Jak napisać post na bloga w godzinę?
autor: GetResponse ostatnia aktualizacja 0

Jak napisać post na bloga w godzinę?

Kiedy pomyślę ile czynności można wykonać w godzinę, to wydaje mi się, że jest to naprawdę sporo czasu.

Przecież w te 60 minut mogę przebiec 10 km (i to w spacerowym tempie), skosić boisko piłkarskie, umyć samochód lub przesłuchać całą płytę jednego z moich ulubionych wykonawców.

Tymczasem, w przypadku przygotowania posta na firmowego bloga godzina staje się czasami koszmarem, podczas którego każda kolejna mijająca minuta odbija się głośnym echem paraliżującego strachu.

Muszę przecież znaleźć temat, zrobić “research”, napisać treść, stworzyć nagłówek, pomyśleć o grafikach i SEO, a na końcu zrobić jeszcze edycję tekstu. Czy to w ogóle jest możliwe, aby przygotować to wszystko w godzinę? Skoro z prostej kalkulacji wynika, że na każdy z tych elementów mam ok. 9 minut. Okazuje się, że tak!

Wystarczy postępować według kilku prostych zasad, aby tworzenie treści na bloga nie było pochłaniającą czas męczarnią.

Oto jedna z propozycji, która sprawdziła się w moim przypadku.

Prowadź listę potencjalnych tematów, o których warto napisać

Każdy dzień przynosi wiele inspiracji, wskazówek i tematów, o których warto wspomnieć na blogu. Może to być przykład niecodziennej obsługi klienta, najczęściej zadawane przez klientów pytania, historia z targów i konferencji, udana kampania marketingowa czy nawet pomysły związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi lub firmą.

Warto to wszystko zapisywać w postaci potencjalnych tematów postów na bloga – nawet jeśli większości z nich nie wykorzystasz. Kiedy będziesz zabierać się za przygotowanie treści na bloga to problem “o czym tu napisać” masz już z głowy. Wystarczy, że otworzysz swoją listę potencjalnych tematów i wybierzesz jeden z nich.

83402605-300x200

 

Wykorzystuj codzienny “research”

“Research” to – oprócz samego pisania – najbardziej czasochłonny element całego procesu. Przypomnij sobie ile czasu zawsze marnowałeś żeby znaleźć wyniki badań lub wypowiedzi ekspertów, które wzbogacą Twój artykuł. Czasami nawet 20-30 minut? Jest na to lepszy sposób.

Wykorzystaj to, że codziennie przeglądasz artykuły i informacje na blogach lub w serwisach branżowych. Jeżeli uznasz, że jakiś cytat lub prezentowane w nich dane są szczególnie interesujące, to zapisz je w osobnym pliku lub folderze – w taki sposób żebyś miał do nich szybki i łatwy dostęp.

Może to być nawet arkusz kalkulacyjny Excel podzielony na kilka tematycznych kolumn, do których będziesz kopiował jedynie linki do wybranych artykułów.

W ten sposób w razie potrzeby dostęp do ciekawych danych lub informacji masz zawsze pod ręką.

 

Nie marnuj czasu na nagłówek, najpierw…

Czytelnik podejmuje decyzję o przeczytaniu całego artykułu na podstawie nagłówka (lead’u). Jeżeli nie przykuje on jego uwagi, to lektura artykułu najczęściej kończy się właśnie na tych kilku pierwszych zdaniach.

Dlatego wielu autorów poświęca sporo czasu na napisanie ciekawego i intrygującego nagłówka zanim jeszcze napiszą artykuł. Dużo skuteczniejszym sposobem jest od razu rozpoczęcie pisania samej treści. Warto przy tym pamiętać o zachowaniu formuły – wstępu, rozwinięcia (najważniejszych informacji, które chcemy przekazać) i zakończenia (w formie podsumowania lub pointy). A do na nagłówka wrócić potem…

 

SEO? Pomyśl o tym później.

Jeżeli chcesz, aby Twój tekst był czytany z lekkością oraz “brzmiał” naturalnie i konkretnie, to nie myśl podczas pisania o optymalizowaniu treści pod wyszukiwarki internetowe. Napisz najlepiej jak potrafisz. Spróbuj w najprostszy sposób przekazać czytelnikom najważniejsze informacje.

Czas na ostatnie szlify

Teraz możesz wrócić do pracy nad nagłówkiem… Jeśli artykuł jest już napisany to przeczytaj go jeszcze raz uważnie i pomyśl jak można ująć jego esencję i zareklamować go w 2-3 zdaniach. Spróbuj napisać ok. 5 różnych nagłówków i wybrać ten, który wydaje Ci się najlepszy.

Następnie poświęć chwilę na SEO. Sprawdź czy artykuł zawiera już kluczowe dla Twojej firmy słowa lub zwroty? Wybierz również dwa kluczowe słowa, które najlepiej pasują do poruszanego w artykule tematu i postaraj się, aby chociaż raz pojawiły się w tekście. Na końcu sprawdź czy można w jakiś sposób zmieścić kluczowe słowo lub zwrot w nagłówku nie przebudowując go za bardzo.

image_gallery.html

 

Edycja i publikacja

Przez publikacją przeczytaj jeszcze raz cały artykuł powoli i na głos. Jeśli jest to możliwe to poproś inną osobą o spojrzenie na tekst “świeżym okiem” – zawsze udaje się w ten sposób wychwycić element, który dla autora jest już niewidoczny. Jeżeli pozyskanie recenzenta artykułu jest niemożliwe, to można zostawić go na ok. godzinę i przeczytać jeszcze raz przed samą publikacją. David Ogilvy uważa nawet, że nie powinno publikować się tekstu w dniu, którym został on napisany, a dopiero następnego dnia, po kolejnej edycji.

Jeżeli wahasz się czy warto wystartować z projektem o nazwie “blog” w Twojej firmie, ponieważ obawiasz się, że nie będziesz miał o czym pisać, to w kolejnym poście spróbuję rozwiać Twoje wątpliwości.

Jakie są Wasze zasady pisania postów na blogi? Może wypracowaliście już ciekawy proces szybkiego tworzenia treści? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!

Subskrybuj, aby otrzymywać top artykuły, wskazówki i porady marketingowe.

GetResponse Sp. z o.o. potrzebuje danych zawartych w tym formularzu w celu dostarczenia Ci materiałów, o które wnioskujesz. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.

Dziękujemy za rejestrację!

Niedługo wyślemy Ci wiadomość email z potwierdzeniem zapisu.