Jak powstrzymać subskrybentów przed opuszczaniem Twojej listy mailingowej
autor: GetResponse ostatnia aktualizacja 0

Jak powstrzymać subskrybentów przed opuszczaniem Twojej listy mailingowej

Budowanie listy mailingowej to zajęcie wymagające sporych pokładów cierpliwości
i stosowania najróżniejszych metod ich pozyskiwania.

Nie ma jednak nic bardziej frustrującego niż moment, w którym subskrybenci decydują się na wypisanie z Twojej listy mailingowej – tej, w której stworzenie włożyłeś tyle wysiłku.

Na szczęście nie wszystko jest jeszcze stracone. Kreatywne podejście do procesu rezygnacji z subskrypcji może wpłynąć na zmianę decyzji subskrybenta i odstąpienia
od anulacji.

W dzisiejszym poście, opierając się na przykładach z działalności marketingowej firmy SEARS, zaprezentuję kilka tricków pozwalających na zmniejszenie liczby osób, które będą chciały zrezygnować z subskrypcji Twojego newslettera.

Rezygnacje z subskrypcji kosztują 111 milionów dolarów… tygodniowo

Najpierw spójrzmy prawdzie w oczy: z każdym utraconym subskrybentem odchodzą też jego pieniądze. Dlaczego? Istnieją przynajmniej dwa powody:

  1. Inwestujesz czas i środki w gromadzenie adresów email. W momencie rezygnacji subskrybenta, cała Twoja inwestycja idzie na marne;
  2. Każda rezygnacja oznacza mniejszy przychód — dany subskrybent nie dokona żadnych dalszych zakupów za pośrednictwem Twoich wiadomości.

Chcesz wiedziećjak wysoki jest koszt rezygnacji z subskrypcji? Według badania przeprowadzonego przez firmę Custora, sprzedawcy detaliczni w USA tracą rocznie 5,8 miliarda dolarów. To oznacza blisko 111 milionów dolarów tygodniowo!

Co jest przyczyną rezygnacji z subskrypcji? Wnioski z badania przeprowadzonego przez Chadwich Martin Bailey (2012), pokazują, że decyzja związana jest z jednym z następujących czynników:

  • Liczba otrzymywanych wiadomości jest zbyt duża (69%);
  • treści zawarte w newsletterach nie są interesujące (56%);
  • odbiorcy mają problem z identyfikacją nadawcy wiadomości (49%).

Poprawa tych trzech aspektów wysyłanych mailingów jest niezbędna i wiąże się
z obraniem określonej długoterminowej strategii. Istnieje jednak taktyka, którą zaobserwowałem w jednym z newsletterów wysyłanych przez SEARS, a którą w szybki sposób można zaimplementować u siebie. Przynosi ona błyskawiczne efekty.

Jak to robią inni

Firma SEARS funkcjonuje od 1983 roku – jej działania reklamowe i marketingowe
od zawsze cechowała zachowawczość. Każdy subskrybent zgodzi się, że stosowany przez firmę styl komunikacji jest przewidywalny i dość konwencjonalny.

Tym bardziej zaskakuje więc proces rezygnacji z subskrypcji w przypadku SEARS.

Po kliknięciu w odnośnik “Anuluj subskrypcję”, użytkownik przekierowywany jest do typowej strony, na której proszony jest o potwierdzenie swojego wyboru. Jednak tu, zamiast standardowego komunikatu, prezentowane są zabawne filmiki, za pomocą których użytkownik przekonywany jest do tego, aby nie rezygnować z subskrypcji.

sears-300x242

Kliknij tutaj, żeby obejrzeć filmiki i zobaczyć, jak wygląda strona rezygnacji z subskrypcji. 

Powstały cztery różne wersje tego samego materiału – każdy z nich jest równie zabawny
i przekonywujący, a ich wspólnym celem jest pokazanie użytkownikowi, że rezygnacja
z subskrypcji jest najzwyczajniej w świecie złym pomysłem.

Ponadto strona rezygnacji umożliwia:

  • zmianę częstotliwości otrzymywania newsletterów;
  • wybór list mailingowych, z których użytkownik chce się wypisać;
  • całkowitą rezygnację ze wszystkich form komunikacji.

SEARS dopiął swego – liczba osób, które rezygnowały z subskrypcji drastycznie zmalała. Zamiast ukrywania odnośników do rezygnacji gdzieś głęboko w stopce wiadomości
i stosowania innych sztuczek, marketerzy postawili na kreatywność i osobistą formę komunikacji.

Niezła robota!

Jak zmniejszyć liczbę rezygnacji?

Powyższy przykład pokazuje, że nie ma konieczności korzystania z usług agencji marketingowych  lub przeznaczania wielkich budżetów, by wywołać zaskoczenie wśród subskrybentów. Jeśli zależy Ci na poprawie doświadczenia użytkownika związanego
z procesem rezygnacji, pomyśl o zaimplementowaniu poniższych rozwiązań:

  1. Stwórz zabawny i przemawiający do odbiorcy komunikat. Jeśli na razie brak Ci dobrego pomysłu na filmik, zacznij od prostej wiadomości tekstowej. Pamiętaj, żeby miała osobisty charakter i była angażująca;
  2. Jeśli posiadasz kilka list mailingowych, pamiętaj żeby w systemie GetResponse nazwać je w klarowny i jednoznaczny sposób, tak by użytkownik rezygnujący z subskrypcji mógł wypisać się np. tylko z jednej z nich. Może zdarzyć się, że konkretny odbiorca nie będzie zainteresowany otrzymywaniem informacji o aktualizacjach na Twoim blogu (w tym celu korzysta już  z kanału RSS), ale wciąż będzie chciał otrzymywać aktualności dotyczące oferowanych przez Ciebie produktów;
  3. Pozwól subskrybentom zadecydować o częstotliwości z jaką będą otrzymywać Twoje wiadomości. Jeśli codziennie przygotowujesz nową wysyłkę, daj im możliwość otrzymywania tylko cotygodniowego podsumowania.

Czy kiedykolwiek eksperymentowałeś z materiałami wideo na stronach subskrypcji? Jakie są Twoim zdaniem najbardziej skuteczne metody zmniejszające liczbę osób rezygnujących z newsletterów? Chętnie poznamy Twoją opinię na ten temat!

Subskrybuj, aby otrzymywać top artykuły, wskazówki i porady marketingowe.

GetResponse Sp. z o.o. potrzebuje danych zawartych w tym formularzu w celu dostarczenia Ci materiałów, o które wnioskujesz. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.

Dziękujemy za rejestrację!

Niedługo wyślemy Ci wiadomość email z potwierdzeniem zapisu.