Podstawy projektowania graficznego – poradnik marketera
autor: Sara Kavanagh ostatnia aktualizacja 0

Podstawy projektowania graficznego – poradnik marketera

Slogany i reklamy to za mało, by nakłonić potencjalnego klienta do odwiedzenia Twojej strony internetowej. Marketing szeptany też nie wystarczy. Kluczem do sukcesu jest dobrze zaprojektowana strona www.

Jako przedsiębiorca powinieneś darzyć swoją ekipę sporą dozą zaufania – Twoja witryna nie nadawałaby się do niczego bez sztuczek magików od grafiki internetowej. Ale jeśli zapomnimy na chwilę o talentach grafików i ich narzędziach pracy (także tych darmowych – jeśli pracujesz z ograniczonym budżetem), okaże się, że to właśnie na Twoich barkach spoczywa odpowiedzialność za określenie podstaw identyfikacji wizualnej dla prowadzonej przez Ciebie działalności.

Co w przypadku, gdy nie potrafisz podjąć żadnej konkretnej decyzji w tej kwestii lub nie umiesz pokierować własnego zespołu we właściwym kierunku?
Właśnie dla takich osób jak Ty, w dzisiejszym poście zestawiłam podstawowe informacje związane z niektórymi aspektami projektowania stron internetowych. O dodatkowe wsparcie poprosiłam Ivo Gabrowitscha, który na co dzień zajmuje się typografią oraz członków agencji 99Designs, którzy podzielili się swoją wiedzą na temat stosowania odpowiedniej kolorystyki.

 

Wybór odpowiednich grafik

Czy korzystasz ze zdjęć ze stocka? Odpowiedz sobie szczerze na to pytanie. Większość z nas pewnie przytaknie. Nawet mnie od czasu do czasu zdarza się przeglądać grafiki ze stocków… Ale prawda o tego typu zdjęciach jest taka, że są one – delikatnie rzecz ujmując – mało oryginalne. Najlepiej oddał to swoją prześmiewczą sesją Vince Vaughn – choć pewnie nie wszyscy wzięli sobie przesłanie komika do serca.
Zrezygnuj ze staromodnych obrazków z minionych dekad na rzecz oryginalnych i współczesnych rozwiązań. Tworząc swoją stronę, możesz do tego wykorzystać zdjęcia lub ilustracje.

 

Zdjęcia

Porzuć utarte schematy: zamiast zdjęcia uśmiechniętego biznesmena, poszukaj hipstera przeglądającego coś na iPadzie lub współczesnej bizneswoman – młodej mamy spacerującej ulicą. Pomyśl, jak zróżnicowanymi osobami są Twoi współpracownicy lub nabywcy. Zdobądź się na odwagę, by ukazać różnorodność, ciekawe aspekty życia codziennego, barwne plenery i współczesną modę.
Zdjęć można poszukać na serwisach takich jak iStock, czy Shutterstock, z których korzystanie jest odpłatne. Ich największym atutem jest wysoka liczba zdjęć, które prezentują wizerunki prawdziwych osób. W praktyce oznacza to, że skoro wykupiłeś licencję na wykorzystanie zdjęcia uśmiechniętego biznesmana czy szczęśliwej rodziny, możesz bez oporów wykorzystać je we własnej działalności. Problem jedynie w tym, że są one – jak już wcześniej wspomniałam – nieco „sztampowe”.
Dlatego chciałabym skierować Twoją uwagę w stronę serwisu Stocksy. I choć dostęp do niego jest płatny, wybór zdjęć jest tu znacznie bardziej interesujący. Dzięki doskonałej wyszukiwarce, w ułamek sekundy można odnaleźć zdjęcie, które będzie Ci idealnie odpowiadało:

Stocksy-1024x521

 

Drugim sposobem jest wyszukanie zdjęć na licencji „creative commons” (CC0). W sieci funkcjonuje wiele serwisów, która pomogą namierzyć idealne zdjęcia bez ponoszenia jakichkolwiek opłat, jednak zadanie to będzie bardziej czasochłonne, a oferowany wybór nie zawsze będzie spełniał Twoje oczekiwania. W ten sposób znajdziesz jednak mniej zdjęć prezentujących wizerunki osób. Ponadto każdorazowo należy sprawdzać, na jakiej zasadzie udostępniana jest dana praca.

 

Jedną z moich ulubionych stron tego typu jest Pexels:

Pexels-1024x502

 

Jeśli zbiory serwisów Photopin czy Pixabay uznasz za zbyt artystyczne bądź zbyt współczesne, lub kiedy nie masz czasu na przeszukiwanie witryn ze zdjęciami udostępnianymi na licencji „creative commons” – sprawdź możliwości serwisu The Stocks. Daje on dostęp do zasobów większości witryn z zdjęciami na licencji CC0. Możesz także zapisać się do Death to Stock Photo lub przejrzeć listę ponad 70 witryn z darmowymi zdjęciami, którą sporządził serwis Canva.

 

Ilustracje

Wykorzystanie ilustracji jest bardziej czasochłonne i wymaga zaangażowania po stronie kreatywnego projektanta. Zdarzyło mi się jednak natrafić na blogi i strony, które w swoim projekcie świetnie wykorzystały grafiki stockowe. Dla przykładu warto zerknąć na opartą na takich grafikach stronę SumAll:

SA-1024x501

SumAll-1024x458

 

Jak zdołałeś pewnie zauważyć, wystarczy szczypta kreatywności i pomoc projektanta, który nada Twoim pomysłom konkretną formę – pamiętaj, że to nie długie teksty, ale właśnie strona wizualna czyni Twoją stronę atrakcyjną (przewagę treści wizualnych potwierdzają te badania).

 

Wybór odpowiedniego fontu

Typografii poświęciłam w całości jeden z moich wcześniejszych postów, ale zastanowiło mnie również, jak sami designerzy patrzą na kwestię typografii w marketingu online.
W związku z tym zadałam Ivo Gabrowitschowi z FontShop pytanie, z którym mierzy się większość marketerów: „W jaki sposób można sformatować tekst, tak by był atrakcyjny dla odbiorców? Większość z nas używa fontów takich jak Helvetica, Arial (niektórzy innych fontów szeryfowych), ale czy jako ekspert w swojej dziedzinie uważasz, że istnieją jeszcze jakieś fonty, które sprawdzą się w przypadku długich form tekstowych? Czy marketerzy powinni wykorzystywać inne fonty w przypadku nagłówków w celu przełamania monotonni kompozycji tekstu? Jeśli tak, czy byłbyś w stanie wskazać inne fonty niż wszechobecne Roboto, Lobster, czy Avant Garde?

Oto jaką odpowiedź uzyskałam:

„Pierwsza myśl jaka przyszła mi do głowy, to próba wykorzystania całkowicie nowych fontów. Marketerzy zwykle chcą wypromować zupełnie świeży produkt, który musi być oryginalnie podany – stąd ten pomysł. Ponadto w przypadku nowych fontów istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że nie zostały one jeszcze wykorzystane przez konkurencję. Ostatnio udostępniono wiele pierwszorzędnych krojów (szeryfowych i bezszeryfowych), które świetnie sprawdzają się w przypadku zarówno długich tekstów, jak i nagłówków, szczególnie jeśli te ostatnie mają funkcjonować na zasadzie kontrastu. Tak więc marketerzy z całą pewnością powinni stosować odmienne fonty w przypadku nagłówków!
W zależności od rodzaju treści, teksty powinny być pisane fontami bezszeryfowymi lub szeryfowymi (także egipcjankami). Polecam przejrzenie stworzonej przez mnie listy fontów, które korzystają z takich krojów – są to projekty udostępnione w ciągu ostatnich 3 lat (czyli stosunkowo niedawno). Postaram się uzupełnić listę o dodatkowe pozycje w nadchodzących dniach. W sekcji FontShop News warto zaś przejrzeć serię „Great Pairs”, czyli rekomendowane zestawienia fontów np. dla tekstów i nagłówków”.
Wnioski? Bądź otwarty na nowe rozwiązania, które podkreślą charakter Twojego produktu i nie bój się tworzyć nagłówków w oryginalnej formie.

 

Wybór odpowiedniego koloru

Swego czasu poruszaliśmy temat stosowania kolorów w emailach, a jak sprawa ma się w przypadku stron internetowych i blogów? Jaką role odgrywa kolorystyka Twojej strony?
Ponieważ projektanci z 99Designs mają na co dzień do czynienia z kolorami, postanowiłam zapytać, do jakich wniosków doprowadziły ich badania i lata doświadczeń. Dlaczego wybór odpowiedniego koloru okładki lub tekstu jest tak istotny w celu zwrócenia i utrzymania uwagi odbiorców?
“Wybór odpowiednich kolorów dla poradnika w wersji elektronicznej lub okładki ebooka, ale również samego tekstu jest ważny, by zwrócić i utrzymać uwagę klienta z następujących względów:

1. Kolory użyte w przypadku okładki powinny podkreślać tożsamość marki i przemawiać do grupy docelowej. O ile nie musisz wykorzystywać tu kolorów swojej strony, postaraj się wybrać takie, które jednoznacznie będą kojarzyć się z Twoją marką – w ten sposób uda Ci się osiągnąć spójne doświadczenie konsumenckie.

2. Wykorzystaj wyuczone skojarzenia, które niosą kolory, aby wzmocnić charakter treści, które udostępniasz. Kolory – ze względu na swoje konotacje – mogą wzbudzać u odbiorców określone reakcje (zarówno negatywne, jak i pozytywne). Dopasuj te skojarzenia do własnego przesłania i upewnij się, że trafiają one do odbiorców i pomagają budować określony charakter Twojej marki. Przyjrzyjmy się przykładom:

  • Róż kojarzony jest z kobiecością, macierzyństwem i ciepłem. W swojej identyfikacji wizualnej wykorzystuje go np. Victoria’s Secret. Brązowy kojarzy się z powagą, stabilnością i dostatkiem – to kolor UPS. Wykorzystanie koloru brązowego przez Victoria’s Secret lub różowego przez UPS nie wzbudziłoby negatywnych konotacji, ale zapewne nie rezonowałoby na grupę docelową tych marek w pożądany sposób. Jeśli jednak UPS zdecydowałaby się na przeprowadzenie kampanii społecznej uświadamiającej o  raku piersi, z pewnością wykorzystałby w niej kolor różowy.
  • Dla wielu odbiorców tekst o optymalizacji stron produktowych, może okazać się wyjątkowo nużący. Użycie koloru pomarańczowego sprawi, że czytelnik poczuje się bardziej pobudzony i skory do lektury, niebieski z kolei zaświadczy o rzetelności i wiarygodności tekstu.

Warto przy tej okazji przypomnieć, jakie konotacje niosą poszczególne kolory:
Biały – nieskazitelność, czystość, pokój;
Czarny – wyrafinowanie, godność, szyk;
Czerwony – witalność, stymulacja, podekscytowanie, zagrożenie;
Żółty – dobrotliwość, szczęście, radość;
Zielony – natura, aktywność na świeżym powietrzu;
Niebieski – odpowiedzialność, zaufanie, inteligencja, pewność;
Brązowy – powaga, stabilność, wsparcie, dostatek;
Pomarańczowy –  pobudzenie, żywotność, energia;
Fioletowy – godność, władza;
Różowy – opieka, ciepło, delikatność (kobiecość).

3. Używaj odpowiednich kolorów w ebookach czy poradnikach, aby uzyskać efekt spójności oraz rozbić duże fragmenty tekstu i pomóc czytelnikowi ‘bezboleśnie’ przebrnąć przez dokument. Użycie kolorów ma charakter sugestii wizualnych, które mają wskazywać kierunek, w którym należy podążać”.

Wszystko na swoim miejscu

Dodatkowych inspiracji możesz szukać na licznych stronach (takich jak Fonts in Use, czy Logoed), lub witrynach oferujących darmowe narzędzia (Marketbook). Nie zapominaj jednak, że wciąż jesteś marketerem, a nie projektantem.

 

To Ty jesteś odpowiedzialny za charakter swojej firmy, musisz więc wiedzieć, na czym polega projektowanie – ale głównie po to, by umieć podjąć decyzję, jaką identyfikację wizualną zaprojektować dla prowadzonej przez Ciebie działalności.

W jaki sposób wykorzystujesz opisane wyżej aspekty projektowania na swojej stronie? Zachęcamy do podzielenia się przemyśleniami w komentarzach poniżej.