Jak zwiększyć liczbę kliknięć o 30% stosując opisy rozszerzone (Rich snippets)

5 min
Zaktualizowano:

Czy chciałbyś zwiększyć ruch na swojej stronie, nie wydając ani złotówki? Na pewno! Najwyższy czas na wykorzystanie opisów rozszerzonych (rich snippets).

Opisy te umożliwiają oznaczenie informacji za pomocą specjalnych tagów, dzięki czemu Twoja strona będzie wyróżniała się na tle pozostałych wyników wyszukiwania. Opisy rozszerzone mają ok. 20-30% więcej kliknięć niż zwykłe wyniki, dlatego ich wykorzystanie może wyraźnie zwiększyć darmowy ruch na Twojej stronie.

Właśnie tak wyglądają opisy rozszerzone podczas wyszukiwania:

Opis Rozszerzony - 1

Porównajmy to z listą wyszukiwania bez opisów rozszerzonych.

Brak Opisu Rozszerzonego - 2

Czy wiesz już dlaczego odnotowali większą liczbę kliknięć?

Opisy rozszerzone mogą okazać się bardziej skuteczne niż stosowanie gwiazdek i reviewCount. Można ich użyć w celu oznaczenia:

  • Wydarzeń
  • Nawigacji okruszkowej
  • Muzyki (także albumów)
  • Organizacji i firm
  • Ludzi (także autorstwa)
  • Produktów
  • Przepisów
  • Ocen
  • Recenzji
  • Oprogramowania
  • Video

Oto przykład opisu rozszerzonego dla wydarzenia:

dashboard

A tak wygląda podobna lista bez opisów rozszerzonych:

Opis Rozszerzony - 4

Tak wygląda opis rozszerzony dla video:

Opis Rozszerzony - 5

opis rozszerzony dla produktu:

Opis Rozszerzony - 6

oraz opis rozszerzony dla nawigacji okruszkowej:

Breadcrumb - 7

Dość już tych przykładów. W jaki sposób zastosować tę funkcjonalność?

W jaki sposób przygotować opisy rozszerzone?

W 2011 roku, trzeba było kodować opisy rozszerzone ręcznie. Następnie należało zastosować Google Structured Data Testing Tool, aby sprawdzić czy nasz wysiłek przyniósł oczekiwane rezultaty i czy informacje są wyświetlane w prawidłowy sposób. Na szczęście, te dni już dawno minęły. Deweloperzy wtyczek sprawili, że dodanie opisów rozszerzonych jest dziś o wiele łatwiejsze.

Najprostszym sposobem na szybkie wdrożenie opisów rozszerzonych, jest pobranie i instalacja darmowej wtyczki All In One Schema.org Rich Snippets (https://wordpress.org/plugins/all-in-one-schemaorg-rich-snippets/). Istniejewiele innych wtyczek do obsługi opisów rozszerzonych, jednak All in One jest przez wielu specjalistów SEO uważana za najlepszą. Jest również błyskawiczna we wdrożeniu.

Oto pulpit All In One Schema.org Rich Snippets:

AllInOneSchemaDasshboard-994x1024

To jest widok wtyczki na stronie lub wpisie, do którego chcesz dodać opisy rozszerzone. W celu ich przygotowania, wystarczy wypełnić pola formularza i kliknąć zapisz. Bez kodowania!

AllInOnePageView-1024x575

Strona narzędzi dla webmasterów, na której testujesz osiągi swojej strony w wynikach wyszukiwania.

RichSnippetsGoogleTool-1024x669


Jest to bardzo przydatne narzędzie, ponieważ zmiany wprowadzone w opisach rozszerzonych nie będą od razu widoczne w wynikach wyszukiwania – zarejestrowanie zmian może potrwać kilka dni.

Kilka dni po wdrożeniu opisów rozszerzonych, możesz sprawdzić za pomocą narzędzi dla webmasterów zmiany wynikające z ich zastosowania. Szczegółowe informacje znajdują się w sekcji Dane Strukturalne.

gwmt-structured-data-report-1024x632

Jest wiele innych wtyczek i narzędzi, których można użyć do ustawienia opisów rozszerzonych. Upewnij się, ze wybrane przez Ciebie rozwiązanie wykorzystuje „mikrodane”, zwłaszcza znaczniki mikrodanych ze Schema.org (strona obowiązkowa dla wszystkich, którzy interesują się kodowaniem).

Dlaczego należy stosować format mikrodanych? Ponieważ Google, Yahoo i Bing podjęły decyzję o ich obsłudze przy wynikach wyszukiwania. Inne formaty będą działać, ale mogą zawierać błędy. Spójrz na poniższy wykres, który przedstawia drzewo reprezentujące pozycję, w której znajdują się mikrodane w hierarchii danych strukturalnych. Wyniki rozszerzone są jedną z wielu form danych strukturalnych.

HierarchySnippets

Podpis: Z doskonałej infografiki Moz „Spojrzenie na opisy rozszerzone”

Nie wykorzystuj opisów rozszerzonych do spamowania.

Opisy rozszerzone dają wspaniałą możliwość zwiększenia ruchu na stronie, bez dużych nakładów pracy –nie wykorzystujcie tej możliwości do spamowania.

Od lutego bieżącego roku, spamowanie z użyciem opisów rozszerzonych stało się na tyle poważnym problemem, że webmasterzy zaczęli otrzymywać kary ręczne od Google za wyniki rozszerzone zawierające spam. Jeden z webmasterów spytał o powód kary, oto odpowiedź Google:

Znaczniki w niektórych zakładkach na tej stronie wykorzystują takie techniki jak oznaczanie treści niewidocznych dla użytkowników, oznaczanie nieistotnych i błędnych treści oraz/lub innych manipulujących zachowań, będących w sprzeczności z wytycznymi Google dotyczącymi jakości wyników rozszerzonych.

Matt Cutts, szef zespołu webspam Google, powiedział na początku roku, że jeżeli problem będzie się nasilał, być może wyniki rozszerzone zostaną poddane „reorganizacji” i będą udostępniane wyłącznie dla stron o wysokiej reputacji. Dla nowych stron to byłby duży cios, gdyby zostały pozbawione możliwości wykorzystania rozszerzonych opisów tylko dlatego, że kilku specjalistów SEO zdecydowało się na ominięcie zasad. A przy okazji, tutaj są wskazówki dotyczące opisów rozszerzonych Google.

Na wypadek, gdybyś nie miał zamiaru czytać tej strony. Problemy z opisami rozszerzonymi wynikają najczęściej z oznaczenia:

  • Informacji, które nie są widoczne dla użytkowników (takich jak tagi alt lub komentarze w kodzie).
  • fałszywe opinie lub komentarze (wiem, wiem – Ty nigdy byś tego nie zrobił).
  • „treść niezwiązana z tematyką strony”, tzn. nie oznaczaj informacji, które nie są opisane szczegółowo na stronie. Np. nie oznaczaj „Szybkie pożyczki Wisconsin” na stronie dotyczącej dzikich kwiatów Wisconsin.

 

Ostatnie zmiany dotyczące opisów rozszerzonych

Opisy rozszerzone ewoluują w szybkim tempie, dlatego należy być przygotowanym na zmiany. Najbardziej godna uwagi możliwa zmiana, której możemy doświadczyć to ta, o której wspomniał Matt Cutts. Polegałaby na udostępnieniu opisów rozszerzonych wyłącznie stronom o wysokiej reputacji. Z jednej strony byłoby to rozczarowaniem, ale z drugiej byłaby to forma nagrody dla tych stron, które zawierają wysokiej jakości treść i starannie stosują najlepsze praktyki SEO. To czy jesteś po jasnej stronie mocy SEO można łatwo rozpoznać – nie możesz się doczekać najbliższej aktualizacji algorytmu.

Przykładem ostatniej zmiany jest sposób, w jaki pod koniec czerwca usunięto zdjęcia na profilach Google Authorship z wyników wyszukiwania. Wielu pisarzy, reporterów i marketerów mogła zaobserwować wzrost w rankingu, dzięki zdjęciom wyświetlanym obok treści ich autorstwa. Ta zmiana wiąże się ze sporą stratą.

Jeszcze jeden przykład ostatnich zmian dotyczących opisów rozszerzonych. Opisy rozszerzone na LinkedIn stały się widoczne w wynikach Google i Bing w kwietniu. Teraz możemy zobaczyć nazwę stanowiska, pracodawcę oraz lokalizację bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, bez konieczności przechodzenia na stronę LinkedIn.

Z pewnością nadejdzie jeszcze wiele zmian. Mam nadzieję, że będziesz mógł ustawić opisy rozszerzone w taki sposób, by przynosiły korzyści.


Ireneusz Klimczak
Ireneusz Klimczak
Customer Content Lead w GetResponse. Zajmuje się współpracą z klientami i tworzeniem treści pokazujących wartość produktu w realnym kontekście biznesowym. Prowadzi warsztaty, kursy i webinary z email marketingu oraz automatyzacji. Prelegent na Targach eHandlu, IAB HowTo, eTrade Show, InternetBeta. Wykładowca na kierunku E-marketing na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Współprowadzący podcast Operation: Automation | Marketing Done Better.
Share