Jak skutecznie budować bazę danych? cz. #4 zbieraj offline
autor: Michał Leszczyński ostatnia aktualizacja 0

Jak skutecznie budować bazę danych? cz. #4 zbieraj offline

Dotychczas opowiedziałem Ci jak w łatwy sposób możesz sam budować listę mailingową za pomocą formularzy zapisu, kanałów social media oraz innych niż Twoja własna, stron internetowych.

Dzisiaj zdradzę Ci kolejny sekret, jakim jest zbieranie adresów email poza internetem.
Oto 6 niezawodnych rozwiązań, które pozwolą Ci połączyć działania marketingowe online i offline w jedną spójną całość.

1. Materiały drukowane

Materiały drukowane wykorzystywane przez Twoją firmę mogą stać się świetnym źródłem nowych subskrybentów oraz ruchu na Twojej stronie internetowej – jeśli zostaną do tego odpowiednio przygotowane.

Wśród materiałów, które warto wykorzystać do tego procesu mogą znaleźć się np.:

  • Ulotki,
  • Opakowania,
  • Torby do pakowania,
  • Paragony,
  • Wydruki potwierdzające zamówienie,
  • Papierowy formularz zapisu.

Abyś mógł wykorzystać ukryty potencjał tych elementów komunikacji wystarczy, że np. dodasz adres swojej strony internetowej lub prowadzący do niej kod QR. Tam z kolei, Twój formularz zapisu będzie miał za zadanie skupić uwagę Twoich odbiorców i ich oczarować, aby wykonali wybraną przez Ciebie akcję.

Żeby jednak namówić do działania swoich potencjalnych subskrybentów, musisz również zaoferować im benefit, który będzie wystarczająco wartościowy, aby przekonać ich do wejścia na stronę www i dołączenia do subskrypcji.

Takim benefitem może być np.:

  • Rabat na kolejny zakup,
  • Dostęp do najnowszych informacji o produktach,
  • Udział w beta testach Twojej usługi,
  • Udział w przedpremierowych wydarzeniach jak np. wypuszczenie nowej linii produktów,
  • Darmowa próbka nowej linii produktów,
  • Dołączenie do programu lojalnościowego.

Przy dodawaniu informacji o swoim newsletterze na materiałach drukowanych pamiętaj o używaniu języka korzyści, który w klarowny sposób pokaże klientom, co otrzymają w zamian za wykonaną akcję. Spraw by nie mogli się oprzeć Twojej ofercie i z chęcią poświęcili te kilkanaście sekund na pozostawienie Tobie swoich danych kontaktowych.

Papierowy Formularz Zapisu
Zdjęcie 1. Papierowy formularz zapisu “w biegu Cafe”
 

Torba papierowa Soto Sushi
Zdjęcie 2. Torba papierowa zawierająca adres strony internetowej restauracji Soto Sushi. Źródło: www.wineport.pl
 

2. Gadżety reklamowe

Budować swoją listę odbiorców możesz również za pomocą gadżetów reklamowych, które rozdajesz swoim klientom. Podobnie jak przy materiałach drukowanych, wystarczy że dodasz adres www swojej strony internetowej zawierającej formularz zapisu. Pamiętaj, że adres powinien znajdować się w widocznym miejscu produktów reklamowych.

Jeśli wspomniany gadżet spotka się z zainteresowaniem Twoich odbiorców i zauważą oni adres strony internetowej, to istnieje duża szansa, że jak tylko będą mieli możliwość to przejdą na Twoją stronę internetową, aby zaznajomić się z oferowanymi przez Ciebie usługami. Wówczas pole do popisu będzie miał Twój formularz zapisu, którego podstawowym celem będzie pozyskanie nowych subskrybentów.

Gadżetów promocyjnych, które możesz rozdawać i przy okazji umieścić na nich swoją stronę www, jest na prawdę wiele. Mogą to być np.:

  • Maskotki
  • Długopisy
  • Pamięć USB
  • Smycze
  • Odzież
 

Pamiec USB Greengrow
Zdjęcie 3. Pamięć USB firmy Greengrow wraz z adresem strony internetowej

3. Konferencje i targi branżowe

Niezawodnym sposobem budowania świadomości marki oraz kontaktu z potencjalnymi i obecnymi klientami są wszelkiego rodzaju konferencje i targi branżowe. Jako, że często głównym celem tego typu wydarzeń jest promocja usług, sprzedaż oraz networking, to budowanie bazy adresów osób potencjalnie zainteresowanych Twoją ofertą powinno idealnie wpasować się w ten plan.

Osoby, które wykazały zainteresowanie oferowanymi usługami mogą nie być jeszcze gotowe do podjęcia decyzji zakupowej, ale nie oznacza to wcale, że nie chcą oni śledzić Twoich poczynań i dowiedzieć się trochę więcej o rozwoju firmy i oferty.

Podczas tego typu wydarzeń powinieneś zatem dołożyć wszelkich starań, aby zebrać jak najwięcej wizytówek oraz danych kontaktowych potencjalnych klientów. Można tego dokonać na wiele różnych sposób, np.:

  • Zwykła wymiana wizytówek
  • Papierowy formularz zapisu
  • Aplikacje mobilne typu GetResponse Forms on the go
  • Konkurs z nagrodami za pozostawienie wizytówki

Choć ten sposób budowania listy mailingowej bywa bardzo skuteczny, trzeba pamiętać przede wszystkim o podstawowej rzeczy jaką jest zgoda na przekazywanie informacji drogą handlową i przetwarzanie danych.

Pozostawienie wizytówki nie oznacza bowiem zgody na dołączenie do subskrypcji. Aby móc skutecznie i legalnie kontaktować się z osobami, których dane pozyskałeś w ten sposób, musisz uzyskać na to zgodę np. poprzez wysłanie wiadomości zapraszającej do dołączenia do subskrypcji.

Aplikacja Forms on the go
Zdjęcie 4. Aplikacja GetResponse Forms on the go
 
 

4. Organizowanie wydarzeń

Organizowanie własnych wydarzeń offline również jest skutecznym sposobem budowania bazy adresów email, do której będziesz mógł realizować swoje wysyłki mailingowe. Nieważne czy prowadzisz własny sklep, restaurację czy też w lokalnej księgarni będziesz podpisywał książki dla swoich fanów. Wszystkie te miejsca mają potencjał, który powinieneś wykorzystywać, aby budować ruch na swojej stronie internetowej oraz pozyskiwać nowych subskrybentów.

Zastanów się zatem w jakim celu Twoi odbiorcy chcieliby się z Tobą spotkać i wyjdź im naprzeciw dając taką możliwość. Poza networkingiem i udzieleniem odpowiedzi na powstałe pytania, masz szansę pokazać ludzką twarz swojej marki i przełamać wahanie potencjalnych klientów.

Ponadto, jeśli rozegrasz to odpowiednio i zastosujesz metody opisane w punkcie #3, być może, poza samospełnieniem po takich wydarzeniu, będziesz miał również nowych subskrybentów, którzy chętnie będą słuchać co masz do powiedzenia.

Budowanie bazy adresow Why Thai
Zdjęcie 5. Sposób budowania bazy adresów przez restaurację Why Thai
 

5. Dział obsługi klienta

Twój dział obsługi klienta to nie tylko świetny punkt rozwiązywania ewentualnych problemów i odpowiadania na pytania osób korzystających z Twoich usług, ale również bogate źródło informacji. Jednym z podstawowych celów jakie powinieneś przedstawić w pierwszej linii kontaktu z Twoimi klientami powinno być budowanie pozytywnych relacji i wzbogacanie ilości danych jakie posiadasz na temat poszczególnych odbiorców.

Postaraj się, aby Twój dział obsługi klienta, przy okazji nawiązywania kontaktu z odbiorcami i rozwiązywania ich problemów, postarał się uzyskać zgodę na przekazywanie treści handlowych drogą elektroniczną. Mogą tego dokonać przez telefon, twarzą w twarz czy też drogą mailową np. dodając adres strony internetowej (zawierającej formularz zapisu) do stopki swojej wiadomości.

Choć podejście to może wydawać się nieco niekonwencjonalne, możesz naprawdę się zdziwić jak chętnie klienci pozostawią swój adres email jeśli doświadczyli właśnie pozytywnej obsługi.

6. Poczta tradycyjna

Chociaż mogłeś o tym wcześniej nie pomyśleć, poczta tradycyjna może również być bardzo przydatna przy budowaniu bazy adresów email. Jeśli w przeszłości komunikowałeś się ze swoimi klientami głównie tą metodą lub po prostu zebrałeś dane adresowe, ale ich jeszcze nie wykorzystywałeś, to czas najwyższy z nich skorzystać.

Przygotuj przydatne materiały promocyjne i edukacyjne, tak aby budowały zainteresowanie Twoją marką, a zarazem zwracały uwagę na stronę internetową czy też landing page. Te z kolei zoptymalizuj na jeden konkretny cel, którym będzie zebranie danych nowych subskrybentów, aby móc kontynuować swoją komunikację za pomocą email marketingu.

Jedyne co pozostaje Ci w tym momencie zrobić to wysłać je i skupić się na komunikacji mailowej, jaką im niedługo wyślesz.

Katalog MojaSzwajcaria
Zdjęcie 6. Katalog ofertowy MojaSzwajcaria.pl

Oto koniec kolejnej, czwartej części naszego cyklu – Jak skutecznie budować bazę danych? Mam nadzieję, że od teraz jeszcze lepiej będziesz mógł realizować swoje kampanie email marketingowe – a co najważniejsze – budować bazę danych w sposób skuteczny i szybki.

Przydał Ci się ten poradnik? Nie chomikuj go i podziel się ze znajomymi!

 Pozostałe części poradnika znajdziesz tutaj:

Jak skutecznie budować bazę danych? cz. #1 formularze zapisu

Jak skutecznie budować bazę danych? cz. #2 social media

Jak skutecznie budować bazę danych? cz. #3 zwiększanie zasięgu

Jak skutecznie budować bazę danych? cz. #5 zaoferuj coś za darmo

Subskrybuj, aby otrzymywać top artykuły, wskazówki i porady marketingowe.

GetResponse Sp. z o.o. potrzebuje danych zawartych w tym formularzu w celu dostarczenia Ci materiałów, o które wnioskujesz. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.

Dziękujemy za rejestrację!

Niedługo wyślemy Ci wiadomość email z potwierdzeniem zapisu.

Zostań autorem na Blogu GetResponse!

Dowiedz się, jak to zrobić