Czym jest Europejski akt o dostępności (EAA 2025)?
Europejski akt o dostępności (EAA) to dyrektywa UE (UE 2019/882) mająca na celu poprawę dostępu do cyfrowych i fizycznych produktów i usług dla osób niepełnosprawnych. Wprowadza wspólne zasady dostępności we wszystkich państwach członkowskich UE w celu zmniejszenia fragmentacji, wspierania innowacji i uczynienia codziennych technologii użytecznymi dla wszystkich obywateli, zwłaszcza 80 milionów osób niepełnosprawnych w UE.
EAA została przyjęta w 2019 roku, a jej przepisy muszą być stosowane od 28 czerwca 2025 roku. Po tej dacie wszystkie nowo wprowadzone lub znacząco zaktualizowane produkty i usługi wchodzące w jej zakres muszą spełniać określone standardy dostępności. Istniejące usługi mogą pozostać dostępne do 2030 r., a w szczególnych przypadkach nawet do 2045 r., ale do tego czasu zdecydowanie zaleca się aktualizację dostępności.
Kogo dotyczy i co obejmuje
EAA ma wpływ na szeroką gamę firm, zarówno z siedzibą w UE, jak i międzynarodowych, które oferują produkty lub usługi na rynku UE. Obejmuje to producentów, dostawców oprogramowania, platformy handlu elektronicznego, banki, operatorów telekomunikacyjnych i nie tylko.
Produkty objęte EAA obejmują smartfony, tablety, komputery, bankomaty, terminale samoobsługowe i e-czytniki. Jeśli chodzi o usługi, prawo ma zastosowanie do stron internetowych, aplikacji mobilnych, platform handlu elektronicznego, bankowości internetowej, platform strumieniowania wideo, komunikacji elektronicznej i usług transportowych, takich jak sprzedaż biletów online lub aplikacje turystyczne.
Głównym wymogiem jest, aby te produkty i usługi były dostępne dla osób niepełnosprawnych, co oznacza, że muszą być postrzegalne, funkcjonalne, zrozumiałe i solidne. Większość firm będzie musiała przestrzegać norm technicznych, takich jak EN 301 549, która obejmuje zasady dostępności stron internetowych oparte na WCAG 2.1 lub nowszych (WCAG 2.2, poziom AA).
Dlaczego ma to znaczenie i jak się przygotować
Zgodność z EAA to nie tylko obowiązek prawny, ale także poprawa ogólnego doświadczenia użytkownika, otwarcie dostępu do szerszego rynku i budowanie zaufania do Twojej marki. Dostępność jest coraz częściej postrzegana jako podstawowy element wysokiej jakości projektowania cyfrowego. Nieprzestrzeganie przepisów po czerwcu 2025 r. może skutkować działaniami prawnymi, grzywnami lub usunięciem z rynku UE, w zależności od lokalnych przepisów.
Aby się przygotować, firmy powinny zacząć od audytu swoich stron internetowych, aplikacji i narzędzi cyfrowych przy użyciu standardów dostępności (takich jak WCAG 2.1 lub 2.2).
Aby pomóc Ci się przygotować, poniżej znajdziesz listę artykułów, które przedstawiają wymagania dostępności dla różnych elementów używanych podczas tworzenia stron internetowych / landing page’y w GetResponse – w tym obrazów, filmów, formularzy i innych. Przewodniki te mają na celu pomóc każdemu twórcy korzystającemu z GetResponse w tworzeniu stron spełniających standardy EAA.
- Tworzenie dostępnych zasobów: Filmy
- Tworzenie dostępnych zasobów: Formularze
- Tworzenie dostępnych zasobów: Obrazy i ikony
- Tworzenie dostępnych zasobów: Nagłówki i tytuły
- Tworzenie dostępnych zasobów: Linki
- Tworzenie dostępnych zasobów: Kolor i kontrast
- Tworzenie dostępnych zasobów: Fragmenty/kod HTML
- Tworzenie dostępnych zasobów: Typografia
Dodatkowo, w GetResponse wdrożyliśmy już szereg usprawnień dostępności bezpośrednio w naszych narzędziach – co oznacza, że część pracy została już wykonana za Ciebie. Listę tych usprawnień znajdziesz tutaj:
Aby się przygotować, zalecamy przeprowadzenie audytu stron internetowych i wiadomości e-mail przy użyciu aktualnych standardów dostępności, testowanie przy użyciu technologii wspomagających i regularne przeglądanie treści w ramach procesu publikowania.