Jak utworzyć cel w Google Analytics i dlaczego jest to tak ważne
autor: Pam Neely ostatnia aktualizacja 0

Jak utworzyć cel w Google Analytics i dlaczego jest to tak ważne

Marketerzy potrafią roztaczać wizje sukcesu jak nikt inny. Co rusz słyszymy od nich jak skuteczne okazały się różne zastosowane przez nich marketingowe taktyki i strategie.

Wierzymy więc, że jeśli zastosujemy je także i my, osiągniemy podobny sukces. A co, jeśli dojdziemy jednak do przekonania, że większość z nich tak naprawdę się nie sprawdza? Przypominacie sobie powiedzenie o krowie, która dużo ryczy, ale mało mleka daje?

Producent samochodów Henry Ford zwykł mówić: “Tylko połowa z moich metod reklamowych działa. Problem w tym, że nie wiem która”. Ale Ford i tak był szczęściarzem – miał produkt, którego ludzie pożądali w czasach kiedy reklam było znacznie mniej. A poza tym, ilu mamy takich Fordów?

Nawet jeśli Ty też jesteś optymistą, istotne jest, żeby za wysiłkiem włożonym w działania marketingowe szły konkretne wyniki. Szefowie lubią dowody niemniej niż inwestorzy, podobnie jak my sami. W krytycznym momencie prawie każdego przedsiębiorcę najdzie obawa co do skuteczności jego działań, warto więc za wczasu zadbać o weryfikowalne dane, które utwierdzą go w przekonaniu, że interes idzie w dobrym kierunku.

Jest jeszcze jeden powód, dla którego warto badać skuteczność swoich działań marketingowych. Nawet jeśli większość Twoich pomysłów wypala, to pewnie zawsze znajdziesz coś, co będzie można poprawić. Do newslettera zapisuje się 30% odwiedzających? Dlaczego tego wyniku nie zwiększyć o 10%? Twoja witryna notuje współczynnik odrzuceń na poziomie 60%? Dlaczego nie pomniejszyć go do 50%? To nastawienie na ciągłe udoskonalanie uczyni z Ciebie rasowego speca od marketingu.

Skoro już wiemy dlaczego badania są tak ważne, pomyślmy jak się za nie zabrać. Tutaj z pomocą przychodzi darmowe narzędzie, które każdy marketer ma pod ręką – Google Analytics. Poniżej nauczymy się jak wyznaczać w nim “cele”.

Co może śledzić Analytics

Google Analytics to potężne narzędzie, które pozwoli Ci śledzić liczbę osób, które:

  • przeszły na określoną stronę – ta funkcja jest przydatna by np. określić jak wielu z Twoich użytkowników zapisało się do newslettera;
  • wywołały jakieś zdarzenie, np. odtworzyło materiał wideo lub skorzystało z interaktywnego narzędzia (np. quizu);
  • pozostały na stronie przez określony czas – w ten sposób można zbadać stopień zaangażowania, co konieczne jest np. w przypadku sprzedaży reklam;
  • przejrzały więcej niż jedną stronę Twojej witryny – w ten sposób można sprawdzić, które z podjętych działań zmniejszyły współczynnik odrzuceń.

Cele w Google Analytics pomogą także w określeniu:

  • Skąd pochodzą użytkownicy podejmujący określone czynności na Twojej witrynie, np. jeśli jesteś właścicielem stacjonarnej sieci handlowej na terenie Warszawy, swoją stronę będziesz chciał zoptymalizować tylko pod kątem tych odwiedzających, którzy osobiście będą mogli udać się do Twoich sklepów. Twoim celem nie będzie więc przyciągnięcie klientów ze Śląska (chyba, że stawiasz właśnie na przyjezdnych).
  • Z jakich stron przychodzą do Ciebie odwiedzający (i co tam robią). Ta wiedza przyda się np. w przypadku gościnnego blogowania. Jeśli za cel obierzesz sobie zbadanie kiedy ktoś zapisuje się do Twojego newslettera, będziesz mógł dowiedzieć się, które wpisy przyczyniły się do pozyskania największej liczby nowych subskrybentów. To z kolei podpowie Ci, gdzieś gościnne blogowanie przynosi wymierne korzyści, a gdzie nie.
  • jakich przeglądarek internetowych używają odwiedzający i innych technicznych szczegółów dotyczących ich połączenia internetowego. Np. jeśli 4% użytkowników urządzeń desktopowych, a tylko 1% urządzeń mobilnych zapisuje się do newslettera, to sygnał, że Twoje formularze zapisu powinny być zoptymalizowane pod kątem użytkowników urządzeń mobilnych, tzn. powinny być “responsywne”.

Jak ustawić nowy cel w Google Analytics

Można to zrobić za darmo i w stosunkowo prosty sposób – po zapoznaniu się z mechanizmem działania, całość nie powinna zajmować więcej niż 5 minut. Oto poszczególne kroki takiej procedury:

1. Zaloguj się do swojego konta Google Analytics, a następnie przejdź do sekcji “Administracja” w górnym panelu.

administracja

2. Na kolejnej stronie przejdź do “Celów”, które znajdziesz w ostatniej kolumnie.

cele

3. Kliknij na “+ Cel”.

__Cel

4. Wybierz, który z dostępnych “typów”  odpowiada Twoim potrzebom.

Google Analytics cele

Na potrzeby tego przykładu wybierzemy typ “Miejsce docelowe”, gdyż chcemy zbadać jak często odwiedzający wypełniają formularz zapisu do newslettera i pobierają darmowy raport. Jeśli dotrą do strony z pobraniem oznacza to, że cel został osiągnięty (tzn. nastąpiła “konwersja”). Z kolei, do zbadania ilości odtworzeń wideo najlepiej nadaje się typ “Zdarzenie”.

5. Ustaw opis celu. Niech to będzie coś, co z łatwością rozszyfrujesz nawet po 6 miesiącach i coś, co odróżni go od pozostałych celów.

Opis_celu

6. Wpisz adres strony docelowej i (opcjonalnie) określ jaką wartość (w amerykańskich dolarach) ma dla Ciebie pojedyncze pobranie. Zwróć uwagę, że jeśli strona z pobraniem ma adres http://twojastrona.pl/pobranie.html, to w pole wpisujesz jedynie fragment “/pobranie.html”. W przeciwnym razie, badanie może okazać się nieprecyzyjne.

Szczegóły_celu

W przypadku, gdy zdecydujemy się na skorzystanie z tej opcji, musimy wpisać i ustawić dla niej konkretną wartość, np. $2 . Szacunki bazujące na tej kwocie będą później uwzględniane w innych raportach możliwych do wygenerowania w Google Analytics. Będzie można dowiedzieć się z m.in. co jest dochodowe, a co nie.

Następnie określamy “ścieżkę” (również opcjonalnie), czyli zestaw stron, przez które będzie musiał “przeklikać” się odwiedzający, by dotrzeć do strony z pobraniem. Choć to zadanie jest odrobinę skomplikowane, może pomóc w uzyskaniu ciekawych informacji dotyczących np. stron wejścia i wyjścia.

Przypuśćmy, że w przypadku pozyskania nowych subskrybentów newslettera zastosowaliśmy dwustopniowy proces zapisu. Dzięki określeniu “ścieżki”, możemy sprawdzić ile osób trafi na:

  1. stronę wyświetlającą się po podaniu adresu emailowego i kliknięciu przycisku “Wyślij”;
  2. stronę wyświetlającą się po kliknięciu w link potwierdzający subskrypcję otrzymany w emailu.

Poniżej grafika przedstawiająca przykład dwustopniowej  “ścieżki”:

sciezka

Jeśli zdecydowaliśmy się na wypełnienie informacji dotyczącej “ścieżki”, klikamy na link “Zweryfikuj cel”, aby dowiedzieć się, ile razy w ciągu ostatniego tygodnia został osiągnięty dany cel.

7. Na koniec pozostaje kliknąć niebieski przycisk “Utwórz cel”. Tym sposobem zostaniemy przekierowani z powrotem na stronę, gdzie wyświetlą się wszystkie utworzone przez nas cele. Jeśli wszystko wykonaliśmy poprawnie, ten najnowszy znajdzie się na tejże liście
i będzie oznaczony jako “włączony”.

rejestrowanie

W ten prosty sposób można zbadać, które działania marketingowe przynoszą oczekiwane rezultaty, a które nie. Henry Ford mógłby nam tylko pozazdrościć.

A Wy, jakich narzędzi używacie do badania swoich celów marketingowych? Czy jest wśród nich Google Analytics? Dajcie znać w komentarzach.

Subskrybuj, aby otrzymywać top artykuły, wskazówki i porady marketingowe.

GetResponse Sp. z o.o. potrzebuje danych zawartych w tym formularzu w celu dostarczenia Ci materiałów, o które wnioskujesz. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.

Dziękujemy za rejestrację!

Niedługo wyślemy Ci wiadomość email z potwierdzeniem zapisu.