Opracuj skuteczną strategię na Instagramie
ostatnia aktualizacja 0

Opracuj skuteczną strategię na Instagramie

Popularność Instagrama rośnie w tak gwałtownym tempie, że większość dotyczących go statystyk szybko ulega dezaktualizacji.

 

Tak zresztą było od samego początku jego istnienia. Przyjrzyjmy się zatem historii popularności tej platformy.

Instagram – historia sukcesu

Już w trzecim miesiącu działalności aplikacji, w grudniu 2010 roku, jej społeczność rozrosła się do 1 miliona użytkowników, a niecały rok po jej debiucie, w sierpniu 2011 roku, na Instagramie opublikowano już 150 milionów zdjęć.

We wrześniu tego samego roku z uroków aplikacji korzystało 10 milionów użytkowników na całym świecie, a sam Apple nadał jej miano „Aplikacji roku na iPhone’a”. Do lipca 2012 roku można było naliczyć 80 milionów użytkowników, w lutym – 100 milionów, a we wrześniu – aż 150 milionów. Dzisiaj ta liczba jest dwa razy wyższa. Zerknijmy na statystki, które opublikował sam wydawca aplikacji na Instagram.com:

 

Instagram

 

A te mówią same za siebie:

300 milionów użytkowników każdego dnia dzieli się 70 milionami zdjęć, generując tym samym 2,5 miliarda polubień dziennie. To przykład niezwykle aktywnej i zaangażowanej społeczności. Co ciekawe, użytkownicy aplikacji znacznie częściej skłonni są do polubienia cudzych zdjęć niż publikacji własnych.

Nie ma w tym nic zaskakującego. Pisałam już o tym na blogu wcześniej, ale nie zaszkodzi powtórzyć: media społecznościowe w coraz większej mierze opierają się na contencie wizualnym. Dlatego też aplikacje jak np. Instagram i Vine, cieszą się taką popularnością.

Jeśli weźmiemy pod uwagę najważniejsze platformy społecznościowe, które zawojowały rynek w ostatnim czasie: Pinterest, Instagram, Vine, a teraz Periscope, zauważymy, że wszystkie one bazują na treściach wizualnych.

Obok nich regularnie pojawia się także wiele nowych sieci społecznościowych, które twierdzą, że są następcami Facebooka – ale nie muszę chyba udowadniać, że w rzeczywistości mają na to niewielką szansę. Rzecz bowiem w tym, że nie potrzebujemy drugiego Facebooka, bo ten oryginalny radzi sobie całkiem nieźle, a pojawiający się jak grzyby po deszczu konkurenci obrali zły punkt widzenia.

Pinterest, Instagram, Vine, Periscope i nawet Snapchat udowadniają, że aby stworzyć popularną sieć społecznościową, należy skupić się na doświadczeniach wizualnych użytkowników.

 

Opracuj swój komunikat

Wróćmy do samego Instagrama. Jak wyróżnić się spośród 70 milionów nowych zdjęć publikowanych każdego dnia? Pewnie sam zadajesz często sobie to pytanie.

Oto trzy pomysły, dzięki którym będziesz w stanie osiągnąć ten cel.

 

1. Określ swoją grupę docelową

Uzgodniliśmy już, że Instagram jest niezwykle popularną platformą społecznościową – ale wśród jakiej grupy demograficznej? Być może wiedziałeś o tym wcześniej lub przynajmniej przypuszczałeś: Instagram cieszy się największa popularnością wśród młodszych odbiorców.

 

Według E-consultancy:

  • w drugim kwartale 2014 roku, 20% użytkowników internetu w przedziale wiekowym 16-64, posiadało konto na Instagramie (to wzrost z 15% w porównaniu do trzeciego kwartału 2013 roku);
  • aplikacja jest najpopularniejsza wśród młodszych osób: 41% osób w przedziale wiekowym 16-24 i 35% w przedziale 24-34 korzysta z Instagrama;
  • 51% użytkowników aplikacji to mężczyźni, 49% – kobiety.

Warto wziąć pod uwagę powyższe dane, planując własną strategię obecności na Instagramie.

 

Odpowiedz sobie na pytanie: którzy z Twoich odbiorców są aktywnymi i zaangażowanymi użytkownikami Instagrama? Jeśli Twój produkt skierowany jest do młodszego pokolenia, Instagram będzie idealnym kanałem komunikacji; lecz jeśli tylko część z nich jest tam obecna na co dzień, będziesz musiał postępować w większą rezerwą.

Pamiętaj, że Instagram uważany jest dziś za jedną z najmodniejszych aplikacji: to tu obecni są dziś wszyscy trendsetterzy. To oczywiście platforma do dzielenia się zdjęciami, jednak nie byle jakimi – ważne są tu ich styl i jakość.

Nie dominują tu ani zdjęcia z uroczystości rodzinnych, czy z weekendowych imprez. Oczywiście, nie brakuje użytkowników, którzy publikują tu tego typu treści, ale traktowani są oni z góry przez najbardziej zatwardziałych użytkowników (na potrzeby publikacji rodzinnych albumów znacznie lepiej sprawdzi się Facebook).

Instagram to miejsce na zademonstrowanie swoich umiejętności, jakościowych prac i wyuczonych trików fotograficznych. Musisz opanować umiejętności związane z tworzeniem pierwszorzędnych zdjęć zanim przejdziesz do kolejnego kroku…

 

2. Opracuj strategię content maretingową

Jeśli szukasz sposobu na zabawną lub oryginalną prezentację zdjęć swoich produktów poza ich podstawowym środowiskiem – Instagram przyjdzie Ci z pomocą.

Na przykład Oreo – marka, o której pisałam w jednym z poprzednich postów:

Oreo to marka, która w pełni wykorzystuje możliwości, jakie daje Instagram. Stosując hashtag #playwithoreo, producent zachęcał fanów do publikacji pomysłowych (a może nawet nieco niekonwencjonalnych) sposobów na to, co można zrobić z ciasteczkami Oreo. Użytkownicy przygotowywali kolaże artystyczne, przepisy kulinarne lub… gry, w których ciasteczka Oreo służyła za pionki lub żetony.  

W poprzednim poście (podobnie jak i w tym) chciałam dowieść, że jeśli uda Ci się opracować strategię według której treści związane z Twoją marką będą tworzone także przez Twoich obserwujących, to droga do sukcesu stanie przed Tobą otworem.

Instagram – jak już wspomniałam – to platforma dla trendsetterów. Oznacza to, że instagramerzy to inteligentni i kreatywni użytkownicy – lub tak przynajmniej lubią o sobie myśleć. Pozwól im więc błyszczeć, szczególnie, że są w stanie tworzyć content w oparciu o Twoje produkty…

 

3. Opracuj unikalny styl

Instagram to oczywiście nie tylko zwykła aplikacja do publikacji zdjęć, ale również ich praktyczny edytor. Dzięki atrakcyjnym filtrom i funkcjom opartym na prostych kreatorach, każdy użytkownik iPhone’a może w kilka sekund zamienić się w następnego Rankina lub Duane’a Michaelsa.

Proste w użyciu narzędzia zdemokratyzowały sztukę fotografowania i wcale nie będzie przesadą, jeśli napiszę, że praktycznie każdy może -dzięki Instagramowi- ze zwyczajnego zdjęcia uczynić małe dzieło sztuki.

Na potrzeby własnej strategii powinieneś zdefiniować unikalny styl swoich zdjęć i konsekwentnie go stosować. Wykorzystuj na przykład zawsze ten sam filtr (low-fi, amaro, ludwig), monochromatyczność, specyficzny rodzaj ostrości lub stopień nachylenia, czy obramowanie. Tym sposobem możesz stworzyć styl, który odróżni Cię od innych i nada Twojej marce unikalnego charakteru.

Najgorsze, co możesz zrobić, to być niekonsekwentnym. Twoi fani powinni być w stanie z miejsca rozpoznać Twoje zdjęcia, nawet jeśli logo nie jest na nich widoczne.

Twoja strategia powinna ponadto zachęcać użytkowników do tworzenia contentu inspirowanego oferowanym przez Ciebie produktem. Dla tego typu treści stwórz oddzielny, chwytliwy hashtag; jednak w przypadku własnych zdjęć używaj takiego, który będzie zawierał nazwę Twojej marki lub hasło reklamowe.

Na koniec nie zapominaj o wysokiej jakości swoich zdjęć – to najważniejsza zasada, która powinna przyświecać Ci za każdym razem, gdy przymierzasz się do publikacji nowego postu.

 

A na czym opiera się Twoja strategia marketingowa związana z Instagramem? Podziel się doświadczeniami w komentarzach poniżej. 

Subskrybuj, aby otrzymywać top artykuły, wskazówki i porady marketingowe.

GetResponse Sp. z o.o. potrzebuje danych zawartych w tym formularzu w celu dostarczenia Ci materiałów, o które wnioskujesz. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.

Dziękujemy za rejestrację!

Niedługo wyślemy Ci wiadomość email z potwierdzeniem zapisu.