Testuj skuteczność Twoich wiadomości
autor: GetResponse ostatnia aktualizacja 0

Testuj skuteczność Twoich wiadomości

„Latem wszystkie futra 50% taniej” czy „Letnia promocja futer” – który z tych tematów wiadomości będzie bardziej skuteczny i zainteresuje większą liczbę subskrybentów? Umieścić jeden duży przycisk wzywający do działania, czy może trzy mniejsze?

Wysłać wiadomość w formacie HTML, czy raczej tekstowym? Zacząć wiadomość od „Witaj”, „Cześć”, czy „Dzień Dobry”? A może w ogóle umieścić tylko zdjęcie produktu z krótkim opisem, zamiast pisać obszerne teksty?

Z pewnością wielu marketerów i przedsiębiorców wykorzystujących email marketing w swoich codziennych działaniach biło się z myślami przynajmniej nad jednym z opisanych wyżej punktów. W końcu każdy chce, aby jego newsletter generował możliwie jak najwyższą skuteczność.

Nie ma się w takim razie co zastanawiać, tylko testować przed wysyłką newslettera skuteczność danych elementów wiadomości. Można to zrobić szybko i prosto korzystając z jednej z funkcjonalności GetResponse – Testów Skuteczności.

 

Co to są Testy Skuteczności i jak działają?

Testy skuteczności umożliwiają wydzielenie z listy subskrybentów niewielkiej grupy i przetestowanie na niej różnych wersji wiadomości. Możesz testować takie elementy jak: temat, pole nadawcy, wykorzystanie lub rozmieszczenie grafik, treść wiadomości, bądź jej format – HTML lub zwykły tekst. Korzystając z GetResponse możesz utworzyć i przetestować do 5 wersji wiadomości. Po przeprowadzeniu testów możesz sam zdecydować, którą wiadomość chcesz wysłać do reszty listy. Czy to będzie wiadomość, która wygenerowała największą ilość otwarć? Czy też bardziej zależy Ci na tym, aby odbiorcy kliknęli w zawarte w wiadomości linki i np. zostali przekierowani na docelową stronę?

GetResponse może to również zrobić automatycznie po ówczesnym wybraniu z listy, jeśli tylko wskażesz którym wskaźnikiem skuteczności ma się kierować.

Oto jak może wyglądać test skuteczności w praktyce:
Przypuśćmy, że producent kubków wprowadza na rynek nowy produkt – kubek chłodzący. Dział marketingu w ramach działań promocyjnych przeprowadza ofertę specjalną przeznaczoną dla subskrybentów newslettera. Nie byli jednak do końca przekonani, która oferta bardziej zainteresuje odbiorców: 2 kubki w cenie 1, czy 20% rabatu. W wyniku braku konsensusu decydują się na przeprowadzenie testów skuteczności, aby sprawdzić, która wersja wiadomości będzie bardziej efektywna. Dział marketingu decyduje, że testy zostaną przeprowadzone na 30% grupy liczącej 1000 subskrybentów. Oznacza to, że każda z wiadomości zostanie wysłana do 150 osób. Zdecydowano także, że następnego dnia  system automatycznie wyśle wiadomość  o wyższym wskaźniku kliknięć. Dzięki temu do większości grupy zostanie wysłany newsletter o lepszej skuteczności, zwiększając tym samym efekty sprzedażowe.

 

Jakie  elementy wiadomości można testować?

Testy Skuteczności mogą Ci pomóc nie tylko w zwiększaniu skuteczności wysyłanych mailingów, ale również  to najprostszy sposób do poznania zachowań i nawyków subskrybentów, które można z powodzeniem wykorzystywać w wysyłce kolejnych newsletterów.  Najczęściej testowanym wskaźnikiem skuteczności jest temat wiadomości. Jest on jednym z czynników decydujących o otwarciu wiadomości, dlatego dobrze jest sprawdzić jaki temat będzie najciekawszy dla subskrybentów.

 

Ponadto funkcja Testy Skuteczności pozwala sprawdzić również:

  • Pole nadawcy wiadomości

Dla wielu subskrybentów jest to również jeden z czynników, którym sugerują się przy podejmowaniu decyzji o otworzeniu wiadomości. W polu nadawcy można umieszczać zarówno nazwę firmy, produktu lub imię i nazwisko osoby reprezentatywnej (np. przedstawiciela Biura Obsługi Klienta), dzięki czemu nadasz wiadomości bardziej personalny charakter.

  • Treść wiadomości

Testując wiadomości pod kątem treści można dowiedzieć się jaka zawartość będzie najbardziej interesująca dla odbiorców. Jest to również dobry sposób na testowanie jaka wersja rabatów, zniżek, promocji oraz różnego rodzaju gadżetów jest dla Twoich odbiorców najbardziej atrakcyjna.

  • Format wiadomości

Wiadomości w formacie HTML są zdecydowanie bardziej atrakcyjne do oka, ale czy akurat Twoim subskrybentom zależy na efektownych grafikach i graficznym „Call to Action”? Być może bardziej cenią sobie treść i wolą otrzymywać newslettery w formacie tekstowym.

  • Nagłówek wiadomości

Jest to fragment wiadomości, który wyświetla się odbiorcom jako pierwszy po otworzeniu wiadomości. Można dowiedzieć się w ten sposób, czy odbiorcy zwracają uwagę tan fragment newslettera umieszczając w tym miejscu najważniejsze informacje, które chcemy przekazać lub przycisk wzywający do działania.

  • Długość wiadomości

Niektórzy odbiorcy wolą przeczytać cały tekst od razu w wiadomości, inni natomiast preferują skróconą wersję tekstu wraz z linkiem odsyłającym ich na blog lub stronę internetową, gdzie będą mogli znaleźć więcej szczegółowych informacji

  • Grafiki wykorzystane w wiadomości

Wykorzystanie dużej ilości grafik w wiadomościach email jest z pewnością atrakcyjne wizualnie. Tylko czy wszyscy subskrybenci cenią sobie grafiki? Być może akurat Twoi subskrybenci preferują opisy tekstowe, które nie zostały okraszone nadmiernymi grafikami.

  • Dni tygodnia

Nie ma złotej reguły, która określi jednoznacznie, w którym dniu tygodnia newslettery będą odnosiły najlepsze wyniki. Wszystko zależy bowiem od grupy odbiorców oraz ich zachowań. Najlepiej zatem sprawdzić to samemu.

  • Przyciski wzywające do działania

Graficzne wzywanie do działania uważa się za bardziej skuteczne. Jednak dana grupa odbiorców może uznać je za zbyt nachalne. Być może w niektórych przypadkach tradycyjne, tekstowe wezwanie do działania okaże się bardziej skuteczne. Poza tym, może również sprawdzać ilość oraz rozłożenie przycisków „Call to Action” w wiadomości. Być może stwierdzenie „mniej znaczy więcej” w danym przypadku okazać się strzałem w dziesiątkę.

Być może korzystaliście już z funkcjonalności GetResponse – Testy Skuteczności i dzięki niej Wasze wiadomości wygenerowały większą skuteczność lub poznaliście zachowanie subskrybentów? Jeżeli tak to przyjemnością poczytamy o tym w komentarzach.
W razie pytań jesteśmy do Waszej dyspozycji.