Jak stworzyć zakładkę „O nas”, która poruszy czytelników
autor: Pam Neely ostatnia aktualizacja 0

Jak stworzyć zakładkę „O nas”, która poruszy czytelników

Po co właściwie umieszczamy na stronie zakładkę „O nas”? Czy rzeczywiście chodzi w niej o nas, czy może o naszych odwiedzających? Czy to tekst-zapychacz, sklecony tuż przed uruchomieniem strony, czy precyzyjnie zaplanowana opowieść, która przyciągnie ludzi i sprawi, że będą chcieli zaangażować się w Twoją sprawę?

 

Mam nadzieję, że Twoja zakładka należy do tej drugiej grupy. To znaczy, że na opracowanie sekcji „O nas” poświęciłeś sporo czasu i wysiłku, tworząc historię, która opowiada zarówno o Twojej stronie, jak i o jej odwiedzających. Stanowi ona swoisty dokument, który określa kim jesteś i czym się wyróżniasz; zdanie, które pozwala Ci zająć jakąś pozycję, wyznacza misję – a nawet cały światopogląd. Wszystko w jednym.

A jeśli nie? Niestety, niepokojąco często zakładka ta nie jest otaczana należytą uwagą. W większości przypadków zawiera 1-2 akapity, wyraźnie napisane w pośpiechu tuż przed uruchomieniem strony – a to najgorsze, co można zrobić. W przypadku wielu serwisów to właśnie „O nas” jest drugą najczęściej odwiedzaną zakładką. Otóż to – zaraz po stronie głównej, największy ruch odbywa się w „O nas”.

A więc te dwa akapity sklecone niezdarnie tak dawno temu są czytane przez wiele osób, które na tej podstawie podejmują decyzję co do tego, czy pozostać na Twojej stronie.

Brzmi to jak poważne ostrzeżenie, ale w gruncie rzeczy to dobra wiadomość. Jeśli Twoja zakładka „O nas” jest słaba, poprawiając ją prawdopodobnie podciągniesz swoje wyniki. A jeśli już jest dobra, możesz jeszcze zamienić ją w perełkę, która wywinduje rezultaty na sam szczyt.

 

Myśl jak odwiedzający

Aby poprawić zakładkę „O nas”, zacznij od zmiany punktu widzenia. Zamiast patrzeć na stronę swoimi oczami, spójrz na nią z perspektywy gościa – albo jeszcze lepiej, z perspektywy klienta albo odbiorcy doskonałego.

Nie do końca wiesz, jak to zrobić? Czasami najlepszym sposobem jest wyobrażenie sobie, że za chwilę zaczniesz do tych ludzi przemawiać. Wyobraź sobie, że stoisz tuż za sceną, z której za moment będziesz mówić do pełnej sali. Co powiesz swoim słuchaczom?

Jeśli taki obraz za bardzo Cię stresuje, zredukuj nieco jego intensywność. Co powiesz na spotkanie przy kawie z Twoim klientem doskonałym? Czego taka osoba powinna się o Tobie dowiedzieć?

 

Rozważ podział zakładki „O nas” pod kątem różnych odwiedzających

Pierwszą blokadą, która hamuje ludzi na tym etapie, jest określenie do kogo właściwie się zwracają. Jeśli masz do czynienia z wieloma rodzajami odbiorców (inaczej „personami”), zwracanie się do nich wszystkich na raz może być dużym wyzwaniem.

 

Jeśli mierzysz wysoko, możesz brać pod uwagę takich odbiorców, jak:

  • inwestorzy
  • dziennikarze/media
  • kontrahenci
  • dobrze rokujący pracownicy

 

Niektóre firmy wcale nie mają osobnych zakładek skierowanych do tych poszczególnych grup – choć wiele tak właśnie robi. Beardbrand, na przykład, rozbiło swoje „O nas” na cztery osobne zakładki – w tym jedną stworzoną pod kątem pytań ze strony mediów.

BeardbrandAboutSections-1024x344

 

Visual Website Optimizer ma osobną zakładkę dla swoich partnerów:

VisualWebsiteOptimizerAbout-1024x858

 

 

Większe firmy i organizacje, takie jak Liga Gospodarcza Rejonu Greater Philadelphia, mają nawet osobne strony z informacjami dla zarządu, inwestorów i pracowników.

 

EconomyLeagueFULL-619x1024

 

Nie masz pewności, kim są Twoi goście?

Jeśli należysz do tej ligi, która stara się przyciągnąć inwestorów i ludzi mediów – to świetnie. Jednak najczęstszym problemem naszych czytelników jest fakt, że w ogóle nie udało im się zdefiniować profilu swoich odbiorców. Oczywiście, doskonałym pomysłem jest zrobienie tego jeszcze przed uruchomieniem strony (czy nawet rozpoczęciem działalności), jednak to wciąż nie należy do reguły. A wręcz dzieje się bardzo rzadko.

 

Powtarzam, nie stresuj się. Jeśli posiadasz jedynie mgliste wyobrażenie na temat Twoich odbiorców, masz teraz doskonałą szansę to nadrobić. Zadaj sobie kilka pytań:

  • Z czym Twoi odwiedzający mają największy problem?
  • Jak według Ciebie możesz im pomóc?
  • Czym najprawdopodobniej się interesują?
  • Czym najprawdopodobniej zainteresowani są najmniej – czego maja naprawdę dość?
  • Czym to, co im proponujesz, różni się od pozostałych ofert z tej samej niszy?
  • W jaki sposób odbiorcy mogą zauważyć różnicę – co możesz im pokazać lub powiedzieć, aby odróżnili Cię od innych?
  • Gdybyś miał w kilku słowach wyjaśnić sens Twojej strony, co byś powiedział? Na przykład: „To jak This Old House, ale dla małych firm”. Albo „To marketing w mediach społecznościowych przeznaczony dla minimalistów”.

 

Odpowiedzenie sobie na te pytania pomoże Ci zredagować lepszy tekst do zakładki o Twojej firmie. W zasadzie możesz je nawet zamieścić na stronie w formie FAQ (często zadawanych pytań), a zapewne otrzymasz lepszą „O nas”, niż ma większość innych serwisów.

Spisując odpowiedzi, miej zawsze na uwadze to, jak będą je postrzegać Twoi odbiorcy. Pamiętaj, że ci zawsze zadają sobie pytanie: „Co to ma wspólnego ze mną? Jak może mi się to przydać?” Spróbuj również zastosować konwersacyjny ton. Pisz tak, jakbyś rozmawiał z nimi przy kawie. Sztywna, formalna konwencja rzadko kiedy naprawdę przekonuje.

 

Sformatuj stronę pod kątem przeglądających

Istnieją takie zasady pisania tekstów na stronę, które mają zastosowanie do stron produktowych i postów na blogach – a także do zakładek „O nas”. Większość ludzi nie czyta tej zakładki, a po prostu ją przegląda. Zastosuj zatem wszystkie standardowe sztuczki, jakie na przeglądaczy wymyślili autorzy stron internetowych:

 

  • Podtytuły

To wypróbowana i prosta metoda przekierowywania różnych grup odwiedzających do różnych rejonów strony. A zatem, jeśli niekoniecznie pragniesz mieć kilka zakładek „O nas” – nie martw się. Podziel istniejącą zakładkę na kilka części. Tak właśnie zrobiliśmy na naszej stronie internetowej.

 

GR

 

  • Podpunkty

Masz zdanie z dużą liczbą przecinków, w którym wymieniasz wiele elementów? Może lepiej wskazać je za pomocą podpunktów. Podpunkty sprawdzają się dobrze także wtedy, gdy wymieniasz cele firmy, albo chcesz pokazać w ciekawy sposób, że Twoja firma jest wyjątkowa.

 

  • Obrazki i filmiki

Za chwilę powiem o nich nieco więcej, ale już teraz proszę – umieść w swojej zakładce „O nas” przynajmniej jeden element wizualny. Zbyt duża ilość tekstu zniechęci Twoich internetowych czytelników.

 

  • Wezwanie do działania

O tym też za chwilę napiszę bardziej szczegółowo, ale w swojej zakładce „O nas” musisz mieć wezwanie do działania – polegającego na zapisaniu się do bazy adresowej albo wypełnieniu formularza kontaktowego.

 

Zamieść zdjęcia – a nawet filmik

Tak jak pisałam wyżej, ważne jest, aby zakładka „O nas” zawierała przynajmniej jedno zdjęcie. I błagam – niech to nie będzie zdjęcie kupione w Internecie.

Powinno być to przynajmniej zdjęcie założyciela (albo założycieli) firmy – tak jak zrobiło to Copyhackers:

 

Copyhackers1-670x1024

 

Zwróć uwagę na rozmieszczenie elementów w tej zakładce. Pozwala ono w prosty sposób dowiedzieć się więcej o założycielach –informując, od jak dawna są copywriterami, co sądzą o potrzebach tego świata, a także podając inne krótkie, ale wiele mówiące wiadomości. Dalej przechodzi się bezpośrednio do opinii użytkowników. Wszystko to jest krótkie i proste, ale pozwala osiągnąć zaplanowany cel. I – oczywiście – zdjęcia pomagają. Bez nich zakładka nie byłaby ani w połowie tak skuteczna.

 

Jeśli nie możesz znieść myśli o zamieszczeniu własnego zdjęcia, rozważ alternatywę:

 

  • Grupowe zdjęcie pracowników

To klasyczne zdjęcie do zakładki „O nas”. Rewelacyjny sposób, aby w dosłownie fotograficznym skrócie pokazać (i przepraszam, jeśli zabrzmi to jak wytykanie), kto tworzy Twoją firmę.

 

  • Witryna Twojego sklepu

To idealne rozwiązanie dla lokalnych biznesów, które działa dobrze także w przypadku wszystkich tych działalności, które od czasu do czasu wymagają kontaktu z klientami w swojej siedzibie. Twoja firma ma kilka lokalizacji? Świetnie – pokaż je wszystkie.

 

  • Zdjęcia ludzi w Twoim biurze

Mogą być to pracownicy albo klienci. Idealnie, jeśli nie będą to zdjęcia ustawiane, ale dobrze oświetlone i zrobione w momencie, kiedy wszystkie biurka będą w miarę posprzątane. Zdjęcia tego rodzaju są również niezwykle ważne dla przyszłych pracowników, a więc miej to na uwadze, kiedy będziesz je robić.

 

  • Maskotka (lub maskotki) firmy

Niektóre kultury organizacji nadają się do tego lepiej, niż inne. Ale widziałam rozbudowane zakładki „O nas”, które nie miały żadnych innych zdjęć, poza fotkami psów swoich pracowników.

 

CherrybrookAboutUsPage-1024x944

Każda zakładka „O nas” potrzebuje zdjęć. Takich prawdziwych – nie kupionych w Internecie.

 

Znajdź sposób na zamieszczenie formularza zapisu do bazy adresowej

Co jest zabawne, jeśli chodzi o zakładki „O nas”… to fakt, że nadają się one równie dobrze do budowania baz adresowych. Jeśli nie wierzysz, spróbuj. Umieść w swojej zakładce formularz (a nawet dwa) opt-in. Możesz wcisnąć go pomiędzy zdjęcia albo – tak jak Fizzle – zwyczajnie umieścić okienko do zapisu na dole zakładki.

 

FizzleOptin-1024x951

 

Możesz śledzić liczbę zapisów pochodzących z tej konkretnej zakładki, kopiując ustawiony formularz, a następnie zmieniając jego nazwę np. na „O nas”, tak aby go rozpoznać. Może Cię to zaskoczy – w przypadku niektórych stron zapisy w 10-20% pochodzą właśnie z zakładki „O nas”.

 

Podsumowanie

Czas zająć się zakładką „O nas” tak, jak gdyby był to kluczowy element strony – bo tak jest w rzeczywistości. To najlepsza okazja, a by pokazać, kim właściwie jesteś i czym jest Twoja firma.

Twoja zakładka „O nas” musi zawierać wystarczająco dużo informacji, aby czytający mogli naprawdę poczuć, że Cię poznali. Nie oznacza to, że musisz zredagować esej na 5000 słów, ale na pewno powinieneś podać tyle informacji, aby ludzie poczuli, że mogą Ci zaufać. A im bardziej będą Ci ufać, tym bardziej prawdopodobne jest, że zrobią z Tobą biznes.

 

 

Czy Twoja firma ma zakładkę “O nas”? Jak ją stworzyliście? Czy poświęciliście jej dużo uwagi? Podzielcie się swoimi doświadczeniami w komentarzach poniżej!