Wstęp

Święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok to dla wielu przedsiębiorców, marketerów i sprzedawców szczególny okres, do którego bardzo często przygotowują się już kilka miesięcy wcześniej. Trudno się temu dziwić. Z ubiegłorocznych danych wynika, że walka toczy się o blisko 20 mld zł – tyle planowali wydać Polacy w 2011 roku na przygotowanie świąt i świąteczne zakupy. A statystyczna polska rodzina wydała na ten cel niemal 2 tys. zł. Do tego dochodzi okres tzw. poświątecznych promocji rozpoczynający się od razu po zakończeniu świąt i trwający zazwyczaj do sylwestrowej nocy.

Kampanie marketingowe i sprzedażowe firm z wielu branż zostaną zaplanowane tak, aby wywalczyć dla siebie możliwie największy kawałek tego świątecznego tortu zakupowego. W ruch pójdą działania ATL, które w szybkim tempie zdominują otaczającą przestrzeń. Nie zabraknie również bardziej wyszukanych działań reklamowych – skierowanych bezpośrednio do konkretnego klienta, w tym form ambient marketingu, który jest charakterystyczny dla różnego rodzaju świąt.

Do grona narzędzi, które co roku wiodą prym wśród świątecznych kampanii marketingowo-sprzedażowych chcemy dołożyć jeszcze jedną cegiełkę – email marketing.

Aby przekonać Cię do wykorzystania tego narzędzia marketingowego w promocji świątecznej, przygotowaliśmy specjalny poradnik, z którego dowiesz się jak skutecznie zastosować różne elementy email marketingu w najbliższych kampaniach świątecznych.

Oprócz wiedzy teoretycznej, postanowiliśmy dodać do poradnika jeszcze dwa elementy, które możesz od razu wykorzystać w swoich świątecznych mailingach. Wiemy co jest największą świąteczną bolączką każdego email marketera – oryginalne życzenia i niepowtarzalne grafiki. Na szczęście w tym roku te dwa problemy masz już z głowy! Na końcu poradnika znajdziesz gotowe życzenia świąteczne dla 12 różnych branż oraz kilkanaście różnych świątecznych grafik. Wszystkie możesz swobodnie wykorzystywać w swoich świątecznych mailingach i nie tylko.

Całość tworzy solidną dawkę wiedzy, inspiracji, dobrych praktyk i kreatywnych pomysłów, które z powodzeniem można zastosować w niemal każdej branży.

Życzymy owocnej lektury i efektywnej kampanii świątecznej!

Zacznij od planu

“Każdy zna metody, dzięki którym zwyciężam, ale nikt nie widzi strategii, z której rodzą się te zwycięstwa” – te niezwykle mądre zdanie zawarł Sun Tzu w “Sztuce Wojny”. Możne je uznać za kwintesencję nie tylko wszelkich działań marketingowych, ale również biznesowych.

Interpretacja tych słów często będzie zależeć od kontekstu, najczęściej jednak można z nich wywnioskować, że skupianie się na konkretnych narzędziach bez założenia określonych celów działań, benchmarków czy zdefiniowania grup docelowych kończy się często na strzelaniu kulą w płot.

Właśnie dlatego planując świąteczną kampanię email marketingową warto zacząć od wyznaczenia celu planowanych działań.

Czy ma to być wzrost sprzedaży o 20-30% w porównaniu z poprzednim miesiącem? A może sprzedaż większa o 10% w porównaniu z ubiegłoroczną kampanią świąteczną? Większa rozpoznawalność marki lub nadanie jej nowych wartości? Rozbudowanie listy odbiorców o 20% czy poszerzenia grona fanów marki? Na to pytanie każdy marketer i przedsiębiorca musi sobie odpowiedzieć sam.

Kolejnym krokiem będzie opracowanie strategii. Pomocne mogą być poniższe wskazówki:

  • Analiza obecnej sytuacji (audyt email marketingowy)
  • Rozpoznanie działań konkurencji, określenie ich słabych oraz mocnych stron, analiza kampanii świątecznych z ubiegłego roku
  • Identyfikacja ilościowych oraz jakościowych celów kampanii Sprecyzowanie grupy docelowej, która otrzyma mailingi
  • Wybór konkretnych wiadomości, które włączone zostaną do programu (newslettery, wiadomości follow-up, emaile transakcyjne, notyfikacje, etc.)
  • Określenie budżetu oraz zakładanego zwrotu z inwestycji

Pamiętaj przy tym, że “najlepszą strategią biznesową jest zadowolony klient”.

Zaplanuj kalendarz

Kolejnym etapem jest zaplanowanie kalendarza działań. O ile w przypadku długoterminowej strategii email marketingowej kalendarz wysyłek może być bardziej ogólny, to w przypadku świątecznej kampanii musi on być doprecyzowany do ostatniego dnia promocji. Czasami wyłamanie się z opracowanego kalendarza i przesunięcie wysyłki newslettera na inny dzień niż był zakładany może nadszarpnąć całą strategię świątecznej kampanii.

Kalendarz powinien być zatem dobrze przemyślany niczym warianty w partii szachów. Jest to bowiem jeden z czynników decydujących o powodzeniu świątecznej kampanii.

Planując kalendarz warto wziąć pod uwagę newralgiczne dni – oraz dni je poprzedzające – jak 6 grudnia (Mikołajki), 24-26 grudnia (Święta), 27-30 grudnia (wyprzedaż poświąteczna), 31 grudnia (Sylwester), a także nowe dni, które powinny zostać zaznaczone w kalendarzach sprzedawców i marketerów na czerwono, np. Dzień Darmowej Dostawy (3 grudnia).

Aby pomóc w przygotowaniu możliwie najlepszego kalendarza kampanii, przeanalizowaliśmy wiadomości świąteczne wysłane w grudniu 2011 przez klientów GetResponse. Na ich podstawie ustaliliśmy dni, w których wysłano najwięcej wiadomości i odniosły one wysokie wskaźniki efektywności (otwarcia i kliknięcia):

Możesz pójść tym samym tropem i wyciągnąć wnioski z kampanii świątecznych przeprowadzanych w poprzednich latach. Być może niektóre dni przyniosły Ci nieoczekiwanie wysoką sprzedaż? Warto zatem uwzględnić je w tegorocznym kalendarzu działań.

Przy planowaniu kalendarza warto pamiętać o klientach, którzy nie są jednorodną grupą, ale dzieli je zdecydowanie jeden czynnik – termin robienia zakupów. Można w ten sposób wyróżnić co najmniej trzy typy klientów:

Nadgorliwi

Są to klienci, którzy wiedzą konkretnie co chcą kupić i jaką sumę pieniędzy chcą na to wydać. Zależy im na tym, aby kupić prezenty jak najwcześniej, aby uniknąć tzw. “świątecznej gorączki zakupów”. Chcą mieć pewność, że na pewno dostaną to czego szukają, nawet kosztem wyższej ceny. Zazwyczaj nie interesują ich wyprzedaże, które odbywają się tuż przed samymi świętami.

Tego typu klientom warto wysłać wiadomość ze świąteczną ofertą dużo wcześniej. W grę może wchodzić nawet początek listopada – a już na pewno jego koniec.

Niektórzy amerykańscy specjaliści radzą, aby kontaktować się z tymi klientami nawet w październiku, ale – naszym zdaniem – polscy klienci nie są jeszcze aż tak nadgorliwymi konsumentami i może ich to tylko zirytować oraz zniechęcić do zakupów w późniejszym terminie.

Tworząc treść wiadomości dla “nadgorliwych” klientów warto kłaść nacisk na wyjątkowe przedświąteczne okazje, zniżki na zakupy przed 1 grudnia lub dodatkowe benefity dla osób, które zrobią zakupy właśnie teraz.

Płynący z falą

Jest to typ klienta, który robi zakupy świąteczne w dwa ostatnie weekendy poprzedzające święta. Chętnie korzysta z rabatów i promocji świątecznych. Interesują go również wszystkie specjalne okazje, jak np. Dzień Darmowej Dostawy. Jeżeli będzie trzeba to weźmie udział w “świątecznej gonitwie zakupowej”, aby tylko skorzystać i kupić coś taniej. Ten klient często nie jest pewny co kupić swoim bliskim. Jest podatny na komunikaty marketingowe, które go zainspirują lub podsuną ciekawy pomysł na prezent.

Na tym typie klienta powinno marketerom i sprzedawcom zależeć najbardziej. Warto wysyłać im mailingi w okresie 1-20 grudnia.

Treść skierowanych do nich wiadomości powinna skupiać się na zaletach danych produktów oraz podpowiedziach, który członek rodziny najbardziej się z nich ucieszy. Ważne będą również rabaty, np. “kup 2, a 3 dostaniesz gratis” lub “promocja trwa wyłącznie 20 grudnia”.

Last minute

Ten typ klienta z braku czasu, roztargnienia lub przemyślanej strategii opierającej się na najwyższych rabatach załatwia świąteczne zakupy dosłownie w ostatniej chwili – czasami nawet w samą Wigilię.

Klient “last minute” – podobnie jak “płynący z falą” – nie wie za bardzo co kupić. Prawdopodobnie będzie kierował się ceną i rabatami, ale nie w każdym przypadku.

W wiadomościach wysyłanych do niego warto zwrócić uwagę na licznik odliczający dni do świąt oraz zniżki czekające na tych kupujących w ostatniej chwili.

Pamiętaj, że kampania świąteczna nie kończy się wraz z zamknięciem sklepów w wigilijny wieczór – jest wręcz przeciwnie. Tuż po świętach (27 grudnia) rozpoczyna się równie gorący okres poświątecznych wyprzedaży i do akcji wkraczają tzw. łowcy okazji. Nie zapomnij o mailingach skierowanych również do nich. O wyprzedaży można im przypomnieć wysyłając newsletter 26 grudnia rano.

Narzędzia dodatkowe

Według Direct Marketing Association emaile mogą generować zwrot z inwestycji na poziomie 4006%. Oznacza to, że za każdą złotówkę wydaną na email marketing można zarobić ponad 40 PLN. Warto jednak pamiętać, aby traktować email marketing jak jedno z ogniw całej świątecznej kampanii marketingowej, w której pozostałymi elementami są m.in. działania public relations, social media oraz inne narzędzie marketingowe. Co więcej, każde z działań podejmowane w ramach kampanii powinno uzupełniać się nawzajem - pozwoli to osiągnąć niezbędną spójność kampanii.

Ponadto, dobrze jest rozłożyć wszystkie działania na osi czasu. Wdrożenie ich w odpowiednim czasie pozwoli osiągnąć lepsze efekty świątecznej kampanii.

Dodatkowo, warto pamiętać o aplikacjach i programach, które pozwolą sprawniej zarządzać poszczególnymi, nawet tymi najmniejszymi, elementami kampanii, jak automatyczne wysyłanie tweetów w serwisie społecznościowym Twitter lub automatyczna wysyłka newslettera.

1 newsletter = 1 jeden produkt – zasada ograniczonego wyboru

Z badania przeprowadzonego przez profesora Uniwersytetu Michigan – Dona Conlona wynika, że jeśli klient otrzyma gotowe propozycje handlowe to istnieje większe prawdopodobieństwo, że szybciej dokona zakupu, niż jakby miał je samodzielnie wyszukiwać.

Mimo, że badanie zostało przeprowadzone na rynku amerykańskim, to profesor Conlon skomentował je słowami, które można z powodzeniem odnieść również do rodzimego rynku – (…) ”ludzie są bardziej szczęśliwi kiedy zostają umieszczeni w roli osoby otrzymującej ofertę”. Dlatego w newsletterze świątecznym lepiej skupić się na jednym produkcie niż umieszczać w nim cały świąteczny katalog produktów.

Wystarczy podejść do newslettera jak do menu w restauracji. Magda Gessler zawsze powtarza, że menu powinno być nie tylko przejrzyste, ale również krótkie – oferować mało dań, co znacznie ułatwi wybór klientowi. Tym razem teoria słynnej restauratorki sprawdzi się również w email marketingu. Tworząc świąteczny newsletter staraj się oferować jeden produkt lub zastosuj zasadę – produkt główny i kilka dodatkowych, którym poświęcone zostanie znaczniej mniej miejsca.

Na podstawie kliknięć w dany produkt możesz posegmentować listą odbiorców i kolejna wiadomość będzie zawierała już produkt główny z tej kategorii, w którą kliknął odbiorca.

Regularna komunikacja

Nie można zapominać, że email marketing opiera się na budowaniu relacji, dlatego istnieje duże prawdopodobieństwo, że jeden newsletter wysłany tuż przed świętami raczej nie odniesie zamierzonego efektu. Warto w takim razie prowadzić systematyczne działania email marketingowe przez cały rok, a w okresie świątecznym tylko je intensyfikować. Jeżeli natomiast kampania świąteczna jest pierwszą, którą prowadzisz to warto położyć nacisk na wysoką częstotliwość wysyłanych wiadomości.

Skupiaj się na korzyściach / Pisz o korzyściach

Większość odbiorców chętnych na zakupy świąteczne będzie pozytywnie nastawiona do wszelkich wiadomości, które mogą im pomóc w kupieniu tego najlepszego prezentu świątecznego. Nie oznacza to jednak, że będą specjalnie oczekiwali wiadomości właśnie od Ciebie.

O ich uwagę będę biły się firmy z niemal wszystkich branż. Dlatego to właśnie Twój newsletter musi przebić pozostałe już na etapie odpowiedniego tematu wiadomości. Zatem tworząc treść wiadomości oraz ich tematy postaraj się tworzyć zgodnie z zasadą:

  • co odbiorca może zyskać - 20% zniżki, gratis lub produkty z najnowszej kolekcji
  • czystość przekazu – odbiorca nie ma czasu zastanawiać się o co chodzi i co ma wykonać, uprość wszystko do niezbędnego minimum
  • dlaczego warto skorzystać z oferty – co wyróżnia akurat tę ofertę od pozostałych, na czym polega jej wyjątkowość
  • ograniczony czas trwania – poinformuj kiedy jest koniec oferty, odliczaj do końca lub napisz wprost, że to ostatnie godziny tej specjalnej oferty świątecznej.

Przykładowy temat wiadomości stworzony zgodnie z powyższymi wskazówkami mógłby brzmieć: 20% rabatu na ekskluzywne ozdoby choinkowe. Oferta ważna tylko do 10 grudnia.

Inne przykłady to:

  • Butik świąteczny w promocji 3 za 2! Kolekcja bielizny Rosie dla Autograph!
  • Ostatni moment na prezenty? Z nami zdążysz na pewno!
  • Mega obniżka - błyskotki dla każdej sroczki! Wyprzedaż mikołajkowa!
  • Tylko dziś darmowa dostawa przy dowolnym zakupie!
  • Tylko przez 3 dni -15% na świąteczne produkty

Testuj zanim wyślesz...

Największym minusem świątecznej kampanii jest jej krótki czas trwania – jedynie kilka tygodni. Oznacza to, że w przypadku popełnienia błędu lub gafy nie będzie już za bardzo czasu na jego poprawienie, co może się negatywnie odbić na wynikach kampanii. Warto zatem mieć pewność, że wysyłana wiadomość jest doprecyzowana w 100%. Pomóc w tym może jedna z funkcjonalności oferowanych przez profesjonalne platformy do email marketingu – Test Skuteczności (ang. Split Test). Pozwala ona testować niemal każdy element wiadomości, dzięki czemu można dowiedzieć się co jest najbardziej interesuje odbiorców. Testom można poddać:

  • temat wiadomości
  • pole nadawcy
  • nagłówek newslettera
  • przycisk wzywający do działania (ang. Call to Action) - jego rozmiar, rozmieszczenie, treść, a nawet kolor
  • grafiki layout, kolory, rozmiar i rozmieszczenie
  • treść newslettera.

Praktyka: Stwórz dwa rodzaje wiadomości, które będą różniły się między sobą np. banerem promocyjnym w nagłówku. Jedną wiadomość wyślij do 10% listy odbiorców, a drugą wiadomość do innych 10% listy. Ta wersja newslettera, który uzyska lepsze wyniki powinna zostać wysłana do pozostałych 80%.

Pamiętaj: Jeżeli różnica testowanego elementu pomiędzy jedną, a drugą grupą jest niewielka, to może oznaczać, że odbiorcy nie zwracają na niego dużej uwagi i nie będzie miał on większego wpływu na efektywność.

Jeżeli trzeba, obierz nowy kurs

Systematycznie monitoruj wyniki kampanii i jeśli okażę się, że efekty są dalekie od tych zakładanych to nie bój się zmienić strategii – postaraj się być elastyczny i zacznij od:

  • zmiany oferty świątecznej, np. innych bonusów lub zniżek
  • testowania za pomocą testów skuteczności większej ilości elementów wiadomości – sprawdzaj przede wszystkim temat i treść wiadomości
  • przeliczenia całej strategii jeszcze raz – jeżeli większe rabaty i promocje przestają Ci się opłacać to nie bój się i wycofaj się ze świątecznej rywalizacji o klienta. Czasami lepiej jest odpuścić i zaplanować coś na inną porę roku. Pamiętaj, że cel nie zawsze uświęca środki.

Wykorzystaj święta do pozyskania nowych odbiorców

W okresie świątecznym klienci interesują się ofertami sklepów, których zazwyczaj nie przeglądają. Warto wykorzystać ten moment i przekonać ich do subskrypcji listy mailingowej. Pozwoli to osiągać lepsze wyniki z długofalowej kampanii email marketingowej, która jest prowadzona w ciągu pozostałych miesięcy w roku oraz będzie przydatna w przyszłorocznej kampanii świątecznej.

Dobrze jest zatem umieszczać formularz zapisu we wszystkich miejscach, które są najczęściej odwiedzane przez świątecznych klientów – strona główna (może w formie pop up’u), kanały social media (w szczególności Facebook) oraz blog.

W zależności od branży, w której działa firma, lista odbiorców zbudowana w okresie świątecznym może być wykorzystywana wyłącznie w tej porze roku.

Pamiętaj! Stosuj wiadomość powitalną. To pozytywne zaskoczenie odbiorcy już na samym początku i pomaga w dalszym budowaniu relacji.

Nie zapominaj o podstawach

Planując kampanię świąteczną nie można zapominać o podstawowych narzędziach i dobrych praktykach email marketingu, które mogą okazać się kluczem do skutecznych działań opartych na wiadomościach email:

  • Wiadomości follow up
    Wiadomości „follow-up” to najczęściej seria newsletterów, które są wysyłane automatycznie do wybranej grupy subskrybentów o wyznaczonej wcześniej dacie i godzinie. Jest to jeden z najlepszych sposobów na budowanie trwałych i długofalowych więzi z klientami.
  • Subskrypcja z potwierdzeniem (ang. Confrmed opt-in)
    Model zapisu do listy subskrybentów, który wymaga potwierdzenia wyrażonej wcześniej przez subskrybenta zgody. Na podany przez odbiorcę adres email wysyłana jest wiadomość zawierająca link potwierdzający. Adres zostanie dodany do listy subskrybentów dopiero po kliknięciu w unikalny link.

Pamiętaj! Email marketing jest formą MARKETINGU ZA PRZYZWOLENIEM, co automatycznie wskazuje, że proces zapisania się do listy mailingowej powinien opierać się na wyrażeniu i potwierdzeniu zgody subskrybenta.

  • Pole nadawcy
    Odbiorcy są zazwyczaj wyczuleni na wiadomości od osób, których nie znają, dlatego tak ważny jest odpowiedni adres email umieszczony w polu nadawcy. Najlepiej, jeśli będzie on zawierał nazwę firmy (nadawcy) lub produktu, którego dotyczy wiadomość.

Budowa świątecznego newslettera - pamiętaj o kluczowych informacjach

Czym różni się newsletter z promocją świąteczną od tego z innymi promocjami wysyłanymi w ciągu roku? Nawet mało wytrawna w sztuce email marketingu osoba zgadnie, że różnica tkwi w grafikach. Newslettery świąteczne są zazwyczaj pełne mikołajów, prezentów, płatków śniegu lub choinek, pod którymi znajduje się masa prezentów. I bardzo dobrze – tworzą one wśród odbiorców świąteczny, przyjazny i rodzinny klimat sprzyjający zakupom.

Jednak same świąteczne grafiki to nie wszystko. Warto pamiętać również o kilku elementach i informacjach, które usprawnią nawigację i przekonają odbiorcę do zrobienia zakupów, m.in.:

  • pasek nawigacji w sekcji header wiadomości, który pogrupuje produkty oferowane na stronie internetowej nadawcy w odpowiednie kategorie i pozwoli odbiorcy przejść od razu do segmentu, który go interesuje - bez konieczności przeglądania całej kreacji.
  • do stopki wiadomości (oprócz linku do rezygnacji z subskrypcji i danych dotyczących nadawcy wiadomości) dodać informacje na temat czasu dostarczenia przesyłki lub od jakiej kwoty jest wysyłana za darmo. Informacje te mogą być podane w formie boksu, który będzie bardziej czytelny. Poza tym, w stopce mogą znaleźć się również informacje na temat godzin otwarcia sklepu – tym bardziej jeśli zmieniły się one w okresie świątecznym oraz szczegółowe dane kontaktowe z działem obsługi klienta – niech odbiorca wie, że w razie pytań lub wątpliwości ma możliwość natychmiastowych konsultacji. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że te wszystkie dane nie zmieszczą się w stopce – można zatem z powodzeniem zagospodarować dolną część wiadomości – tuż nad stopką.
  • jeżeli sklep ma w swojej ofercie karty podarunkowe to warto o nich wspomnieć w newsletterze (np. w formie niewielkiego boksu w dolnej części wiadomości, pod głównym komunikatem). Jest to sposób na przyciągniecie uwagi niezdecydowanych na konkretny produkt klientów, którzy mogą wybrać tą łatwiejszą drogę.

Twórz segmenty a nie będziesz posądzony o spam

Częstotliwość otrzymywanych przez odbiorców newsletterów zdecydowanie wzrasta w okresie przedświątecznym. Firmy z niemal każdej branży chcą im coś sprzedać lub zainteresować swoją ofertą. Jedna firma potrafi wysłać kilka wiadomości w ciągu zaledwie kilkunastu godzin.

Nic dziwnego, że odbiorcy zaczynają wówczas większość otrzymywanych wiadomości oznaczać jako spam. Jak w takim razie dotrzeć do nich ze swoim komunikatem? W teorii jest to bardzo proste – stworzyć ofertę, która ich po prostu zainteresuje. Z pomocą może przyjść niezwykle ważna funkcjonalność email marketingu – segmentacja. Pozwoli ona skuteczniej doprecyzować świąteczną ofertę do wymagań i zainteresowań określonej grupy odbiorców. Na potrzeby promocji świątecznej przydadzą Ci się szczególnie dwa typy segmentacji:

  • behawioralna
    Grupuj odbiorców według uzyskanych wskaźników skuteczności (kliknięć i otwarć wiadomości), np. na tych co otworzyli wiadomości, ale nie kliknęli w żaden link; kliknęli, ale nie kupili, nie otworzyli w ogóle. Staraj się do każdej z tych grup stworzyć wiadomość z nową ofertą.
  • na podstawie danych deklaratywnych
    Wykorzystaj dane swoich klientów, które podali Ci podczas subskrypcji. Może to być płeć, miasto, wiek, zainteresowania, itp. Staraj się wykorzystać te dane tworząc ofertę dla każdej z tych grup. Pamiętaj jednak, że są święta i wyjątkowo mężczyzn mogą interesować produkty adresowane do kobiet.

Wykorzystaj również informacje z ubiegłego roku. Sprawdź co klienci kupili w minionej kampanii świątecznej i przygotuj dla nich zbliżoną ofertę.

Pamiętaj! o zasadzie Pareto, zgodnie z którą 20% klientów generuje 80% przychodu. Nie zapomnij zatem przedstawić specjalnej oferty świątecznej Twoim stałym klientom! Poczują się docenieni za to, że kupują Twoją produkty systematycznie.

"Oferta ważna tylko dzisiaj" lub "Oferta ważna jeszcze tylko przez X dni"

Wśród świątecznych newsletterów warto uwzględnić również wiadomości z ofertą z krótką datą ważności. Może to podziałać mobilizująco na odbiorców, którzy będą musieli podjąć szybką decyzję o zakupie – tym bardziej jeśli oferta będzie wyjątkowo atrakcyjna. Warto rozważyć w ramach świątecznej kampanii dwa rodzaje tego typu wiadomości:

  • Jednodniowa oferta – wiadomość z dużym rabatem lub atrakcyjnym gratisem, który obowiązuje tylko do końca danego dnia. Odbiorca będzie musiał natychmiast podjąć decyzję o zakupach. Jeżeli oferta będzie naprawdę atrakcyjna to istnieje duże prawdopodobieństwo, że wielu klientów się skusi.
  • Oferta ważna kilka dni – najczęściej jest ona ważna 3 dni i opiera się na 3 wiadomościach (każda z nich odlicza czas do końca trwania promocji).

Pamiętaj! Temat wiadomości z ofertą o krótkiej dacie ważności powinien zawierać najważniejsze dla odbiorcy informacje: czas trwania oferty i dlaczego warto z niej skorzystać.

Przykładowe tematy:

  • - 40% na wszystkie produkty – oferta ważna tylko dzisiaj
  • Kup 2, a trzeci odbierz gratis – ostatni dzień promocji
  • 3 dni specjalnej promocji świątecznej!
  • Masz jeszcze tylko 2 dni, aby skorzystać z 30% rabatu na ozdoby choinkowe

Wersja mobilna newslettera

Z najnowszego raportu GetResponse “Email w biegu” wynika, że użytkownicy smartfonów najczęściej wykorzystują je (oprócz wykonywania połączeń telefonicznych) do sprawdzania poczty email (18,3%). Nie ma co ukrywać, że gorący okres świąteczny tylko spotęguje ten trend i wiele odbiorców będzie przeglądało skrzynkę odbiorczą na zakupach, w kolejce lub stojąc w weekendowym korku zmierzającym na parking jednej z galerii handlowej.

Warto zatem pomyśleć o mobilnej wersji wysyłanych newsletterów.

W newsletterze, który trafia na urządzenia mobilne trzeba zwracać szczególną uwagę na liczbę wykorzystanych słów, wagę oraz grafiki. W praktyce oznacza to, że należy pamiętać o:

  • nieumieszczaniu w wiadomości więcej niż 1-2 przycisków wzywających do działania;
  • zredukowaniu wagi emaila do 20 kB;
  • zawarciu tematu wiadomości w maksymalnie 60 znakach.

W przypadku urządzeń mobilnych odbiorca nie będzie posługiwał się kursorem myszki, tylko palcem, a więc nawigacja wiadomości powinna wyglądać trochę inaczej. Dlatego należy:

  • upewnić się, że mailing nie jest szerszy niż 640 pikseli. Średnia szerokość ekranu na smartfonie to 320 pikseli, w niektórych przypadkach 480 pikseli;
  • postarać się, aby klikalne ikony nie były mniejsze niż 29 x 44 piksele
  • pilnować rekomendowanej wielkości czcionki w nagłówkach z hasłami - minimum 30 punktów.

Nie zapomnij o życzeniach świątecznych

Planując strategię i kalendarz kampanii świątecznej, nie zapomnij o życzeniach świątecznych. Tym bardziej, że – jak wynika z ubiegłorocznego badania GetResponse – to właśnie email jest najpopularniejszym narzędziem do składania świątecznych życzeń klientom i partnerom biznesowym. W tym celu korzysta z niego ponad 50% badanych.

Wiadomość z życzeniami powinna zamykać cykl wiadomości wysyłanych w ramach promocji świątecznej. W zależności od kalendarza działań można ją zaplanować na 22-24 grudnia.

Oprócz życzeń, warto również podziękować odbiorcom za to, że chcą być częścią Twojej firmy. Można nawet w ramach świątecznego prezentu podarować im specjalny kod rabatowy do zrealizowania w nowym roku.

Pamiętaj! Grafika z życzeniami powinna budzić domowe ciepło i bezpieczeństwo.

Przypomnij o poświątecznej promocji

Świąteczne dni nie oznaczają wcale końca walki o uwagę klienta. Po świętach przychodzi czas na drugie rozdanie kart – rozpoczynają się poświąteczne promocje, o których warto przypomnieć odbiorcom newslettera.

Działania poświąteczne również należy zawrzeć w świątecznej strategii kampanii. Mogą one powielać schemat z okresu świątecznej promocji lub opierać się wyłącznie na wyprzedaży. Warto jednak postawić na nową narrację, która zaangażuje odbiorców, np. “Niezadowolony ze świątecznych prezentów? Przyjdź do X i wybierz to, co Ci się podoba”.

Spójny Landing Page

Landing Page inaczej zwany microsite, micropage, strona produktowa czy strona docelowa jest pierwszą stroną, na którą trafiają odbiorcy wiadomości wskutek podejmowanych decyzji wypracowanych na bazie zawartości otrzymanej wiadomości oraz odpowiedniego wezwania do działania (ang. Call To Action – CTA). Strona docelowa może być całkowicie osobną stroną, mikrostroną lub elementem większego serwisu w odniesieniu do konkretnej promocji obowiązującej w danym czasie, czy np. stałej oferty dla wydzielonego segmentu subskrybentów.

Landing Page w świetle działań email marketingowych, jest logicznym rozszerzeniem informacji znajdujących się w wiadomościach typu newsletter, na który użytkownicy najczęściej trafiają poprzez kliknięcie w określony odnośnik znajdujący się w zawartości. Należy zatem zadbać o to, aby kreacja graficzna newslettera była spójna z kreacją Landing Page - odbiorca od razu będzie wiedział, że dobrze trafił.

Głównym celem Landing Page w obszarze prowadzonych kampanii email marketingowych jest podwyższenie ich konwersji.

W procesie konwersji można wyróżnić kilka podstawowych akcji do jakich marketerzy zachęcają swoich odbiorców. Pośród nich można wyróżnić takie jak:

  • Inicjacja procesu zakupu
  • Pozostawienie danych kontaktowych
  • Rejestracja w serwisie
  • Przekazanie informacji o ofercie znajdującej się na Landing Page swoim znajomym
  • Przekonanie się do marki, budowa relacji
  • Gromadzenie dodatkowych danych o istniejących subskrybentach

Uwaga! GetResponse uruchomi w najbliższym czasie Kreator Landing Pages, dzięki któremu będziesz mógł za pomocą kilku kliknięć zbudować własną mikrostronę. Więcej informacji na ten temat możesz znaleźć na blogu GetResponse.

Subiektywny przegląd kampanii emailowych

Mikołajki

Mikołajki (6 grudnia) to jeden z najważniejszych dni w kalendarzu kampanii świątecznej. Warto z tej okazji przygotować coś specjalnego, co zainteresuję odbiorców i przyciągnie ich uwagę.

Red Onion Concept Store oferuje ciekawe, designerskie meble i elementy dekoracji wnętrz. W okresie Mikołajkowym zachęcił do zakupów mailingiem skupiającym się na gadżetach dla najmłodszych. Prosta i zabawna kreacja.

Temat: Mikołajki. Funky Gifts for little people

Temat: Mega obniżka - błyskotki dla każdej sroczki! Wyprzedaż mikołajkowa!

Z okazji Mikołajek marka Heppin.com proponuje 15% rabatu na biżuterię oraz stroje mikołajkowe. Dodatkowo zachęca do odwiedzenia strony i poszukania inspiracji na prezent świąteczny.

Zniżki

Najprostszym i najczęściej wykorzystywanym pomysłem kampanii email marketingowej jest zaoferowanie świątecznego rabatu. Jeśli zdecydujesz się na kod rabatowy to warto pamiętać, aby był on możliwy do skopiowania lub pobrania przez klienta. Dzięki temu nie będzie on musiał zapamiętywać ani przepisywać kodu, co może go tylko zniechęcić do zakupu.

Bonus

Jednym ze sposobów zdobycia uwagi klienta jest zaproponowanie upominku dołączanego do zakupów np. “3 produkty w cenie 2” albo drobny prezent lub ładne opakowanie.

Temat: Druga rzecz za pół ceny

Marka Home&You postawiła na przyciągnięcie uwagi odbiorców 50% rabatem za drugi zakupiony produkt. Mailing uzupełniają 3 sekcje przypominające o nadchodzących świętach:

  • zachęta do znalezienia najbardziej pasujących dekoracji świątecznych,
  • bony o różnej wartości (w ramach gratisu do każdego zakupu),
  • sekcja GIFT IDEA z propozycjami upominków świątecznych.

Temat: Butik świąteczny w promocji 3 za 2! Kolekcja bielizny Rosie dla Autograph!

Marks & Spencer już w temacie wiadomości zachęca do skorzystania z promocji. Klienci kupując 3 produkty, trzeci najtańszy otrzymają gratis. Dodatkowo w kreacji uwzględniono kilka propozycji podarunków. Na dole wiadomości zamieszczono informację o 20% rabacie na świąteczne wypieki.

Temat: Mniam! Zapach jabłka z karmelem w Twojej łazience

Z okazji świąt Yves Rocher oferuje specjalnie przygotowaną limitowaną serię kosmetyków o smakowitym zapachu. Do zamówienia klient otrzyma także kubki świąteczne lub inny wybrany przez siebie prezent. Yves Rocher zapewnia darmową dostawę, ale przy zamówieniu od 99 zł.

Darmowa dostawa

W okresie świątecznym konsumenci są często zajęci i zabiegani, przez co nie zawsze starcza im czasu na zrobienie zakupów. Dlatego atrakcyjne oferty z darmową dostawą mogą okazać się strzałem w dziesiątkę.

W Polsce klienci będą mogli dokonać zakupów online bez ponoszenia kosztów przesyłki w wybranych sklepach w Dniu Darmowej Dostawy (3 grudnia). Najczęściej praktykowana jest jednak bezpłatna dostawa przy zakupie o określonej wartości, np. 100 zł.

Warto zadbać o swoich subskrybentów przypominając im o optymalnym czasie na zamówienie online – tak by doszło do odbiorcy na czas.

Temat: Here for the Holidays – FREE SHIPPING and new Wedges!

Marka obuwnicza TOMS już w sekcji “header” informuje klientów o darmowej wysyłce podczas świąt.

Temat: Last chance to get your goodies in time for Christmas

Top Shop przypomina o złożeniu zamówień, aby dotarły na czas do odbiorcy.

Katalogi świąteczne

Jednym z wariantów zaprezentowania świątecznej oferty jest przedstawienie subskrybentom poradników zakupowych. Produkty w katalogach mogą być pogrupowane według kategorii, ceny lub innych kryteriów. Warto dołożyć starań, aby kreacja maila w katalogu była na tyle atrakcyjna dla odbiorców, aby chcieli kliknąć i obejrzeć ofertę. Poniżej kilka przykładów kreacji zapraszających do ściągnięcia katalogu.

Temat: Discover our holiday gift guide

Temat: Save 20% on Our Luxe Faux Fur Collection

Tommy Hilfiger oraz marka Bumble&Bumble przygotowały specjalne sekcje prezentowe na swojej stronie i zapraszają do ich obejrzenia właśnie atrakcyjnym emailem.

Temat: Discover great gift ideas and see our favorite party looks

Temat: : A glimpse into the holidays

Świąteczna nawigacja

Prostym i efektownym zabiegiem jest zmiana nawigacji w emailu. W ten sposób można podpowiedzieć klientowi gdzie powinien kliknąć, zakomunikować terminy promocji czy oferty specjalne.

Temat: Up Your Gifting Game

Temat: Make an entrance with our party wear

Promocje ograniczone czasowo

Świąteczne promocje wielu marek są ograniczone czasowo, co działa mobilizująco na odbiorców. W skrzynkach odbiorczych możemy napotkać oferty dnia lub 3 czy 5 dniowe promocje. Działają one mobilizująco na klientów. Przy planowaniu jednodniowej promocji warto rozważyć zakomunikowanie tego faktu klientom kilka dni wcześniej, aby uprzedzić o nadchodzącej okazji i uniknąć niezadowolenia, jeśli nie zdążą dokonać zakupu w wyznaczonym terminie.

Uwzględnienie hasła: „Tylko dzisiaj” zachęca abonenta przynajmniej do otworzenia emaila i sprawdzenia oferty.

Temat: TODAY ONLY! FLASH SALE! 40% OFF GREAT GIFTS

Temat: Nur heute: -20% auf alles! Palmers feiert den 1. Online Womanday

Temat: Wyjątkowa wyprzedaż!

Temat: Savvy Sunday: 30% off ghd and Christmas gifts. 24 hours only

Temat: Make Merry! 30% off at Gap, Old Navy & Banana Republic

Propozycje prezentów

Jednym ze sposobów zwrócenia uwagi odbiorców jest zaproponowanie im już w kreacji maila wybranych produktów na idealny prezent. Wartością dodaną – nadającą tzw. dowodu społecznego (ang. “social proof”) - jest umieszczenie np. opinii klientów, którzy zakupili ten produkt.

Temat: Good Design makes for great gifts

Temat: Lots of gift ideas from United Colors of Benetton!

Temat: The best gifts are opened again and again and again.

Temat: Give accessories for Christmas! Discover the best gift ideas in the collection

Voucher

Kolejnym sposobem na rozwiązanie świątecznych dylematów konsumentów jest zaoferowanie vocherów zakupowych.

Kartki świąteczne

Wysyłka spersonalizowanych kartek świątecznych to świetny moment na zacieśnienie relacji z subskrybentami. Wiadomość nie powinna być komercyjna – w ostateczności może zawierać elementy oferty na drugim planie.

Czy to już koniec?

Nie zapomnijmy komunikować się z klientami zaraz po świątecznej gorączce. Doskonałym pretekstem i elementem wieńczącym rok są świąteczne wyprzedaże.

Temat: After Christmas Sale Ends Today! Save Up To 75%

Życzenia

1. Ecommerce

Prezenty popakowane i wysłane. Mikołaj już do Was mknie... A wraz z zamówieniem przyjmijcie od całego zespołu [nazwa firmy] życzenia spokojnych, rodzinnych i ciepłych świąt Bożego Narodzenia oraz Pomyślnego Nowego Roku! Dziękujemy za zaufanie i za to, że jesteście z nami!

Przedświąteczny zakupowy szum już za nami. Promocje zamknięte, wszystkie zamówienia już wysłane. Zgiełk i harmider ucichł. Opanowała nas już świąteczna magia i ciepło, czego w najbliższych dniach życzymy również Tobie i Twoim najbliższym. Samych świątecznych radości i spokoju ducha życzy zespół [nazwa firmy].

2. Edukacja

Odłóż na chwilę książki, zarzuć na kołku naukę. Zasiądź do stołu, świętuj i biesiaduj. Nadszedł czas radości i beztroski, choinek i prezentów. Niech nie braknie Ci szczodrości i dobroci. Wesołych Świąt i samych radości w Nowym Roku życzy [nazwa firmy].

Życzymy, aby Mikołaj okazał się hojny, choinka bujna i pachnąca, a nadchodzący Nowy Rok stał się pasmem samych sukcesów…nie tylko tych naukowych!

3. Finanse i bankowość

Płynności finansowych i zdolności kredytowych, pewniejszych czasów i samej giełdowej hossy życzy zespół [nazwa firmy]. Dziękujemy za zaufanie! Codziennie walczymy o to, aby go nie zawieść.

Poczuj świąteczną atmosferę i zrelaksuj się w gronie najbliższych. Bez obaw, bezpieczeństwo Twoich finansów od zawsze jest naszym priorytetem. Dziękujemy za zaufanie, jesteśmy dumni, że jesteś naszym klientem. Pomyślności w Nowym Roku!

4. Gastronomia i hotele

Nic nie zastąpi świąt Bożego Narodzenia spędzonych w domowej i ciepłej atmosferze. Dlatego nawet nie zamierzamy namawiać Cię na spędzenie ich w naszym hotelu/restauracji. Co innego z Sylwestrem! Życzymy Ci pachnącej choinki, przepysznych potraw i wiele życzliwości oraz rodzinnego ciepła. Ze świątecznym pozdrowieniem – cały zespół [nazwa firmy].

Święta to okres wyśmienitych potraw: korzennego piernika, domowych pierogów, pachnącego barszczu i świeżego karpia w wielu postaciach. Życzymy zatem smacznych Świąt Bożego Narodzenia, mnóstwa pięknych prezentów i słodkiego Nowego roku!

5. Motoryzacja

Spokoju, cierpliwości i szerokości w podróżach świątecznych – życzy cały zespół [nazwa firmy]

Aby samochody były bezawaryjne, a drogi bezpieczne. Wesołych Świąt i samych szerokości w Nowym Roku życzy [nazwa firmy]

Żadnych awarii, opon nie zdarcia, tańszego paliwa i zawsze gotowych do biegu koni pod maską. Radosnych świąt Bożego Narodzenia i pomyślności w Nowym Roku.

6. Nieruchomości/Budownictwo

Cichych sąsiadów, pięknych widoków… na przyszłość, dużych przestrzeni i przytulnych wnętrz z okazji nadchodzących świąt Bożego Narodzenia. A Nowy Rok niech będzie obfity w pomyślności i tylko pozytywne niespodzianki. Spokoju i rodzinnego ciepła, pachnącej choinki, pysznych świątecznych potraw i całe mnóstwo prezentów z okazji Świąt Bożego Narodzenia i samych zawodowych i rodzinnych sukcesów w Nowym Roku.

7. IT/nowe technologie

Życzymy Ci, abyś pod choinką znalazł(a) w tym roku wszystko, o co prosiłeś (aś) Mikołaja, a Nowy Rok przyniósł mnóstwo ciekawych nowinek. Dziękujemy, że jesteś z nami!

Zbliżają się Święta Bożego Narodzenia – może to dobry czas, by choć na chwilę odpocząć od komputera? Cały zespół [nazwa firmy] życzy Ci wielu radosnych chwil w gronie najbliższych oraz Nowego Roku pełnego samych pozytywnych wrażeń.

8. Sport

Sport to zdrowie – choć w Święta łatwo o tym zapomnieć. Życzymy Ci zatem bardzo zdrowych i dynamicznych Świąt i świetnej kondycji przez cały nadchodzący rok!

Na nadchodzące Święta Bożego Narodzenia życzymy Ci trochę wytchnienia od codziennego biegu, a w Nowym Roku zdobywania najwyższych szczytów i realizacji nawet najbardziej ambitnych planów.

9. Uroda/Zdrowie

Święta to okazja do dawania prezentów ale najcenniejszym prezentem, jaki możemy dostać, jest zdrowie. Życzymy Ci zatem wspaniałych, zdrowych Świąt w gronie najbliższych i jeszcze więcej zdrowia w Nowym Roku!

Święta to piękny czas. Niech podczas świątecznych spotkań z rodziną towarzyszy Ci mnóstwo szczerego uśmiechu a Nowy Rok obfituje w piękne spotkania z pięknymi ludźmi! Przyjmij najserdeczniejsze życzenia od całego zespołu [nazwa firmy] i baw się dobrze w te Święta!

10. Travel

Podróżować jest dobrze, ale nie ma jak Święta w rodzinnym domu. W te Święta życzymy Ci ciepłej, radosnej atmosfery a w Nowym Roku – wielu wymarzonych podróży w najodleglejsze zakątki świata. Wesołych Świąt!

Pomysłów na Święta Bożego Narodzenia może być wiele. Mamy nadzieję, że nadchodzące Święta i Sylwestra spędzisz dokładnie tam, gdzie sobie wymarzysz, a w Nowym Roku odkryjesz dotąd nieodkryte miejsca. Wesołych Świąt i wysokich lotów w Nowym Roku!

11. Branża FMCG

Święta już tuż za rogiem. Życzymy Ci, aby wypełniał je zapach makowca i domowego barszczu, przytulne światło choinkowych lampek, a przede wszystkim, miłość i spotkania z najbliższymi. Smacznych Świąt Bożego Narodzenia, mnóstwa pięknych prezentów i słodkiego Nowego Roku!

Szał kupowania prezentów dobiega końca – teraz czas na ich dawanie. Mamy nadzieję, że w te Święta spełnią się największe marzenia Twoje i Twoich najbliższych. Cały Zespół [nazwa firmy] życzy Tobie i Twojej rodzinie wspaniałych Świąt Bożego Narodzenia i kolejnego pomyślnego roku!

Pięknych Świąt, mnóstwa wymarzonych prezentów i świetnej zabawy w Sylwestra – gdziekolwiek go spędzisz – życzy Ci cały Zespół [nazwa firmy].

12. Moda

To był piękny rok! Z całego serca życzymy Ci, by nadchodzące Święta były jego równie pięknym podsumowaniem, a Nowy przyniósł mnóstwo modowych – i nie tylko – inspiracji.

Modnej choinki, pięknie przybranego świątecznego stołu uginającego się od przepysznych potraw, a przede wszystkim samych życzliwych ludzi wokół – tego życzy Ci cały zespół [nazwa firmy] na nadchodzące Święta Bożego Narodzenia. Niech będą piękne!

Masz pytania? Skontaktuj się z nami!

Maciej Ossowski - Director of Enterprise Sales
Maciej Ossowski
Director of Enterprise Sales
maciej@getresponse.com