Czym jest marketing automation i dlaczego warto z niego korzystać (+30 świetnych przykładów)

47 min
Zaktualizowano:

Automatyzacja email marketingu to dziś niezbędna część efektywnych kampanii marketingowych. Automatyczne wiadomości email pomogą zbudować trwałe relacje z odbiorcami, nadadzą indywidualnego charakteru kontaktowi z klientem, pomogą sprzedać więcej produktów i rozwiną Twój biznes szybciej niż przypuszczasz.

Na szczęście nie trzeba już dysponować dużym budżetem marketingowym, aby efektywnie korzystać z automatyzacji. Narzędzia marketing automation pozwalają w szybki i prosty sposób tworzyć automatyczne kampanie email. W tym artykule mówimy m.in. o tym, czym jest automatyzacja email marketingu oraz pokazujemy najlepsze automatyczne maile, które warto wykorzystać w procesie komunikacji z klientem.

Jeśli zależy Ci na czasie, w spisie treści znajdziesz odnośniki, dzięki którym szybko wyszukasz interesujące Cię treści.

Czym jest marketing automation?

Automatyzacja email marketingu to sposób komunikacji z klientem, który polega na wysyłce wcześniej przygotowanych wiadomości, w konkretnych odstępach czasowych. Ten proces pozwala na zaplanowanie treści i wysyłkę maili do konkretnie sprecyzowanych użytkowników – masowo. Takie podejście to klucz do efektywnego email marketingu.

Kampanie email marketingowe można wysyłać automatycznie, tak jak autorespondery, które ustawiamy, kiedy nie ma nas w pracy. Tym sposobem można np. przeprowadzić kurs email, w którym każda wiadomość to osobna lekcja. Marketerzy często nazywają takie sekwencje kampaniami drip lub wiadomościami follow up.

Jak działa automatyzacja email marketingu?

Do wysyłki automatycznych wiadomości email potrzebne są narzędzia do automatyzacji emaili albo platforma marketing automation. Niezależnie od tego, na co się zdecydujesz, logika działań jest taka sama.

Zanim ktokolwiek dostanie Twoje wiadomości, musisz dokładnie określić zestaw warunków i zastosować je w swojej sekwencji email. Pomyśl o takim scenariuszu: kiedy subskrybent spełni warunki (np. wypełni formularz zapisu na newsletter), system wyśle Twoją zaplanowaną wiadomość.

Dobra wiadomość jest taka, że kiedy raz wszystko ustawisz i zapiszesz – to koniec! Od tego momentu, za każdym razem kiedy klient spełni określony warunek, dostanie Twoją automatyczną wiadomość. Dzięki temu automatyzacja mailingu pozwala na wysyłanie spersonalizowanych wiadomości do każdego klienta, bez konieczności pisania i wysyłki tego samego maila, wiele razy, do każdego z osobna.

Wiele narzędzi oferuje gotowe szablony marketing automation, których możesz od razu użyć w swoich kampaniach.

5 korzyści automatyzacji email marketingu

Jakie korzyści wynikają z automatyzacji email marketingu? 5 najważniejszych znajdziesz tutaj:

1. Oszczędza czas

Jak pokazał nasz raport Email Marketing & Marketing Automation Excellence 2018 report, oszczędność czasu to największa zaleta automatyzacji email marketingu.

Wyobraź sobie, że manualnie wysyłasz wiadomość za każdym razem kiedy witasz nowego klienta lub dziękujesz za zapis na listę mailową. Zaplanowanie takiej wysyłki z wyprzedzeniem to zdecydowana oszczędność czasu i możliwość wykorzystania go na inne rzeczy, wymagające Twojej uwagi.

2. Pozwala na skalowanie kampanii marketingowych

Dzięki automatyzacji email możesz bardziej efektywnie skalować swoje kampanie marketingowe.

Im więcej automatycznych kampanii ustawisz, tym więcej czasu zyskasz, kiedy kolejni klienci „wskakują” do sekwencji mailowych w Twoich kampaniach.

3. Pozwala na personalizację relacji z klientem

Choć przy pierwszym kontakcie automatyczne maile mogą sprawiać wrażenie suchych czy „wysłanych przez robota”, to samo użycie automatyzacji email marketingu jest jednym z najlepszych sposobów na prawdziwą personalizację kontaktu z klientem i zwiększenie jego zaangażowania.

Właśnie dlatego automatyczne (triggerowane) maile mają znacznie wyższe wskaźniki zaangażowania od standardowych kampanii email.

Dane poniżej pochodzą z raportu Email Marketing Benchmarks i pokazują porównanie wyników różnych typów wiadomości.

4. Ułatwia mierzenie wyników

Obliczenie zwrotu z inwestycji (ROI) email marketingu jest stosunkowo proste. Musisz znać koszt pozyskania klienta, średnią wartość zamówień klienta w czasie oraz wiedzieć, ile kosztuje Cię ustawienie automatycznych wysyłek.

Kiedy już ustawisz wysyłki, Twój jedyny koszt to miesięczna opłata za korzystanie z narzędzia marketing automation.

Pod koniec miesiąca wystarczy chwila, żeby sprawdzić, jaką sprzedaż przyniosły Twoje automatyczne kampanie email.

5. Współdziała z innymi kanałami marketingowymi

Choć automatyzacja email marketingu dotyczy wiadomości email wysyłanych do klientów, to w szybki i prosty sposób połączysz ją z działaniami w innych kanałach marketingowych. Dzięki temu zyskasz pełną wiedzę o efektach i spójność komunikacji z klientem.

Platformy marketing automation, takie jak GetResponse, pozwalają na znacznie więcej. Dzięki dużej ilości dostępnych narzędzi i integracji szybko połączysz email marketing z kampaniami na Facebooku i Instagramie oraz z kampaniami w narzędziach i platformach e-commerce.

Przy użyciu popularnych narzędzi integrujących, takich jak np. Zapier, możesz korzystać w swoich kampaniach z niemal każdej platformy marketingowej bez konieczności posiadania zaawansowanej wiedzy technicznej.

4 najlepsze pomysły na rozwinięcie firmy dzięki automatyzacji email marketingu

Jeśli o automatyzacji email marketingu słyszysz po raz pierwszy, poniżej znajdziesz kilka dobrych i sprawdzonych porad przydatnych przy tworzeniu pierwszych automatycznych kampanii.

1. Zacznij od planu

Zanim zaczniesz – spisz plan i jego założenia. Wystarczy zwykła kartka papieru i długopis. Zacznij od ogólnej wizji – co chcesz osiągnąć, jakiego języka będziesz używać i z kim będziesz się komunikować. Kiedy masz to spisane, o wiele łatwiej będzie stworzyć sekwencje automatycznych wiadomości.

2. Przygotuj potrzebne materiały

Kiedy plan jest już gotowy, potrzeba konkretnych treści, którymi wypełnisz swoje wiadomości email.

Można oczywiście tworzyć je na bieżąco, ale o wiele łatwiej jest dopasować ton i styl komunikacji, kiedy widzisz i tworzysz swoje wiadomości jako całość.

Kiedy masz już przygotowane teksty i grafiki, szybko będziesz w stanie stworzyć wszystkie wiadomości potrzebne w Twojej kampanii.

3. Opisz dokładnie swoje działania

Czasem mnogość szablonów, sekwencji i wiadomości może przytłoczyć i sprawić trudność w zarządzaniu komunikacją. Jeśli chcesz mieć całościowy i pełny obraz działań email marketingowych, warto spisać najważniejsze informacje i mieć pod ręką np. w formie excelowego arkusza.

Zapisz informacje o tym, jakiego typu sekwencje tworzysz, jakie są ich cele, kto jest adresatem wiadomości, jakie warunki i filtry stosujesz – to wszystko pozwoli lepiej zarządzać całą komunikacją.

Dodatkowo, tak rozpisany plan komunikacji i dokładna dokumentacja ułatwi wyjaśnienie członkom zespołu podstawowych założeń i celów Twoich kampanii.

4. Mierz, testuj, ulepszaj

Główną zaletą automatyzacji email marketingu jest szybkie ustawienie sekwencji email. To pozwala skupić się na innych, bardziej wymagających projektach. Nie można jednak zapominać o optymalizacji kampanii i bieżącym śledzeniu wyników.

Za każdym razem, kiedy wprowadzasz zmiany i poprawiasz dzięki temu konwersję, pozytywny efekt zaobserwujesz w skali całej swojej kampanii.

Chcesz rozbudować swój biznes e-commerce, sprzedać więcej produktów i zmienić klientów w adwokatów marki?

W poniższym poradniku sprawdzisz jak marketing automation pomoże zrealizować Twoje cele biznesowe.

30+ przykładów automatycznych wiadomości email, które warto wysyłać

Kiedy już wiesz czym jest automatyzacja email oraz jak działa, możesz zastanowić się, jak w praktyce wykorzystać ją w swojej firmie.

Automatyzacja to narzędzie uniwersalne. Nie jest zarezerwowana tylko dla konkretnej branży i typu biznesu. Niezależnie od wielkości firmy, można wykorzystać ją z sukcesem do promocji i sprzedaży produktów na każdym etapie ścieżki zakupowej klienta.

Poniżej znajdziesz ponad 30 typów automatycznych wiadomości email z przykładami i poradami, w jakiej branży się najlepiej sprawdzą.

Dowiedz się więcej o tym, jak zwiększyć sprzedaż dzięki wysyłce wiadomości email i sprawdź dobre praktyki w email marketingu.

1. Podziękowania

W marketingu ciągle prosimy naszych odbiorców, żeby coś konkretnego zrobili: zapisali się na newsletter, ściągnęli ebook, wypełnili ankietę – brzmi znajomo, prawda?

Jeśli przeniesiemy to do świata offline, to łatwo zauważyć, że w momencie kiedy kogoś o coś prosimy wypada za to podziękować lub się odwdzięczyć. Prosta zasada.

Najlepsze jest to, że podziękowanie online nie jest trudne. Wystarczy tylko wysłać automatyczną wiadomość kiedy ktoś spełni Twoją prośbę. Można też w ramach podziękowania wysłać kod zniżkowy, limit do wykorzystania w sklepie lub dorzucić darmową wysyłkę – odbiorcy będą mieć poczucie, że było warto prośbę spełnić.

Wiadomości z podziękowaniem są zwykle wysyłane jako część sekwencji automation lub jako autoresponder. I mają dobre wyniki.

Jak widzisz po wynikach naszego badania, proste sekwencje autoresponderów (podziękowanie, email powitalny) są otwierane średnio przez ponad 90% osób. To świetny wynik, jeśli chodzi o zaangażowanie, prawda?

Podziękowanie za podzielenie się zdjęciem wysyłane do użytkowników usługi Google Maps

Sprawdzi się w branży: każdej

2. Wiadomości powitalne

Dlaczego warto witać odbiorców?

Po pierwsze dlatego, że wiadomości powitalne otwiera średnio 80% i klika w nie ponad 25% osób. Mówiąc inaczej – świetnie generują zaangażowanie.

Spójrzmy na nie z innej strony.

Załóżmy, że organizujesz imprezę. Co robisz kiedy goście przyjmą zaproszenie i zapukają do drzwi? Na pewno ich przywitasz i oprowadzisz po domu.

Co prawda, zapis na newsletter bardziej może kojarzyć się ze spotkaniem biznesowym, a nie domówką, ale to nie oznacza, że nie obowiązują dobre maniery. Podziękuj za zapisanie się na listę, przywitaj w gronie subskrybentów, opowiedz jak często będziesz się do nich odzywać i jakie tematy poruszasz.

Spraw, żeby się dobrze czuli i powiedz, że zapisanie się na Twoją listę dużo dla Ciebie znaczy. Możesz zrobić to, co zrobiła w swoim mailu powitalnym Coursera i pokazać nowym osobom najważniejsze informacje o firmie.

Email powitalny Coursera z najważniejszymi linkami dla nowych użytkowników

Sprawdzi się w branży: każdej

3. Poznaj nas

Czasem chcesz złapać dobry kontakt i zbudować prawdziwą relację z odbiorcą. Nie w kontakcie B2B czy B2C, ale w zwykłym ludzkim wymiarze. Przedstaw siebie i ludzi stojących za firmą, a na pewno ułatwisz sobie to zadanie.

Email „Poznaj nas” pomoże zacząć rozmowę i nada jej dobry ton. Sprawdzi się przy wysyłce wiadomości do pracowników, ale też w kampaniach, gdzie potrzebujesz zaangażowania i wsparcia zwykłych subskrybentów.

Tego rodzaju automatyczne maile są świetne, bo pokazują, że za marką stoją ludzie, którzy starają się najlepiej jak potrafią przynieść klientom konkretną wartość. Czasem zdarzy się im popełnić błąd lub będą potrzebować pomocy. Łatwiej o nią prosić kiedy „znamy się” bardziej osobiście. Poniżej znajdziesz świetny przykład pokazujący ludzi stojących za firmą: Andrew and Pete.

Jeśli możesz sobie pozwolić na trochę więcej swobody, po prostu zalinkuj swoją stronę, na której przedstawisz cały zespół, tak jak zrobiła to Wistia

Email powitalny Andrew and Pete, w którym przedstawiają się i mówią, czego można spodziewać się w kolejnych wiadomościach.

Sprawdzi się w branży: Agencje, Non-profit, Technologia & High Tech (w tym SaaS)

4. Ściągnij aplikację i bądź na bieżąco

Niezależnie czy prowadzisz sklep online, stronę z wiadomościami, platformę SaaS – chcesz żeby klienci do Ciebie wracali. Wiesz jaki sposób jest na to dobry? Stworzenie aplikacji mobilnej.

Daj znać fanom, że najświeższe wiadomości i informacje o produktach są na wyciągnięcie ręki i mogą je mieć w swoim smartfonie. Nie masz aplikacji? Zadbaj o dobrze zoptymalizowaną stronę mobilną i upewnij się, że korzystając z niej użytkownicy nic nie tracą, a ich czas jest jest przyjemnie spędzony.

Ten rodzaj wiadomości jest świetny przy onboardingu, kiedy nowe osoby dopiero zapoznają się z ofertą. Nie zaszkodzi też przypomnieć się od czasu do czasu osobom już wcześniej zapisanym, które dawno z aplikacji nie korzystały. W końcu chcesz, żeby wchodziły w częste interakcje z marką.

Ustawienie takich wiadomości jest proste i możesz spodziewać się dobrych wyników.

Nike promuje swoją aplikację i szybki dostęp do informacji o marce

Sprawdzi się w branży: Handel & e-commerce, Technologia & High Tech (w tym SaaS)

5. Zamówienia w drodze

Emaile transakcyjne to popularny typ wiadomości wśród biznesów e-commerce. Inne wiadomości o zamówionych produktach nie są już tak często wykorzystywane.

Klienci w oczekiwaniu na paczkę czują podekscytowanie, ale mogą też być lekko zdenerwowani.

Tylko pomyśl, zamawiasz czekoladki dla ukochanej osoby z okazji Walentynek. Chcesz, aby zamówienie dotarło na czas. Dzień po terminie to zdecydowanie za późno.

Wiadomości tego typu idealnie wpisują się w strategię komunikacji dla przykładu walentynkowego powyżej. I nie tylko – sprawdzą się też przy innych okazjach.

Dodaj do nich przydatne informacje, np. jak używać produktu, jak go konserwować, z czym będzie się dobrze nosił, jakie są zasady reklamacji itp. Klienci będą wyczekiwać swojego zamówienia z niecierpliwością, niczym gwiazdkowych prezentów. 😉

Upewnij klientów, że podjęli dobrą decyzję kupując Twój produkt. Pokaż co inni użytkownicy o nim sądzą, jak oceniają zakupy w sklepie, zachęć do dyskusji w mediach społecznościowych. Tak buduje się społeczność wokół marki.

Potwierdzenie zamówienia wysyłane przez Amazon
Potwierdzenie wysyłki z rekomendacją produktów wysyłane przez Aliexpress

Sprawdzi się w branży: Handel & e-commerce

6. Podziel się opinią

Jeśli chcesz dowiedzieć się czegoś nowego o swojej grupie docelowej, kogo zapytasz? Dział obsługi klienta, sprzedaży, marketing? Dlaczego nie udać się prosto do źródła i po prostu zapytać klientów?

Chcesz wiedzieć więcej o odbiorcach? Porozmawiaj z nimi. Wyślij im automatyczny email z ankietą lub poproś o odpowiedź na Twoją wiadomość. Szybko dowiesz się czego potrzebują, co sprawia im trudność, jakie treści preferują – i będziesz w stanie poprawić swój produkt lub komunikację o produkcie.

Automatyczna wiadomość z prośbą o opinię subskrybentów wysłana przez markę Indiegogo
Warto poprosić nowe osoby o podzielenie się informacją o sobie. Jakie sporty lubią najbardziej? Jakie są ich cele? Adidas robi to w swojej wiadomości.

Sprawdzi się w branży: każdej

7. Recenzja produktu

Marketing to nie tylko sprzedawanie. To przewidywanie potrzeb klienta. Zysk przychodzi w dalszej kolejności.

Zainteresowanie klientem tylko do momentu, kiedy coś u nas kupi to błąd. Zamiast zapominać o osobach, które już są naszymi klientami, pozostańmy z nimi w kontakcie. Zwłaszcza, kiedy już miały szansę wypróbować produkt.

Zbuduj autentyczną relację i zapytaj o opinię o zamówieniu. Jakie było pierwsze wrażenie? Czy zmieniło się z czasem? Tylko po takim pytaniu możesz naprawdę powiedzieć, że zależy Ci na opinii klientów i na ulepszeniu produktu.

Można to zrobić na kilka sposobów. Najlepszy sposób to wysłanie automatycznej wiadomości po zakupie, z prośbą o recenzję.

Prośba o recenzję ma dodatkową wartość. Pozwala użyć informacji od klientów, ulepszać treści marketingowe i nadać im wiarygodności. Społeczny dowód słuszności potrafi zdziałać cuda!

Autoresponder z prośbą o informację zwrotną od Expedia

Sprawdzi się w branży: Handel & e-commerce, Technologia & High Tech (w tym SaaS)

8. Pokazanie najlepszych produktów

Pokazanie najlepiej ocenianych produktów ma wiele zalet. Przede wszystkim, to doskonały sposób na przekonanie osób niezdecydowanych do zrobienia pierwszego zakupu i na nawiązanie dobrej relacji. To też dobry sposób na zyskanie informacji, jakie kategorie produktów interesują klienta żeby wykorzystać taką informacji w przyszłości.

Ten rodzaj automatycznej wiadomości można zastosować na każdym etapie ścieżki klienta: na początku – kiedy wciąż jest przed podjęciem pierwszej decyzji zakupowej, lub dużo później – kiedy rozważa ponowny zakup dla siebie lub dla bliskich.

Wiadomości z użyciem oceny klientów to też świetne wykorzystanie tego, o czym wspominaliśmy wcześniej – pokazują społeczny dowód na to, że produkt jest dobry. Biorąc pod uwagę, że 88% klientów ufa recenzjom w internecie tak bardzo jak osobistym rekomendacjom, po prostu trzeba je wykorzystać w efektywnej komunikacji z klientami.

Bestsellery United Colors of Benetton
Humor w tytule wiadomości i nawiązanie do niego w treści maila – Timberland

Sprawdzi się w branży: Handel & e-commerce, Sport & Aktywności, Zdrowie & Uroda

9. Rekomendacje

Cała istota nowoczesnego marketingu to dostarczenie klientom wartości i pokazanie oferty, której aktualnie potrzebują. To oznacza, że produkt czy usługa nie tylko rozwiązuje ich problem ale też mogą się z ofertą utożsamić.

Jeśli chcesz dać kupującym prawdziwą wartość, przyglądaj się uważnie, jak klienci komunikują się z Twoją marką, jakie produkty oglądają na stronie, które produkty zamawiają i czy są z nich zadowoleni. Połącz te fakty i wysyłaj oferty, które naprawdę odpowiadają konkretnym potrzebom, na podstawie swoich obserwacji.

Zamiast liczyć na to, że przeglądając ofertę klient znajdzie inspirację do zakupu, po prostu wyślij odbiorcy coś, w czym z miejsca się zakocha. Oszczędzisz klientom cenny czas wysyłając rekomendacje, które wykorzystają do szybkich zakupów – a potem spędzą ten czas z rodziną i przyjaciółmi. To prawdziwa wartość, którą niewielu potrafi dostarczyć.

Newsletter z rekomendacją od Amazon, oparty na ostatnich wyszukiwaniach użytkownika

Sprawdzi się w branży: Zdrowie & Uroda, Marketing Internetowy, Handel & Ecommerce, Sport & Aktywności, Technologia & High Tech (w tym SaaS)

10. Powiadomienia o artykułach na blogu

Jeśli interesujesz się tematem content marketingu i sprzedaży online, pewnie masz własnego bloga. Nie tylko dla samej radości pisania, ale również po to, żeby przyciągać nowych klientów. Jeśli Twoje wpisy odpowiadają na pytania klientów lub pomagają im rozwiązać konkretne problemy, to robisz naprawdę dobrą robotę.

Jeśli prowadzisz bloga i mówisz o nowościach w produkcie lub tworzysz przydatne dla klientów treści, wysyłaj automatyczne powiadomienia o postach na blogu (email rss) do swoich odbiorców.

Dlaczego? Dlatego, że Twoi odbiorcy powinni dostawać takie informacje jako pierwsi. Skorzystają na tym pierwszeństwie dowiadując się o nowościach w ofercie, a Ty sprawdzisz jak na ofertę zareagują. To klasyczny win-win, a kiedy dobrze przedstawisz korzyści z dołączenia do listy mailingowej, wiele nowych osób będzie chciało do niej dołączyć.

Dodatkowo, automatyczne wiadomości RSS otwiera o 20% osób więcej niż w przypadku zwykłego newslettera.

Poniżej znajdziesz przykład wiadomości RSS od jednego z moich ulubionych blogów – Occam’s Razor.

Automatyczne wiadomości rss wysyłane po publikacji nowego wpisu na blogu

Sprawdzi się w branży: każdej

11. Zaproszenia na webinar

Jedną z najlepszych taktyk na zbudowanie autentycznej relacji z odbiorcami są webinary. Budują wiarygodność, autorytet i pokazują jak możesz realnie pomóc swoim odbiorcom. Nie są jedynie narzędziem sprzedażowym.

Sukces webinar marketingu jest często ściśle powiązany z liczbą osób, które się na webinar zapiszą. Upewnij się, że przyciągniesz jak najwięcej osób i skorzystaj ze wszystkich dostępnych form promocji w różnych kanałach, w tym z płatnej reklamy oraz email marketingu.

Wiadomości email są wyjątkowo przydatne przy organizacji webinaru. Możesz je wysłać automatycznie do każdej zainteresowanej nim osoby. Niezależnie od tego, czy prowadzisz cotygodniowe akcje edukacyjne, czy też comiesięczny meet-up, gdzie wgryzasz się w trudny temat – automatyczne zaproszenia na webinar bardzo Ci pomogą.

Inną korzyścią z zaproszeń na webinar lub demo produktu jest to, że odbiorcy zapoznają się z Twoją ofertą. Być może odkładali to na później, a takie spotkanie będzie dla nich w końcu realną szansą na poznanie oferty. Jeśli nie chcą robić długiego researchu, mogą po prostu skupić się na Twojej prezentacji i później sami wypróbować produkt.

Zaproszenie na webinar o sekretach zachowań klientów B2B – prowadzący Jamie Turner.

Sprawdzi się w branży: Edukacja, Marketing Internetowy, Sport & Aktywności, Technologia & High Tech (w tym SaaS)

12. Przypomnienie o wydarzeniu

Samo zaproszenie może nie wystarczyć, jeśli chcesz żeby uczestnicy wydarzenia zostali Twoimi klientami. Nie zaszkodzi się od czasu do czasu przypomnieć, wysyłając automatyczną wiadomość przypominającą o rozpoczęciu eventu i podając wskazówki, które szybko ich tam sprowadzą.

Wyślij email kilka dni wcześniej, jeśli wydarzenie jest offline. Jeśli planujesz event online – wystarczy wiadomość w tym samym dniu. Upewnij się, że zarezerwują czas na rozmowę z Tobą i na zadanie pytań, które mogą wpaść do głowy. Kiedy dostarczysz coś naprawdę wartościowego, szanse na nawiązanie relacji biznesowej rosną.

Przypomnienie o wydarzeniu, wysłane na godzinę przed rozpoczęciem webinaru

Sprawdzi się w branży: Sztuka & Rozrywka, Motoryzacja, Edukacja, Marketing Internetowy, Nieruchomości, Sport & Aktywności, Technologia & High Tech (w tym SaaS)

13. Wiadomości reaktywacyjne

Nawet, jeśli coś jest dla nas ważne, to często z czasem tracimy zapał do rzeczy, które rozpoczynamy. Przestajemy biegać, zdrowo się odżywiać lub oglądać ulubione seriale.

To samo dzieje się w przypadku kontaktu z marką. Mogą nadal lubić markę ale z różnych powodów przestali odwiedzać stronę i czytać wysyłane wiadomości. Nie ma w tym nic złego.

Nie oznacza to jednak, że musisz po prostu zaakceptować taką kolej rzeczy. Możesz zadziałać – wysyłając automatyczną kampanię reaktywacyjną. Od czasu do czasu wyślij wiadomość do osób, które przestały po pewnym czasie otwierać Twoje maile. Przypomnij, że zapisali się na listę i pokaż korzyści z ponownej aktywności, którym nie będą mogli się oprzeć.

Email reaktywacyjny Udemy

Sprawdzi się w branży: każdej

14. Informacja o końcu zniżki

Większość biznesów online chcąc, żeby klienci powracali, używa kodów zniżkowych. Wartość biznesowa takiego rozwiązania jest niezaprzeczalna.

Z kodami, kuponami, zniżkami wiąże się jednak jeden haczyk. Jeśli używa się ich zbyt często, firma traci część zysku, a klienci szybko się do nich przyzwyczają i przestaną zwracać na nie uwagę. W końcu zaraz dostaną kolejny kod, prawda?

Czasem klienci nie kupią produktu w stałej cenie, bo wiedzą, że zaraz będzie kolejna wyprzedaż.

Dlatego z kodów trzeba korzystać z rozwagą. Jeśli mają być naprawdę wartościowe, nie można ich po prostu rozdawać bez większego zastanowienia, jak ulotki pobliskiej pizzerii. Dlatego warto używać ich niezbyt często, ale też przypominać o terminie, kiedy oferta wygasa. Daj znać klientom, że szansa na użycie zniżki znika z każdym dniem, a jeśli chcą z niej skorzystać, muszą działać szybko.

Użyj narzędzia do automatyzacji email marketingu, żeby powiadomić swoich klientów o końcu zniżki i dać im szansę na skorzystanie z Twojej wyjątkowej oferty.

Takie działanie zwiększy sprzedaż, a to oznacza, że z kodów zniżkowych będzie można korzystać rzadziej, unikając negatywnego wpływu na wizerunek marki i zysk.

Poniżej znajdziesz dwa przykłady od sklepu internetowego oraz agencji marketingowej zajmującej się edukacją klientów. Zobacz jak kody i informacja o końcu promocji mogą wspomóc sprzedaż.

Wyobraź sobie, że po tych wiadomościach dodają oni kolejny email, wysłany na klika godzin przed końcem zniżki. Założę się, że wpływ na konwersję byłby zdecydowanie większy.

Email przypominający o zakończeniu oferty
Wiadomość od sklepu internetowego z informacją o dacie końca oferty

Sprawdzi się w branży: Handel & Ecommerce, Sport & Aktywności, Zdrowie & Uroda

15. Follow-up po odwiedzeniu strony

Marketing automation pozwala na obserwację zachowań odbiorców i wyciąganie wniosków na tej podstawie. Czasem dane mogą przytłoczyć, ale są sytuacje, kiedy proste rozwiązania dają bardzo dobry wynik.

Jedną z taktyk, użytych chociażby w tym case study, jest obserwacja zachowania odbiorców na stronach internetowych. Możesz zobaczyć, jakie konkretne strony odwiedzają, np. związane z produktem i jego funkcjonalnościami, a potem wysłać do nich wiadomość związaną dokładnie w tym, jakie treści ich interesowały.

Można to zrobić na kilka sposobów. Zespół sprzedaży może kontaktować się z klientem, kiedy użytkownik darmowy odwiedzi stronę z cennikiem. Można też wysłać case study jako społeczny dowód słuszności, który przekona klienta o wartości jaką dostaje, kiedy klient odwiedza stronę z opisem produktu. Po prostu spróbuj, a zobaczysz, że właściwe wiadomości spodobają się klientom i przyniosą dobry wynik biznesowy.

Automatyczny email wysyłany po odwiedzeniu strony z raportem

Sprawdzi się w branży: Edukacja, Marketing Internetowy, Handel & Ecommerce, Sport & Aktywności, Technologia & High Tech (w tym SaaS)

16. Follow-up po wydarzeniu

Po zakończeniu wydarzenia czy konferencji wiele osób czeka na chwilę spokoju. Jeśli kiedykolwiek pracowałeś w sprzedaży, wiesz jednak, że to najgorętszy okres. Trzeba na bieżąco reagować na zapytania i wysyłać przypomnienia o ofercie każdemu, kto zdecydował się poświęcić firmie swój czas i był zainteresowany współpracą.

Część tej pracy może za nas zrobić automatyzacja email. Automatyczna wiadomość po wydarzeniu może za nas opowiedzieć o ofercie, kiedy zainteresowanie nią jest wciąż świeże. Podziękowanie, zaproszenie na demo produktu, obiecany raport, pytanie o wrażenia po spotkaniu – to wszystko stanowi świetny początek do dalszej rozmowy.

Najlepsze w tej taktyce jest to, że takie wiadomości nie są natarczywe. Jeśli ktoś odpowie, zrobi to chętnie dlatego, że chce zacząć współpracę lub po prostu zada kilka pytań.

Email wysłany przez nas po webinarze GetResponse

Sprawdzi się w branży: Sztuka & Rozrywka, Motoryzacja, Edukacja, Marketing Internetowy, Nieruchomości, Sport & Aktywności, Technologia & High Tech (w tym SaaS)


Zwiększ sprzedaż online dzięki darmowym poradom: Kompleksowy przewodnik po marketing automation w e-commerce.

17. Urodziny i rocznice

Urodziny = prezenty. Nawet jeśli ktoś ma typowo praktyczne podejście do pieniędzy, to zwykle cieszy się, kiedy dostanie prezent.

Nawet kiedy jesteśmy starsi, często spodziewamy się, że z okazji urodzin spotka nas coś miłego ze strony rodziny i przyjaciół. Sami też możemy zrobić sobie prezent. To prawda! Często z okazji urodzin, rocznicy lub innego święta mówimy sobie: zasługuję na to, należy mi się!

Marketerzy mogą to ułatwić i skierować uwagę odbiorcy na konkretną ofertę. Na przykład, wysyłając życzenia urodzinowe z dodatkiem prezentu, żeby obdarowana osoba mogła z chęcią od razu z niego skorzystać.

Po prostu spytaj o datę urodzenia odbiorcy przy zapisie na listę i ustaw warunek, który automatycznie wyśle wiadomość w odpowiednim dniu. Dodaj miły tekst o specjalną zniżkę i pokaż produkty, które mogą odbiorcę interesować.

Mała rada: Nie czekaj z wysyłką do ostatniej chwili żeby wysłać email urodzinowy lub rocznicowy. Przez lata zauważyłem, że tego typu wiadomości działają najlepiej wysłane na klika dni przed wielkim dniem. To pozwala odbiorcy lepiej zaplanować zakupy.

Powód jest prosty. W dniu urodzin lub rocznicy czas często spędzamy z rodziną i bliskimi, a nie w sklepie lub przeglądając oferty online.

To samo może dotyczyć Twoich odbiorców. Będą chcieli kupić sobie urodzinowy prezent w najbliższy weekend albo odłożą to na później, żeby nie tracić czasu z spędzonego z rodziną i przyjaciółmi.

Ustawienie takiego warunku jest bardzo proste w większości znanych narzędzi do automatyzacji email marketingu.

Sprawdzi się w branży: Motoryzacja, Handel & e-commerce, Sport & Aktywności, Zdrowie & Uroda

18. Wiadomości o porzuconym koszyku

Ponad 68% ze wszystkich koszyków zakupowych w sieci jest porzuconych, jak pokazuje badanie przeprowadzone przez SaleCycle. To poważny problem większości biznesów e-commerce, któremu jednak możemy zaradzić.

Poza użyciem retargetingu, można odzyskiwać utracone koszyki, wysyłając wiadomość email przypominającą o zakupach. Takie wiadomości wysyła się niedługo po tym, kiedy ktoś opuści stronę sklepu, bez złożenia zamówienia. Takie przypomnienie może poprawić sprzedaż, zwłaszcza kiedy klient jest szczerze zainteresowany zakupem.

Wiadomości o porzuconym koszyku działają dobrze, bo wysyła się je w odpowiednim czasie i potrafią zaangażować. Żeby osiągnąć lepszy efekt, można dodać darmową wysyłkę lub kod zniżkowy – część klientów po takiej informacji z chęcią dokończy zakup.

Wiadomości przypominające o porzuconym koszyku są bardzo efektywne i z łatwością je ustawisz, korzystając z GetResponse.
W zależności od tego, jakiego narzędzia e-commerce używasz, jest na to kilka sposobów.

Jeśli używasz Magento (1.9 or 2), PrestaShop lub WooCommerce, możesz skorzystać z wtyczek i integracji.

Jeśli korzystasz z innej platformy lub masz rozwiązanie dedykowane, musisz dodać kod JavaScript do strony.

Poniżej znajdziesz przykład maila przypominającego wysyłanego przez Timberland.

To interesujący przykład, bo pokazuje nie tylko oglądane produkty, ale również dodatkowe rekomendacje.

Nie jestem pewien, jak bardzo spersonalizowane są te oferty, biorąc pod uwagę fakt, że jeszcze nie kupiłem nic w ich sklepie. Można założyć, że to produkty z konkretnej linii, którą oglądałem.

Mimo to, jest to wciąż interesujący przykład na to, jak w prosty sposób można zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym.

Automatyczny email wysyłany przez markę Timberland mający przekonać klienta do zakupu

Sprawdzi się w branży: Edukacja, Marketing Internetowy, Handel & e-commerce, Sport & Aktywności

19. Podziękowanie za skorzystanie z darmowej oferty

Załóżmy, że prowadzisz kurs online i oferujesz nowym osobom możliwość darmowego skorzystania z kilku lekcji, bez konieczności zobowiązania się do zakupu. W czasie trwania kursu wysyłasz kilka wiadomości, które mają przekonać darmowych użytkowników do wykupienia płatnej wersji. Co dzieje się, kiedy czas darmowego dostępu się kończy, a ktoś nie zdecydował się na zakup?

Trzeba się z nimi skontaktować. Warto pokazać ostateczną ofertę (np. dodatkową zniżkę 10%, jeśli zdecydują się na zakup w ciągu najbliższych 24 godzin). Można też zapytać o sam produkt: co się podobało, co można poprawić i jakich informacji klient oczekuje.

Taka ostateczna oferta nie tylko doda realnej wartości i pozwoli poznać klienta lepiej, ale też wygeneruje dodatkową sprzedaż – a tego w biznesie nie można ignorować.

Email wysyłany przez Bigcommerce z prośbą o informację, dlaczego użytkownik darmowy nie zdecydował się na zakup płatnej wersji.

Sprawdzi się w branży: Edukacja, Sport & Aktywności, Technologia & High Tech (w tym SaaS)

20. Up-selling

Marketerzy zawsze chcą więcej. Chcą, żeby użytkownicy kupowali częściej, wkładali więcej produktów do koszyka i wydawali większe kwoty przy zamawianiu. Ten fakt nie dziwi. W końcu zależy nam na wyższym ROI.

Sprawdzona taktyka, która może przynieść lepsze rezultaty to up-selling. Często można się z nią spotkać na landing page, gdzie wyświetlane są dodatkowe produkty, ale może też stanowić świetny wkład do automatycznych wiadomości email. Trzeba tylko wysłać je w odpowiednim czasie.

Wiadomości tego typu są popularne w serwisach takich jak Booking.com czy Airbnb. Ich celem jest przekonanie odbiorców, żeby wydali więcej pieniędzy w serwisie. Mogą, przykładowo, namawiać klientów na dłuższy pobyt lub rezerwację droższego pokoju. W ten sposób prowizja ze sprzedaży jest większa, a odbiorca ma szansę na wydłużone wakacje. 

Sprawdzi się w branży: Edukacja, Marketing Internetowy, Handel & e-commerce, Sport & Aktywność, Technologia & High Tech (w tym SaaS)

21. Dołącz do społeczności

Nie ma nic lepszego niż oddany, powracający, lojalny klient. Prawdziwy fan marki. Takich jednak, niestety, czasem trudno znaleźć. Trzeba ich długo szukać.

Żeby przywiązać użytkowników do produktu, trzeba jak najczęściej dawać im okazję do kontaktu z marką i docierać do nich wszystkimi możliwymi kanałami.

Zwiększenie ilości punktów styku klienta z marką to solidna strategia marketingowa, która może przynieść świetne efekty. Możesz, na przykład, zaprosić odbiorców do odwiedzenia strony internetowej, ale również do śledzenia marki w mediach społecznościowych – np. w serwisach takich jak: Facebook, Twitter, Pinterest lub Instagram.

Zaproś ich do swojej społeczności i spraw, żeby nie tylko kupowali, ale również byli częścią świata Twojej marki.

Przykład maila o dołączeniu do społeczności.

Sprawdzi się w branży:Motoryzacja, Handel & e-commerce, Sport & Aktywność, Zdrowie & Uroda

22. Lista życzeń: aktualizacja i spadek ceny

Jeśli prowadzisz sklep internetowy to na pewno wiesz, czym jest lista życzeń. Jeśli nie, szybko wyjaśniam.

Lista życzeń to zbiór produktów, które Twoi klienci zapisali w swoim profilu.

Dlaczego ktoś dodaje produkt do listy, a nie kupuje go od razu?

Jednym z powodów może być niezdecydowanie – klient jeszcze nie wie, czy chce złożyć zamówienie. Inny powód to chwilowy brak towaru w magazynie. Klient może też wiedzieć, że chce produkt kupić, ale powstrzymuje go zbyt wysoka cena.

Co więc można zrobić z takimi zapisanymi produktami?

Użyć ich do zmniejszenie ilości porzuconych koszyków i do zwiększenia sprzedaży.

Jak? Wysyłając automatyczne wiadomości email, za każdym razem kiedy:

• produkt jest ponownie dostępny
• produkt jest na wyprzedaży
• produkt jest prawie wyprzedany

To jeszcze nie wszystko.

Możesz też wysłać przypomnienie o produktach dodanych do listy i sprawdzić, czy klient jest w dalszym ciągu nimi zainteresowany.

Dla lepszego efektu, dodaj rekomendacje bazujące na rodzaju produktu dodanego do listy lub oparte o uzupełniające produkty kupione przez innych klientów.

Sprawdzi się w branży: Edukacja, Marketing Internetowy, Handel & e-commerce, Sport & Aktywności

23. Uzupełnienie produktu

Produkty mogą mieć różny cykl życia. Niektóre służą nam latami, a inne, chociażby kosmetyki, zużywamy dość szybko.

Jeśli produkty, które sprzedajesz, trzeba uzupełniać co kilka tygodni lub miesięcy, dzięki wiadomościom o uzupełnieniu produktu możesz je ponownie sprzedać, bez większego wkładu czasowego po swojej stronie.

Jak nazwa wskazuje, wiadomość email o uzupełnieniu produktu może być wysłana do osób, które już go kupiły i wiadomo, że niebawem może się on skończyć. Pomagasz im, tak samo jak sobie, wysyłając dyskretne przypomnienie o tym, że być może przyszedł już czas na uzupełnienie zapasu ulubionych produktów.

To podejście daje dwie główne korzyści.

Po pierwsze, pomagasz klientom uniknąć braku w produkcie. Wiadomo, że czasem taki brak może być problemem. Na przykład w świąteczny poranek, kiedy wszystkie sklepy są zamknięte, może zabraknąć mieszanki mleka modyfikowanego dla dziecka. Mówię z doświadczenia – chcecie tego uniknąć.

Po drugie, nie tracisz klientów na rzecz lokalnego sklepu, kiedy przychodzi czas na uzupełnienie produktu. W sytuacji, kiedy produktu zabraknie, klienci często wolą zapłacić więcej i szybko rozwiązać problem.

Co musisz teraz zrobić? Przeanalizuj swoją ofertę i sprawdź, w jakim czasie produkty się zużywają. Potem ustaw automatyczne wiadomości email, które przypomną klientom o zamówieniu ich ulubionych produktów.

Sprawdzi się w branży: Handel & e-commerce, Sport & Aktywności, Zdrowie & Uroda

24. Powiadomienia o aktywności

Przyciągnięcie nowych klientów ma duże znaczenie dla rozwoju biznesu. W przypadku mediów społecznościowych czy platform SaaS samo zwiększenie bazy użytkowników nie wystarczy. Ważne jest to, ilu użytkowników wraca codziennie, co tydzień, co miesiąc.

To, co może ich przekonać do regularnego korzystania z aplikacji, to powiadomienia:

• o tym, jak sobie radzą
• o aktywności znajomych
• o nowościach w platformie

Oczywiście, żeby to podejście zadziałało, trzeba trochę kreatywności.

Jeśli powtarzasz jeden utarty schemat, bez dodania realnej wartości, odbiorcy wiadomości uodpornią się na taką komunikację.

Zanim więc skoczysz na głęboką wodę i ustawisz jeden szablon, pogłówkuj trochę. Marki, które warto obserwować dla inspiracji i które są w tej komunikacji bardzo dobre, to Endomondo i Grammarly.

Poniżej znajdziesz dwa świetne przykłady tego, jak komunikują się ze swoimi odbiorcami.

Miesięczne podsumowanie aktywności w Endomondo, email z informacją o spalonych kaloriach i czasie spędzonym na treningu.
Cotygodniowe powiadomienie o aktywności z Grammarly, zawierające informację o produktywności i poprawności tekstów.

Sprawdzi się w branży: Edukacja, Marketing Internetowy, Sport & Aktywności, Technologia & High Tech (w tym SaaS)

25. Wygaśnięcie konta

Masz usługę, którą trzeba odnawiać? Wiadomość email o wygaśnięciu konta jest więc koniecznością, jeśli chcesz zwiększyć szansę na ponowny zakup.

Może się to wydawać sprzeczne z intuicją, ale ludzie często nie podejmują żadnych działań, póki nie uświadomią sobie ryzyka utraty cennej dla nich rzeczy.

Ludzie odkładają działanie na później. Dlatego do ostatniej chwili czekają z odnowieniem subskrypcji albo wykupieniem płatnej usługi.

Jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż, musisz na to zareagować. Wyślij wiadomość z przypomnieniem na jakiś czas przed końcem daty ważności konta i wyjaśnij, dlaczego warto przedłużyć dostęp jak najszybciej.

Gearbest newsletter informujący o wygaśnięciu punktów bonusowych.

Sprawdzi się w branży: Edukacja, Sport & Aktywności, Technologia & High Tech (w tym SaaS)

26. Informacje o wysyłce

Branding jeszcze nigdy nie był tak ważny. Niska cena to strategia dobra jedynie wtedy, gdy duża skala działalności wyważa niską marżę. W każdym innym przypadku lepiej zainwestować w wizerunek marki i pozytywne doświadczenie użytkownika.

Co z tym wspólnego ma wiadomość transakcyjna o wysyłce towaru? Bardzo wiele.

Pomyśl o takim scenariuszu:

Co kilka miesięcy kupuję toner do drukarki. Zawsze zamawiam go w tym samym miejscu, bo dostaję najlepszą jakość w stosunku do ceny produktu. Jedyny problem, jaki mam, to nazwa marki. Nie mogę jej zapamiętać. Nie wyróżnia się.

Żeby złożyć to zamówienie, muszę przeszukać archiwum wiadomości w koncie Gmail. I tu napotykamy kolejny problem. Większość maili transakcyjnych o moim zamówieniu nie pochodzi od marki. Zamiast tego, widzę pełno wiadomości od firmy transportowej.

W końcu znajduję nazwę strony po wpisaniu dokładnego modelu drukarki w wyszukiwarce poczty…

Nie jest to sytuacja idealna. Większość osób nie jest aż tak zdeterminowana jak ja, jeśli chodzi o zakup tonera do drukarki. To samo dotyczy innych produktów.

Co ta firma mogłaby zrobić lepiej? Na przykład, mogłaby wysyłać wiadomości o wysyłce i śledzeniu paczki samodzielnie. Upewnić się, że to oni pierwsi do mnie dotrą, a ja ich zapamiętam.

To tylko pierwszy krok. Ale najważniejszy.

Łącząc taką wiadomość z podziękowaniem po zakupie lub włączając ją do wspomnianej wcześniej sekwencji onboardingu, możemy osiągnąć znacznie lepszy efekt.

Co do przykładów, MVMT daje nam naprawdę dobry wzór.

Email od MVMT z informacją o śledzeniu paczki i promocją kont w mediach społecznościowych.

Sprawdzi się w branży: Handel & Ecommerce

27. Informacja o stanie punktów lojalnościowych

Coraz więcej firm korzysta z programów lojalnościowych. Ma to sens, bo dzięki temu lepiej poznajemy klientów, ale też potencjalnie zwiększamy zysk.

Nie dajmy się jednak zgubić. Dobrze poprowadzony program lojalnościowy to nie bułka z masłem.

Największym wyzwaniem jest przekonanie ludzi do zaangażowania, na przykład do aktywnego zbierania punktów i odbierania nagród, wyszukiwania ofert wśród polecanych produktów, sprawdzania statusu punktów potrzebnych na kolejną nagrodę.

Jest kilka metod na zmotywowanie klientów.

Wiadomości z rekomendacjami, ze specjalną zniżką, nowym sposobem na zebranie punktów lub o produktach, które pozwolą zdobyć ich więcej – warto na takie wiadomości postawić.

Innym sposobem może być wysyłka powiadomień o stanie punktów lojalnościowych.

Poniżej dwa przykłady.

Pierwsza wiadomość była wysłana przez Lufthansa Worldshop.

To typowy newsletter, który używa dynamicznej treści żeby pokazać status mil i dołączyć rekomendacje produktowe. Szkoda jednak, że rekomendacje są powiązane z aktualną porą roku (lato), zamiast z produktami, które odbiorca już kupił, lub których szukał.

To zmarnowana okazja.

Newsletter o stanie punktów lojalnościowych wysłany przez firmę Lufthansa

Drugi przykład to fragment wiadomości wysłanej przez Emirates.

Ciekawy zabieg, który tutaj zastosowano, to – zamiast pokazania stanu punktów-mil, które usunąłem z tego screena – pokazanie, co można z punktami zrobić: kupić, podarować, przenieść lub przywrócić.

Jest jeszcze coś, co mogło dobrze zadziałać, gdyby znalazło się w tej wiadomości.

Co to takiego?

Poczucie utraty czasu, tzw. sense of urgency.

Na przykład, dodanie daty, kiedy niewykorzystane punkty wygasają i przepadną.

Jeśli data byłaby stosunkowo bliska, przekonanie odbiorców do wykorzystania punktów, chociażby na cele charytatywne, byłoby znacznie prostsze.

Wiadomość wysłana przez Emirates sugerująca jak można wykorzystać zebrane punkty.

Sprawdzi się w branży: Zdrowie & Uroda, Restauracje & Jedzenie, Handel, Turystyka

28. Potwierdzenie transkacji

Wiadomość potwierdzająca transakcję ma za zadanie zapewnić klienta o poprawnie złożonym zamówieniu i płatności. Podobnie działają podziękowanie za zakup i powiadomienie o wysyłce – również upewniają klienta o dobrym wyborze.

Dlaczego więc wysyłać taki dodatkowy email?

Dla niektórych branż, zwłaszcza w turystyce, taka wiadomość może okazać się bardzo przydatna.

Spójrz na przykłady z Airbnb i Booking.com.

Potwierdzenie rezerwacji Airbnb
Potwierdzenie rezerwacji z Booking.com

Te wiadomości zawierają wszystko, co jest potrzebne, żeby pobyt się udał – dokładny adres, godziny zameldowania i wymeldowania, potwierdzenie tego, co zawiera cena, dane kontaktowe, możliwość zmiany rezerwacji i inne przydatne informacje.

Wiadomości są długie, ale zdecydowanie wnoszą w cały proces dodatkową wartość.

Dodatkowo, co widać na przykładzie Airbnb, firma wykorzystuje wiadomość do promocji własnego biznesu – prosi odbiorcę o polecenie serwisu znajomym w zamian za możliwość otrzymania dodatkowych korzyści.

Moim zdaniem to świetny pomysł.

Zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że odbiorca właśnie dokonał transakcji i na pewno jest zadowolony ze swojego wyboru, więc potencjalnie chętnie podzieli się linkiem w mediach społecznościowych.

Sprawdzi się w branży: Motoryzacja, Zdrowie & Uroda, Opieka zdrowotna, Restauracje & jedzenie, Handel, Technologia & High Tech, Turystyka

29. Zrób kolejny krok

Powiedzmy, że Twoja kampania onboardingowa to sukces i klienci aktywnie podejmują dalsze działania: rejestrują konto, testują narzędzie lub zapisują się na darmowy kurs.

Czasem jednak sama kampania nie wystarczy i potencjalni klienci potrzebują kolejnego, delikatnego wskazania drogi do zrobienia kolejnego kroku i zaangażowania się w Twoją ofertę.

Weźmy za przykład naszą platformę. Ktoś utworzył konto w GetResponse, stworzył pierwszą wiadomość email, a potem jej nie wysłał. Zamyka przeglądarkę i wraca do swoich innych zajęć.

W tym przypadku, chcesz wysłać automatyczne przypomnienie i zmotywować do zrobienia kolejnego kroku żeby w pełni wykorzystać narzędzie.

Co zawrzeć w takiej wiadomości?

Skup się na wartości, która jest tuż na wyciągnięcie ręki. Jak wiele klient zyska i jak bardzo przyszły zysk przewyższa wysiłek, który trzeba włożyć “tu i teraz”.

Jeśli to możliwe, spraw żeby kolejny krok był ciekawy i przyjemny.

Sprawdzi się w branży: Edukacja, Marketing Internetowy, Technologia & High Tech (w tym SaaS), Turystyka

30. Spontaniczna kampania

Czasem ludzie po prostu nie są jeszcze gotowi, żeby się zaangażować.

Są szczerze zainteresowani Twoją ofertą i pewnie nawet lubią Twoją markę. Jednak wciąż potrzebują więcej informacji i nie zdecydują się na zakup „na już”.

Takie sytuacje często zdarzają się w branży eventowej lub w sprzedaży, gdzie decyzję zakupową podejmuje kilka osób (np. w sprzedaży narzędzi marketingowych).

I tu do gry wchodzą właśnie spontaniczne kampanie.

Celem takiej kampanii jest utrzymanie zainteresowania i sprawienie, że potencjalny klient Cię zapamięta. Nie chodzi o sprzedaż „tu i teraz”, a raczej o to, żeby o Twojej ofercie klient słyszał i czytał jak najwięcej.

W końcu, kiedy będzie gotowy podjąć decyzję o zakupie, Twoja marka będzie naturalnym wyborem i bez wahania zdecyduje się na to, co oferujesz.

Jeśli sprzedajesz narzędzia marketingowe lub prowadzisz agencję, takie spontaniczne kampanie mogą zawierać:

• informacje o nowościach i rozwoju produktu (nowe funkcjonalności, dodatkowe usługi w ofercie, dostępne metody płatności)
• ważne osiągnięcia i content PR (otwarcie nowego biura, otrzymane nagrody, osiągnięcia pracowników)
• historie i osiągniecia Twoich klientów z produktem w tle

Kiedy zbliża się firmowy event – opowiedz o prelegentach, partnerach biznesowych, sponsorach, uczestnikach – czyli o wszystkim, co może się przydać osobom, które jeszcze zastanawiają się nad zakupem biletów.

Email konferencji Websummit to dobry przykład kampanii spontanicznej.

31. Podsumowanie kampanii

Wiadomość z podsumowaniem kampanii to dobry temat, jeśli chcesz podkreślić jej zakończenie i opowiedzieć o wynikach. Ważny szczególnie wtedy, gdy udział brało w niej wiele osób i chcesz mieć pewność, że wszyscy zaangażowani dostaną komplet informacji.

Wyobraź sobie taki scenariusz: zbierasz datki na cel charytatywny, fundusze dla organizacji pożytku społecznego lub na rozwój własnego biznesu.

Taka wiadomość do wszystkich zaangażowanych ma sens: przecież chcesz, żeby poznali wyniki waszych wspólnych działań. Chcesz, żeby wszyscy wiedzieli, że udało się osiągnąć zakładane kwoty, a nawet je przewyższyć. A może potrzebujesz dodatkowych środków i przyda się dodatkowa pomoc, np. podzielenie się tą informacją przez darczyńców z jeszcze większą liczbą osób?

Taka wiadomość nie tylko ma sens, ale jest bardzo prawdopodobne, że ludzie ją otworzą i przeczytają linki w mailu (czyli wygenerują wysoki wskaźnik otwarć i kliknięć).

Dzieje się tak dlatego, że ludzie, którzy już zaangażowali się w kampanię, chociażby finansowo, mają poczucie, że są częścią większego ruchu. Tworzą społeczność ludzi, których łączy wspólny cel.

Dodatkowo, jeśli jest to idea, w którą głęboko wierzą – kampania osiągnie lepszy wynik.

Udowodniono, że pokazanie uczestnikom, w jaki sposób ich indywidualny wkład przybliża wspólny cel, wpływa na ich zaangażowanie i przyszłe działania.

W książce Dawaj i bierz psycholog Adam Grant odnosi się do kilku badań ukazujących to popularne zjawisko.

W skrócie, okazuje się, że zobaczenie lub usłyszenie historii tych, którym swoimi działaniami pomagamy – nawet przez chwilę – ma ogromne znaczenie dla zwiększenia naszego zaangażowania i wpływa na chęć dalszego niesienia pomocy.

Działa to szczególnie dobrze, jeśli osoby, które są naszą grupą docelową, są osobami, które lubią dawać. Inaczej mówiąc – tymi, których bezinteresowna pomoc uskrzydla i nie oczekują zupełnie nic w zamian. Taka kampania nie będzie tak efektywna wśród osób, które lubią brać lub cenią sobie równość w stosunku dawania do brania.

Cały ten mechanizm jest szczegółowo wyjaśniony w książce Adama Granta, którą szczególnie polecam – zwłaszcza jeśli prowadzisz organizację pożytku społecznego lub jeśli masz problem z zaangażowaniem wśród członków swojego zespołu.

Mała rada: zwróć uwagę na emocje. Jeśli zbierasz pieniądze na cel, który ktoś może uznać za wrażliwy, upewnij się, że Twoje automatyczne wiadomości są przemyślane i podchodzą do tematu z powagą i szacunkiem.

Poniżej znajdziesz przykład wiadomości od Indiegogo, wysłanej do osób, które wsparły konkretny cel.

Wiadomość mogłaby odnieść lepszy skutek, gdyby zawierała treści od organizatorów: zdjęcia, nagranie głosu lub cokolwiek o bardziej osobistym charakterze.

Tak jednak nie było, prawdopodobnie dlatego, że organizator kampanii nie był bezpośrednio związany z osobą, dla której fundusze zbierał.

Warto o tym pamiętać planując podobną kampanię.

Podsumowanie kampanii Indiegogo

Sprawdzi się w branży: Sztuka i Rozrywka, Edukacja, Non-profit, Sport i Aktywność

32. Pożegnanie

W marketingu często odsuwamy od siebie myśl o tym, że klienci od nas odchodzą.

Marketerzy boją się tego momentu tak bardzo, że wolą ignorować ten fakt zamiast wyciągnąć z niego wnioski.

Ignorują też to, że taka sytuacja to odpowiedni moment na wywarcie ostatniego dobrego wrażenia na – już byłych – klientach.

O to ostatnie dobre wrażenie chodzi w wiadomości pożegnalnej.

Do napisania o tym zainspirował mnie przykład, którym podzielił się z nami Angel Lorente Paramo, zajmujący się marketingiem podobnie, jak ja. Więcej można przeczytać we wpisie o 30+ najlepszych przykładach kampanii email marketingowych.

Przykład dotyczy prostej wiadomości, która przyniosła duży efekt.

Wiadomość ta mówiła – tak jak powinny to robić również Twoje automatyczne maile – o latach, które klient spędził z marką i była podziękowaniem za wspólnie spędzony czas.

Dodatkowo, wiadomość pokazała, jak bardzo marka jest wdzięczna za te lata oraz obiecywała, że odbiorca nie będzie już miał do czynienia z przyszłymi komunikatami.

Wiadomość była tak szczera i taktowna, że Angel zaczął się zastanawiać, czy podjął właściwą decyzję wybierając inną sieć komórkową.

Jeśli oferujesz usługi, z których klienci mogą zrezygnować, np. narzędzie SaaS lub subskrypcję, możesz podobne wiadomości tworzyć i wysyłać dzięki automatyzacji email marketingu.

Mała rada: kiedy ktoś rezygnuje z usług oznacza to najczęściej, że już nie chce dostawać od marki żadnej komunikacji. Dlatego taka wiadomość ma przede wszystkim jeden cel – potwierdzenie, że to na pewno nasz ostatni kontakt oraz, że konto jest zamknięte, a subskrypcja już nie działa. Tylko po spełnieniu tego warunku mamy szansę zrealizować drugi cel – pozostawienie ostatniego dobrego wrażenia na odbiorcy.

Sprawdzi się w branży: Technologia & High Tech (w tym SaaS), Edukacja, Marketing Internetowy

33. Opinie klientów – testimonial

Opinia klientów – tzw. testimonial to podobny typ wiadomości do już wcześniej opisanych.

Moim zdaniem, różnica polega na tym, że najczęściej wysyłają je firmy działające w modelu SaaS lub osoby, które prowadzą kursy online.

Albo inaczej – powinny je wysyłać, bo póki co, ten typ wiadomości nie jest jeszcze tak popularny. Jest to dziwne, bo opinie klientów dla SaaS są tak samo ważne, jak recenzje produktu dla biznesów e-commerce.

Dlatego właśnie firmy inwestują mocno w to, żeby pojawić się wysoko w rankingach, np. na G2Crowd lub TrustPilot.

Dlaczego więc, zamiast kampanii ad hoc, która ma przynieść określoną ilość opinii od klientów, nie ustawić po prostu automatycznej sekwencji email, która będzie je generować na bieżąco?

Taka sekwencja może być zapoczątkowana przez konkretny warunek do spełnienia, po akcji podjętej przez odbiorcę lub po zmianach w ustawieniach konta klienta.

Przykładowo – jeśli klient niedawno wykupił wyższy pakiet usług lub przeprowadził konkretną liczbę projektów, która może sugerować, że jest już zaawansowanym użytkownikiem (tzw. power user).

Wtedy, wszystko co musisz zrobić to po prostu wysłanie automatycznego maila z prośbą o opinię.

Najlepsze w tej metodzie jest to, że zaawansowani użytkownicy będą często z chęcią dzielić się swoją opinią i wezmą udział w ankiecie całkowicie bezpłatnie.

Chcą być wysłuchani i cenią fakt, że ich opinia liczy się dla marki. Nie ma potrzeby oferowania za nią żadnej dodatkowej nagrody… chyba, że chcesz ich zaskoczyć i podarować nagrodę niespodziankę za wypełnienie ankiety. Na pewno im się to spodoba. ;-).

Sprawdzi się w branży: Technologia & High Tech (w tym SaaS), Edukacja, Marketing Internetowy

34. Polecenie produktu

Podobnie jak automatyczne sekwencje email z prośbą o opinię, maile polecające produkt mogą przynieść pozytywny efekt w postaci rozwoju Twojego biznesu.

Teoria jest bardzo prosta.

Ludzie otaczają się innymi osobami, które są podobne do nas samych. Prosząc użytkowników o polecenie produktu lub marki innym, zyskujemy szybszy dostęp do naszej grupy docelowej.

Dodatkowo, dzięki temu, że dzielimy się częścią zysku (osoba polecająca i ta, której produkt polecono zyskują dodatkowe korzyści) sprzedaż leży po stronie naszych obecnych, lojalnych klientów. Jeśli są szczerze zadowoleni z usługi i mają znajomych, których potrzeby dobrze znają – przekonanie ich do skorzystania z narzędzia lub oferty to bułka z masłem.

Wiele znanych startupów i firm korzystało z tego triku z powodzeniem.

Przykłady? Airbnb, Dropbox, Uber czy Transferwise.

Wszystkie te firmy oferują użytkownikom dodatkowe korzyści – przestrzeń dyskową lub bon na kolejną wyprawę – jeśli polecimy produkt osobom, które mogą być nim zainteresowane.

Wszyscy wygrywają. Pod warunkiem, że wszystko opiera się na jasnych i uczciwych zasadach.

Sprawdzi się w branży: Technologia & High Tech (w tym SaaS), Edukacja, Marketing Internetowy, Turystyka

35. Poznajmy się lepiej

Tego typu wiadomość email może być częścią procesu onboardingu, czyli wprowadzenia klienta.

Warto zauważyć, że miejsce w powitalnych wiadomościach jest ograniczone. Jest masa tematów, które chcesz poruszyć, produktów, które chcesz pokazać i miejsc w sieci, do których warto odesłać odbiorców.

Czasem lepiej dać im chwilę na oddech i przyzwyczajenie się do marki.

Zamiast zasypywać odbiorców pytaniami na samym początku, warto dać im czas na zapoznanie się z produktem lub usługą i dopiero po tym zadać jedno, dwa proste pytania.

Jakie pytania? Na przykład o branżę, w której działają lub poprosić o pisanie czym się zajmują, jakie mają cele lub z czym mają największy problem.

Odpowiedzi mogą posłużyć do stworzenia lepszych treści w przyszłości lub do wskazania miejsca na Twojej stronie, gdzie już te tematy podejmujesz.

Taka taktyka to profilowanie progresywne.

Od kilku lat jest coraz bardziej popularna, ale nie jest jeszcze wykorzystywana na dużą skalę.

Przykład progresywnego profilowania w wiadomości wysłanej przez Zapier.

Sprawdzi się w branży: każdej

36. Potwierdzenie subskrypcji

Jest wiele korzyści wynikających z budowania bazy odbiorców z podwójną weryfikacją zapisu na newsletter.

Pisaliśmy o tym wcześniej więc jeśli temat jest Ci bliski – sprawdź ten artykuł.

Twoja wiadomość z potwierdzeniem zapisu ma jeden ważny cel: potwierdzić, że właściwa osoba zapisała się na Twoją listę (i nie jest to bot, spam, literówka itp.)

Dzięki temu Twoja lista będzie „czysta”, a odbiorcy zaangażowani i zainteresowani treścią Twojej komunikacji.

Na temat podwójnej weryfikacji zapisu toczy się niekończąca się dyskusja.

Moim zdaniem liczy się jakość listy odbiorców, a nie ich ilość. Oczywiście, możesz to przetestować i sprawdzić u siebie.

W każdym razie, wiadomość z potwierdzeniem subskrypcji może być częścią Twojej komunikacji z klientem, a jej ustawienie jest banalnie proste.

Sprawdzi się w branży: każdej

Zyskaj więcej z darmowym poradnikiem

Chcesz wiedzieć więcej o tym, jak marketing automation może pomóc Ci zwiększyć sprzedaż? Sprawdź darmowy poradnik i zacznij sprzedawać więcej już dziś.

Twój następny krok

Powyżej przedstawiłem ponad 30 typów automatycznych wiadomości email z przykładami, których można użyć w wielu branżach.

Zacznij działać. Sprawdź swój plan komunikacji z klientami, przyjrzyj się temu, co działa dobrze i temu, co może działać lepiej. Zainspiruj się tą listą w swoich przyszłych kampaniach. Wykorzystaj marketing automation, żeby dać klientom to, czego chcą – w idealnym dla nich czasie. Twoi subskrybenci na pewno to docenią.

Być może niektóre z tych pomysłów i typów wiadomości email trafiły już wcześniej do Twoich kampanii. Jak sprawdziły się u Ciebie? Pomogły zbudować lepszą komunikację i relację z klientami? Daj znać w komentarzach i podziel się swoimi pomysłami z innymi czytelnikami.


Michał Leszczyński
Michał Leszczyński
Head of Content Marketing & Partnerships w GetResponse. Od ponad dekady realizuje projekty online marketingowe dla firm B2B i SaaS. Na co dzień kieruje zespołem odpowiedzialnym za tworzenie kampanii i treści edukacyjnych w GetResponse. Twórca i autor setek artykułów, webinarów i prezentacji nt. email marketingu i marketing automation. Wykładowca na studiach podyplomowych na Akademii Leona Koźmińskiego. Chcesz skontaktować się z Michałem? Napisz do niego na LinkedIn.