Wstęp

Aż trudno uwierzyć, że rok 2014 dobiega już końca. Tym samym, zbliża się najgorętszy okres dla marketerów – okres, w którym rozpoczną długo przygotowywane kampanie, nad którymi ciężko pracowali przez ostatnie miesiące.

Grudzień jest niezwykle obiecującym, ale i niezwykle wymagającym miesiącem. Głównie dlatego, że rynek handlu internetowego gwałtownie się rozrasta. Konsumenci częściej niż kiedykolwiek wcześniej korzystają z internetu w poszukiwaniu najlepszych okazji i najlepszej oferty produktów.

Zgodnie z informacją podaną przez Shop.org, wartość zakupów internetowych w Stanach Zjednoczonych w okresie świątecznym po raz pierwszy przekroczy 100 miliardów dolarów.

Krótkie statystyki: prognoza na koniec 2014

  • Według raportu E-COMMERCE interaktywnie.com w 2014 roku wartość polskiego rynku e-commerce może wzrosnąć nawet do 29 miliardów złotych.
  • Z raportu „E-commerce w Polsce 2014” opublikowanego przez Gemius wynika, że aż 46% internautów dokonuje zakupów online.
  • Według raportu Cuberesearch właściciele e-sklepów przewidują w roku 2014 wzrost sprzedaży średnio na poziomie około 20%.
  • Według raportu „Handel mobilny w praktyce 2014” wartość rynku handlu mobilnego w Polsce w 2014 r. wzrośnie o 113% i osiągnie poziom 1 mld zł.
  • Raport „Kupuję w internecie 2014” opublikowany przez Izbę Gospodarki Elektronicznej wyraźnie pokazuje, że wiele branż zyskuje najwięcej potencjalnych klientów w okresie przedświątecznym. Z danych dotyczących zeszłego roku wynika, że ruch w internetowych drogeriach wzmaga się przed Bożym Narodzeniem o niemal 200%.
  • Wzrost zainteresowania promocjami i wyprzedażami wynosi w okresie przedświątecznym aż 25,83%.

Dlaczego napisaliśmy niniejszy poradnik

Jeżeli Twoja firma będzie w stanie wyróżnić się na tle konkurencji, otrzyma wielką szansę na zwiększenie konwersji, sprzedaży i dochodu. Nie możesz jednak powtarzać w kółko tych samych kampanii, które przeprowadziłeś w ubiegłych latach. Nie powinieneś również stosować identycznych strategii content marketingowych, promocyjnych oraz email marketingowych. Podejdź do działań marketingowych z rozwagą. Poświęć czas na opracowanie nowych pomysłów, następnie wdrażaj je metodycznie z myślą o celu, jakim jest konwersja.

Prezentujemy zestaw taktyk, które pomogą Ci wyróżnić się na tle konkurencji, zbudować wartościowe relacje z klientami i wygenerować większą sprzedaż. Dzięki naszemu poradnikowi nauczysz się:

  • Sprawdzonych sposobów na zwiększenie konwersji na przykładach kampanii o największej skuteczności.
  • Sposobu przygotowania strategii z wykorzystaniem świątecznych pomysłów.
  • Strategii, które wykroczą poza święta i wprowadzą Cię w rok 2015.
  • Podstawowych technik email marketingowych, które będziesz mógł wykorzystać przy okazji dowolnych świąt

Dlaczego email marketing?

Email marketing jest najbardziej skutecznym narzędziem umożliwiającym nawiązanie bezpośredniego kontaktu i budowania wartościowych relacji z odbiorcami. Oto dlaczego:

  • Płatne reklamy, zwłaszcza na kanałach o wysokiej skuteczności, jak np. Facebook i AdWords stają się coraz bardziej kosztowne.
  • Konsumenci bardzo często ignorują wyświetlające się reklamy, przez co inwestycje w ich zakup często nie przynoszą pożądanego zwrotu.
  • Kupujący chcą błyskawicznych informacji – dostarczanych w odpowiednich momentach podróży klienta.
  • W ciągu ostatnich kilku lat wyraźnie wzrasta liczba rezygnacji z procesu zakupowego. Z tego powodu firmy działające w branży e-commerce potrzebują nowych sposobów na przypomnienie użytkownikom o porzuconych koszykach z zakupami.
  • Osoby korzystające z urządzeń mobilnych oczekują natychmiastowego dostępu do aktualnych informacji. Wiadomość email trafia bezpośrednio do skrzynki odbiorczej subskrybentów, dzięki czemu mogą ją otworzyć w najbardziej odpowiednim momencie. Bardzo ważnym jest dostosowanie swoich wiadomości do urządzeń mobilnych, ze względu na niebywały wzrost ich popularności.
  • Email stał się kanałem umożliwiającym bardzo dokładne targetowanie. Profesjonalne narzędzia email marketingu umożliwiają automatyzację wysyłki w oparciu o konkretne zamiary zakupowe i sposoby przeglądania witryny internetowej. Możesz dzięki nim wysyłać precyzyjnie ukierunkowane promocje lub przypominać o porzuconym koszyku.
  • Email marketing może być stosowany na każdym etapie procesu sprzedaży. Możesz za jego pomocą przeprowadzać kampanie lojalnościowe, zwiększać świadomość marki za pomocą wartościowych treści oraz zwiększać szansę na sprzedaż poprzez zastosowanie personalizacji i targetowania behawioralnego.

W nadchodzące święta, każda marka będzie konkurować o uwagę tych samych odbiorców. Email pomoże Twojemu zespołowi marketingu odróżnić się od konkurencji. Personalizacja, angażujące treści i atrakcyjne promocje będą Twoimi głównymi wyróżnikami.

7 krótkich wskazówek dotyczących skutecznej świątecznej strategii marketingowej

  1. Potraktuj swój świąteczny program działań email marketingowych jako nowy początek. Poświęć odpowiednią ilość czasu na sprawdzenie skuteczności dotychczasowych rozwiązań i opracuj kreatywne sposoby dotarcia do odbiorców. Jeżeli rozpoczniesz kampanię świąteczną z głową pełną nowych pomysłów, będziesz w mniejszym stopniu podatny na powielanie w kółko tych samych pomysłów i zwiększysz szanse na odkrycie nowych możliwości na wybicie się z tłumu.
  2. Musisz dobrze poznać swoich subskrybentów. Zbadaj ich zachowanie, sprawdź wskaźniki otwarć i klikalność wiadomości oraz sprawdź ich aktywność na stronie. Poświęć czas na podsumowanie testów A/B, które do tej pory przeprowadziłeś. Postaraj się zrozumieć indywidualne potrzeby osób z poszczególnych segmentów na swojej liście. Dzięki temu będzie Ci dużo łatwiej przygotować dla nich odpowiednią kampanię. Pewne grupy odbiorców mogą być bardziej otwarte na treści, inne mogą reagować jedynie na promocje, specjalne okazje oraz zniżki. Wyjdź naprzeciw oczekiwaniom swoich subskrybentów – wysyłaj im poradniki, kupony rabatowe lub informacje o promowanych produktach.
  3. Weź pod uwagę zebrane informacje: statystyki z ubiegłego roku oraz przewidywane trendy na rok 2015. Wykorzystaj tę wiedzę do precyzyjnego opracowania celów swojej świątecznej kampanii. Cele powinny motywować Twój zespół do podjęcia zdecydowanych działań i osiągnięcia nowych kamieni milowych.
  4. Zaplanuj strategię treści obejmującą wszystkie święta. Jeżeli nie wiesz od czego zacząć, zwróć się do swoich docelowych klientów – dowiedz się co sprawia im największe trudności. Poznaj dokładnie ich potrzeby i przygotuj propozycję, której nie będą mogli odrzucić.
  5. Zadbaj o jakość. Konsumenci doskonale potrafią rozpoznać spam i niechciane oferty. Niektóre statystyki pokazują, że aż 93% marketerów wysyła grupowe maile w Cyber Monday. Jeżeli Twoje wiadomości nie budzą zaufania, Twoi odbiorcy je zignorują.
  6. Pamiętaj o przygotowaniu równie atrakcyjnych landing pages. Pozyskanie ruchu to nie wszystko, należy jeszcze nakłonić odbiorców do konwersji.
  7. Ucz się i stale optymalizuj swoje działania. Analizuj trendy i statystyki każdej z przeprowadzonych kampanii. Tam, gdzie to możliwe przeprowadzaj testy na poszczególnych segmentach swojej listy, przed realizacją pełnej wysyłki.

A teraz czas na wprowadzenie powyższych wskazówek w życie, z pomocą przedstawionych poniżej najlepszych praktyk i przykładów.

Twój świąteczny plan działania

Grudzień

Dzień Darmowej dostawy (02/12)

Dzień Darmowej dostawy ma na celu zachęcenie jak największej liczby osób do zrobienia zakupów w sieci. W czasie Dnia Darmowej Dostawy sklepy uczestniczące w akcji oferują wszystkim swoim klientom darmową dostawę zamówień, niezależnie od ich wartości, sposobu płatności i metody dostawy.

Dzień Darmowej Dostawy 2013 w liczbach

W zeszłorocznej edycji Dnia Darmowej Dostawy wzięła udział rekordowa liczba sklepów – 2450.

W ankiecie przeprowadzonej wśród sklepów, której wzięły udział w zeszłorocznej akcji, powyżej 90% sklepów zadeklarowało zwiększony ruch na swoich stronach tego dnia, a prawie 80% potwierdziło zwiększoną liczbę zamówień w porównaniu do średniej z listopada. Z kolei ponad 30% sklepów odnotowało więcej niż 100% wzrost sprzedaży w dniu akcji.

Podczas dnia darmowej wysyłki Twoja marka powinna:

  • Zwiększyć sprzedaż kierując ofertę do osób, które cenią sobie wygodę i uwielbiają łapać okazje.
  • Poinformować klientów o akcji z wyprzedzeniem.
  • Przygotować ofertę, która przekona odbiorców, pokona konkurencję i sprawi, że Twojej marce nie będzie można się oprzeć.
  • Zaprojektować wiadomość o zwięzłej treści. Szablon powinien być atrakcyjny wizualnie i świetnie prezentować się na wszystkich urządzeniach.

Mikołajki (6/12)

6 grudnia niezmiennie kojarzy się z wizytą Świętego Mikołaja i czekającymi pod poduszką prezentami.

Wieloletnią tradycją jest pisanie listów do Św. Mikołaja, w których opisujemy swoje życzenia, z nadzieją, że Św. Mikołaj je spełni.

Zaplanuj kampanię z wyprzedzeniem postaraj się nawiązać do tradycji i umożliwić subskrybentom napisanie listu do Św. Mikołaja. Postaraj się nagrodzić tych, którzy byli w minionym roku wyjątkowo grzeczni.

Najkrótszy dzień roku (21/12)

Co prawda nie jest to oficjalne święto, ale w końcu jest to jedyny taki dzień w roku.

Trudno wyobrazić sobie lepszą okazję na zaprezentowanie oferty z ograniczeniem czasowym – ważnej tylko do końca dnia.

Ostatni tydzień przed świętami Bożego Narodzenia (17-24/12)

Celowo wzięliśmy pod uwagę cały tydzień. Każdy, kto choć raz zostawił sobie świąteczne zakupy na ostatnią chwilę, wie jak stresujący może być to okres.

Dobrze zorganizowana kampania, która podsuwa ciekawe pomysły świąteczne może przynieść ratunek wszystkim osobom, które nie zaopatrzyły się w prezenty odpowiednio wcześniej.

  • Zwróć uwagę na czytelność oferty.
  • Podsuwaj gotowe pomysły na ciekawe prezenty.

Wigilia (24/12)

Nie wszystkie wiadomości muszą mieć handlowy charakter. Wigilia to doskonała okazja do wzmocnienia relacji i złożenia wszystkim subskrybentom świątecznych życzeń.

Przygotuj się na noworoczną imprezę i zmiany. Okres świąteczny dobiegł już końca i czas na noworoczne postanowienia. Już za kilka dni nastąpi doskonały moment do uruchomienia kampanii poświęconych dbaniu o zdrowie, okazjom do podróży oraz prezentację wszystkich energetyzujących nowości.

Podsumowanie

Byłoby najlepiej, gdyby Twój zespół marketingowy rozpoczął kampanię świąteczną kilka miesięcy wcześniej. Bez względu na obraną strategię (lub jej brak) możesz jeszcze zwiększyć skuteczność swoich działań. Wszystko zależy od sposobu wykorzystania email marketingu – najlepszego sposobu nawiązania bezpośredniego kontaktu z klientami. Przedstaw swoim subskrybentom ofertę nie do odrzucenia – taką, która umili im sezon zakupowy i pojawi się w najbardziej odpowiednim momencie w procesie podróży klienta.

Najważniejsze, abyś zoptymalizował swoje kampanie email marketingowe pod kątem różnorodnych urządzeń i punktów styku z Twoja marką, ponieważ klienci będą wchodzić z nią w interakcję na różne sposoby. Strategia obejmująca rozmaite urządzenia i różne platformy ma szansę przynieść korzyści i pomóc w nawiązaniu silnych relacji z odbiorcami.

Gotowy by spróbować?

Po pierwsze, wypróbuj konto GetResponse za darmo przez 30 dni. Następnie użyj naszego narzędzia i umieść na swojej stronie internetowej atrakcyjny formularz zapisu. Przejdź do kreatora wiadomości, wybierz świąteczny szablon i dopasuj go do własnych potrzeb. Uzupełnij kampanię dobierając odpowiedni szablon landing page. Zdziwisz się jak szybko i łatwo można przygotować kompletną kampanię od zera. Wesołych Świąt!

Masz pytania? Skontaktuj się z nami!

www.getresponse.pl
sales@getresponse.com