Zapis na newsletter – jak stworzyć skuteczny formularz zapisu?
autor: Michał Leszczyński ostatnia aktualizacja 0

Zapis na newsletter – jak stworzyć skuteczny formularz zapisu?

O tym, jak ważne jest budowanie bazy mailingowej nie trzeba Ci zapewne mówić.

 

Choć sposobów zbierania adresów jest wiele, najczęściej opierają się one o efektywnie zaprojektowany formularz zapisu. Jednak co sprawia, że wybrany formularz skutecznie przekonuje użytkowników do pozostawienia swojego adresu email, podczas gdy inny zupełnie nie konwertuje? O tym właśnie chciałbym dziś z Tobą porozmawiać.

Formularz zapisu

Poprawnie zaprojektowany formularz zapisu to Twoja furtka do dalszej komunikacji i relacji z publicznością. Skorzystają z niego zarówno obecni klienci, czytelnicy Twojego bloga, jak i osoby, które dopiero będą miały szansę zapoznać się z Twoją ofertą. Twój formularz musi ich wszystkich przekonać, że to co oferujesz w zamian za pozostawienie adresu email jest nie tylko interesujące, ale przede wszystkim warte czasu i pracy, które muszą poświęcić na jego wypełnienie.

W tym wpisie nie chciałbym się skupiać ani na dokładnej anatomii formularzy zapisu, ani na tym jak nietypowa forma ich przedstawienia może pozytywnie wpłynąć na rozwój Twojej bazy mailingowej. Dzisiaj spojrzymy na główne cechy, które sprawiają,
że niektóre formularze zapisu są lepsze niż inne. Usiądź wygodnie, weź długopis w rękę
i obiecaj sobie – że po przeczytaniu tej lektury, przeanalizujesz proces zapisu do Twojej listy mailingowej.

 

6 cech efektywnych formularzy zapisu:

1. Przejrzysty układ

Podstawowym elementem, który sprawia, że formularz zapisu po prostu działa – czyli skutecznie konwertuje – jest jego przejrzystość.

Nikt nie będzie chciał wypełniać formularza, który jest zaprojektowany w chaotyczny
i nielogiczny sposób. Jeśli użytkownik ma problem ze znalezieniem odpowiedzi na pytania: Jakie dane muszę podać?; Co otrzymam w zamian?; Kiedy, kto i o czym będzie się ze mną komunikował? – to możesz mieć pewność, że nie pozostawi swojego adresu email.

Przejrzysty układ sprawi, że wzrok użytkownika w naturalny sposób przejdzie przez formularz i pozwoli na bezproblemowe podjęcie decyzji o zapisie. Inne elementy, poza samym formularzem, nie powinny natomiast odciągać od niego uwagi. Bądź zatem uważny: gdy np. dodajesz nowe grafiki lub zmieniasz kolorystykę na swojej stronie, upewnij się, że wzmacniają one przekaz i główny cel.

 

Formularz na stronie BearCSS

Zdj. 1 – Formularz (choć nie zapisu) na stronie bearcss

 

2. Ludzka komunikacja

Twój formularz zapisu to nie tylko narzędzie do budowania bazy mailingowej. To przede wszystkim element komunikacji, dzięki któremu możesz zapoczątkować długotrwałą relację ze swoimi subskrybentami. Jeśli zaprezentujesz go w formie bezosobowej, jakby stworzył go robot, to właśnie tylko wspomniany robot dołączy do Twojej subskrypcji.

Zwróć uwagę na to jak słowa i obrazy, którymi się posługujesz w formularzu wpływają na odbiór marki i prezentowanej oferty. Upewnij się, że dzięki nim wzmocnisz swój przekaz i będziesz jeszcze bardziej wiarygodny. Spraw, aby użytkownicy wiedzieli, że po drugiej stronie formularza siedzi osoba, która będzie im przesyłała ciekawe i wartościowe treści.

 

Formularz zapisu Treningbiegacza.pl

Zdj. 2 – Formularz zapisu na stronie Treningbiegacza.pl

 

3. Właściwe pytania

Jak w życiu codziennym, tak i w formularzu zapisu nie powinieneś zadawać zbyt wielu pytań na samym wstępie. Czy nowo poznaną osobę pytasz o to ile zarabia lub ile kosztował jej samochód? Nie tylko nie wypada zadawać takich pytań, ale również wiedza ta prawdopodobnie do niczego Ci się nie przyda. Tą samą logiką powinieneś kierować się podczas tworzenia formularzy zapisu.

Oczywiście chciałbyś dowiedzieć się jak najwięcej o swoich odbiorcach już na początku znajomości. Jednak zadawanie pytań o miejsce zamieszkania lub numer telefonu mogą odstraszyć potencjalnych subskrybentów i być może wcale nie są one niezbędne.

W formularzu zadawaj więc jedynie pytania, które są Ci absolutnie potrzebne do prowadzenia skutecznej komunikacji. Pozostałe możesz umieścić natomiast w ankiecie wprowadzonej w wiadomości powitalnej. W zamian za jej wypełnienie zaoferuj dodatkową wartość w postaci kuponu rabatowego lub przydatnego poradnika. Dzięki temu każdy będzie zadowolony i możesz być pewien, że wielu użytkowników podzieli się z Tobą bardziej szczegółowymi informacjami.

 

4. Wzbudzaj oczekiwanie

Formularz zapisu to również obietnica treści, jakości, przeżyć i emocji, które czekają na tych, którzy zdecydują się i poświęcą kilka sekund na jego wypełnienie. To co Ty musisz teraz zrobić, to pokazać im wycinek z tego co ich czeka, jeśli do Ciebie dołączą.

Podobnie jak zwiastun filmu, Twój formularz powinien zachwycić i wzbudzić zainteresowanie i oczekiwanie na kolejną dawkę emocji. Pokaż treści, jakie dotychczas przesyłałeś swoim subskrybentom lub wartość, jaką otrzymują Ci, którzy pozostają z Tobą w bliskim kontakcie.

Wykorzystaj w tym celu przykłady wiadomości oraz opinie innych użytkowników. Zyskasz w ten sposób większą wiarygodność, gdyż Twoje obietnice zostaną potwierdzone przez innych. Jest to o tyle istotne, że internauci generalnie ufają opiniom przeczytanym w sieci, więc zabieg ten powinien pomóc Ci w szybszym zbudowaniu swojej bazy.

 

Formularz zapisu Position.ly

Zdj. 3 – Formularz zapisu zawierający social proof na stronie Position.ly

 

 

5. Bądź kreatywny

Sposób w jaki prezentujesz swój formularz nie musi być wcale szablonowy. Nie mówię tutaj tylko o typach formularzy – zagnieżdżone, light-box, pop-over czy hello-bar. Sam sposób jego umieszczenia i wplecenia w stronę internetową może, a nawet powinien być kreatywny.

Przeanalizuj swój tekst, grafikę, przyciski CTA i lead magnet, którymi sprawisz, że formularz będzie wyjątkowy. Pomyśl jakim językiem posługują się Twoi odbiorcy oraz jakiego rodzaju obrazy do nich przemawiają. Być może element humorystyczny sprawdzi się w Twoim wypadku.

 

Formularz na stronie Waitbutwhy

Zdj. 4 – Formularz zapisu zawierający elementy humorystyczne na stronie Waitbutwhy.com

 

 

6. Konsekwencja

Jednym z głównych problemów formularzy zapisu jest często ich wygląd. Chcąc sprawić, że Twój newsletter zostanie dobrze wyeksponowany musisz pamiętać, aby całość ze sobą współgrała.

Stworzyłeś efektowną markę, dobrze wyglądającą stronę internetową, którą Twoi użytkownicy znają i cenią. Wstawiając formularz zapisu, który swoim wyglądem ich odstraszy i pokaże brak profesjonalizmu możesz stracić nie tylko potencjalnych subskrybentów, ale i obecnych fanów marki.

 

Podsumowanie

Formularz zapisu na newsletter to bardzo cenne narzędzie, które pozwala budować bazę mailingową, ale również – a może i przede wszystkim – relacje z odbiorcami. To w jaki sposób rozpoczniesz Waszą znajomość może zadecydować o jakości całej przyszłej współpracy. Zapamiętaj więc te 6 cech, dzięki którym pewne formularze zapisu generują znacznie wyższe wskaźniki konwersji od innych.

A teraz szczerze, czy Twój formularz zapisu posiada wyżej wymienione zalety?

Zostań autorem na Blogu GetResponse!

Dowiedz się, jak to zrobić