5 zasad, dzięki którym zwiększysz współczynnik klikalności
autor: Ireneusz Klimczak ostatnia aktualizacja 0

5 zasad, dzięki którym zwiększysz współczynnik klikalności

Czy wiesz ilu subskrybentów rzeczywiście czyta Twoje wiadomości i klika w zamieszczone w nich linki?

Stała obserwacja współczynnika CTR pozwoli Ci na optymalizację działań email marketingowych i generowanie większych zysków. Poniżej zaprezentuję Ci 5 zasad, dzięki którym zwiększysz zaangażowanie subskrybentów i wyraźnie podniesiesz skuteczność swoich kampanii.

 

AA046810

 

Wskaźnik CTR

Współczynnik klikalności CTR (ang. click-through rate) jest jednym z podstawowych wskaźników skuteczności działań email marketingowych.

Standardowo wskaźnik CTR w email marketingu oblicza się dzieląc liczbę unikalnych użytkowników, którzy kliknęli w link przez ilość dostarczonych wiadomości. Np. jeżeli dostarczymy 50 wiadomości i 5 osób kliknie w zawarte w nich linki to współczynnik klikalności wyniesie 0,1 (5:50) czyli 10%.

Dzięki CTR wiemy jaki procent subskrybentów jest rzeczywiście zaangażowanych w proces komunikacji i klika w linki umieszczone w naszych wiadomościach.

Poniżej zestawiłem 5 czynników, które mają największy wpływ na wskaźnik CTR oraz ogólną efektywność kampanii email marketingowych.

 

1. Czytelny układ wiadomości

Twój subskrybent nie zawsze ma czas na wnikliwą lekturę całej wiadomości, dlatego twoim zadaniem jest przygotowanie jej w taki sposób, aby odbiorca od razu dokładnie wiedział czego dotyczy.

Najważniejsza informacja powinna być jasno wyeksponowana i maksymalnie czytelna. Skrócisz w ten sposób czas potrzebny na analizę treści wiadomości i ułatwisz czytelnikowi podjęcie decyzji.

Upewnij się, że układ wiadomości jest intuicyjny i ułatwia odbiorcy wykonanie zaplanowanej akcji (zakładam, że zawsze tworzysz wiadomość mając na uwadze konkretne działanie odbiorcy).

Umieść najważniejszy punkt oferty u góry wiadomości. Będzie od razu widoczna i znacznie ułatwi komunikację z odbiorcą. Taki układ umożliwi błyskawiczne wykonanie akcji (np. przejście do e-sklepu, kliknięcie w link do strony www, etc.) bez konieczności przewijania wiadomości w dół, co jest wyjątkowo istotne zwłaszcza dla klientów korzystających z urządzeń mobilnych.

 

2. Oczywiste wezwanie do działania (CTA)

 

5

 

Zanim zaczniesz przygotowanie wiadomości odpowiedz sobie na kilka podstawowych pytań:

  • jaki jest cel tej wiadomości?
  • kto jest jej docelowym odbiorcą?
  • co powinien zrobić po jej przeczytaniu?

 

Wezwanie do działania (ang. call to action) to najważniejsza część wiadomości. Określa konkretną akcję, którą powinien wykonać odbiorca, np.

  • kup teraz
  • pobierz poradnik
  • zapisz się do newslettera

 

Upewnij się, że już na samym początku tworzenia wiadomości dokładnie znasz akcję jaką powinien wykonać odbiorca. Zadbaj o to, by struktura Twoich maili zawsze eksponowała CTA. Trzy poniższe zasady pomogą Ci odpowiednio przygotować wezwanie do działania w Twoich wiadomościach:

 

  1. umieść CTA w widocznym miejscu. Konieczność przewijania całej wiadomości może zniechęcić niektórych użytkowników.
  2. stosuj kontrastowe kolory, które wyróżnią CTA na tle reszty wiadomości – niech odbiorcy od razu wiedzą co zrobić.
  3. używaj prostych komunikatów – przekaz musi być czytelny.

 

 

2
 

3. Responsywny design

Najnowsze badania pokazują, że ponad połowa maili jest otwierana na urządzeniach mobilnych. W tej sytuacji nie możesz pozwolić sobie na problemy z dostosowaniem układu wiadomości do różnych rozmiarów ekranu.

Upewnij się, że Twoja wiadomość wygląda świetnie zarówno na ekranie monitora jak i na smartfonie czy tablecie.

Więcej na temat responsywnych wiadomości email znajdziesz w naszym poprzednim artykule.

 

 

3

 

4. Regularne testy i optymalizacja

Jest wiele czynników, które mają wpływ na CTR oraz ogólną skuteczność działań email marketingowych. Niestety nie ma jednej konkretnej strategii, której zastosowanie zagwarantuje powodzenie każdej kampanii email marketingowej.

Wszystkie elementy wiadomości (np. układ, treść, grafiki, etc.) mogą różnić się znacznie w zależności od branży, docelowego klienta oraz specyfiki komunikacji, jaką Twoja firma nawiązuje z subskrybentami.

Testy poszczególnych elementów pozwolą Ci na optymalizację komunikacji z Twoimi odbiorcami i lepsze dopasowanie wiadomości do ich potrzeb.

Regularnie testuj i optymalizuj treść, układ szablonu, grafiki oraz przyciski call to action w swoich wiadomościach. Wybieraj te rozwiązania, które mają największy CTR.

HTML czy tekst – czy testowałeś kiedyś format wiadomości?

Wiadomości w standardzie HTML oferują wiele możliwości i są bardzo atrakcyjne wizualne, jednak w niektórych przypadkach zwykłe wiadomości tekstowe mają większy CTR.

Format tekstowy wykorzystuje HTML, jednak wygląda tak jak zwykła wiadomość tekstowa. Wizualnie przypomina naszą codzienną korespondencję mailową, jednak umożliwia zliczanie wskaźników wiadomości.

Niektórzy subskrybenci chętniej czytają proste wiadomości o bardziej osobistym charakterze niż starannie zaprojektowane graficznie, „korporacyjne” newslettery.

 

4

 

5. Segmentacja i dostarczanie interesujących treści

Podstawowym powodem, dla którego subskrybenci otwierają wiadomości są zawarte w nich informacje. W końcu to właśnie zainteresowanie „kontentem” sprawiło, że użytkownicy wyrazili chęć na otrzymywanie od Ciebie korespondencji i zapisali się na listę subskrybentów.

Oczekiwania Twoich klientów co do treści mogą się znacznie różnić. Jeżeli chcesz zwiększyć jakość komunikacji oraz podnieść współczynnik klikalności zastosuj segmentację listy odbiorców i rozpocznij wysyłkę spersonalizowanych wiadomości.

Segmentacja polega na wyszczególnieniu wybranych cech, które mogą mieć kluczowe znaczenie podczas przygotowania mailingu, np.:

  • płeć,
  • wiek,
  • rodzaj zakupionych wcześniej produktów
  • kwota ostatniej transakcji

oraz odpowiednim podziale listy subskrybentów według odpowiednich kryteriów.

Potrzebujesz więcej inspiracji? Spójrz na ten Przykład zastosowania segmentacji w praktyce.

Mam nadzieję, że zestawione tutaj 5 czynników pomoże Ci w zoptymalizowaniu swoich kampanii email marketingowych. Pamiętaj, że każda grupa docelowa jest inna, a Ty znasz swoją najlepiej. Dowiedz się zatem co na nich działa i spraw, aby Twoje newslettery nadawały na tych samych falach, co oni.

 

Znasz inne sposoby, które poprawiły Twoją konwersję z wysyłanych emaili? Podziel się z nami informacją o tym w komentarzu.

Zostań autorem na Blogu GetResponse!

Dowiedz się, jak to zrobić