VIEWS

Jak zamienić bloga w biznes?

Z pewnością nie raz myślałeś o pracy na własny rachunek, ale coś Cię przed tą decyzją powstrzymało.

 

Być może założenie własnej działalności, poszukiwanie kontrahentów czy rozliczanie faktur napędziły Ci strachu, a jednak obecna praca nie sprawia Ci satysfakcji. Mam dla Ciebie dziś propozycję, która będzie Twoim pierwszym krokiem do samodzielności i nie wymaga składania wypowiedzenia. Zacznij od założenia własnego bloga.

 

Dlaczego warto prowadzić bloga?

Jeśli chcesz założyć własną firmę, musisz mieć do zaoferowania konkretny produkt lub usługę oraz zidentyfikować grupę osób potencjalnie zainteresowaną Twoimi towarami. Ponadto, powinieneś mieć również miejsce, w którym prowadzić będziesz swoją działalność: tradycyjną siedzibę (biuro czy sklep) lub witrynę internetową.

Swoją drogą, pomyśl czy strona faktycznie jest Ci do czegoś potrzebna? Na przykład: jeśli chcesz zrezygnować z pracy na rzecz własnej firmy doradczej, strona okaże się dobrą inwestycją. Podobnie w przypadku świadczenia usług jako trener lub coach, a także wtedy jeśli myślisz o handlu przez internet.

W tym poście jednak skoncentruję się na osobach, które nie do końca zdecydowały jeszcze co chciałyby robić.

Zapewne Ty, jak i każda z takich osób, posiada określone zainteresowania i z łatwością wskazałby dziedzinę, w której mógłby się specjalizować – ale co dalej? Czy pomyślałeś – na przykład – kto będzie Twoim konsumentem lub klientem? A co z produktem czy usługą, którą zaoferujesz – potrafisz podać już jakieś konkrety z nimi związane? Jeśli Twoja odpowiedź jest przecząca, radzę założyć bloga.

Dlaczego?

Prowadzenie bloga nie jest kosztowne. Możesz wprawdzie rozpocząć od darmowego bloga np. na wordpress.com, ale będzie on wyglądał amatorsko i zademonstruje raczej, że jesteś tylko „niedzielnym“ blogerem. Możesz nie wiedzieć o czym będzie Twój blog, ale nie możesz wysyłać w świat sygnału, że to tylko zwykła zabawa. Pomyśl o instalacji WordPressa na własnym serwerze i o odpowiedniej domenie – to koszt ok. 300 zł w skali roku.

Nie musisz inwestować w design i branding. Zwłaszcza, że i tak nie wiesz, co ostatecznie zaoferujesz. Zainstaluj prosty, ale elegancki darmowy szablon, a jeśli masz do dyspozycji jakieś środki finansowe – przejrzyj ofertę także tych odpłatnych.

Popełniłeś błąd? Pamiętaj, że grono Twoich odbiorców jest jeszcze stosunkowo skromne i niewiele osób to zauważy. Ucz się na błędach i – jeśli Cię to pocieszy – pamiętaj, że sytuacja byłaby znacznie gorsza gdybyś miał już miliony czytelników.

Daj sobie przyzwolenie na zmiany. Postanowiłeś, że Twój blog będzie poruszał inne sprawy niż pierwotnie zakładałeś? Niech Twoi czytelnicy dowiedzą się o tym! Zaproponuj nowy tagline i opublikuj odpowiednią informację na stronie. Na razie nie masz pokaźnej grupy obserwujących – jest więc czas na takie kroki.

Określ z czym wyjdziesz do klientów. Dzięki blogowaniu będziesz w stanie określić jakiego rodzaju produkty lub usługi chciałbyś zaoferować. Będziesz w stanie zdefiniować grupę odbiorców i znaleźć sposoby na pozycjonowanie samego siebie i budowanie autorytetu. To wszystko okaże się naturalną pochodną blogowania.

Google wynagrodzi Cię za Twój trud. Z biegiem czasu nauczysz się tworzyć wpisy, które okażą się pomocne innym użytkownikom i to do tego stopnia, że zaczną zamieszczać odnośniki do Twojego bloga w różnych miejscach w sieci. To z kolei sprawi, że Twój blog będzie lepiej pozycjonowany w wynikach wyszukiwania i Twoja reputacja w mediach społecznościowych wzrośnie.

A co najważniejsze, od samego początku możesz rozpocząć budować listę mailingową z pomocą firmy świadczącej usługi z zakresu email marketingu. Nawet jeśli Twoja lista nie będzie od razu idealna – nie szkodzi. Ta praktyka nauczy Cię jak zdobywać subskrybentów i pielęgnować relację z nimi.

 

blogging-1024x682

Opanuj podstawy

Uznajmy, że rozpocząłeś prowadzenie bloga, gdyż jesteś zmęczony pracą w korporacji. Nie czujesz, że przynosi Ci ona radość. A co przynosi? Na przykład… gotowanie.

Jesteś stałym widzem programów o gotowaniu, w których występują znani restauratorzy i kucharze. Wielką przyjemność sprawia Ci gotowanie dla rodziny i przyjaciół oraz cały aspekt towarzyski z nim związany. Oczywiste jest więc, że Twój blog będzie traktował o jedzeniu…  Ale co dalej?

Liczy się pozytywne nastawienie. Wiele osób chciałoby zacząć pisać, ale sama myśl o tym paraliżuje je ze względu na oczekiwania, które od razu sobie narzucają. Aby cały proces okazał się zupełnie bezbolesny, przyjrzyjmy się i obalmy mity, które pokutują na temat blogowania.

 

Mit nr 1. Musisz zyskać popularność

Być może obserwujesz już kilku wpływowych blogerów i liderów opinii – to gwiazdy internetu, które mogą pochwalić się wielką liczbą odbiorców.

Nie porównuj się do nich. Nie stawiaj sobie za cel gromadzenia tłumów czytelników – tak jak oni. Twoim celem jest odkryć co chciałbyś robić, sprawdzić czy Twój pomysł może być w przyszłości źródłem dochodu i czy jest ciekawy dla wystarczająco dużej grupy odbiorców. Reszta nie powinna być Twoim zmartwieniem.

 

Mit nr 2. Powinieneś publikować każdego dnia

Nie porównuj się do takich zagranicznych wydawców jak Huffington Post, Mashable czy Social Media Examiner – szczególnie, że nie masz do dyspozycji osób tworzących treści na Twoje potrzeby. Pamiętaj też, że masz pracę i rodzinę. Zresztą w czasach kiedy każdy serwis bombarduje odbiorców gigantyczną ilością treści, jakość jest znacznie ważniejsza niż ilość. Pomyśl jaki plan publikacji jest dla Ciebie optymalny i spróbuj się go trzymać.

 

Jak zacząć?

1. Zainwestuj w odpowiedni szablon. Niekoniecznie musisz zlecać to programiście – możesz wykonać go sam lub kupić gotowy projekt. Ważne, żeby nie przekombinować. Nie nadużywaj grafik, które są zbyt jaskrawe lub rozpraszają uwagę czytelników, ogranicz też liczbę stosowanych kolorów. Aby Twoi czytelnicy stali się subskrybentami, zawartość to jedyna rzecz, która powinna zwracać ich uwagę.

2. Pomyśl o dobrej nazwie dla bloga. Powinno to być coś dość ogólnego, ponieważ nie wiesz, w którym kierunku rozwinie się Twój blog. Równie bezpieczne może być użycie w adresie swojego imienia i nazwiska.

3. Stwórz chwytliwy tagline. Informuje on odbiorców czego mogą spodziewać się po blogu i jakie korzyści osiągną z jego lektury. Pamiętaj, że nie musi być to oryginalne i chwytliwe hasło reklamowe.

4. Spisz pomysły i podziel je na kategorie. Skoro już postawiłeś swojego bloga, czas zastanowić się o czym będziesz na nim pisał. Zanim przygotujesz plan swoich publikacji, sporządź listę pomysłów na wpisy. Odkryjesz w ten sposób tematy, które będziesz chciał poruszyć. Następnie posortuj je w kategorie.

5. W poszukiwaniu inspiracji zajrzyj do popularnych blogerów. Sporządź „teczkę pomysłów“ (może być wirtualna). To proste ćwiczenie nie tylko pozwoli Ci gromadzić pomysły, ale także da Ci szansę na odkrycie sposobów na monetyzację Twojej działalności.

6. Poznaj reguły pisania w sieci. Zwróć uwagę, w jaki sposób piszą popularni blogerzy. Nie jest to styl znany z książek akademickich czy konspektów marketingowych. Kiedy piszesz bądź sobą – stosuj potoczne określenia,  ale nie brzmij zbyt kolokwialnie. Twoja osobowość powinna przebijać się ze wszystkich Twoich publikacji.

7. Formatuj wpisy na potrzeby czytających w sieci. Stosuj paragrafy, pisz krótkimi zdaniami – tak, żeby teksty łatwiej czytało się na ekranie. Pamiętaj o śródtytułach, wytłuszczaniu odpowiednich fragmentów tekstu i stosowaniu kursywy. Używaj list numerowanych i zdjęć, które czynią duże zbitki tekstu bardziej przyjazne dla oka. Podobną rolę pełnią odstępy między paragrafami.

8. Zacznij korzystać z mediów społecznościowych. Czas, by zwrócić uwagę na swoje wpisy – wybierz jedną lub dwie platformy społecznościowe, w których czujesz się najpewniej. Najczęściej będzie to Facebook, Twitter, Pinterest lub Google+. Bez względu na kanał – pamiętaj, że także ten proces wymaga stałego działania i konsekwentnego planu działania.

9. „O mnie” czyli Twoja najlepsza wizytówka. Większość odwiedzających Twoją stronę po raz pierwszy zainteresuje kim jest właściciel bloga. „O mnie“ to druga w kolejności najczęściej czytana strona bloga – warto zadbać o to, co się na niej znajdzie. 

Pamiętaj, że Twój blog to jeden wielki eksperyment. Na początku nie wiesz jeszcze co konkretnie zaoferujesz czytającym, więc co tak właściwie umieścić na tej stronie? Co mogę zasugerować, to tekst, w którym napiszesz coś o sobie. Opowiedz z czym się zmagasz w życiu, ale także o swoich największych życiowych osiągnięciach. Napisz o swojej pasji i swoim zamiarze dzielenia się swoją wiedza z innymi. Twoje przesłanie może podziałać na wiele osób i może przyczynić się do tego, że zaczną one odwiedzać Twojego bloga regularnie.

10. Zacznij zbierać adresy email. Jeśli myślisz o prowadzeniu biznesu w sieci, powinieneś rozważyć gromadzenie adresów email swoich odbiorców – najlepiej od samego początku. Część osób znajdzie się tam przypadkowo, ale pomyśl o tym procesie jak o ćwiczeniu przed prawdziwym egzaminem.

 

blog-1024x683

Cele na pierwszych 6 miesięcy

Większość osób zaczynających blogować obiera konkretny cel, np. zdobycie 1 tys. czytelników w ciągu pierwszego roku, albo zarobienie 1 tys. złotych w każdym z pierwszych miesięcy prowadzenia bloga. Cele te są jak najbardziej poprawne i osiągalne, zakładając oczywiście, że wiesz dokładnie o czym będziesz pisać.

W przeciwnym razie, po sześciu miesiącach blogowania powinieneś być w stanie odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

  • Co pasjonuje mnie najbardziej?
  • O czym będę mógł pisać przez kolejne dwa lata?
  • Czy mogę to robić w sposób lepszy niż większość?
  • Czy moja perspektywa i doświadczenia wnoszą coś unikalnego?
  • Czy jest coś o czym ludzie rzadko piszą? Czy jest jakaś luka na rynku, którą mogę wypełnić?
  • Jak mogę odróżnić się od innych?
  • Biorąc pod uwagę interesujący mnie temat, kim jest mój idealny odbiorca?
  • Kto wyciągnie najwięcej korzyści z lektury moich wpisów?
  • Jaki jest najlepszy sposób, żeby okazać się pomocnym innym, a przy okazji czerpać z tego korzyści finansowe?
  • Czy potrafię stworzyć produkt posiadający tylko kluczowe funkcjonalności (MVP)?
  • Co to by było? Sesja treningowa, ebook, zajęcia online czy ekurs?

Zamiast więc zajmować się takimi kwestiami jak ruch na stronie, obecność w mediach społecznościowych, czy liczba subskrybentów newslettera, skup się na tym jak zmonetyzować swoje wysiłki włożone w prowadzenie bloga. To nie jest takie trudne jak się wydaje.

Pozostaje nam jeszcze jedna kwestia, której poświęca się zdecydowanie za mało uwagi. A powinieneś jej się przyjrzeć, jeśli chcesz poważnie podejść do tematu blogowania.

 

Strategia dla treści, czyli jak planować posty

Tworzenie planu publikacji wpisów nie musi być nudne, szczególnie jeśli zrozumiesz jak zasadniczą rolę treści odgrywają w rozwoju Twojego biznesu. Druga część wpisu o blogowaniu, która zostanie tu wkrótce opublikowana, pozwoli Ci spojrzeć na proces publikacji treści w zupełnie nowym świetle. A tymczasem, zachęcam do podzielenie się z nami w komentarzach poniżej swoimi doświadczenia związanymi z blogowaniem w celu osiągnięcia niezależności finansowej…

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x