej zareagują na Twoje wiadomości otwierając je, klikając w linki itd.
  • Konsystencja: trzymaj się planu rozgrzewki, nie zatrzymuj ani nie zmieniaj nagle wielkości wysyłek w trakcie.

Wielu dostawców usług internetowych zwraca uwagę na stosunek ilości odbiorców, którzy reagują na wiadomość, względem liczby wysłanych wiadomości. Jeśli wysyłasz wiadomość do najbardziej zaangażowanych kontaktów, ten wskaźnik będzie wysoki. Dostawcy zauważają te dobre wyniki + widzą, że rozpoczynasz powoli + widzą konsekwencję w działaniu = nie podejrzewają już, że możesz być spamerem, co oznacza, że możesz teraz wysłać więcej wiadomości bez problemów z dostarczalnością.

Poniższy plan zadziała dla większości użytkowników, ale musisz pamiętać, że wiele czynników może mieć wpływ na proces rozgrzewki. Twój Customer Experience Manager i Dział Dostarczalności pomogą Ci monitorować wyniki i dostosować działania w razie możliwych niezgodności.

DzieńGmailYahoo (Yahoo, AOL, Verizon: razem)Microsoft (Hotmail, Outlook, Live: razem)Polscy ISP (Onet, Interia, WP: każdy osobno)Francuscy ISP (Free, Laposte, Orange: każdy osobno)Inne
15050100010001000500
2100100100011201120500
32002002000125412542000
44004002000140514052000
58008004000157415745000
6160016004000176217625000
73200320060001974197410000
86400640060002211221110000
91200012000100002476247610000
101800018000100002773277325000
112500025000200003106310625000
123750037500200003479347925000
135000050000450003896389650000
147500075000450004363436350000
15100000100000450004887488750000
161500001500008000054745474100000
172000002000008000061306130100000
183000003000008000068666866100000
1940000040000016000076907690200000
2060000060000016000086138613200000
2180000080000016000096469646200000
22120000012000003200001080410804400000
23160000016000003200001210012100400000
243200001355213552400000
256400001517915179800000
266400001700017000800000
276400001904019040800000
28130000021325213251600000
2913000002388423884
3013000002675026750

Jak widać, rozgrzewka zależy również od dostawcy usług internetowych (ISP), tak więc różne części Twojej listy mogą być rozgrzewane szybciej niż inne. Trzeba pamiętać, że każdy dostawca usług poczty elektronicznej ma własny zestaw zasad dotyczących szybkości, z jaką może ufać nadawcy. Może to wyglądać na dodatkowe kroki, jednak jest bardzo opłacalne, gdyż osiągniesz dużo lepsze rezultaty wśród społeczności internetowej.

Uwaga: Gmail w dużym stopniu opiera się na systemie uczenia maszynowego. Nie są tak chętni do blokowania jak inni dostawcy, ale jeśli Cię zablokują, masz kłopoty: odzyskanie reputacji zajmuje więcej czasu a prośba o ręczne usunięcie z listy nie jest u nich możliwa. Dlatego na początek sugerujemy rozpoczęcie od bardzo małej ilości wysyłek do adresów Gmail.

Alternatywny „uproszczony” plan, jeśli nie możesz podzielić listy według dostawców usług internetowych.

DzieńLiczba do wszystkich dostawców usług internetowych
1200
2250
3500
41000
52000
64000
78000
816000
925000
1035000
1150000
1275000
13100000
14150000
15200000
16250000
17300000
18400000
19600000
20800000
211000000
221200000
231500000

Uproszczony plan wymaga większej uwagi i gotowości do aktualizacji planu, jeśli nie będzie odpowiadał któremuś z dostawców. Rozwiązywanie problemów jest trudniejsze, więc jeśli to możliwe, zachęcamy do używania planu z podziałem na dostawców usług internetowych (ISP).

Uwaga: nie zapomnij, że częstotliwość jest kluczowa, więc trzymaj się planu i wysyłaj wiadomość każdego dnia. Ważne jest, aby nie było żadnych nagłych przerw, które zmylą algorytmy antyspamowe dostawców i negatywnie wpłyną na Twoją reputację nadawcy.

Jak przygotować listę?

Najlepszą metodą na przygotowanie listy przed wysyłką jest segmentacja, która musi być przeprowadzona w sposób, który spodoba się dostawcom usług internetowych, tak aby algorytmy każdego dostawcy uchwyciły (możliwie jak najwięcej) zaangażowania odbiorców wiadomości. Najlepiej stosować 2 kryteria segmentacji: zaangażowanie i dostawców usług internetowych.

Zaangażowanie

Poziom zaangażowania zależy od interakcji subskrybentów z Twoimi treściami (np. wiadomościami). W zależności od sposobu zarządzania listą i dostępnych wskaźników historycznych, może to oznaczać różne rzeczy, jednak głównym celem jest wyodrębnienie najbardziej zaangażowanych kontaktów. Na przykład:

  • Kontakty, które kliknęły linki w ciągu ostatniego miesiąca, 2 miesięcy, 3 miesięcy, itp.
  • Kontakty, które otworzyły wiadomości w ciągu ostatniego miesiąca, 2 miesięcy, 3 miesięcy, itp.

Uwaga: Kliknięcia stały się ostatnio znacznie bardziej niezawodnym wskaźnikiem, szczególnie z uwagi na wprowadzenie przez Apple nowej polityki prywatności. Zdecydowanie zalecamy zwrócenie większej uwagi na kliknięcia niż otwarcia.

Przykład: jeśli masz dostępne dane o kliknięciach, możesz rozpocząć rozgrzewkę od wysyłki do grupy kontaktów, które kliknęły linki w ciągu ostatniego miesiąca, następnie dodaj kliknięcia z ostatnich 2 miesięcy, a później dodaj kontakty, które otworzyły wiadomości w ciągu ostatnich 3 miesięcy, pół roku, itd.

Jeśli dane o kliknięciach nie są dostępne, lub jeśli liczba takich kontaktów jest zbyt mała, możesz rozpocząć od danych, które posiadasz, na przykład otwarcia z ostatniego miesiąca, następnie dodaj kontakty, które otworzyły wiadomości w ciągu ostatnich 2 miesięcy, 3 miesięcy, 6 miesięcy, itd.

Rozgrzewka jest szczególnie niebezpieczna, jeśli dane dotyczące zaangażowania są starsze niż 1 rok. W takim przypadku należy zweryfikować listę za pomocą narzędzia innej firmy i rozpocząć rozgrzewkę od najnowszych subskrybentów.

Dostawcy usług internetowych

Po stworzeniu segmentów z “najbardziej zaangażowanymi kontaktami”, gorąco polecamy również segmentację listy w zależności od dostawców usług internetowych (ISP), takich jak Google (Gmail), Yahoo/AOL, Microsoft (Hotmail, Outlook, Live), adresów firmowych i innych domen.

Możliwe jest rozgrzewanie IP bez takiej segmentacji, ale podział listy w ten sposób pomoże Ci śledzić ilość wysyłek do poszczególnych dostawców usług internetowych i szybko reagować w przypadku blokad lub problemów z dostarczalnością u jednego z nich.

Co wysyłać?

Dla udanej rozgrzewki bardzo ważne jest, aby tworzyć odpowiednie wiadomości. Głównym celem jest tu wygenerowanie jak największej liczby interakcji: otwarcia, kliknięcia i odpowiedzi (są one również korzystne dla rozgrzewki IP). Dlatego wiadomości muszą być pożądane, mieć treść wysokiej jakości i posiadać silne (ale nie narzucające się) wezwanie do akcji.

Jednocześnie wiadomość powinna być “bezpieczna” dla filtrów anty-spamowch, co oznacza, że nie powinna mieć zbyt wielu linków i “spamowych” zwrotów. Powinna mieć również zdrowy stosunek tekstu do obrazu.

Dobrym pomysłem jest sprawdzenie poprzednich wiadomości, znalezienie najbardziej udanych kampanii i oparcie na nich rozgrzewki.

Jeśli masz pewność, że Twoje strony do zapisu na listę są odpowiednio zabezpieczone i ruch, który na nie kierujesz, jest najlepszej jakości (co znaczy, że nowe kontakty, które trafiają na Twoją listę, są bardzo zaangażowane), możesz również wysłać do kontaktów wiadomość powitalną podczas rozgrzewki, ale miej oko na liczby.

W trakcie rozgrzewki: monitorowanie i podejmowanie działań

Co robić, gdy plan rozgrzewki jest już przygotowany i pierwsze wiadomości zostały wysłane? Teraz należy dokładnie monitorować wyniki każdego dnia i po każdej wysyłce.

Oczekuj blokad

Na początku, prawie na pewno możesz spodziewać się blokad na niektórych domenach i/lub umieszczenia niektórych wiadomości w folderze spam. Jest to spowodowane skomplikowanym charakterem procesu rozgrzewki: potrzeba czasu, aby filtry anty-spamowe dostawców usług internetowych poznały nadawcę i “zaprzyjaźniły” się z nim.

Prawie nigdy nie ma rozgrzewki bez żadnych blokad, ale jeśli monitorujesz wskaźniki i reagujesz na czas, problemy zostaną szybko rozwiązane.

Co robić, gdy dojdzie do blokady?

Jeśli chodzi o umieszczanie wiadomości w spamie, najlepszym rozwiązaniem jest pokazanie filtrom dostawców usług internetowych, że błędnie umieściły wiadomość w folderze spam poprzez przeniesienie wiadomości z folderu spam do głównego folderu w skrzynce odbiorczej, dodanie nadawcy do kontaktów oraz oznaczenie nadawcy jako bezpiecznego (umieszczenie go na białej liście).

Właśnie dlatego powinno się rozpoczynać rozgrzewkę od segmentu najbardziej zaangażowanych kontaktów: jeśli wiadomość jest oczekiwana, szanse na to, że odbiorcy będą jej szukać w swojej skrzynce odbiorczej i przenosić do głównego folderu, są dużo większe.

Jeśli problem ze spamem osiąga większą skalę, sprawdź ponownie zawartość wiadomości, upewnij się, że linki są zabezpieczone, a ich ilość nie jest przytłaczająca, sprawdź, czy nie ma spamowych zwrotów i jaki jest stosunek tekstu do obrazów. Ponownie przeanalizuj również grupę odbiorców.

Jeśli zauważysz, że dostawca usług internetowych rozpoczna blokowanie lub opóźnianie Twoich wiadomości, nie panikuj: razem ze swoim Customer Experience Manager i z pomocą Działu Dostarczalności sprawdź otrzymane logi zwrotów.

Dla większości z nich właściwym działaniem będzie kontynuowanie wysyłania, ale wstrzymanie się na jakiś czas od powiększania liczby wysyłek do danej domeny. Będziesz mógł osiągnąć żądany wolumin IP, ale nastąpi to nieco później. Może być konieczne zmniejszenie ilości wysyłek, ale w takich przypadkach ważne jest również, aby nie zatrzymać ich całkowicie. Kluczowe znaczenie ma tu konsekwencja działań, a nagłe, długie przerwy mogą jeszcze bardziej mylić dostawcę usług internetowych.

Niektóre zwroty mogą wskazywać na poważniejsze problemy, które Dział Dostarczalności będzie musiał załagodzić bezpośrednio z dostawcami skrzynek odbiorczych lub będą wymagać od Ciebie przeglądu zasad higieny listy.

Inne rodzaje wskaźników, na które należy zwrócić uwagę

  1. Wskaźnik kliknięć — im wyższy, tym lepiej. Mogą się one znacznie różnić w zależności od rodzaju biznesu. Upewnij się, że są one podobne do poziomów osiągniętych wcześniej i monitoruj wszelkie gwałtowne wzrosty lub spadki.
  2. Wskaźnik otwarć — niskie wskaźniki otwarć powinny zostać zbadane, gdyż mogą być oznaką umieszczania wiadomości w spamie.

Uwaga: Choć wskaźnik otwarć różni się znacznie w zależności od rodzaju firmy, wcześniej marketerzy uważali osiągnięcie 20% wskaźnika unikatowych otwarć jako dobry wynik. Jednak teraz, po wprowadzeniu Ochrony Prywatności w aplikacji Apple MailNow, otwarcia nie są już tak dobrym wskaźnikiem jak wcześniej i stały się mało wiarygodne. Radzimy zwrócić większą uwagę na kliknięcia, konwersję, zakupy, itp. Dowiedz się więcej na temat wpływu nowej polityki prywatności Apple na statystyki wysyłek.

  1. Zgłoszenia spamu — stosunek zgłoszeń spamu do wysyłek (dla danej domeny) nie powinien przekraczać 0.1%. W idealnej sytuacji na początku rozgrzewki powinien być jak najbliższy 0.
  2. Zwroty twarde — im niższy wskaźnik, tym lepiej. Jeśli jest on wyższy niż 2-3%, prawdopodobnie coś jest nie tak z Twoimi danymi. Tak jak w przypadku zgłoszeń spamu, należy dążyć do blisko 0 twardych odbić.
  3. Trafienia spam trap — spam trap to adres email używany przez dostawców usług internetowych w celu złapania w pułapkę nadawców używających złe metody pozyskiwania kontaktów i utrzymujących niewłaściwą higienę list. Nie powinny one znajdować się na Twojej liście, bo zawsze wskazują na zły sposób utrzymywania listy, co może prowadzić do nieudanej rozgrzewki. Twój Customer Experience Manager lub Specjalista ds. dostarczalności mogą to dla Ciebie sprawdzić.