O Instagramie zrobiło się głośno już w 2012 roku, gdy został kupiony przez Facebooka za niemałą sumę 1 mld USD.
Już wtedy liczba aktywnych użytkowników Instagrama wynosiła 100 mln, a obecnie szacuje się, że aż 200 mln osób korzysta z tej usługi każdego miesiąca na całym świecie. W Polsce serwis ten choć nieco mniej popularny, również zasługuje na uwagę. Z 1 milionem użytkowników w kraju, stanowi atrakcyjne narzędzie marketingowe.
Fotograficzny serwis społecznościowy połączony z aplikacją umożliwia milionom użytkownikom szybkie i łatwe dzielenie się zdjęciami, ich edycje za pomocą wbudowanych filtrów oraz oznaczanie za pomocą tagów zwanych hashtagami.
Przygotowanymi w ten sposób zdjęciami i filmami użytkownicy mogą dzielić się poprzez Instagram lub inne serwisy społecznościowe takie, jak Facebook czy Tumblr. Ponadto, portal umożliwia również obserwowanie znajomych, eksplorowanie nowych tematów, komentowanie i polubienie aktywności i wpisów przygotowanych przez innych.
Każdy użytkownik ma własny profil, w którym może podać swoje dane takie, jak imię, nazwisko, strona internetowa i krótki życiorys. Na zdjęciach i nagraniach, które są udostępniane można również oznaczać inne osoby, tak aby ich na pewno nie przeoczyły lub przesłać je im bezpośrednio za pomocą funkcjonalności Instagram Direct.
Narzędzie to podobne jest nieco do Snapchata, o którym pisaliśmy całkiem niedawno. Podstawową jednak różnicą jest fakt, że treści publikowane za pomocą Instagrama pozostają w sieci i pozwalają na wymianę opinii i przemyśleń użytkowników.

Dlaczego i jak go wykorzystać?
Podobnie jak w przypadku Snapchata, znacząca liczba użytkowników, wśród których przeważają nastolatkowie, sprawia że marketerzy obserwują ten serwis z zaciekawieniem. Wizualne przedstawienie marki pozwoli Ci na zbudowanie świadomości marki i jeszcze lepsze odwołanie się do uczuć i emocji konsumentów.
Popularność takich serwisów jak Pinterest, Facebook, Snapchat, We heart it, Tumblr czy Instagram dla firm nie jest zatem niczym zaskakującym. Pozwalają one bowiem na angażowanie odbiorców i promowanie tworzenia treści przez samych użytkowników, które uwierzytelniają markę wśród nowych publiczności.
Jeśli i Ty chcesz wypromować swoją markę za pomocą tego rozwiązania powinieneś wykonać kilka podstawowych kroków, które Ci w tym pomogą.
1. Załóż konto na Instagramie i powiadom o nim swoich obecnych fanów
Pierwszym krokiem, jaki powinieneś wykonać to założenie konta na Instagramie, które połączysz z innymi zewnętrznymi serwisami do udostępniania treści. Po jego uaktywnieniu, powiadom osoby, które śledzą Cię za pomocą innych portali o tym, gdzie mogą zobaczyć Twoje zdjęcia i nagrania. Możesz tego dokonać poprzez wysłanie newslettera, wpis na swoich kanałach i dodanie osobej zakładki Instagramowej na Facebooku.
2. Używaj #hashtagów
Aby ułatwić odkrywanie Twoich treści swoim fanom powinieneś stosować hashtagi (np. #emailmarketing, #selfie, itp.), odpowiadające Twojej marce, branży i przede wszystkim temu, co przedstawiasz w publikowanych wiadomościach. Warto abyś obserwował jakie znaczniki zyskują na popularności, aby w łatwy i skuteczny sposób dotrzeć do dużej ilości użytkowników jednocześnie.
Serwisy takie jak top-hashtags.com czy hashtagig.com powinny pomóc Ci w odkrywaniu trendujących tematów i treści.

3. Bądź zaangażowany
Istotnym elementem każdego serwisu społecznościowego jest komunikacja. Aby zbudować zainteresowanie i zaangażowanie swoją marką powinieneś prowadzić dialog z odbiorcami, którzy przesyłają Ci swoje zdjęcia i pozostawiają komentarze pod Twoimi wpisami. Odpowiadaj na ich pytania, polub zdjęcia i pokaż ludzką twarz swojej marki, aby zyskać ich zaufanie i wiarygodność.
4. Przedstaw swoją markę
Najważniejszą rzeczą w prowadzeniu profilu firmy na Instagramie jest przesyłanie ciekawych i angażujących treści. To właśnie dzięki nim powinieneś pokazać historię swojej marki, nowe produkty czy zdjęcia „zza kulis” w trakcie przygotowywania nowego projektu. Podobnie jak komentarze i wpisy, działania te sprawią, że Twoja marka stanie się mniej wirtualna, a bardziej namacalna w odczuciu klientów.
Krótkie filmy mogą szczególnie spodobać się i zaangażować Twoich fanów, aby sami zaczęli produkować podobne treści. Jeśli jeden obraz warty jest 1000 słów, pomyśl co możesz osiągnąć dzięki nagraniom video?
5. Poproś o wsparcie
Prawdziwym marketingowym sukcesem mogą pochwalić się firmy, których fani sami rwą się do tworzenia treści i przesyłania wspólnych zdjęć z ich produktami. Tacy fani są najlepszym dowodem na to, że istnieją prawdziwe społeczności skupione właśnie wokół takich marek.
Lojalni klienci posłużą Ci za lepszą reklamę niż jakikolwiek inny kanał komunikacji. Jednak, aby wyzwolić w nich chęć tworzenia i dzielenia się treściami czasem potrzebna jest mała iskierka, która zachęci ich do działania. Rozważ zorganizowanie konkursu, losowania czy innej akcji promocyjnej, która wyzwoli kreatywne umysły Twoich fanów i dostarczy Ci treści, które pokażą czym naprawdę jest Twoja marka w oczach klientów.
6. Mierz skuteczność swoich działań
Analiza i obserwacja statystyk na Instagramie pozwoli Ci na dokładne zrozumienie potrzeb swoich odbiorców i odnalezienie tego, co ich naprawdę inspiruje. Dane analityczne pozwolą Ci sprawdzić skąd pochodzą Twoi odbiorcy, jak wiele osób lubi Twoje wpisy, ile zostało wygenerowanych komentarzy czy ile razy został użyty dany hashtag.
Dzięki tym informacjom powinieneś móc m.in. wyselekcjonować najbardziej aktywnych użytkowników, którzy komunikują się z Twoją marką oraz jakiego typu treści najlepiej oddziaływały na Twoją grupę docelową.
7. Zintegruj się
Na rynku jest dostępnych wiele ciekawych integracji, które m.in. pozwolą Ci na połączenie swojego sklepu internetowego z kontem na Instagramie. Dzięki np. Chirpify lub Hashb.ag, Twoi fani będą mogli z łatwością dokonać Twojego zakupu, pisząc komentarze pod Twoimi zdjęciami. Znajdź integrację odpowiednią dla siebie i wykorzystaj ją, aby prowadzić jeszcze lepsze kampanie marketingowe.
Ciekawe profile
Wiele międzynarodowych firm korzysta już z tego serwisu społecznościowego, a efekty ich działań możesz zobaczyć poniżej. Po więcej inspiracji zapraszamy na blog serwisu Instagram, na którym umieszczane są i opisywane ciekawe kampanie zrealizowane za pomocą tego kanału komunikacji.
Starbucks Coffee
MTV

NBA

Coca Cola

Mc Donalds
