Wygląda na to, że nic tak dobrze nie działa w marketingu i reklamie, jak social media. Ludzie uwielbiają media społecznościowe i są na to twarde dowody w postaci liczb. Facebook ma miesięcznie ponad 2 miliardy aktywnych użytkowników, a większość z nich spędza dziennie więcej czasu w serwisie niż na jakiejkolwiek innej stronie. W rezultacie, oczywistą rzeczą jest wykorzystanie Facebooka jako platformy do działań marketingowych i reklamowych.
Facebook to najpopularniejszy serwis społecznościowy, używany przez ponad 79% Amerykanów. Ponad połowa obywateli Stanów Zjednoczonych wchodzi na swój profil kilka razy dziennie. Dla porównania, w Polsce z Facebooka korzysta ponad 16 milionów osób, z czego 80% loguje się w nim codziennie.
Czy te dane, w połączeniu z informacją, że prawie połowa użytkowników obserwuje przynajmniej jeden profil marki są dowodem na to, że warto używać tego serwisu? Oczywiście. A ponieważ Facebook oferuje platformę reklamową, łatwą w obsłudze i pozwalającą kierować reklamy do odpowiednich odbiorców, warto skupić na nim uwagę, jeśli masz budżet na takie wydatki.
Reklama na Facebooku nie będzie działała bez landing page’a w tym serwisie. Musisz zachęcić odbiorców, żeby kliknęli reklamę, ale kiedy już to zrobią, musisz podtrzymać ich zainteresowanie.
Jak?
W tym artykule postaram się pokazać Ci, jak stworzyć landing page dla kampanii reklamowej na Facebooku.
Czym jest landing page na Facebooku?
Zanim zgłębimy temat, zacznijmy pod podstaw. Pewnie zastanawiasz się, czym jest landing page i do czego służy.
Spróbujmy najpierw odpowiedzieć na najważniejsze pytanie: czym jest reklamowy landing page na Facebooku?
Definicja:
Landing page na Facebooku tworzy się, żeby skłonić odbiorców do określonego działania. Może to być osobna zewnętrzna strona albo zakładka w ramach profilu na Facebooku. Skłania ona użytkowników do zrobienia tego, do czego zachęcała reklama: zapisania się do newslettera, przekazania datku, kupienia produktu lub usługi albo udostępnienia czegoś, np. informacji lub linku do strony.
Dziś skupimy się na stronach, które działają jako zakładki w ramach profilu na Facebooku. Kierowany jest na nie ruch z reklam w serwisie.
Oto przykład z landing page’a sklepu na Facebooku marki Disney:

Po co tworzyć landing page na Facebooku
Wiemy, a przynajmniej dobrze, żebyśmy wiedzieli, że każda kampania reklamowa powinna mieć indywidualną stronę landing page, która odpowiada potrzebom użytkownika.
Dlaczego lepiej przygotować taką stronę na Facebooku, a nie poza serwisem?
Facebook ma wielu użytkowników. Traktują oni serwis jak okno na świat i nie zamierzają go opuszczać. Mogliby nie być zadowoleni, gdyby zostali skierowani na zewnętrzną stronę internetową, za to na pewno zajrzą na stronę, która będzie wyglądała znajomo. Czyli na stronę działająca na Facebooku, serwisie, w którym widzieli reklamę.
Z drugiej strony, to może być jedna z wielu Twoich kampanii. Być może będziesz chciał prowadzić kolejne. Kierowanie odbiorców na Facebooka, który jest dla nich zrozumiały i prosty w obsłudze, pozwoli Ci zaoszczędzić cenny czas i środki, bo nie musisz płacić za domenę, hosting i oczywiście stworzenie strony.
Innymi słowy, łatwiej jest stworzyć landing page na Facebooku.
Łatwiej niż na swojej własnej platformie.
Wskazówka: jeśli masz stronę na WordPressie, możesz w prosty sposób dodać do niej landing page.
Jak stworzyć dobrą landing page na Facebooku
Jest wiele sposobów tworzenia stron landing page na Facebooku. Jest również wiele typów stron, które mogą okazać się skuteczne w przypadku kampanii reklamowych. Powodzenie Twojej może jednak zależeć od kilku czynników, np. doboru grafik, a także profesjonalnie przygotowanego layoutu oraz określonej grupy docelowej.
Możesz sobie z nimi poradzić w kilku krokach. Oto one:
1. Wybierz odpowiednią stronę dla kampanii.
Inaczej mówiąc, zadbaj, żeby strona wpisywała się w cel kampanii. Zadaj sobie pytanie: Czego oczekujesz od odwiedzających? Co mają zrobić, kiedy przejdą na landing page?
Chcesz, żeby zapisali się do newslettera? Skup się więc na tym celu i odpowiednio zbuduj stronę. Chcesz, żeby się z Tobą skontaktowali i zapytali o ofertę? Skoncentruj się na tym. Jakikolwiek masz cel, zaakcentuj go wyraźnie na landing page’u i zadbaj, żeby był przekonujący dla odbiorców.
Reklama skłoniła ich do kliknięcia i przyjrzenia się ofercie, ale landing page ma za zadanie zachęcić ich do kolejnego kroku.
Oto przykład landing page’a na Facebooku, który ma zachęcić odbiorców do subskrypcji kalendarza Gary’ego Vaynerchuka z jego zaplanowanymi wydarzeniami:

To świetny przykład budowania marki osobistej – i spora zachęta, żeby pójść w ślady Gary’ego.
Dlaczego to dobry przykład i czemu go wybrałem?
Gary cieszy się dziś popularnością, ale nie zawsze tak było. Krok po kroku budował swoją markę osobistą i stał się człowiekiem znanym przez bardzo wielu użytkowników Internetu.
Warto skorzystać z tego przykładu, niezależnie od tego, kto jest na tej stronie promowany. Mamy tu bowiem landing page, która zawiera dokładnie przemyślane elementy.
Są to:
- Czytelny i zrozumiały tekst, który zajmuje centralną część strony i nie można go nie zauważyć.
- Elementy wizualne strony głównej, które są widoczne i umieszczone centralnie w polu widzenia. Widzimy tu główne zdjęcie profilowe oraz kolory.
- Przyciski, które umożliwiają łatwy dostęp do kalendarzy na Google i Apple. Ponieważ to główny cel kampanii, są umieszczone we właściwym miejscu.
2. Stwórz/zaprojektuj grafiki
Ten etap prac zaczyna się od banera reklamowego, ale dotyczy projektu całej strony landing page. Wizualne elementy kampanii powinny być uwzględnione na każdym etapie strategii marketingowej.
W tym przypadku, najważniejsze kwestie to banery i strony promocyjne.
Oto przykład strony Fox News:

Jak widać, mamy tu te same elementy graficzne na landing page i w reklamie na Facebooku.
W obu miejscach widzimy logo i kolory marki.
1. Reklama na Facebooku. To będzie pierwsza rzecz, jaką zobaczy odbiorca, który miał kontakt z Twoją kampanią. Możesz zaprojektować banery w menadżerze reklam Facebooka albo wykorzystać zewnętrzne grafiki. Niezależnie, co wybierzesz, oto kilka najlepszych opcji:
- Możesz nawiązać współpracę z profesjonalnymi projektantami, których znajdziesz albo w serwisach rekrutacyjnych, albo na Dribble czy Behance.
- Możesz zatrudnić projektantów i marketerów przez Facebooka, albo za pośrednictwem takich platform, jak GetResponse Marketplace, Upwork czy Fiverr.
- Możesz wynająć profesjonalną agencję, specjalizującą się w tego typu reklamie, np. Smartketer, Mint czy Voy Media.
- W zależności od tego, jak pracujesz, od poziomu Twoich umiejętności technicznych i oczywiście od tego, ile masz czasu i pieniędzy, możesz sam zaprojektować banery przy pomocy Photoshopa, Bannersnacka czy Snappy.
2. Wizualne elementy landing page. Jak się pewnie domyślasz, na stronie możesz wykorzystać różne grafiki. To, jakie one będą, zależy od rodzaju kampanii, ale pamiętaj, że powinny być spójne z banerem. Najważniejsze elementy, które należy umieścić na każdej landing page to:
- Logo. To istotna kwestia. Zadbaj, żeby było i na banerze, i na stronie. Nieważne, jakiej będzie wielkości. Ważne, żeby tam było.
- Wizualny styl tekstów na landing page.
- Kolory.
- Inne grafiki nawiązujące do marki. Do swojej kampanii możesz wybrać określone materiały graficzne. Jeśli wykorzystasz je w reklamie na Facebooku, rozważ też umieszczenie ich na landing page.
Ogólnie rzecz ujmując, stronę powinieneś tworzyć z myślą o swoim idealnym kliencie.
Możesz poszukać inspiracji, przyglądając się najnowszym trendom w projektowaniu stron landing page, zadbaj jednak, żeby wybór projektu nie wynikał tylko z Twoich preferencji. Zastanów się, co będzie miało pozytywny wpływ na zachowania klienta.
3. Wybierz właściwe narzędzia do tworzenia strony
Istnieje oczywiście kilka sposobów projektowania stron landing page. Możesz wybrać trudniejszą drogę, albo skorzystać z narzędzi, które ułatwią Ci zadanie.
Zacznijmy od trudniejszego sposobu:
1. Stwórz zakładkę przy pomocy Facebook developera
Jak już wiesz, landing pages na Facebooku można umieszczać w zakładkach na swoim profilu. Zakładki są dostępne po zdjęciem profilowym i działają podobnie do menu stron internetowych.
Krok 1: Pierwsze, co należy zrobić, to stworzyć treść, która pojawi się na landing page. Pod wieloma względami zakładki działają podobnie do iFrame, który ładuje się wewnątrz profilu na Facebooku. Stwórz stronę poza Facebookiem, a następnie niech Facebook wyświetli jej zawartość w ramach nowej zakładki.
WSKAZÓWKA: jeśli masz domenę i platformę hostingową, jesteś praktycznie gotowy do tworzenia strony. Zadbaj jednak, żeby używać zabezpieczonej strony, bo tego wymaga Facebook, żeby móc stworzyć własną zakładkę. Zabezpieczona strona posługuje się protokołem https:// zamiast http://. Jeśli korzystasz ze zwykłego połączenia, rozważ zdobycie certyfikatu SSL.
(Dowiedz się, jak śledzić kampanie na Facebooku i landing pages.)
Krok 2. Zaloguj się do Facebook for Developers, żeby rozpocząć. Użyj swoich danych do logowania do serwisu.
Kliknij zielony przycisk, żeby dodać nową aplikację.

Masz tu kilka opcji do wyboru. Aby jednak zakończyć proces budowania landing page, potrzebna Ci będzie podstawowa wiedza o tworzeniu stron www, CSSie i Facebook API. Możesz też zatrudnić programistę, który się na tym zna i pomoże Ci przygotować właściwą stronę dla Twojej kampanii.

2. Skorzystaj z profesjonalnego narzędzia GetResponse do tworzenia landing pages
Prostym – i kiedy mówię „prostym” nie mam na myśli „mało profesjonalnym” sposobem tworzenia landing pages jest skorzystanie z dedykowanego narzędzia.
W GetResponse znajdziesz takie narzędzie. Łatwo zaprojektujesz za jego pomocą profesjonalne, responsywne landing pages. Znajdziesz w nim wszystkie potrzebne elementy i darmowe szablony, których będziesz potrzebował, żeby zacząć. Możesz się też zapisać na kurs, na którym nauczysz się, jak projektować landing pages, żeby zapewnić sobie wysoką konwersję.

Na powyższym zrzucie ekranu widoczne są niektóre szablony dostępne w kreatorze landing pages GetResponse.
Inne ważne kwestie
Stworzenie dobrej strony landing page to zadanie, do którego potrzebujesz więcej niż profesjonalnego narzędzia i umiejętności kodowania. Musisz jeszcze zadbać o sprawy, od których może zależeć powodzenie Twoich działań, takie jak:
1. Responsywny design
Wszyscy wiemy, jak ważną grupą są użytkownicy mobilni. Przynajmniej połowa Twoich potencjalnych odbiorców kliknie reklamę na Facebooku na urządzeniu przenośnym. To oznacza, że musisz zadbać o tę kwestię i upewnić się, że możesz przygotować responsywną landing page.
Zewnętrzne narzędzia i aplikacje Cię w tym wyręczą, ale jeśli chcesz tworzyć stronę samodzielnie, musisz mieć to na uwadze.
2. Kusząca oferta
Zazwyczaj baner zawiera jakąś ofertę. Coś, co powinno zachęcić odbiorców i przekonać ich do kliknięcia. Landing page powinna spełniać ich oczekiwania i oferować dokładnie to, czego szukali, klikając baner. Oto przykład od marki Jeep – pięknie zaprojektowana landing page, zawierająca jasną ofertę:

3. Nagłówek
W content marketingu, a szczególnie w reklamie, jasno sformułowane nagłówki to najskuteczniejszy sposób zdobycia klientów i przekonania odbiorców, że dostarczysz im dokładnie to, co obiecujesz. Nagłówki dzielą tekst na akapity i sprawiają, że oferta już na pierwszy rzut oka jest bardziej czytelna.
4. Mocne nawołanie do działania
Nic tak nie działa w reklamie jak nawołanie do działania. Pod warunkiem jednak, że wiesz, jakie treści w nim zawrzeć i jak sprawić, żeby było widoczne, czytelne i zrozumiałe przy wykorzystaniu minimum słów i znajdowało się we właściwym miejscu na stronie.
Oto przykład landing page Nutelli, która zawiera wiele różnych nawołań do działania, ale każde z nich jest jasne i czytelne:

5. Wiarygodność
Z tego raportu wynika, że Internet to miejsce, które konsumenci postrzegają jako najmniej wiarygodne. Co to oznacza?
To, że musisz zadbać, żeby najmniejsza nawet informacja znajdująca się na banerze reklamowym i na landing page była prawdziwa. Nie kłam, nie składaj obietnic bez pokrycia, zadbaj, żeby Twoja oferta była wiarygodna. Niech nie sprawia wrażenia, że jest zbyt dobra, żeby była prawdziwa.
6. Inne szczegóły
Oprócz wyżej wymienionych kwestii, zadbaj o następujące sprawy: staraj się być na bieżąco z potrzebami swoich odbiorców. Dopilnuj, żeby Twoje dane kontaktowe były dostępne, czytelne i łatwe do znalezienia, jeśli chcesz, żeby odpowiedzieli na ofertę, pisząc email albo dzwoniąc do Ciebie. Postaraj się, żeby jak najmniej rzeczy ich rozpraszało i nie przesadzaj z ilością elementów wizualnych. Możesz też poprzeć swoją wiarygodność dowodem społecznym albo zaprezentować ogólne wskaźniki sukcesu/wielkość bazy fanów.
Podsumowanie
Reklama jest ważną częścią strategii marketingowej, a Facebook jest jednym z najlepszych kanałów do prowadzenia kampanii. Jednak oprócz samego banera, najważniejszą rzeczą, o której trzeba pamiętać, jest landing page. Jest to strona, którą odbiorcy zobaczą po kliknięciu na reklamę. Bez obaw jednak! Przecież teraz już wiesz, jak na kilka sposobów zaprojektować i opublikować swoją landing page na Facebooku.
Znasz inne metody tworzenia i publikowania landing pages? Jeśli tak, podziel się z nami i naszymi czytelnikami – zostaw komentarz.
Autor: Robert Katai jest digital marketerem, blogerem i zajmuje się strategią contentu dla Bannersnack, aplikacji do tworzenia profesjonalnych banerów reklamowych. Możesz śledzić go na Twitterze i i zajrzeć na jego bloga.