Mistrzowski email marketing Realu Madryt
autor: Natalia Paczóska ostatnia aktualizacja 0

Mistrzowski email marketing Realu Madryt

Piłka nożna to najpopularniejsza gra na świecie, a mistrzostwa świata to niezwykle emocjonujący czas dla wielu kibiców.

Z okazji zbliżającego się mundialu sprawdziłam jaką taktykę marketingową stosują wiodące drużyny piłkarskie. Jakie stosują sposoby na przyciągnięcie uwagi swoich fanów z całego świata?
Czy pomimo dużej popularności czują potrzebę promowania swojego klubu?

W tym celu przejrzałam strony i korespondencję 26 najpopularniejszych klubów piłkarskich. Okazało się, że 23% z nich nie ma w ogóle formularza zapisu na newsletter. W większości przypadków newsletter otrzymujemy w ramach przyłączenia się do klubu kibica. A niektóre ze stron proponują newsletter tylko w ojczystym języku klubu piłkarskiego.

Już po zapisaniu się na newsletter szybko okazuje się, że większość klubów poważnie podchodzi do komunikacji z kibicami i realizuje kampanie emailowe regularnie. Dlatego warto przygotować się na to, że w nasza skrzynka mailowa często będzie gościć emaile z takich klubów jak: Celtic, FC Bayern, Bayer Leverkusen, Nottingham Forest Football Club, FC Bayern Munchen, Chelsea, Borussia, Arsenal, AS Roma oraz Aston Villa.

Untitled design(2)

 

A tak robi to Real Madryt…

Jednak największe wrażenie zrobiła na mnie komunikacja hiszpańskiego klubu Real Madryt. Mimo że newsletter jest dostępny tylko po hiszpańsku i jestem w stanie zrozumieć tylko podstawy, ale trzeba przyznać, że starają się utrzymać relację z kibicami w na mistrzowskim poziomie.

Na pochwałę zdecydowanie zasługują takie elementy jak: zapis z potwierdzeniem, regularność wysyłek oraz zróżnicowany content.

Już pierwsze, bardzo dobre wrażenie robi email potwierdzający zapisanie się do listy mailingowej.

1

 

Newsletter z bieżącymi informacjami o zbliżających się meczach bądź wynikach ostatnich rozgrywek jest rozsyłany do subskrybentów 3-4 razy w miesiącu. Newsletter poza ciekawą treścią często wzbogaconą materiałami video jest poprawnie zbudowany –  zawiera wszystkie niezbędne elementy takie jak link do podglądu online, link do wypisu czy przyciski social media.

 

2

 

Klub łączy działania social media z email marketingiem. Poza obowiązkowymi ikonami serwisów społecznościowych w każdym emailu zaproponował też konkurs dla kibiców aktywizujący ich również na Facebooku. Każdy kto polubi fanpage ma szansę wygrać nagrodę.

 

3

 

W naszej skrzynce znajdą się też emaile ze sklepu online oferującego różne gadżety z logiem drużyny. Poniżej mailing zapraszający do zakupu z 20% rabatem, ograniczony czasowo do 24h.

4

 

Mniej więcej co kwartał klub wysyła swój biuletyn. W żadnej wiadomości nie może oczywiście zabraknąć Cristiano Ronaldo 😉

 

5

 

Jak wiadomo fanami piłki nożnej są głownie mężczyźni, którzy poza oglądaniem meczy, uwielbiają również wcielać się wirtualnie w ulubioną drużynę na konsoli. Dlatego dla fanów gier, Real Madryt przygotował specjalną grę na iPhone’a.

 

6

 

Dla największych fanów piłki nożnej i klubu RM trafioną w dziesiątkę może być aplikacja do śledzenia wszystkich bieżących nowinek dotyczących aktywności klubu.

 

7

 

RM naszykował też promocję świąteczną dla najmłodszych kibiców – bezpłatne karty kibica.

 

8

 

 

Klub nie zapomina także złożyć swoim fanom życzeń z okazji Świąt Bożego Narodzenia.

 

9

 

Podsumowanie

Z mojego punktu widzenia Real Madryt wypadł najlepiej na tle innych europejskich klubów.

W swojej komunikacji duży nacisk kładzie budowanie społeczności kibiców oraz nawiązywanie z nimi relacji. Wyróżniającym elementem jest również bardzo zróżnicowana treść, które niewątpliwie przyciąga uwagę. Kibice dostają nie tylko informacje o promocyjnych cenach biletów, czy  wyprzedażach w klubowym sklepie, ale też życzenia, zaproszenia do konkursów czy specjalnie stworzonych aplikacji mobilnych.

 

Jeżeli szukasz inspiracji na działania email marketingowe, to moim zdaniem kampania prowadzona przez Real Madryt może być świetnym źródłem.