VIEWS

Instagram – poradnik dla początkujących

Wciąż nie ma Cię na Instagramie? Sama długo się przed tym opierałam, ale niedawna lektura kilku artykułów skłoniła mnie do tego, by w końcu spróbować. I nie żałuję!

Po licznych testach i eksperymentach, dowiedziałam się sporo na temat:

  • tego, jak założyć konta na Instagramie;
  • aplikacji, które sprawiają, że Instagram jest ciekawszy w użyciu;
  • etykiety obowiązującej wśród społeczności;
  • źródeł wiedzy na temat Instagrama pozwalających na dalszy rozwój strategii marketingowej.

W dzisiejszych wpisie chciałabym się podzielić zgromadzoną przeze mnie wiedzą. Zaczynamy!

 

Dlaczego Instagram? Dlaczego właśnie teraz?

Jeśli do tej pory tego nie korzystałeś z Instagrama, podpowiadam dlaczego warto zacząć z niego korzystać jeszcze dziś.

Według Social Media Examiner’s 2015 Social Media Marketing Industry Report, 36% marketerów utrzymuje, że w swojej codziennej pracy korzysta z właśnie z tej aplikacji. To wzrost o 8% w porównaniu z danymi z ubiegłego roku.

Jeśli trend ten nie ulegnie radykalnej zmianie, to w przyszłym roku już średnio połowa wszystkich marketerów będzie używać Instagrama. Jest to zatem idealny moment, żeby dołączyć do społeczności: Instagram okazał się być czymś więcej niż tylko chwilową modą, jednak wciąż nie jest na tyle skomercjalizowany, więc warto wykorzystać jego potencjał marketingowy.

 

CommonlyUsedSocialMediaPlatforms2015-1024x769

Zestawienie najpopularniejszych platform social media

 

Kto korzysta z Instagrama?

Z Instagrama korzystają młodsze pokolenia użytkowników – platforma ta nie stanowi więc uniwersalnego narzędzia marketingowego. Pod koniec zeszłego roku Pew Research stworzył profil osoby korzystającej z aplikacji – dane te zostały wykorzystane w infografice stworzonej przez Sprout Social, którą zamieszczam poniżej.

Jakie najważniejsze wnioski płyną z zaprezentowanych danych? Połowa użytkowników platformy mieści się w grupie wiekowej 18-29 lat, a mniej niż 20% to osoby w wieku powyżej 50 lat. Jeśli więc Twoją grupą docelową jest starsze pokolenie odbiorców – pomyśl o innym kanale komunikacji marketingowej.

Social-Demographics-instagram

Infografika przedstawiająca podstawowe dane demograficzne dotyczące użytkowników Instagrama

 

Instagram ma najbardziej zaangażowanych użytkowników

Firma badawcza Quintly opublikowała w tym roku głośne badanie, z którego wynika, że Instagram pod względem zaangażowania użytkowników bije na głowę platformy takie jak Facebook czy Twitter aż o 4,8 raza.

Jeśli chciałbyś poznać więcej szczegółów na ten temat, polecam prezentację Instagram Study autorstwa firmy Quintly.

Inna firma badawcza – Forrester Research – doszła do podobnych wniosków. Oto, co wykazała jej analiza:

113021_1

 

Wniosek: nawet jeśli Instagram uważany jest za „małą” platformę społecznościową, wysokie zaangażowanie jej użytkowników sprawia, że w praktyce jej skuteczność jest pięć razy wyższa.

 

Jak utworzyć własne konto na Instagramie

Jesteś gotowy do wkroczenia w świat Instagrama? Świetnie. Oto jakie kroki powinieneś powziąć w dalszej kolejności:

 

 1) pobierz aplikację na swojego smartfona 

Tak – na smarfona, a nie komputer. Ta aplikacja przeznaczone jest tylko i wyłącznie na telefony. Oto skąd pobrać pakiet instalacyjny w zależności od używanego systemu operacyjnego:

2) zainstaluj aplikację

3) kliknij na ikonkę Instagrama na swoim urządzeniu 

851575_355529637882814_603804046_n

4) utwórz własne konto

Rejestracji można dokonać z użyciem adresu email lub konta na Facebooku.

5) jeśli rejestrujesz się za pomocą adresu email: 

Aplikacja poprosi Cię o wpisanie adresu email i hasła, a następnie o uzupełnienie informacji profilowych i dodanie zdjęcia (lub logo marki). Dla spójności komunikacji, konta na Instagramie i Twitterze powinny mieć taką samą nazwę.

6) podlinkuj swoje konto na Instagramie w innych platformach społecznościowych

Facebook i Twitter – zacznij od najpopularniejszych mediów.

7) dostosuj swój profil

Twój profil stanowi Twoją wizytówkę – poświęć mu zatem nieco czasu. Zamieszczona poniżej infografika powinna ułatwić to zadanie:

The-Perfect-Instagram-Profile-page1-1024x898

 8) zacznij obserwować przynajmniej 30 osób 

Dlaczego? Media społeczościowe zostały stworzone po to, żeby nawiązywać kontakty i wykazywać zainteresowanie innymi osobami. Obserwowanie innych i interakcja z nimi to także najprostszy sposób, żeby dowiedzieć się, jak działa Instagram.

 

6 narzędzi do tworzenia udanych postów

Czas rozpocząć publikację zdjęć. Oto sześć niezbędnych aplikacji do ich optymalnej obróbki:

1) VSCO Cam

To darmowa aplikacja dostępna na urządzenia z systemem iOS i Android. Można w niej od razu edytować zrobione zdjęcia. W sieci znalazłam bardzo przydatny samouczek – film można obejrzeć pod tym adresem.

VSCOCam-1024x643

2) Afterlight

Aplikacja na systemy iOS i Android. Koszt pobrania: 0,99 $. Przez niektórych uważana jest za bezkonkurencyjną aplikację do nakładania filtrów na zdjęcia. Tutaj znajdziesz bardzo przydatny instruktaż – zacznij od 5:35 minuty (link automatycznie powinien Cię przekierować do tego fragmentu filmu).

3) WordSwag

Darmowa i uzależniająca. WordSwag to aplikacja, dzięki której zdjęcia opatrzysz własnymi tekstami. Wprawdzie została stworzona z myślą o Instagramie (i innych platformach społecznościowych), ale może okazać się równie przydatna w przypadku blogpostów, czy innego rodzaju tekstów.
*Overgram and Quick, które również pozwalają dodawać tekst do zdjęć na Instagramie, cieszą się porównywalną popularnością.

 

4) Pic Stitch

Aplikacja Pic Stitch, z której korzystać mogą użytkownicy systemów iOS i Android pozwala tworzyć artystyczne kolaże. Podobne funkcjonalności posiadają choćby Layout (od twórców Instagrama), czy Photo Grid.

 

5) Hyperlapse

Aplikacja dostępna jest jedynie na urządzenia z systemem iOS. Pozwala na tworzenie filmów poklatkowych. Jest tak fantastyczna, że być może zdecydujesz się na jej rzecz odinstalować Vine’a… Ten artykuł opisuje, w jaki sposób 12 marek korzysta z Hyperlanse, a tu można obejrzeć wideo stworzone z użyciem aplikacji.

 

6) Latergramme

Aplikacja pozwalająca na planowanie automatycznej publikacji postów. Działa bez szwanku na smartfonach z systemem iOS (użytkownicy Androida zgłaszają częste błędy, dlatego lepszą alternatywą dla nich będzie CrowdFire).

Rozważ, czy nie zacząć obserwować aktywności obu aplikacji na Instagramie – prezentowane przez nich nowatorskie rozwiązania mogą posłużyć jako doskonałe źródło inspiracji.

 

6 zasad obowiązujących na Instagramie

1) Używaj hashtagów

Jeśli uwielbiasz twitterowe hashtagi, pokochasz możliwości jakie daje Instagram. Tutaj możesz podpisywać nimi zdjęcia w nieskończoność, choć najbardziej skuteczne może okazać się zamieszczenie siedmiu hashtagów przy jednym zdjęciu.

Dec-2013-Instagram-Study-Piqora-1-1024x849

Infografika przedstawiającą optymalną liczbę hashtagów pod zdjęciem na Instagramie

 

2) Pokaż ludzką twarz 

Instagram to idealne miejsca, żeby pokazać się odbiorcom od mniej formalnej strony. Twórczy chaos, codzienny harmider, czy sceny z życia biurowego – oto idealne pomysły na content, który możesz zaprezentować obserwującym Cię osobom.

 

3) Nie zanudzaj swoich odbiorców 

Publikowanie nieciekawych treści oznacza, że… nie szanujesz swoich odbiorców. Bądź kreatywny!

 

4) Nie nadwyrężaj cierpliwości odbiorców

Publikuj dwa posty dziennie. Buffer zauważa, że „średnia liczba publikowanych postów przez największe marki to 1,5 posta dziennie. Jeśli planujesz jednak częstszą publikację, zadbaj, żeby wszystkie Twoje posty były wysokiej jakości”.

Niektóre marki faktycznie publikują częściej – jeśli Ty sam obierzesz podobną strategię, staraj się być w tym konsekwentny. Jeśli jednak publikujesz siedem zdjęć na godzinę tylko dlatego, że akurat posiadasz odpowiedni content, zmień podejście. Jeśli użytkownicy uznają, że w ich feedzie jest za dużo Ciebie, zrezygnują z obserwowania Twoich aktualności.

 

5) Nie publikuj tylko własnego contentu 

Ta rada tyczy się wszystkich mediów społecznościowych – także Instagrama. Dziel się postami innych osób lub poproś użytkowników o nadesłanie własnych zdjęć. Pamiętaj, że Instagram to niezwykle towarzyska platforma. Zresztą, to niezbyt kulturalne ciągle mówić tylko o sobie…

 

6) Zachowaj ostrożność w przypadku przedawnionych zdjęć

Oczywiście tę regułę można nieco nagiąć, jednak cała magia Instagrama opiera się na zdjęciach powstałych „tu i teraz”. Twoje posty wydadzą się bardziej interesujące i na czasie, jeśli użytkownik odniesie wrażenie, że zostały opublikowane w chwilę po ich zrobieniu.

 

Pogłębiaj wiedzę

Skoro opanowałeś już podstawy Instagrama, czas zapoznać się z kilkoma materiałami, które pomogą Ci udoskonalić Twoją strategię i uzyskać większą skuteczność działania:

  • Defining Your Instagram Marketing Message. Jak określić do kogo chciałbyś dotrzeć na Instagramie i jak opracować własną strategię content marketingową; wiele przydatnych informacji na temat określenia własnego stylu publikowanych zdjęć.
  • 50 Free Ways To Increase Your Instagram Followers. Artykuł opublikowany na stronach Forbesa od tygodni cieszy się niezmienną popularnością w swojej kategorii.
  • 7 Ways to Build an Engaged Instagram Following. Jak tworzyć skuteczne wezwania do działania, opisy trików pozwalających na animację społeczności oraz technik, które sprawią, że użytkownicy polubią Twoje zdjęcia.
  • Infografika opublikowana na blogu buffer “How to Beef Up Your Sales On Instagram”. Dość rozbudowana, ale warto poświęcić jej nieco czasu.
  • Infografika “The Science of Instagram” Dana Zarelli. Zawiera porady dotyczące zwiększenia zaangażowania użytkowników.

 

Wniosek

Istnieje całe mnóstwo powodów, dla których warto zacząć korzystać z Instagrama w celach biznesowych, szczególnie jeśli Twoją grupę docelową stanowi młodsze pokolenie odbiorców, a content, który tworzysz, to w większości treści graficzne. Co ciekawe, na potrzeby tej platformy nie potrzebujesz tworzyć niczego nowego – mogą to być materiały, który już wcześniej publikowałeś na swoim profilu na Twitterze lub Facebooku.

 

Czy korzystasz z Instagrama w celach biznesowych? Jak przedstawiają się wyniki Twoich działań? Czy myślisz, że powyższe rady mogą okazać się  pomocne początkującym użytkownikom? Będziemy wdzięczni za pozostawienie swojej opinii w komentarzach poniżej.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x