Memy internetowe w marketingu małej firmy, cz. #1
autor: GetResponse ostatnia aktualizacja 0

Memy internetowe w marketingu małej firmy, cz. #1

Nawet jeśli obce jest Ci pojęcie “mem internetowy”, to i tak musiałeś natknąć się przynajmniej na kilka z nich podczas buszowania po sieci.

 

Jestem pewien, że znasz słynnego malucha z zaciśniętą pięścią, naburmuszonego kota lub zwariowaną twarz tzw. me gusta. Towarzysza im zazwyczaj różne – zazwyczaj śmieszne – krótkie opisy.

Mem internetowy? A co to jest?

Zacytowanie klarownej definicji mema internetowego wcale nie jest takie proste. Jakub Prószyński nazwał go czymś w “(…)rodzaju genu kulturowego, jednostki i nośnika pewnych informacji”. Charakteryzuje się on dużym potencjałem wirusowym i jest bardzo łatwy do powielania i modyfikacji. Najczęściej memy bazują na hasłach, grafikach lub melodiach.

 

983e309088_mam_lajka

Źródło: Memy.pl

 

Na początku memy były wykorzystywane jedynie przez określone i hermetyczne grupy odbiorców (głównie nastolatków), jednak bardzo szybko wdarły się do codziennej komunikacji. Dzisiaj można je znaleźć nawet w największych serwisach informacyjnych.

 

“Sorry, taki mamy klimat”

Przeszły one również społeczną metamorfozę. Nie poruszają już tylko tematów związanych z poszczególnymi grupami społecznymi, ale wzięły “na warsztat” również zjawiska polityczne – w szczególności głośne wpadki medialne.

Głośnym echem w świecie memów internetowych odbiła ostatnia wypowiedź premier Bieńkowskiej na temat naszego trudnego klimatu. Już następnego dnia po tej niefortunnej wypowiedzi internet obrodził w mnóstwo prześmiewczych i złośliwych memów, które bardzo często były cytowane w “tradycyjnych” mediach.

 

Memy w marketingu? Tak, ale nie dla każdego.

Pierwszą (chyba) globalną marką, która sięgnęła po memy w Polsce była sieć supermarketów Tesco. Na warsztat zostały wzięte słynne wypowiedzi pewnego księdza – “(…) to wiedz, że coś się dzieje (…)”.  Agencja Pride & Glory wykorzystała w tym celu popularnego brand hero Henia i stworzyła “zakazaną” reklamę “Natanek Batmanek”. Do dzisiaj została ona wyświetlona ponad 2 miliony razy.

 

To tylko jeden z udanych przykładów. Warto pamiętać jednak, że większość memów opiera się na obrazkach i krótkich tekstach. Dlatego wykorzystanie ich w komunikacji Twojej firmy może być dużo łatwiejsze.

Nie oznacza to jednak, że zaprzęgnięcie memów internetowych do kampanii marketingowej każdej firmy to przepis na sukces. Są one bez wątpienia bardzo luźnym sposobem komunikacji i mogą być niezrozumiałe przez klientów z sektora B2B lub klientów biur rachunkowych, kancelarii adwokackich czy instytucji finansowych. Jeżeli najwyższą wartością firmy jest zaufanie, którego udzielili jej klienci to prowadzenie komunikacji z wykorzystaniem memów może być chybionym pomysłem.

 

Jak memy mogą pomóc Twojej firmie?

 

Szybka promocja

Jak już wspomniałem na początku, memy mają ogromny pierwiastek wirusowy i czasami rozprzestrzeniają się w niekontrolowany sposób z ogromną prędkością. A to oznacza, że bardzo niskim kosztem mogą zostać obejrzane przez bardzo dużą liczbę osób – Twoich potencjalnych klientów. Jeżeli chcesz w szybki sposób wypromować produkty lub usługi, to wykorzystanie do tego memów może być strzałem w dziesiątkę.

 

Przykuwaj uwagę i baw

Nawet najładniejszy baner nie przykuje tak szybko uwagi internautów i nie zaangażuje ich w komunikację jak mem. Poszukiwanie treści rozrywkowych to jedna z najczęściej wykonywanych czynności online (oprócz zakupów i sprawdzania poczty email 😉 ). Dlatego internauci szukają i dzielą się treścią, która jest zabawna i wywołuje uśmiech na ich twarzy.

Poza tym, na przeglądanie memów internetowych nie trzeba poświęcać dużo, ponieważ są one szybkie w odbiorze. A to z kolei idealnie wpisuje się w obecną kulturę pasywnego odbierania treści.

W ten sposób pozytywne emocje wywołane przez memy możesz przenosić również na Twoją markę. Dodatkowo pomóc w tym mogą skojarzenia, które nie wymagają od internautów głębszych refleksji.

 

Otaczaj się trendami kulturowymi

Memy poruszają szerokie spektrum tematów – aktualną sytuację polityczną, problemy społeczne oraz swoiste trendy kulturowe.

Warto zatem skupić się na tych pozytywnych tematach (chociaż czasami kontrowersja też się sprawdzi) i spróbować, za pomocą memów, przenieść  na produkty i usługi aktualne trendy kulturowe. Może może mieć to wpływ na ich popyt oraz zmianę postrzegania w niektórych grupach społecznych.

 

Łatwe i szybkie w tworzeniu

Dzięki generatorom memów ich tworzenie jest nie tylko bardzo proste, ale przede wszystkim szybkie i… darmowe. Bez wątpienia dużo więcej czasu zajmie Ci kreacja pomysłu niż “przelanie” go na mema.

Pamiętać, że memy oparte na aktualnych wydarzeniach medialnych są efemeryczne, więc jeśli chcesz oprzeć na nich swoją komunikację to czas będzie odgrywał kluczową rolę.

 

Chcesz poznać sposoby wykorzystania memów w działaniach marketingowych? W kolejnym poście podam kilka przykładów, które być może będziesz mógł wykorzystać również w swojej firmie.

A co Ty myślisz o wykorzystaniu memów w marketingu?

Subskrybuj, aby otrzymywać top artykuły, wskazówki i porady marketingowe.

GetResponse Sp. z o.o. potrzebuje danych zawartych w tym formularzu w celu dostarczenia Ci materiałów, o które wnioskujesz. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.

Dziękujemy za rejestrację!

Niedługo wyślemy Ci wiadomość email z potwierdzeniem zapisu.