Psychologia konsumenta e-commerce – 5 sposobów na zwiększenie skuteczności Twoich wiadomości
autor: Ireneusz Klimczak ostatnia aktualizacja 0

Psychologia konsumenta e-commerce – 5 sposobów na zwiększenie skuteczności Twoich wiadomości

Wielkimi krokami zbliża się najgorętszy okres sprzedażowy – grudzień. Z raportu „E-commerce w Polsce 2014” opublikowanego przez Gemius wynika, że aż 46% internautów dokonuje zakupów online.

Dziś wykorzystamy wiedzę dotyczącą psychologii konsumenta dokonującego zakupów online i udzielimy 5 praktycznych wskazówek, które pozwolą Ci podnieść skuteczność działań email marketingowych.

 

Przygotuj się na obsługę m-commerce

Według raportu mGenerator.pl „Handel mobilny w praktyce 2014”, liczba Polaków wykorzystujących do zakupów urządzenia mobilne stale rośnie. Zdaniem prezesa zarządu mGenerator.pl rok 2014 ma należeć do Polski. Polska ma osiągnąć wzrost na poziomie 113% (najwyższy wskaźnik wzrostu w Europie), dzięki czemu rynek m-commerce osiągnie wartość miliarda złotych.

Z uwagi na powyższe dane, zastosowanie reponsywnego designu, w tym responsywnych szablonów wiadomości email wydaje się być koniecznością, jeżeli chcemy w pełni wykorzystać potencjał sprzedażowy rynku.

Zadbaj o to, by Twoja strona e-commerce oraz wiadomości email prezentowały się doskonale na wszystkich urządzeniach, bez względu na rozmiar ekranu. Wygoda i pozytywne doświadczenie klienta z pewnością przełożą się na większą sprzedaż.

 

5 faktów dotyczących zachowania klientów kupujących online

Opisane poniżej fakty zostały zaprezentowane przez firmę vouchercloud w infografice Psychologia konsumenta & Zamówienia w sklepach online.

1. Możesz liczyć na 8 sekund uwagi

Badania wykazały, że średni czas koncentracji uwagi internauty wynosi 8 sekund. Jeżeli w tym czasie nie przekonasz odbiorcy do zapoznania się z ofertą lub treścią wiadomości, nie będziesz miał drugiej szansy. Twoja wiadomości najprawdopodobniej zostanie przeniesiona do kosza, bez żadnej szansy na powtórne klikniecie.

Wskazówka

Zadbaj o tzw. Kopertę, czyli 3 sekcje wiadomości, które są widoczne w wielu klientach pocztowych jeszcze przed otwarciem wiadomości:

  • Pole nadawcy
  • Temat
  • Preheader

Nazwa i adres w polu nadawcy powinny być wiarygodne, budzić zaufanie i kojarzyć się bezpośrednio z Twoją marką. Pole Nadawca ma ogromny wpływ na decyzję odbiorcy o otwarciu wiadomości lub oznaczeniu jej jako spam.

Temat powinien zapowiadać treść wiadomości, intrygować i zachęcać do jej otwarcia. Unikaj ogólnikowych lub zawiłych zwrotów, które mogą budzić wątpliwości. Postaw na prosty przekaż, który trafi do zainteresowanych odbiorców.

W zależności od klienta pocztowego, preheader pozwoli na wyświetlenie dodatkowych 40-100 znaków. Nie zmarnuj tej okazji! Wykorzystaj tę sekcję do rozwinięcia tematu, umieść w niej wezwanie do działania, prośbę o dodanie Twojego adresu do książki adresowej lub link pozwalający na wyświetlenie wersji online wiadomości.

desktop

2. 92,6% użytkowników uważa, że zdjęcia mają największy wpływ na ich decyzje o zakupie, 31% kupuje produkt pod wpływem materiału video

Wiadomości elektroniczne oferują obecnie wiele możliwości wykorzystania plików graficznych i video. Dzięki ich odpowiedniemu zastosowaniu, Twoje wiadomości będą bardziej sugestywne i atrakcyjne dla odbiorcy, a co za tym idzie – bardziej skuteczne.

Wskazówka

Wykorzystuj zdjęcia, animowane GIFy oraz pliki video w szablonach swoich wiadomości. Zapoznaj się z naszą infografiką, by dowiedzieć się więcej na temat zastosowania video w wiadomościach email.

Pamiętaj, że zdjęcia muszą wiernie odzwierciedlać wygląd i stan produktu – rozbieżność pomiędzy zdjęciem a faktycznym wyglądem produktu jest najczęstszym powodem reklamacji.

3. 76% konsumentów ufa recenzjom w taki sam sposób jak rekomendacjom osobistym

Wykorzystanie przychylnych recenzji, rekomendacji oraz opinii zadowolonych klientów w znacznym stopniu zwiększa zaufanie do marki i produktu. Badania pokazują, że zdecydowana większość użytkowników ufa recenzjom w takim samym stopniu jak rekomendacjom osobistym.

Wskazówka

Bądź w stałym kontakcie ze swoimi klientami. Zbieraj ich opinie nie tylko do celów rozwoju produktu lub usługi, ale również do celów promocyjnych i marketingowych. Krótkie, kilkuzdaniowe wypowiedzi zadowolonych klientów mogą okazać się o wiele bardziej skuteczne niż skrupulatnie przygotowane treści marketingowe.

4. 42% konsumentów potrzebuje więcej informacji

Nie wszyscy konsumenci są w stanie podjąć natychmiastową decyzje o zakupie. Wiele osób odczuwa potrzebę dokładniejszego zapoznania się z możliwościami i korzyściami wynikającymi z zastosowania produktu, zanim przejdą na stronę e-sklepu. Przekonanie tej grupy konsumentów jest bardziej wymagające, jednak odpowiednio zaplanowana kampania edukacyjna może zamienić ich w prawdziwych fanów i ambasadorów marki.

Wskazówka

Wykorzystaj email marketing do celów edukacyjnych. Przygotuj cykl wiadomości na temat najważniejszych cech oraz możliwości swojego produktu. Podkreśl unikatową propozycje sprzedaży (ang. unique selling proposition) i dobierz odpowiednie przykłady, aby w jasny sposób przedstawić korzyści, jakie Twój produkt oferuje użytkownikowi.

Pamiętaj, by nie umieszczać zbyt dużej ilości informacji w jednej wiadomości. Znacznie lepszy skutek przyniesie przygotowanie kilku osobnych, ukierunkowanych maili, niż próba upchnięcia wielu wątków w jednym miejscu.

5. 40% nie chce otrzymywać newslettera

Prawie połowa konsumentów nie chce otrzymywać newslettera, dlatego rezygnuje z założenia konta w serwisie, jeżeli proces wymaga podania adresu email. Jednak, wiele serwisów tworzy procedury, które nie tylko wymagają podania adresu poczty elektronicznej, ale również wyrażenia zgody na przesyłanie informacji handlowych i marketingowych.

Wskazówka

Nie wymagaj od użytkowników zapisania się do newslettera. Owszem, zachęcaj do subskrypcji na wiele sposobów, ale w żadnym wypadku nie stawiaj nikogo pod ścianą. Z doświadczenia wiem, że nie da się nikogo zmusić do przeczytania wiadomości. Wiadomości wysłane do niezainteresowanych użytkowników z reguły kończą w folderze kosz, a ewidentnie niechciane zostają oznaczona jako spam.

Traktuj swoich subskrybentów jak elitarną grupę klientów. Kieruj do nich wartościowe treści i oferty specjalne, których nie otrzymają nigdzie indziej. Dbaj o jakość działań email marketingowych i spraw, by użytkownicy Twojego serwisu sami chcieli zapisać się na Twoja listę mailingową.

 

Jeżeli masz jakieś wskazówki na temat zwiększenia atrakcyjności wiadomości email, wpisz je poniżej w komentarzu.

Zostań autorem na Blogu GetResponse!

Dowiedz się, jak to zrobić