Negatywne SEO i co możesz z nim zrobić
autor: Filip Szyler ostatnia aktualizacja 0

Negatywne SEO i co możesz z nim zrobić

Do całkiem niedawna Google zaprzeczało istnieniu czegoś takiego, jak negatywne SEO.

Zgodnie z oficjalną wersją, którą przyjęli, nie było możliwości, aby konkurencja mogła popsuć Twoją pozycję w ich wyszukiwarce. Sytuacja ta zaczęła się jednak zmieniać, gdy w 2006 roku Google zaktualizowało swój oficjalny FAQ dodając pytanie dotyczące tego problemu. W tamtym czasie ich stanowisko stało się mniej zdecydowane, co wywołało gorącą dyskusję wśród webmasterów.
Rok później Forbes opublikował artykuł opisujący sposób, w jaki Brendon Scott czasami wykorzystuje negatywne SEO. Autorzy artykułu poprosili Matta Cuttsa, aby skomentował opisywany proces, który w odpowiedzi nie zaprzeczył, że budowanie wielu „spamerskich” linków prowadzących do strony konkurenta może wpłynąć negatywnie na jej pozycję.

Przewińmy szybko czas o kilka lat do przodu. Jest 2012 rok i wprowadzona zostaje aktualizacja Google Penguin, która skupia się na linkach prowadzących do stron. Nagle, negatywne SEO stało się jeszcze łatwiej osiągalne, co zostało z resztą szybko zauważone przez zespół Google. W odpowiedzi jednak napisali w swoim oficjalnym FAQ, że wiedzą o problemie i robią, co mogą, aby temu zapobiec.

Niestety, z tego co obserwuję, ich stanowisko w sprawie tego, czy konkurencja może zaszkodzić naszej stronie najlepiej podsumowuje poniższy GIF:

Negative SEO

Co w skrócie oznacza tyle: jeśli jesteś webmasterem, to zostałeś sam z tym problemem i musisz sobie jakoś radzić. Co jednak możesz z tym zrobić, gdy nawet Wielki G nie chce Ci pomóc? Wiadomym jest, że lepiej jest zapobiegać niż leczyć, więc pora zadziałać nim Google zabawi się w Thora z ban-młotem.

 

Monitoruj linki

Po pierwsze, powinieneś dokładnie monitorować i obserwować kto linkuje do Twojej strony internetowej, aby móc zauważyć czy nie dzieje się coś niepokojącego. Jeśli zaobserwujesz nagły przypływ linków prowadzących do Twojej strony z zhakowanych witryn lub zagranicznych forów, jest spora szansa, że stałeś się czyimś celem. Jest kilka narzędzi, które mogą Ci pomóc jako system wczesnego ostrzegania.

 

Majestic SEO
Jeśli masz ograniczony budżet to poniższe rozwiązanie oferuje darmowe konto dla Twojej strony internetowej. Ich indeks linków jest całkiem rozbudowany i szybko znajdują nowe linki.

http://www.majesticseo.com/

Ahrefs Site Explorer
Oferują darmowe konto, ale jest bardzo ograniczone. Ich indeks linków i szybkość wyszukiwania nowych linków są natomiast porównywalne do Majestic SEO.

https://ahrefs.com/

Moz Open Site Explorer

Również oferują darmowy dostęp do indeksu linków, ale ten z kolei jest mniej obszerny niż opisane poprzednio narzędzia. Ponadto Moz nie aktualizuje tak szybko swojej bazy, ale posiada ciekawą funkcję „Właśnie odkryte” (ang. Just-discovered) opartą na serwisie do skracania linków Bitly.

http://www.opensiteexplorer.org/

SEO SpyGlass

Alternatywne narzędzie posiadające funkcję audytu linków (o czym przeczytasz nieco niżej) w zamian za jednorazową opłatę.

http://www.link-assistant.com/seo-spyglass/

Google Webmaster Tools

Chociaż Google niechętnie dzieli się informacjami na temat linków, jest całkiem niezłym źródłem informacji w dodatku za darmo.

http://www.google.com/webmasters/

 

identify_spammers-1024x676

 

Zidentyfikuj potencjalne źródła problemów

Jak jednak wyłonić „brzydkie kaczątko” (które nie zmieni się w pięknego łabędzia) w stawie pełnym linków? Poniżej znajdziesz 3 narzędzia, które zostały stworzone w celu ułatwienia tego zadania. Pomogą Ci przeanalizować linki do Twojej witryny, oraz pokażą Ci, które z nich mogą być źle postrzegane przez Google. Pamiętaj jednak, że nie są to rozwiązania oficjalnie wspierane przez korporację z Mountain View, więc ich sposób funkcjonowania i metryki są arbitralne – ostatecznie będziesz musiał samodzielnie zdecydować, które z linków mogą być potencjalnym źródłem problemów (i nie, nie możesz poprosić Wujka G o pomoc).

LinkRisk

Stworzony został przez byłego spamera, Paula Maddena. I to powinien być wystarczająco ciekawy powód, dla którego warto wypróbować to narzędzie – w końcu kto inny będzie wiedział równie dobrze, jak wyglądają spamerskie linki.

http://linkrisk.com/

Link Detox

Alternatywa do LinkRisk – jest również nieco tańsza.

http://www.linkdetox.com

SEO SpyGlass

Dzięki funkcji audytu linków, o której wspomniałem wcześniej, można szybko zidentyfikować te, które mogą być kłopotliwe.

http://www.seo-spyglass.com/

 

Usuń złe linki

Jeśli udało Ci się już zlokalizować ryzykowne linki powinieneś spróbować je usunąć. Nie jest to niestety jednak tak proste zadanie, zwłaszcza jeśli stałeś się celem zautomatyzowanego ataku spamerskiego. Pamiętaj jednak, że szybkie działanie może zmniejszyć ból głowy, który może dopaść Cię w przyszłości. Postaraj się skontaktować z każdą z odnalezionych stron i poproś o usunięcie wątpliwych linków. Ponownie, poniżej znajdziesz kilka narzędzi, które Ci w tym pomogą.

Remove’em
Nieco drogie rozwiązanie, ale może zdecydowanie ułatwić i usprawnić proces usuwania linków

http://www.removeem.com/self-serve.php

rmoov
Oferują darmowy pakiet, który można wykorzystać jeśli nie ma się zbyt wielu linków do usunięcia.
http://www.rmoov.com

 

Ostatnia nadzieja – narzędzie disavow tool

Jeśli wszystko inne zawiedzie (webmasterzy nie chcą współpracować lub po prostu jest zbyt wiele złych linków do usunięcia) możesz spróbować skorzystać z narzędzia do “zrzekania się linków”. Dzięki niemu możesz powiedzieć Googleowi, które linki powinien ignorować (ponieważ są złe) i możesz to zrobić jeszcze zanim zostaniesz ukarany filtrem lub banem. Pamiętaj jednak, aby nie „wyrzekać” się zbyt wielu linków ponieważ mogą one obniżyć Twój ranking. Przesyłaj jedynie te, co do których jesteś pewien, że są dla Ciebie szkodliwe!

 

back-to-school

 

Nigdy nie przestawaj się uczyć!

Przedstawiłem tutaj jedynie małą dawkę wiedzy i narzędzi przydatnych do walki z negatywnym SEO. Istnieje wiele innych działań takich, jak budowanie solidnej marki, silnych linków i wzmacnianie innych źródeł ruchu dla Twojej strony, które mogą Ci również pomóc w tym zadaniu. Nie poprzestawaj na tym, czego się dziś nauczyłeś – sprawdź jakie pomysły na poradzenie sobie z tym problemem mają inni. Monitorowanie złych linków i ich usuwanie to nie jedyna taktyka, jaką powinieneś stosować. Może już znasz inne i chciałbyś się nimi podzielić z nami w komentarzach?

Subskrybuj, aby otrzymywać top artykuły, wskazówki i porady marketingowe.

GetResponse Sp. z o.o. potrzebuje danych zawartych w tym formularzu w celu dostarczenia Ci materiałów, o które wnioskujesz. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.

Dziękujemy za rejestrację!

Niedługo wyślemy Ci wiadomość email z potwierdzeniem zapisu.