Nowelizacja Ustawy o Prawach Konsumenta a Email Marketing
autor: Michał Leszczyński ostatnia aktualizacja 0

Nowelizacja Ustawy o Prawach Konsumenta a Email Marketing

W dniu 25 grudnia 2014 r. zaczęły obowiązywać nowe przepisy w związku z nowelizacją Ustawy Prawo Telekomunikacyjne.

Ze względu na nowe obostrzenia i obowiązki, którym muszą poddać się przedsiębiorcy m.in. realizujący kampanie email marketingowe postanowiliśmy rozwiać wszelkie wątpliwości i wyjaśnić co Ty, jako nadawca powinieneś uwzględnić w swoich działaniach.

Czego nie wolno robić?

Zgodnie z art. 172 ustawy prawo telekomunikacyjne zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.

W praktyce przepis dotyczy wszelkich komunikatów o charakterze komercyjnym, które można przesyłać za pośrednictwem maili, sms-ów, mms-ów, a także połączeń telefonicznych (np. z call center) na urządzenia końcowe, czyli komputery, tablety, telefony komórkowe, itp.

Co należy robić?

Zgodnie z art. 174 ustawy prawo telekomunikacyjne zgoda użytkownika na  przesyłanie wiadomości o treści komercyjnej musi być:

  • Wyraźna (nie może być zamieszczona np. w podlinkowanym regulaminie)
  • Utrwalona i potwierdzona przez użytkownika (tzn. pusty check-box do zaznaczenia, a logi z datą i godziną oraz nr IP urządzenia użytkownika możliwe do odszukania w systemie przedsiębiorcy, który wysyła kampanię email marketingową; proponujemy takie przykładowe rozwiązanie, gdyż ciężar dowodu, że użytkownik wyraził zgodę będzie w każdym przypadku ciążyć na przedsiębiorcy)
  • Może być wycofana w każdym czasie, w sposób prosty i wolny od opłat (tzn. np. link z możliwością wypisania się z newslettera)

Czym grozi nie zastosowanie się do wspomnianych zmian?

Firmy, które nie dostosują swoich działań zgodnie z zawartymi w ustawie obostrzeniami muszą wziąć pod uwagę ogromne konsekwencje, jakie mogą nieść ich decyzje.

Nieprzestrzeganie zakazu jest bowiem obwarowane sankcją. Urząd Komunikacji Elektronicznej może nałożyć karę nawet do 3% rocznego przychodu firmy osiągniętego w poprzednim roku kalendarzowym. Jeżeli mailing jest wysyłany na adresy osób fizycznych, to w razie kontroli GIODO, można spodziewać się również sankcji nałożonych przez ten organ w drodze decyzji administracyjnej (wymogi z ustawy o ochronie danych osobowych).

Należy również wziąć pod uwagę wpływ negatywnych opinii użytkowników, którzy otrzymają niezamówioną komunikację handlową. Wizerunek marki, który ma duże szanse ucierpieć w takiej sytuacji może być trudny do odbudowania. To z kolei może bezpośrednio negatywnie wpłynąć na przyszłe zyski firmy i jej szansę na dalszy rozwój.

Co na to GetResponse?

Nie pozostaje nam nic innego, jak świętować razem z konsumentami (i wbrew pozorom przedsiębiorcami) nowelizację ustawy, która ma na celu poprawienie doświadczenia i bezpieczeństwa klientów, którzy coraz chętniej korzystają z usług elektronicznych i dokonują zakupów przez Internet.

GetResponse od początku swojego istnienia stosuje politykę „zero tolerancji” wobec spamu oraz zakazuje użytkownikom wysyłania niezamawianych wiadomości w jakiejkolwiek postaci podczas korzystania z usługi. Ponadto, od lat bierzemy aktywny udział w licznych międzynarodowych inicjatywach branżowych, takich jak Koalicja Dostawców Usług Emailowych (Email Service Provider Coalition), które promują odpowiedzialny email marketing za przyzwoleniem.

Z tego też względu, pozytywnie przyjmujemy wspomnianą nowelizację ustawy, która doprecyzowuje kwestie związane z komunikacją pomiędzy konsumentami a przedsiębiorcami zapewniając jej klarowność i bezpieczeństwo użytkowników.

Dobre wieści

Klienci korzystający z GetResponse mogą cieszyć się z faktu, iż wbudowane do systemu narzędzia ułatwiają dostosowanie swoich działań w zgodzie z treścią ustawy o prawie telekomunikacyjnym.

Link służący do wypisania i zmiany danych jest od dawna automatycznie dodawany do każdej wiadomości wysyłanej przez klientów GetResponse. Proces wypisu następuje automatycznie po kliknięciu przez subskrybenta ww. link, co powoduje jego usunięcie i zablokowanie przed ponownym zaimportowaniem do bazy odbiorców. Dzięki temu subskrybent, który raz wycofa zgodę, może być pewien, że nie otrzyma już żadnego newslettera od wybranego nadawcy.

Ponadto, GetResponse oferuje intuicyjny kreator formularzy, który w prosty sposób pozwala na umieszczenie pól typu check-box z treścią zgody na przetwarzanie danych osobowych oraz prowadzenie komunikacji drogą elektroniczną. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, muszą one obowiązkowo znaleźć się w Twoim formularzu zapisu.

System umożliwia również wysyłkę wiadomości z linkiem potwierdzającym subskrypcję. Wiadomości te mogą być automatycznie wysyłane do odbiorców po wypełnieniu formularza zapisu. Zgoda zostanie automatycznie zapisana w systemie i posłuży jako dodatkowe zabezpieczenie. Dzięki temu, do Twojej listy dodane zostaną wyłącznie prawidłowe adresy email (niezawierające błędów), faktycznie używane przez właścicieli.

Dzięki tym rozwiązaniom możesz spać spokojnie i realizować kampanie email marketingowe do odbiorców, którzy potwierdzili chęć otrzymywania Twoich wiadomości.

To jeszcze nie wszystko

Zarówno marketerzy, jak i subskrybenci mogą cieszyć się z wprowadzonych zmian. Kampanie email marketingowe, które będą realizowane zgodnie z najlepszymi praktykami (a teraz i prawem) będą jeszcze bardziej efektywne.

Marketerów powinien ucieszyć fakt, iż tylko użytkownicy, którzy rzeczywiście chcą otrzymywać ich wiadomości handlowe będą znajdować się na ich listach mailingowych. Tacy subskrybenci wykazują zazwyczaj o wiele większe zainteresowanie i zaangażowanie otrzymywanymi treściami oraz częściej składają zamówienia.

Z perspektywy subskrybentów sprawa ta wydaje się jeszcze bardziej oczywista. Będą otrzymywać mniej wiadomości email, a te które zostaną im przekazane będą zawierały bardziej dopasowane do ich potrzeb i wartościowe treści. Dzięki temu będą mieli więcej czasu i motywacji, aby zaznajomić się z ofertami, których rzeczywiście wyczekiwali.

Subskrybuj, aby otrzymywać top artykuły, wskazówki i porady marketingowe.

GetResponse Sp. z o.o. potrzebuje danych zawartych w tym formularzu w celu dostarczenia Ci materiałów, o które wnioskujesz. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.

Dziękujemy za rejestrację!

Niedługo wyślemy Ci wiadomość email z potwierdzeniem zapisu.

Zostań autorem na Blogu GetResponse!

Dowiedz się, jak to zrobić