Dlaczego jedni dostawcy usług internetowych (ISP) uznają wiadomość za spam, podczas gdy inni nie?

Dokładne algorytmy używane przez ISP i klientów pocztowych nie są dostępne publicznie. Na szczęście wiemy, na co zwracają uwagę filtry antyspamowe:

  • czy domena lub adres IP nadawcy jest na czarnej liście u operatorów czarnych list,
  • czy w treści wiadomości lub adresie nadawcy jest zawarta jakakolwiek domena, która znajduje się na czarnej liście,
  • czy treść wiadomości zawiera podejrzane zwroty lub słowa,
  • czy dany nadawca trafił w ostatnim czasie w spam-trap,
  • czy dany nadawca wysyłał w ostatnim czasie wiadomości na nieistniejące adresy,
  • czy podobne wiadomości zgłaszano w ostatnim czasie jako spam.

Dostawcy usług internetowych mogą też sprawdzać indywidualne preferencje odbiorców i przefiltrować wiadomość, która została poprawnie dostarczona do większości osób w Twojej bazie adresowej. Takie działanie ma dwie przyczyny:

  • konkretny odbiorca oznaczał w przeszłości podobne wiadomości jako spam
  • konkretny odbiorca ignoruje danego nadawcę (i od dawna nie otwierał wiadomości przysyłanych od tego odbiorcy) itd.

Aktualnie wszyscy dostawcy usług internetowych korzystają z oprogramowania antyspamowego, lecz nie ma jednego standardowego rozwiązania dla wszystkich klientów pocztowych. Właśnie dlatego mogą występować różnice w odbiorze wiadomości przez poszczególnych klientów pocztowych. Ta sama wiadomość wysłana do dwóch odbiorców, korzystających z tego samego dostawcy pocztowego, może zostać poprawnie dostarczona do jednego subskrybenta, a u drugiego trafić do folderu ze spamem. Indywidualne preferencje odbiorców (na podstawie ich zachowań w przeszłości) mogą więc również powodować taką sytuację.