Wstęp

W tym roku stworzenie doskonałej świątecznej kampanii marketingowej nie będzie stanowić dla Ciebie żadnego problemu.

Wykorzystaj ten poradnik, jako źródło inspiracji do stworzenia kampanii promocyjnych, opartych na trzech kluczowych filarach:

  • email marketingu,
  • social media marketingu,
  • content marketingu.

Dzięki zawartym w poradniku wskazówkom zaskoczysz klientów, zwiększysz ich zaangażowanie i osiągniesz większy zwrot z inwestycji. A przy okazji... sprawisz, że Święty Mikołaj będzie z Ciebie dumny. Przyjrzyj się opisanym przez nas kampaniom - pamiętaj, że najlepsze z nich zostały zaplanowane i zrealizowane dużo wcześniej niż na dzień przed świętami.

Do poradnika dołączyliśmy kalendarz, który może okazać się niezwykle pomocny podczas planowania i realizacji działań. Możesz go wydrukować i oznaczyć w nim terminy poszczególnych kampanii lub dodać daty do kalendarza na komputerze lub telefonie za pomocą aplikacji iCal.

Na końcu znajdziesz również tematyczną wycinankę, która z pewnością przyda się w listopadzie :)

Dzień Darmowej Dostawy 1 grudnia

Thanksgiving November 26

Email

Dzień rozpoczęcia kampanii

Dzień darmowej dostawy jest doskonałym sposobem na zwiększenie ruchu i sprzedaży na stronie. W 2014 roku w akcji wzięło udział aż 2450 e-sklepów, z których większość odnotowała znaczny wzrost sprzedaży.

W tym roku ogólnopolski Dzień Darmowej Dostawy przypada 1 grudnia. Wyślij do subskrybentów 2 wiadomości zapowiadające zbliżającą się akcję:

  • pierwszą 24 listopada, z informacją, że już za tydzień będą mieli okazję zrobienia zakupów z darmową dostawą
  • kolejną 30 listopada informując, że DDD2015 jest już jutro.
Fragment newslettera z informacją o dniu darmowej dostawy od Chrum.com
Fragment newslettera z informacją o dniu darmowej dostawy od Chrum.com

Najważniejsze elementy emaila

Tego dnia sklepy uczestniczące w akcji oferują wszystkim swoim klientom darmową dostawę zamówień, niezależnie od ich wartości, sposobu płatności i metody dostawy.

Przygotuj zestawy produktów, które ułatwią klientom zrobienie kompleksowych zakupów w atrakcyjnych cenach. Pokaż odbiorcom zestawienie ceny regularnej i promocyjnej, aby mogli szybko zobaczyć dokładną kwotę oszczędności. Dzięki temu Twoja oferta stanie się jeszcze bardziej zachęcająca.

1) Temat wiadomości

Temat wiadomości powinien przyciągać uwagę i wzbudzać zainteresowanie odbiorców. Chcesz, aby po przeczytaniu tematu od razu otworzyli maila.

Poniżej znajdziesz kilka inspirujących przykładów:

  • Jutro my płacimy za przesyłkę
  • Zrób zakupy z darmową dostawą
  • Dziś Dzień Darmowej Dostawy
  • Zobacz ile dziś oszczędzisz
2) Preheader

Preheader powinien stanowić uzupełnienie tematu. Wykorzystaj tę sekcję, aby zachęcić odbiorcę do otwarcia wiadomości. Przedstaw najważniejsze punkty oferty lub dokończ myśl zawartą w temacie.

W sekcji preheader możesz wyjaśnić powód promocji: Dzień Darmowej Dostawy 2015

3) Nagłówek i treść

Otwarcie maila to dopiero pierwszy krok. Treść wiadomości powinna rozwijać przekaz zawarty w temacie i preheaderze. Upewnij się, że nagłówek również przyciąga uwagę i zwraca uwagę na wyjątkowy charakter Twojej oferty. Masz tylko kilka sekund na przekonanie czytelników, więc mądrze je wykorzystaj.

Nagłówek i treść powinny podsumować wszystko, co masz do zaoferowania i wyjaśnić sposób, w jaki odpowiesz na potrzeby klientów. Pomyśl o kreatywnych sposobach prezentacji oferty.

Nagłówek powinien kierować uwagę użytkownika na najważniejszy element wiadomości - wezwanie do działania (ang. call to action).

4) CTA

Samo skupienie uwagi i rozbudzenie zainteresowania użytkownika nie wystarczy. Musisz sprawić, aby odbiorcy klikali w linki zawarte w wiadomości i przechodzili na landing page lub stronę sklepu internetowego - potrzebujesz skutecznego wezwania do działania.

Aby przygotować idealne wezwanie do działania, ponownie będziesz musiał wykazać się kreatywnością. CTA powinno być czytelne i oczywiste. Czy użytkownik będzie mógł od razu dokonać zakupu, czy dowie się więcej na temat produktu? Treść CTA powinna być kreatywna, lecz przede wszystkim zrozumiała.

Najlepsze praktyki

Dzień Darmowej Dostawy to świetna okazja do zrobienia z wyprzedzeniem świątecznych zakupów dla bliskich. Zwróć uwagę na zbliżające się okazje - Mikołajki oraz Boże Narodzenie - i podsuń gotowe pomysły na prezenty dla członków rodziny i przyjaciół.

Fragment newslettera z informacją o dniu darmowej dostawy od firmy  Tołpa
Fragment newslettera z informacją o dniu darmowej dostawy od firmy Tołpal
Fragment newslettera z informacją o dniu darmowej dostawy od firmy Estyl.pl
Fragment newslettera z informacją o dniu darmowej dostawy od firmy Estyl.pl

Dodatkowe materiały

Social Media

Jak w każdy dzień, który stanowi okazję do sprzedaży, udostępnij grafikę na portalach społecznościowych. Na tydzień przed Darmowym Dniem Dostawy opublikuj grafikę, która przypomni Twoim fanom, że już za siedem dni będą mieli doskonałą okazję do zrobienia zakupów.

W Dzień Darmowej Dostawy dodaj grafikę informującą o promocji z linkiem do Twojego e-sklepu i zaplanuj intensywną kampanię reklamową na ten dzień.

Grafika z informacją o dniu darmowej dostawy z profilu firmy Show-room.pl
Grafika z informacją o dniu darmowej dostawy z profilu firmy Show-room.pl

Content Marketing

Dzień Darmowej Dostawy jest doskonałą okazją do sprzedaży, której nie powinien przegapić żaden content marketer. Jest to dosyć nietypowy dzień - pozornie niewiele się dzieje, jednak stanowi on istotną część świątecznej kampanii.

Na 3 dni przed Dniem Darmowej Dostawy opublikuj artykuł, który przygotuje Twoich czytelników na największe okazje. Wykorzystaj informacje, którymi dysponujesz i stwórz dla czytelników listę sklepów online, które warto odwiedzić.

Nie wszyscy są entuzjastycznie nastawieni do Dnia Darmowej Dostawy. Są tacy, którzy uważają, że udział w akcjach tego dnia wcale się nie opłaca - to jest obowiązkowy temat, który powinieneś podjąć jako content marketer. Wykorzystaj statystyki i dane z poprzednich edycji, aby przekonać niedowiarków.

Tydzień po Darmowym Dniu Dostawy jest optymalnym terminem na podsumowanie własnych doświadczeń, prezentację danych oraz udzielenie kilku pomocnych rad na następny rok.

Przykładowe posty na temat Dnia Darmowej Dostawy
Przykładowe posty na temat Dnia Darmowej Dostawy

Mikołajki 6 grudnia

Mikołajki 6 Grudnia

Email

Dzień rozpoczęcia kampanii

Zwróć uwagę na zbliżające się Mikołajki już 1 grudnia w Dniu Darmowej Dostawy. Przygotuj wiadomość prezentującą gotowe pomysły na mikołajkowy prezent. Brak kosztów przesyłki będzie stanowił dodatkowy bodziec do podjęcia decyzji o zakupie.

Możesz również umożliwić przesyłanie swoich życzeń innym użytkownikom w formie listu do Mikołaja. Taka funkcja może znacznie ułatwić wybór odpowiedniego prezentu wielu subskrybentom

Najważniejsze elementy emaila

Temat wiadomości

Oto kilka przykładów tematów mikołajkowych wiadomości:

  • Czy byłaś grzeczna w tym roku?
  • Napisz maila do Św. Mikołaja
  • Odwiedź fabrykę prezentów Św. Mikołaja
  • Św. Mikołaj zostawił dla Ciebie prezent

Szablon mikołajkowych maili powinien wykorzystywać świąteczną kolorystykę i symbolikę. Przedstaw Mikołajki jako okazję do przekazania drobnych upominków:

Fragment newslettera mikołajkowego od Merlin.pl
Fragment newslettera mikołajkowego od Merlin.pl

Preheader

Wykorzystaj preheader do rozwinięcia tematu lub określenia ram czasowych akcji promocyjnej (np. specjalna oferta mikołajkowa, złóż zamówienie przed 5 grudnia).

Możesz również umieścić w preheaderze bezpośredni link do mikołajkowej oferty w swoim e-sklepie.

Email wysyłany w Mikołajki

6 grudnia jest idealnym dniem dla przeprowadzenie akcji w sklepie stacjonarnym. Do wybranych subskrybentów możesz wysłać wiadomość z informacją, że Mikołaj zostawił dla nich niespodziankę w sklepie.

Najlepsze praktyki

  • Jeżeli działasz w branży usługowej, możesz przygotować mikołajkowy program polecający. Roześlij odbiorcom dedykowane linki, które będą mogli przesłać znajomym. Każda osoba rejestrująca się za pomocą linku otrzyma rabat, dodatkowe punkty lub specjalny upominek.

Dodatkowe materiały

Social Media

Zorganizuj mikołajkowy konkurs lub losowanie okolicznościowych prezentów (np. kart podarunkowych, kodów rabatowych lub ebooków).

Tydzień przed Mikołajkami udostępnij grafikę zachęcającą do wzięcia udziału w losowaniu lub konkursie.

Grafika mikołajkowa z profilu FB firmy GetResponse
Grafika mikołajkowa z profilu FB firmy GetResponse

Content Marketing

Mikołajki nie są atrakcją wyłącznie dla najmłodszych, z tej okazji pomyśl o wszystkich swoich subskrybentach. Większość sklepów online oferuje przeceny i wysyła klientom kody rabatowe. Wykorzystaj tę okazję i napisz tekst, który zachęci użytkowników do kupna Twoich produktów lub skorzystania z promocji w Twoim serwisie.

Mikołajki to radosny dzień, więc podejdź do tematu z dystansem i humorem. Podziel się zdjęciami, ciekawostkami i anegdotami, które mogą zachęcić do odwiedzenia Twojego bloga. Każda firma, bez względu na branżę, może dodać z tej okazji coś ciekawego do blogosfery.

Boże Narodzenie 24-26 grudnia

Boże Narodzenie

Preheader

  • Przyjmij najlepsze życzenia!
  • Czas otworzyć prezenty
  • Czekałeś wystarczająco długo
  • Gotowy na niespodziankę?

Wiadomości follow-up

Przygotuj cykl autoresponderów, który będzie odliczał dni do świąt. Ostatnie dwa tygodnie kampanii poświęć na świąteczne promocje. To idealna pora na organizację eventów, loterii, konkursów z nagrodami. Tego typu akcje podkreślą wyjątkową atmosferę świąt i pomogą Ci subtelnie wypromować swoją ofertę.

Email w Wigilię Bożego Narodzenia

Większość osób, które miały zamiar skorzystać z Twojej świątecznej oferty, już to zrobiła. Ci, którzy z jakiegoś powodu tego nie zrobili, z pewnością ucieszą się z życzeń, drobnego upominku lub kartki świątecznej.

Email w Wigilię Bożego Narodzenia
Email w Wigilię Bożego Narodzeniae

Najlepsze praktyki

  • Zaraz po Bożym Narodzeniu rozpocznij promocję oferty wyprzedażowej. Tym sposobem opróżnisz magazyny i zwolnisz miejsce na nowy towar.
  • Postaw na subtelny i stonowany przekaz wiadomości. Zbyt nachalny styl komunikacji może urazić niektórych odbiorców.

Dodatkowe materiały

Fragment newslettera świątecznego od tanie-loty.pl
Fragment newslettera świątecznego od tanie-loty.pl

Social Media

Działania przedświąte

Okres świąteczny to idealny czas, żeby sprawić komuś radość. Przyjrzyj się przykładowi od UPS. Firma poprosiła odbiorców o tweety z życzeniami opatrzonymi hashtagiem #WishesDelivered. Za każdego tweeta, firma przeznaczała dolara na konto jednej z trzech współpracujących z nią organizacji charytatywnych.

Fragment strony internetowej wishesdelivered.com
Fragment strony internetowej wishesdelivered.com

W Boże Narodzenie

Opublikuj na Facebooku i Twitterze (oraz firmowym blogu) autorskie życzenia bożonarodzeniowe. Zaangażuj do tego swój zespół: nagraj film, w którym życzenia składają wszyscy Twoi pracownicy. Wykorzystaj tę okazję, żeby odbiorcy mogli Cię lepiej poznać. Tego dnia zapomnij na chwilę o promocji i sprzedaży.

Content Marketing

Dla marketera to najlepszy czas, żeby złożyć życzenia, ale także pochwalić się najlepszym contentem. Większość blogów publikuje świąteczne życzenia w powiązaniu z postanowieniami noworocznymi lub planami na nadchodzący rok.

Swoją kampanię rozpocznij od publikacji postów o tematyce okołoświątecznej. Jeśli jednak Twój content ciężko powiązać bezpośrednio z Bożym Narodzeniem, wypróbuj któryś z następujących sposobów:

  • Porównaj produkty, narzędzia lub techniki, które pomogą w realizacji świątecznych pomysłów;
  • Przypomnij odbiorcom o świątecznym ebooku, który stworzyłeś w przeszłości (najlepiej zrobić to na samym początku grudnia);
  • Tydzień przez świętami dokonaj przeglądu zeszłorocznej kampanii i jej rezultatów;
  • Jeśli planujesz opublikować post w samą Wigilię, zadbaj o jego świąteczną oprawę. Nie zapomnij o życzeniach świątecznych!

Wszyscy marketerzy w okresie świątecznym szukają pomysłów na kampanie promocyjne. Dlatego Twój nie powinien być banalny. Jedne z najlepszych treści, jakie możesz w tym czasie publikować, to poradniki pomagające zwiększyć sprzedaż lub przeprowadzić skuteczną kampanię promocyjną w okresie Świąt

Przykładowe posty świąteczne z bloga GetResponse
Przykładowe posty świąteczne z bloga GetResponse

Sylwester 31 grudnia

Boże Narodzenie

Email

Nowy rok to nowe możliwości. Bez względu na branżę, nowy rok to okazja do podjęcia kolejnych wyzwań. Bogatsi o zgromadzone doświadczenia (zarówno te dobre jak i te złe), będziemy mogli wykonać stojące przed nami zadania sprawniej lub podejść do nich w całkowicie nowy sposób.

Wykorzystaj email marketing, aby pomóc swoim klientom w podjęciu i realizacji noworocznych postanowień. Wprowadź do oferty nowe produkty i usługi oraz przeprowadź kampanie, które zwiększą sprzedaż lub wpłyną na rozwój Twojej działalności.

Start kampanii

Najlepiej zacząć wysyłkę noworocznych maili 27 grudnia - zaraz po Bożym Narodzeniu. Większość odbiorców będzie tego dnia wypatrywała poświątecznych promocji.

Najważniejsze elementy maila

1) Temat wiadomości

Skup się na możliwościach, jakie niesie ze sobą nowy rok. Daj odbiorcom do zrozumienia, że to szansa na rozwój i poprawę wyników. Zachęć ich do realizacji celów, których nie udało im się do tej pory osiągnąć.

Przykładowe tematy:

  • Nowy rok - nowe możliwości
  • 5 pomysłów na 2016 rok
  • Nowe produkty dla nowego Ciebie
  • Zacznij od nowa

2) Preheader

Wykorzystaj sekcję preheader, aby uzupełnić temat i wzmocnić przekaz wiadomości.

3) Nagłówek i treść

Wzbogać nagłówek swojego szablonu o noworoczne grafiki, które przyciągną uwagę odbiorców i zachęcą do zapoznania się z treścią emaila.

4) Wezwanie do działania

Przygotuj prosty i przejrzysty projekt szablonu wiadomości. Umieść w nim tylko jedno wezwanie do działania. W okresie świątecznym odbiorcy otrzymują bardzo dużo maili i nie zawsze maja czas, by dokładnie zapoznać się z ich treścią. Pamiętaj: im bardziej czytelne wezwanie do działania, tym wyższa konwersja.

Wiadomości follow-up

Możesz świętować nowy rok do aż końca stycznia. Zacznij wysyłkę pierwszych newsletterów 2 stycznia. Opisz nowe funkcjonalności swoich produktów i usług i podziel się najlepszymi sposobami na ich wykorzystanie w 2016 r.

Email wysyłany w Sylwestra

W Sylwestra wyślij swoim subskrybentom życzenia noworoczne. W tym czasie wszyscy są zajęci przygotowaniami do zabawy sylwestrowej i nie mają czasu na nic więcej.

Najlepsze praktyki

  • Wykorzystaj animowane treści w szablonie wiadomości
  • Rozpocznij Nowy Rok wysyłką cyklu wiadomości pełnych pozytywnych i pożytecznych informacji.

Dodatkowe materiały

Fragment noworocznego newslettera od firmy Elfa Pharm
Fragment noworocznego newslettera od firmy Elfa Pharm

Social Media

Przed Sylwestrem

Namów odbiorców do publikowania postanowień noworocznych na Twitterze/Instagramie i oznaczania ich specjalnym hashtagiem. Dla autorów najlepszych, najzabawniejszych i najbardziej oryginalnych tekstów przygotuj nagrody. Konkurs rozpocznij na tydzień przed Sylwestrem - w ten sposób dasz szansę na udział największej liczbie osób.

Na deser kilka rad dotyczących stosowania hashtagów. Hashtagi powinny być:

  • Unikalne - upewnij się, że nie wykorzystuje ich nikt inny
  • Krótkie - #niemożezajmowaćcałegotweeta;
  • Kreatywne i zabawne - aby ludzie chętnie wykorzystywali je we własnych tweetach
  • Czytelne - nie powinny być zbitką przypadkowych znaków
  • Łatwe do zapamiętania - jeśli spełniłeś powyższe kryteria, nie powinieneś mieć z tym problemu.

W Sylwestra

Dopasuj swoje zdjęcia profilowe i zdjęcia w tle na Facebooku i Twitterze tak, aby oddawały charakter tego wyjątkowego wieczoru. Opublikuj życzenia w postaci grafiki lub zabawnego filmiku.

Grafika noworoczna z profilu FB firmy Costa Coffee
Grafika noworoczna z profilu FB firmy Costa Coffee

Content Marketing

Pomysły na noworoczny content z reguły same przychodzą do głowy. Nieważne, czy będą to noworoczne postanowienia, zapowiedzi nadchodzących zmian lub wydarzeń, kampanie content marketingowe należy rozpocząć stosunkowo WCZEŚNIE. Twoim odbiorcom mogą przypaść do gustu szczególnie treści poświęcone:

  • Temu, jaki będzie nadchodzący rok w mediach społecznościowych oraz w content marketingu;
  • Noworocznym poradom marketingowym;
  • Zapowiedziom odnoszącym się do wybranego produktu lub usługi;
  • Obietnicom noworocznym;
  • Rocznemu podsumowaniu zawierającemu statystyki i wnioski dotyczące minionego roku

Przygotuj jeden taki post na tydzień, zaczynając od początku grudnia. Jeśli masz w zapasie znacznie więcej tekstów - rozpocznij publikację jeszcze w październiku.

Przygotuj posty przypominające odbiorcom o tym, czego mogą oczekiwać w nadchodzącym roku, co powinni zrobić, jak to zaplanować, a także o tym, by w przyszłym tygodniu znowu zajrzeli na bloga po więcej ciekawych treści. Rozplanuj publikacje tak, by w Sylwestra pojawiły się na Twoim blogu życzenia oraz przegląd wcześniej opublikowanych postów. Najciekawsze z nich mogą posłużyć do stworzenia e-booka.

Nie wszystkie posty powinny trafić do czytelników dokładnie w Sylwestra. Wręcz przeciwnie: zaplanuj sukcesywną publikację treści przez dłuższy okres. Jako, że jest to czas podsumowań, na 31 grudnia i 1 stycznia przygotuj specjalne posty.

Post z bloga GetResponse
Post z bloga GetResponse

W zeszłym roku przygotowaliśmy serię wpisów, które dotyczyły optymalizacji w 2015 roku. Tymczasem NewsCred dzielił się tym, co mogło okazać się przydatne w kolejnym roku

Noworoczne posty z bloga GetResponse
Noworoczne posty z bloga GetResponse
Noworoczne posty z bloga NewsCr
Noworoczne posty z bloga NewsCr

Movember 1 - 30 listopada

Movember 1 - 30 listopada

Fundacja Movember powstała w celu podnoszeniu świadomości o problemach zdrowotnych mężczyzn. Co roku fundacja organizuje całomiesięczną akcję (1-30 listopada) pod nazwą Movember, powstałą z połączenia angielskich słów moustache (wąsy) i November (listopad).

W ramach akcji, mężczyźni mogą zapuścić, a kobiety wspierać zapuszczanie wąsów, przekazać pieniądze na konto fundacji lub codziennie odejmować aktywność fizyczną. Celem wszystkich działań jest sprowokowanie rozmowy, zwiększenie świadomości zagrożeń związanych z męskim zdrowiem oraz zebranie środków finansowych na walkę z konkretnymi chorobami.

Akcję można wesprzeć na kilka sposobów. Rejestrując się na stronie Movember.com, można wybrać jedną z następujących opcji:

  • Panowie golą twarz i z dniem 1 listopda zapuszczają wąsy;
  • Panie i panowie mogą zobowiązać się do codziennej aktywności fizycznej każdego dnia miesiąca;
  • Każdy może się zarejestrować i zachęcać znajomych, rodzinę lub kolegów z pracy do finansowego wsparcia akcji.

Dzień rozpoczęcia kampanii

Jak będzie wyglądał Twój udział w akcji? Zapuścisz wąsy, przekażesz datek na rzecz fundacji, czy postawisz na codzienną aktywność fizyczną? Zapytaj o to swoich odbiorców w wiadomości wysłanej 29 października - na 3 dni przed startem akcji. Cykl wiadomości odliczających dni do rozpoczęcia akcji zwiększy świadomość odbiorców i skłoni ich do przyłączenia się do akcji w terminie.

Najważniejsze elementy emaila

Najważniejsze elementy emaila Wzbogać szablon swojego newslettera o zdjęcia i grafiki dostępne na oficjalnej stronie fundacji Movember. Nie zapomnij o "wąsatych" elementach, które wzmocnią przekaz wiadomości.

1) Temat wiadomości

Poinformuj odbiorców o zbliżającej się kampanii, uświadom im cel akcji i zaproś do wzięcia w niej udziału. Wykorzystanie symboli Unicode pozwoli Ci na wyróżnienie wiadomości i zwiększenie zaangażowania subskrybentów. Przyjrzyj się poniższym przykładom tematów emaili:

  • Od jutra zapuszczamy wąsy!
  • Movember: zacznij od ostrego cięcia [symbol nożyczek]
  • Zjednoczeni w listopadzie
  • Czy jesteś prawdziwym dżentelmenem?
  • Twoje ciało potrzebuje ruchu

2) Preheader

Preheader powinien być uzupełnieniem tematu emaila. Wykorzystaj tę sekcję, aby doprecyzować cel wiadomości. Jeśli zechcesz udostępnić zdjęcia dokumentujące swoje działania, możesz wykorzystać preheader do zamieszczenia bezpośrednich odnośników do portali społecznościowych.

3) Nagłówek i treść

Nagłówek, podobnie jak treść wiadomości, powinien być krótki i wizualnie atrakcyjny. Treści powinny być zwięzłe i tematycznie związane z akcją. Przede wszystkim na tyle interesujące, żeby czytelnicy chcieli się nimi dzielić. Proste pomysły mają największą szansę na rozprzestrzenianie się w sieci

4) Wezwanie do działania

Twoje wezwanie do działania powinno być doskonale widoczne i łatwe do wykonania. Bierz przykład z działań fundacji Movember i stosuj jej hasła: Zapuszczaj wąsy, wesprzyj akcję albo ruszaj się!

Wiadomości follow-up

Kampanię możesz kontynuować na kilka sposobów. W kolejnych newsletterach możesz na przykład:

  • zaprezentować, w jaki sposób Twój zespół podjął wąsopadowe wyzwanie;
  • dzielić się historiami osób, które wzięły udział w akcji
  • zachęcać odbiorców do opowiedzenia własnej historii i przekazywania środków na konto fundacji;
  • informować o postępach w realizacji celu.

Email w dniu rozpoczęcia kampanii

Zacznij z hukiem! Niech wszyscy wiedzą, że jesteś gotowy na zapuszczenie wąsów!

Najlepsze praktyki

  • Powiąż swoją działalność, produkt lub usługę z celem akcji
  • Dodaj do szablonu newslettera elementy nawiązujące do akcji
  • Skup się na udostępnianiu treści i promocji idei Movember.

Dodatkowe materiały

Email zachęcający do wsparcia akcji Movember
Email zachęcający do wsparcia akcji Movember

Social Media

Treści związane z Movember powinny pojawiać się nie tylko na Twoim blogu, ale i kanałach społecznościowych. Zaangażuj członków swojego zespołu (ktoś na pewno podejmie wyzwanie i zacznie zapuszczać wąsy!) i zaprezentuj odbiorcom materiały zza kulis.

Stwórz film lub mema, który zobrazuje podjete przez Twoją markę wyzwanie. Nie staraj się jednak na siłę tworzyć wirala - w końcu ciężko wyczuć co chwyci, a co nie (wpadłbyś na to, że cały internet będzie zastanawiać się nad kolorami tamtej sławetnej sukienki?).

Podczas tworzenia materiału warto wziąć sobie do serca następujące kwestie:

  • Bądź sobą. Odbiorcy od razu wyczują, kiedy będziesz udawać;
  • Bądź zabawny (ale bądź sobą);
  • Nie komplikuj. Twój film powinien być prosty, co nie znaczy - nudny.
  • Skup się na celu, produkcie i wartościach, które chcesz przekazać;
  • Pomyśl o odbiorcach - użyj ich języka, zaproponuj im coś, czym będą chcieli się dzielić;
  • Bądź sobą;
  • Opublikuj film na wszystkich kluczowych platformach społecznościowych, tj. tych, z których korzysta Twoja grupa docelowa i które już wcześniej sprawdziły się w Twoim przypadku
  • Trzymaj kciuki za powodzenie swojej produkcji!

Wszystkie materiały stworzone w związku z listopadową akcją świetnie poradzą sobie w mediach społecznościowych. "Wąsopad" to doskonały pretekst, by robić sobie zdjęcia, oznaczać je odpowiednimi hashtagami i chwalić się wyhodowanymi wąsami. To niesamowite, jak wiele osób chce uczestniczyć w tego typu akcji - nawet Panie masowo pozują do zdjęć ze sztucznym zarostem. Naprawdę rzadko spotyka się tak popularną akcję marketingową!

Jeszcze kilka dodatkowych pomysłów wartych rozważenia:

  • Wykorzystaj media społecznościowe, takie jak Instagram, Facebook i Twitter, aby na bieżąco informować o swoich postępach od chwili podjęcia wyzwania aż do dnia prezentacji finalnych rezultatów akcji - zarówno tych finansowych, jak i "twarzowych" :)
  • Zaangażuj odbiorców: zachęć ich do publikacji na Instagramie wąsatych selfie opatrzonych odpowiednim hashtagiem. Do tego celu możesz wykorzystać także Snapchata.
  • Udostępniaj historie swoich fanów - dzięki temu wzmocnisz relacje z nimi i poczucie, że należą do społeczności zebranej wokół Twojej marki.
Ekipa GetResponse podczas akcji Movember
Ekipa GetResponse podczas akcji Movember

Content Marketing

Movember - zwany również miesiącem bez golenia - nie wiąże się jedynie z publikacją dowcipnych filmików i organizacją konkursów na najzabawniejszego wąsacza. To czas na uświadomienie odbiorcom spraw istotnych dla wszystkich mężczyzn.

Twoje zaangażowanie może polegać na praktycznym uczestnictwie w akcji lub na organizacji działań pro-sprzedażowych, oferowaniu bonusów, czy prowadzeniu kampanii, które sprawią, że odbiorcy zainteresują się akcją Movember oraz Twoimi produktami lub usługami.

  • Wysyłaj maile tematyczne
  • 
  • Publikuj zabawne grafiki w mediach społecznościowych
  • 
  • Publikuj infografiki, zabawne posty i porady wąsopadowe

Wiele osób chętnie bierze udział w akcjach charytatywnych, a Movember to sztandarowy przykład takiej akcji. Nie każdy wprawdzie będzie w stanie wyhodować wąsy, ale to ma akurat drugorzędne znaczenie.

Powinieneś rozpocząć działania marketingowe około 1 listopada - zbierz swój zespół, zrób wspólne zdjęcia, opowiedz, na czym polega akcja i zaproponuj odbiorcom podjęcie wyzwania. Rok temu my sami nie tylko przedstawiliśmy same założenia akcji, ale także opisywaliśmy Movember jako przykład udanej kampanii online marketingowej. Możesz spróbować zaprezentować swój produkt, treści czy usługi w świetle akcji i wyciągnąć z niej odpowiednie wnioski.

Jeśli Twój zespół zdecydował się podjąć wyzwanie, w ciągu miesiąca możesz poświęcić temu tematowi kilka postów:

  • 1 listopada - opisz, czym jest Movember i jaki ma związek z prowadzoną przez Ciebie działalnością;
  • Drugi tydzień listopada - opublikuj post prezentujący postępy w realizacji celu, wzbogacony o odpowiednie zdjęcia;
  • Trzeci tydzień listopada - poinformuj o kolejnych postępach, ale równocześnie skup się na przesłaniu akcji, podziel się anegdotami i inspirującymi przemyśleniami, przedyskutuj cele akcji;
  • Ostatni dzień listopada - napisz o ilości zgromadzonych środków pieniężnych, o realizacji celów, opublikuj grafiki, GIFy oraz klipy wideo!

Pierwszy dzień zimy 22 grudnia

Pierwszy dzień zimy

Pierwszy dzień zimy to dzień, w którym ma miejsce tzw. przesilenie zimowe i jest to zarazem najkrótszy dzień roku. To świetna okazja do przeprowadzenia promocji ograniczonej czasowo.

Email

Dzień rozpoczęcia

Przeprowadź swoją kampanię dokładnie 22 grudnia. Wyślij kilka wiadomości z ofertą promocyjną. Zaznacz wyraźnie, że jest ważna tylko przed zachodem słońca (w Warszawie będzie to godzina 15:25).

Najważniejsze elementy emaila

1) Temat wiadomości

Podkreśl krótki czas trwania promocji. Bądź bezpośredni i bardzo konkretny. Oto przykłady tematów, które pasują do okazji:

  • Najkrótsza promocja roku
  • Wykorzystaj swój kod promocyjny przed 15:25
  • Zostały już tylko 3 godziny na skorzystanie z promocji

2) Preheader

Umieść kod promocyjny w preheaderze. Więcej osób zainteresuje się ofertą i otworzy wiadomość.

3) Nagłówek i treść

Skup się na sprzedaży - przygotuj zniżkę lub kod promocyjny i podkreśl fakt, że oferta ma krótki termin.

4) Wezwanie do działania

Email powinien zawierać przycisk ze zdecydowanym wezwaniem do działania. Powinien przekierować subskrybenta do strony produktowej lub bezpośrednio do strony produktu w sklepie internetowym.

Wiadomości follow-up

Namów odbiorców do podjęcia szybkiej decyzji. Przypomnij o czasie, który pozostał do zakończenia promocji. Czasami konieczne jest wysłanie więcej niż jednego maila, aby przekonać odbiorcę do zapoznania się z ofertą.

Email pierwszego dnia zimy

Cała kampania powinna trwać tylko jeden dzień. Najpierw wyślij wiadomość informującą o ofercie, a następnie przypominaj o kończącej się promocji.

Najlepsze praktyki

  • Użyj prostego i czytelnego szablonu wiadomości
  • W temacie wiadomości jasno wytłumacz, o co chodzi
  • Wyślij przynajmniej dwa maile przypominające

Dodatkowe materiały

Social Media

Przesilenie zimowe nie jest o cjalnie obchodzonym świętem, ale jest to najkrótszy dzień w roku. Dlaczego zatem nie wykorzystać tej okazji do przeprowadzenia akcji #błyskawicznawyprzedaż na Twitterze lub Facebooku?

Promocja może trwać od wschodu do zachodu słońca, o czym powinieneś poinformować odbiorców w tekście reklamowym - tym sposobem uświadomisz im, że mają niewiele czasu na podjęcie decyzji o zakupie (w końcu to najkrótszy dzień roku!)

Content marketing

Zima nie musi budzić wyłącznie negatywnych skojarzeń. W najkrótszy dzień roku wiele marek będzie prowadzić działania promocyjne, sprzedażowe, a media społecznościowe będą pękać w szwach od świątecznych treści. Ty także postaraj się zaskoczyć wszystkich niebanalnymi statystykami lub anegdotą.

Nie musisz publikować postów wyłącznie o tematyce biznesowej, marketingowej czy branżowej. Wykorzystaj tę okazję, żeby podejść do tematu z humorem. Oto przykładowe pomysły:

  • Skoro jest to jedyny taki dzień w roku, pomyśl o tematach, które możesz w jakiś sposób powiązać z Twoją branżą - mogą to być np. nieznane fakty dotyczącej Twojej działalności;
  • Opisz w jaki sposób Twój produkt może zostać wykorzystany w okresie zimowym;
  • Skorzystaj z okazji i przypomnij o nadchodzących świętach i Nowym Roku - np. przygotuj specjalne życzenia okolicznościowe.

Wesołych Świąt!

W te święta stwórz kampanię, która na długo pozostanie w pamięci Twoich odbiorców!

Niech nasz przewodnik posłuży Ci jako źródło inspiracji pomagające w przygotowaniu cyklu świątecznych akcji promocyjnych.

Pamiętaj, że działania na wszystkich kanałach komunikacji powinny się uzupełniać. Możesz wybrać tylko jeden kanał marketingowy, jednak nic nie będzie równie skuteczne jak kampania w trzech kanałach, które ze sobą współgrają.

Jeżeli Twoje blog posty zwierają ciekawe zdjęcia, wykorzystaj je w mediach społecznościowych, a następnie w kampaniach email marketingowych. Jak widzisz, nie jest to wcale trudne, a to tylko pierwszy z brzegu przykład.

Przygotowaliśmy dla Ciebie prezent - oto gotowy do pobrania kalendarz, który przypomni Ci o najważniejszych kampaniach świątecznych oraz Movemberowe wąsy, które z pewnością przydadzą Ci się w listopadzie. Powodzenia!

Wesołych świąt!

Masz pytania? Skontaktuj się z nami.

Karolina Kurcwald - Content Marketing and Social Media Manager
Karolina Kurcwald
Content Marketing and Social Media Manager
kkurcwald@getresponse.com
Ireneusz Klimczak - Content Marketing Expert at GetResponse
Ireneusz Klimczak
Content Marketing Expert
iklimczak@getresponse.com