ChatGPT – czym jest i jak z niego korzystać?

13 min
Zaktualizowano:

Został uruchomiony w listopadzie 2022 roku i od razu stał się hitem, który tylko w ciągu pierwszego tygodnia zgromadził ponad 1 milion użytkowników. To globalny ewenement technologiczny, który – jak nic dotychczas – otworzył internautów na masowe i świadome korzystanie z AI. Czym jest więc to rewolucyjne rozwiązanie?

Czym jest Chat GPT?

ChatGPT to zaawansowany model językowy opracowanym przez OpenAI. GPT odnosi się do rodziny modeli, które zostały wytrenowane na ogromnych zbiorach tekstowych, aby generować odpowiedzi na podstawie zadanych pytań czy wprowadzonego tekstu. To specjalnie zaprojektowany do interakcji w trybie czatu, co oznacza, że może prowadzić rozmowy i odpowiadać na pytania użytkowników w sposób zbliżony do dialogu.

ChatGPT ma szerokie zastosowanie, takie jak odpowiadanie na pytania, udzielanie informacji, generowanie treści, asystowanie w rozwiązywaniu problemów, tłumaczenie języków i wiele innych.

Model ten zdolny jest do rozumienia kontekstu, syntaktyki i semantyki wprowadzanego tekstu oraz generowania odpowiedzi w sposób, który ma sens dla użytkownika. Jednak ważne jest, aby pamiętać, że ChatGPT jest modelem językowym i nie posiada rzeczywistego rozumienia ani świadomości. Odpowiedzi generowane przez ChatGPT są wynikiem statystycznych wzorców i statystyk zawartych w danych treningowych, a nie rzeczywistej wiedzy czy zrozumienia.

Editor’s note

Do czego można używać chatbota?

✉️ Kreator emaili i tekstów marketingowych/reklamowych

Z pomocą sztucznej inteligencji możesz oszczędzić sobie mnóstwo pracy, czasu oraz stresu na tworzeniu tekstów promocyjnych. Oczywiście, trzeba uwzględnić korektę lub dopasowanie niuansów, niemniej jednak – z pewnością zdejmie Ci to z barków walkę z niejednym marketingowym wyzwaniem. Zwłaszcza takim, który szybko i skutecznie musi pochwycić uwagę odbiorców, a Ty naprawdę nie masz pomysłów, którymi go napędzisz.

Sezonowa wyprzedaż sukienek
Przykłady tematów mailowych wygenerowanych przez ChatGPT
Sezonowa wyprzedaż sukienek
Przykłady tematów mailowych wygenerowanych przez Chat GPT

A to nie koniec!

GetResponse wychodzi marketerom naprzeciw i wprowadził nowe rozwiązanie: Kreator emaili AI z generatorem tematów AI. Narzędzia te zasilane są technologią GPT OpenAI, dzięki której w kilka sekund wygenerujesz wysoce konwertujące emaile oraz tematy wiadomości.


Innowacja OpenAI

Innowacja OpenAI – działaj skuteczniej przy pomocy technologii GPT zintegrowanej z Twoją platformą do email marketingu.

Generator tematów

Generator tematów zwiększ wskaźnik otwarć dzięki tematom wygenerowanym przez AI i wyróżnij się w skrzynkach odbiorczych subskrybentów.

Optymalizacja pod branżę

Optymalizacja pod branżę – twórz z łatwością emaile dopasowane do Twojego biznesu na podstawie słów kluczowych i trendów branżowych.

Obsługa wielu języków

Obsługa wielu języków generuj treści w języku, jakim posługują się Twoi odbiorcy i oszczędzaj czas oraz pieniądze na tłumaczeniach.

 ✍️ Generator opisów produktów do sklepu internetowego

Czyli wybawienie dla wszystkich właścicieli ecommerców, którzy spędzają godziny na tworzeniu zbliżonych do siebie, masowych opisów wielu produktów dostępnych w sprzedaży. Wykorzystanie sztucznej inteligencji zdecydowanie ten proces skraca i upraszcza. Wprowadzenie Chatu GPT do masowego użycia dało właścicielom sklepów online nowe narzędzie do działania w tym obszarze.

Opisy sukienek z kategorii “letnie” i “różowe” do sklepu z odzieżą. Przykłady opisów wygenerowanych przez Chat GPT

Przeczytaj artykuł: Sztuczna inteligencja w ecommerce – jak wykorzystać AI?

🔎 Wyszukiwarka online

Chat GPT generuje odpowiedzi na podstawie ogólnodostępnych w sieci danych. Wykorzystuje się go więc jako wyszukiwarkę. Nie ma (jeszcze!) tylu opcji, jakie dają Google czy Bing, jednocześnie mają nad nimi znaczną przewagę. Mianowicie: odpowiedzi nie są podawane w postaci zagregowanych odnośników do strony i materiałów źródłowych, a klarownej odpowiedzi. I właśnie ten konwersacyjny charakter odpowiedzi przesłanych przez Chat GPT sprawia, że internauci chętnie po nie sięgają. W myśl zasady: “UX ponad wszystko”, ten AI zdejmuje wiele barier pomiędzy informacją/wiedzą, a odbiorcą. Nie bez powodu więc największe tuzy świata online ruszyły z integracjami lub przygotowywaniem własnych rozwiązań.

👨‍💻 System obsługi klienta

Wiadomości onboardingowe, templatki newsletterów, wzory autoresponderów mailowych, wirtualny asystent bądź rozmowa na czacie… Wszystko to, co wymaga tworzenia dużych wolumenów wiadomości w różnych wersjach językowych może być i jest wspierane przez Chat GPT.

🚀 Napęd dla rozwoju nowych rozwiązań AI

Sukces wypuszczonego w listopadzie 2022 narzędzia sprawił, że rozwój tego obszaru nabrał tempa. Podobne rozwiązania powstają w tempie ekspresowym. Stan na lipiec 2023 wskazuje na ponad 4100 technologie typu AI do użytku codziennego, czyli o niskim progu trudności w wykorzystaniu amatorskim lub biznesowym.

Gwałtownie wzrosły ceny akcji firm zajmujących się tworzeniem podobnych rozwiązań, a szacunkowa wycena wartości rynkowej technologii AI na 2026 rok, to już 300 miliardów dolarów. W porównaniu do 120 miliardów w roku 2022 – możemy mówić o skoku.

W zasadzie – trudno znaleźć obszar, w którym AI nie znajdzie swojego zastosowania…

Pisanie kodów i aplikacji, wsparcie w szeroko rozumianym zapleczu operacyjnym organizacji rządowych i finansowych, tworzenie artykułów, literatury pięknej, tekstów piosenek, instrukcji i regulaminów. Niewiele jest tu ograniczeń.

Historia i rozwinięcie skrótu

Narzędzie opracowane przez laboratorium badawcze Open AI, otrzymało nazwę Chat GPT, co w rozwinięciu oznacza: Generative Pre-Trained Transformer (z ang. Wyszkolony Transformator Generatywny). Nazwa narzędzia podkreśla jego konwersacyjny charakter, bo takie właśnie wrażenie forma generowania komunikatów za jego pomocą.

Za skuteczność wspomnianego trenowania i działania algorytmów odpowiada deep learning i machine learning oraz duże modele językowe LLM (z ang. Large Language Models). Opierają się o ogromne bazy danych, natomiast wyniki generowane są dzięki pracy sieci neuronowych.

Choć Chat GPT jest określany “Sztuczną inteligencją”, bądź “wytrenowanym rozwiązaniem” nie mówimy tu o inteligencji czy treningu per se. Ta technologia, choć stylizowana na ludzką i oparta na ludzkich modelach komunikacji, nie ma ludzkiej świadomości. Jest więc niczym innym, jak rozwiązaniem czysto technologicznym. Nie świadomym bytem. Sądzimy, że w świetle wielu obaw, jakie budzi, warto to podkreślić.

💡McKinsey oszacował, że do wytrenowania Chatu użyto 45 terabajtów danych tekstowych, co jest równe 300 kilometrów półek z książkami ustawionymi jedna za drugą.

Chat GPT 4 działa po polsku?

ChatGPT w języku polski

Chat GPT prawdopodobnie jest dostępny w każdym używanym języku na świecie. Prawdopodobnie, bo nie jesteśmy w stanie zweryfikować tej tezy samodzielnie.

Językiem ustawionym, jako domyślny jest język angielski, jednak system rozpozna język polski, jeśli to właśnie w nim zadasz pytanie.

Treści są przygotowane zgodnie z polską ortografią i gramatyką oraz co ciekawe – poprawnie pod kątem składni i stylistyki. W języku polskim stosunkowo często stosujemy zdania wielokrotnie złożone, znacznie częściej niż w np. języku angielskim, i ten charakterystyczny element znajdziesz też w treściach polskojęzycznych przygotowanych przez Chat GPT. Zdanie zajmujące 3 linijki i wciąż zrozumiałe zdaje się potwierdzać tezę co do naszych rodzimych, językowych skłonności. 😄

Jak korzystać z chatbota? (instrukcja logowania i weryfikacji)

Jest dostępny w przeglądarce, czyli “chmurze”. Nie wymaga pobierania, ani wykonywania żadnych specjalnych kroków. Tak, jak korzystanie z czatu, tak założenie konta jest naprawdę łatwe. W kilku krokach prezentuje się to następująco:

  1. Przejdź na stronę openai.com
  2. Wybierz opcję “Zarejestruj się”
  3. Uzupełnij wskazane informacje
  4. Po przekierowaniu na stronę logowania, zaloguj się za pomocą pozostawionych danych

Po zalogowaniu przejdź do ustawień konta lub profilu.

Aby zweryfikować swoje konto, być może będziesz musiał dostarczyć dodatkowe informacje. W niektórych przypadkach może to obejmować weryfikację adresu e-mail poprzez kliknięcie w link potwierdzający wysłany na podany adres e-mail.

Może być również konieczne przekazanie dodatkowych informacji, takich jak numer telefonu, aby zweryfikować swoje konto. Postępuj zgodnie z instrukcjami na ekranie, aby dokończyć proces weryfikacji.

Po wykonaniu tych kroków Twoje konto na platformie OpenAI powinno być zarejestrowane i zweryfikowane. Możesz teraz korzystać z dostępnych funkcji i usług OpenAI, w tym z Chat GPT.

Czym ChatGPT4 różni się od poprzedniej wersji?

OpenAI miało sporo czasu na analizy wykorzystania Czatu GPT i wyciąganie wniosków. A przestrzeni do badania i analizy było sporo, zwłaszcza po gwałtownym wzroście popularności narzędzia. Zaowocowały kilkoma dużymi zmianami w platformie.

Kluczowa zmiana, z którą zetkniesz się już na starcie, to monetyzacja. Z “czwórki” możesz skorzystać tylko mając dostęp do subskrypcji “Plus”. Nie jest to dziwne, jeśli wziąć pod uwagę, że GPT 4, to nie aktualizacja systemu, a nowy model językowy. Z nowymi funkcjami i szeroko zakrojonymi zmianami w tych już istniejących.

Co ma GPT4, czego nie miał GPT3:

  • Zwiększone możliwości językowe – 26 języków
  • Ulepszona pisownia i gramatyka
  • Bardziej spersonalizowane odpowiedzi dzięki możliwości zmiany osobowości udzielającej odpowiedzi
  • Szczegółowa analiza i opis obrazów
  • Większa odporność na manipulację
  • Większa pamięć – do 50 stron tekstu lub 64 000 słów

Czy Chat GPT4 ma poczucie humoru?

Chat GPT, w żadnym ze swoich wydań, nie może mieć poczucia humoru. Nie ma świadomości niezbędnej do wyłapywania kontekstu, tworzenia żartów czy komunikacji opartej na intencji. A to przecież intencja – nadania kodu wypowiedzi lub jej odbioru – czyni wypowiedź żartobliwą. Jednak z samego założenia, sztuczna inteligencja nie może posiadać poczucia humoru.

Jeśli więc poczucie humoru per se nie jest tym, co można przypisać produktowi OpenAI, jak to możliwe, że Chat GPT generuje dowcipy bądź odpowiada na zamówienie: “wygeneruj żartobliwą odpowiedź na…”?

GPT4 lepiej od swoich poprzedników operuje kontekstem, dzięki czemu łatwiej operuje sentymentem, dzięki czemu może wygenerować o wiele bardziej trafione dowcipy. Upraszczając ten schemat: tworzenie żartu przebiega w ten sam sposób, co dowolnej innej odpowiedzi. Mechanizm agreguje dane, analizuje je, segreguje i tworzy wypowiedź. Tyle, że teraz skuteczniej niż w poprzednich wersjach nadaje im odpowiedni ton.

Ten schemat komunikacji jest więc jednostronny. Chat GPT nie jest w stanie prowadzić naturalnej rozmowy, więc wygeneruje dowcip – jednak Twojego niestety nie zrozumie. Na szczęście, doskonale radzi sobie z przeznaczeniem, które oferujemy również w swojej najnowszej integracji: generatora treści na najwyższym poziomie.

Alternatywy

OpenAI na oścież otworzyło sztucznej inteligencji drzwi do naszych biur i domów. Nie oznacza to jednak wcale, że są na tym rynku monopolistą! Alternatyw jest wiele. My prezentujemy Wam narzędzia, dobrane tak, by pokazać zróżnicowanie w funkcjonalnościach i podejściu twórców.

Bing Chat

Najmłodsze dziecko Microsoftu, w którego talentach wirtualny rodzic pokłada wiele nadziei, jeśli chodzi o budowanie przewagi rynkowej (czyt. nadgonienie zaległości) w swoim obszarze. Wprowadzając Bing Chat, Microsoft rzeczywiście wyprzedził Google o trzy długości w kontekście implementacji sztucznej inteligencji do konwersowania z odbiorcami. Obecnie narzędzie jest już dostępne dla wszystkich po tym, jak przez pewien czas obowiązywała lista chętnych i oczekujących na Bing Chat.

Trzeba jednak pamiętać, że pomiędzy tymi narzędziami jest kilka istotnych różnic.

Jakie są jego funkcjonalności:

  • Otwarty dostęp dla wszystkich użytkowników Microsoftu
  • Elementy wizualne wspierające trafność wypowiedzi
  • Eksport plików
  • Import danych do wszystkich produktów Microsoft365
  • Dodane języki obce
  • Widget Bing Chat dostępny na iOS i Android

Google Bard

Google oparło swoją konwersacyjną sztuczną inteligencję o autorski projekt modelowania językowego, PaLM 2. Google udostępnił swoją aplikację tuż po wersji OpenAI, jednak nie udało im się osiągnąć takiego sukcesu. Choć posiada wszystkie kluczowe funkcjonalności, jak tworzenie różnorodnych tekstów, programowanie, odpowiadanie na zagadnienia.

Jednak tym razem to gigant pozostaje w tle Chat GPT i Microsoftem ze względu na niższą jakość, jaką dostali odbiorcy, ograniczoną dostępność oraz przez opóźnienie. Opóźnienie, bo w tym wypadku premiera o tydzień później zrobiła zasadniczą różnicę. Chat GPT jest uznany za najszybciej rozwijającą się aplikację na świecie i w ciągu pierwszego tygodnia zebrał ponad milion odbiorców.

Jaka jest więc perspektywa dla Google Bard? Bardzo, bardzo obiecująca. Google jest największą bazą danych na świecie, z ogromną przewagą nad konkurencją i szerokim wachlarzem swoich narzędzi. Dane na których opiera się jego rozwiązanie są więc prawie nieograniczona (jak na warunki na sieci).

Jakie są (lub będą) jego funkcjonalności:

  • Aktualnie generuje wyłącznie tekst, ale w perspektywie jest wyświetlanie odpowiedzi również za pomocą obrazów
  • Przewidywana jest integracja z innymi narzędziami Google – Docs, Gmail, Drive
  • Opiera się o dane pozyskane z sieci w czasie rzeczywistym, nie z baz danych, nie ma więc ograniczenia do 2021
  • Dostępny na smartfonach – w tym na Pixelu Google

Jasper

To czołowe rozwiązanie stworzone z myślą o potrzebach marketingowców i PR-owców. Jeśli potrzebujesz informacji prasowych, opisu produktu, treści na stronę czy dowolnej innej promocyjnej – Jasper ruszył na odsiecz tym wyzwaniom.

Twórcy Jaspera również oparli go o model językowy jak OpenAI ChatGPT3, więc jego styl komunikacji nie odbiega znacząco od naturalnego.

Jakie ma funkcjonalności:

  • Tworzenie treści marketingowych różnego rodzaju
  • Styl komunikacji maksymalnie zbliżony do naturalnego
  • Wybór stylu i uwzględnianie słów kluczowych
  • 50 szablonów tekstów
  • Sprawdzanie gramatyki i plagiatów

ChatSonic

Produkt Whitesonic jest nie tyle alternatywą dla Chatu GPT, co bardziej rozwiniętym rozwiązaniem z tego samego obszaru. Google określa go jako Chat GPT with superpowers. I nie bezpodstawnie. W odróżnieniu od swojego słynnego pierwowzoru, ChatSonic pracuje nie w oparciu o bazy danych, a treści Google, z którym jest zintegrowany. Operuje więc w czasie rzeczywistym i bez licznych ograniczeń OpenAI.

Według użytkowników, trafności wypowiedzi/odpowiedzi ChatSonic jest wyższa, niż w przypadku Chat GPT – co nie jest zaskoczeniem, wziąwszy pod uwagę integrację z Google. Oparte o NLP modelowanie języka podnosi też dopasowanie stylu wypowiedzi i trafności przekazu, co ma znaczenie, jeśli tekst ma zastosowanie komercyjne, nie codzienne.

Jakie ma funkcjonalności:

  • Wyszukiwanie tekstu, obrazu i głosu w czasie rzeczywistym
  • Tryb 16 różnych person, pozwalający na lepszą personalizację odpowiedzi
  • Rozszerzenie do Google Chrome
  • Generowanie treści na podstawie promptów lub podanych informacji

Neuroflash

Europejska (a konkretnie – niemiecka) odpowiedź na chaty napędzane AI. Powstał przed ChatGPT, jednak nie zdobył popularności, która pozwoliłaby mu zawojować rynek. Według twórców od najpopularniejszych aplikacji różni je intencja, z jaką powstała. Ma wspierać człowieka w rozwoju i rozwiązywaniu problemów, nie zastąpić go w działaniach.

Promują się jako Europe’s No.1 text & image generator oraz narzędzie, które w przeciwieństwie do ChatuGPT – wspiera profesjonalistów dążących do najwyższej jakości tekstów:

Jakie ma funkcjonalności:

  • Generator tekstów i obrazów
  • Wsparcie SEO
  • Templatki tekstów podzielone na kategorie wg branż
  • Optymalizacja SEO
  • Kontrola plagiatów
  • Różne formy płatności i rozliczenia zakupu
  • Gotowe workflows postów na social media i blogi

Paula Szulc
Paula Szulc
Marketing Manager - Poland w GetResponse. Kreatywna dusza, pełna pomysłów, które następnie przelewa na różne formy content marketingu. Freak organizacji, planowania i tabelek, nierozłączna z kalendarzem. W GetResponse odpowiedzialna za kreacje contentowe na rynek polski. Łącząc pasje i umiejętności prowadzi projekt Planer Marketera, czyli kalendarza marketingowego, w którym zawarte są setki okazji marketingowych oraz świąt nietypowych, a także szereg inspiracji na kampanie.